handdator

Visa fullständig version : paracetamol + proteinsyntes?


sumialic
2009-03-03, 22:16
jag vet att den upphöjda proteinsyntesen uteblir om man käkar paracetamol vid träning. Men om man är sjuk, bara ligger hemma och inte tränar händer något med proteinsyntesen då?

hoikka poika
2009-03-03, 22:32
Du ska inte träna när du är sjuk.

sumialic
2009-03-03, 22:37
Du ska inte träna när du är sjuk.

Verkligen... Läste du ens vad jag skrev?

Shajjn
2009-03-03, 22:42
Kan paracetamol, som inte är en NSAID, påverka proteinsyntesen negativt, likt NSAIDerna?

sumialic
2009-03-03, 22:53
Kan paracetamol, som inte är en NSAID, påverka proteinsyntesen negativt, likt NSAIDerna?

Ja.

hoikka poika
2009-03-03, 23:06
jag vet att den upphöjda proteinsyntesen uteblir om man käkar paracetamol vid träning. Men om man är sjuk, bara ligger hemma och inte tränar händer något med proteinsyntesen då?

Verkligen... Läste du ens vad jag skrev?

Första meningen antyder att det är värdelöst att träna när man käkar paracetamol. Implicit: Man är sjuk (annars behöver man ju inte käka paracetamol) och tränar ändå.

Andra meningen antyder att du är orolig att din proteinsyntes ska sjunka när du ligger hemma och är sjuk (och käkar paracetamol?). Med första meningen i minnet så tolkar jag det som att du funderar på att träna, trots att du är sjuk, för att få en uppreglering av proteinsyntesen.

Ergo, mitt svar.

Men jag måste erkänna att jag läste ditt inlägg som djävulen läser bibeln. Ber om ursäkt för det.

PS. Träna inte när du är sjuk :)

Tolkia
2009-03-03, 23:33
Jag tog bort din dubbeltråd. Svar här:

Det går inte att ge dig ett råd om du inte beskriver problemet (d.v.s. går inte att säga om du bör/inte bör äta paracetamol om vi inte talar om varför). Ang. kommentaren "smärtan dödar mig" så well, dör du stannar proteinsyntesen totalt. For ever.

sumialic
2009-03-04, 00:26
Har förmodligen körtelfeber (får reda på det imorgon)

Det jag undrar är alltså om paracetamol påverkar proteinsyntesen negativt när den inte är upphöjd? Går den under basnivåer och på så sätt försvårar det att bibehålla muskelmassa?

Fatalist
2009-03-04, 00:41
Du har viktigare saker att tänka på än proteinsyntesen om du har körtelfeber. Distaaans.

T ex är det en idé att informera alla du kysst/haft sex med den senaste tiden om att de kanske skall ta en kik på sin hälsa så att inte någon mer springer runt och smittar folk ovetandes.

ARMSTARK
2009-03-04, 08:28
Paracetamol är inte muskelnedbrytande, för det är det jag antar att du är ute efter, de muskler du har påverkas inte hur mycket Paracetamol du än stoppar i dig.
Däremot är det ingen höjdare att stoppa i sig Paracetamol när man tränar, men som redan sagts: Har man ont eller har feber så tränar man ju inte, alltså inget problem.

King Grub
2009-03-04, 09:29
Det är den av styrketräningen uppreglerade proteinsyntesen som uteblir/minskar.

Något som nedreglerar den vanliga pågående proteinsyntesen är rökning.

Anders The Peak
2009-03-04, 10:20
Det är den av styrketräningen uppreglerade proteinsyntesen som uteblir/minskar.

Något som nedreglerar den vanliga pågående proteinsyntesen är rökning.
Inte för att det hör hit men det finns en hel drös av framgångsrika byggare som varit nära nog kedjerökare. Vilka slutsatser man kan dra av det här vet jag inte.

King Grub
2009-03-04, 10:24
Det vet jag. Dom har annat som uppreglerar proteinsyntesen såpass att den nedreglering rökningen åstadkommer blir som en spottloska i Toppklockefloden. Men för den med normal proteinomsättning är den nedreglering som rökningen står för mycket stor och direkt påverkande.

Tolkia
2009-03-04, 14:42
Har förmodligen körtelfeber (får reda på det imorgon)

Det jag undrar är alltså om paracetamol påverkar proteinsyntesen negativt när den inte är upphöjd? Går den under basnivåer och på så sätt försvårar det att bibehålla muskelmassa?
Du kommer inte att förvandlas till en räka av att ta några Alvedon när du ligger med feber och ont; se Grubs svar. i det här läget har du större nytta av att snabbast möjligt få bukt med sjukdomen och börja må lite bättre än av att försöka vara hardcore och undvika tabletter. Det är garanterat inte bra för muskelutvecklingen att vara sjuk och ha ont heller.

Pompere
2009-03-04, 20:42
Efter hur lång tid är det "bäst" att träna efter sin sista paracetamol-intag?
Hur lång tid tar det tills paracetamolet är ute ur sin kropp?

King Grub
2009-03-04, 20:44
Det finns en tråd här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60745&highlight=nsaid

Doktorn
2009-03-04, 23:46
Du har viktigare saker att tänka på än proteinsyntesen om du har körtelfeber. Distaaans.

T ex är det en idé att informera alla du kysst/haft sex med den senaste tiden om att de kanske skall ta en kik på sin hälsa så att inte någon mer springer runt och smittar folk ovetandes.

Det är enbart ett fåtal av de med körtelfeber som kan hitta källan till smittan, detta då man smittar upp till 18 månader efter man blivit smittad. Att upplysa alla man varit med att man insjuknat för att de ska gå och ta blodprover så de inte ska sprida det vidare känns inte super viktigt, det är heller inte en speciellt smittsam sjukdom samt att man smittar i låång tid som sagt.

Beppe
2009-03-05, 07:04
Det är den av styrketräningen uppreglerade proteinsyntesen som uteblir/minskar.

Något som nedreglerar den vanliga pågående proteinsyntesen är rökning.

Är det bara nikotin i allmänhet som nedreglerar proteinsyntesen eller är det något specifikt ämne i just cigaretter?

ARMSTARK
2009-03-05, 08:37
Efter hur lång tid är det "bäst" att träna efter sin sista paracetamol-intag?
Hur lång tid tar det tills paracetamolet är ute ur sin kropp?

Man ska ta Paracetamol var 6:e timme så då är nog halterna väldigt låga eller noll, iom att tidsgränsen är satt så att man inte ska bygga upp en halt som levern inte klarar av att bryta ner.
Så svar ( dock utan läkarutbildning ): 6 timmar.

King Grub
2009-03-05, 10:11
Man ska ta Paracetamol var 6:e timme så då är nog halterna väldigt låga eller noll, iom att tidsgränsen är satt så att man inte ska bygga upp en halt som levern inte klarar av att bryta ner.
Så svar ( dock utan läkarutbildning ): 6 timmar.

Klicka länken ovan och läs den andra tråden, så ser du en annan siffra.

King Grub
2009-03-05, 10:12
Är det bara nikotin i allmänhet som nedreglerar proteinsyntesen eller är det något specifikt ämne i just cigaretter?

Det är möjligt att det är en direkt effekt av nikotinet eller av biprodukter från själva rökningen (acetaldehyde t ex).

Eufori
2009-03-06, 21:22
Det är möjligt att det är en direkt effekt av nikotinet eller av biprodukter från själva rökningen (acetaldehyde t ex).

Jag antar att det inte finns någon forskning kring snus? Helvete!

saab900
2009-03-06, 22:18
Jag antar att det inte finns någon forskning kring snus? Helvete!

Utgå från att det inte är bra kan ju inte var fel. Snusar själv, och har trappat ned till 1/3.

dyxeldoff
2009-03-07, 07:53
grub!

har du nagra siffror pa hur lang tid det tar innan nivaerna blir normala efter
rokning? om dom nu aterhamtar sig over huvud taget?

du far garna svara pa det samma med smartstillande medecin och kramer om du vet.

ARMSTARK
2009-03-07, 10:21
Det är idiotiskt att röka, men jag tycker inte att man ska oroa sig för utebliven muskelutveckling i samband med rökning. Jag rökte som en skorsten när jag var tonåring men musklerna växte ändå som ogräs.
Men ge fan i å röka, det finns andra farligare bieffekter med rökning!

King Grub
2009-03-07, 10:30
grub!

har du nagra siffror pa hur lang tid det tar innan nivaerna blir normala efter
rokning? om dom nu aterhamtar sig over huvud taget?

du far garna svara pa det samma med smartstillande medecin och kramer om du vet.

1. Den är kroniskt nedreglerad.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843

Huruvida den återhämtar sig, om man helt slutar röka, och hur lång tid detta i sådana fall tar, är okänt.

2. Läs tråden det länkas till ovan.

dyxeldoff
2009-03-07, 19:36
Det är idiotiskt att röka, men jag tycker inte att man ska oroa sig för utebliven muskelutveckling i samband med rökning. Jag rökte som en skorsten när jag var tonåring men musklerna växte ändå som ogräs.
Men ge fan i å röka, det finns andra farligare bieffekter med rökning!

[
kan hända att jag röker 2-3 cigg då jag festar. vilket inte händer ofta var annan månad kanske

men det är ju ändå inte bra.