handdator

Visa fullständig version : Underarmar och bänkpress


göste2009
2009-03-03, 20:04
Mitt grepp hänger inte med vikterna jag tränar med i bänk.
Känns som det blivit betydligt svagare...
Hur ska jag träna?
Är det Captain of crush som gäller lr finns det fler metoder?

ceejay
2009-03-03, 20:08
wha? sen när behövs greppstyrka till bänken?
kör marklyft

göste2009
2009-03-03, 21:02
vetifan kanske bara inbillar mig ngt dumt, spec efter alla de "bänk accidents" man sätt på tuben...tråden kan tas bort. my bad :(

130kg finsk sisu
2009-03-04, 10:06
Underarmarna är en del av en tung bänkpress.

Saft und Kraft
2009-03-04, 14:46
Naturligtvis är det som Freddi säger att underarmarnas iblandning i en bänkpress är högst vidkommande. Ju mer utmanande bänkpress, desto större krav ställs på underarmarna förstås.

Jag skulle personligen tro att underarmarnas extensorer, i högre utsträckning än flexorerna, påverkar en bänkpress, varför dessa med fördel bör tränas lite extra om man har problem med skakningar och instabilitet. Flexorerna tenderar dessutom vara starkare på de flesta människor, utifrån vad jag vill tro, och det är klart då en del av anledningen. Omvända curls och övningar med motstånd där man liksom "gasar" (som på ett mc-styre) borde kunna göra jobbet för att stärka extensorerna.

ceejay
2009-03-04, 15:45
Det kanske vore bättre om du berättar om problemet och varför du tror att de är för svaga :)

Lockzi
2009-03-04, 15:52
Det kanske vore bättre om du berättar om problemet och varför du tror att de är för svaga :)

+1

Förstår inte heller varför underarmarna skulle vara för svaga då stången vilar i handflatan? De där "Benchpress accidents" du har sett på youtube handlar väl om att de har tummen på samma sida, är det så du kör?

DSBM
2009-03-04, 15:52
Lyssna på Saft und Kraft, han gav dig just bra tips. Omvänd stångcurl funkar utmärkt.

Xealswe
2009-03-04, 16:13
Skakningar i armarna är ju en del av för svaga underarmar, har haft samma problem. Körde med captains of crush efter varje träning och sen var problemet löst

göste2009
2009-03-04, 17:10
Ja tack för hjälpen xeal,saft o 130kg.
Kör 6rep aka lågrep så det skakas lite i armarna.
Har aldrig haft något liknande problem förutom när man maxat kanske...
TY!

Arf Pingvin
2009-03-04, 20:48
De där "Benchpress accidents" du har sett på youtube handlar väl om att de har tummen på samma sida, är det så du kör?

Nej. Det beror på någon idiot kommit på att köra bänkpress med raka handleder. Har man dorsalflexerade handleder så ligger stången säkert. Men det är en annan diskussion som vi fört tidigare på kolozzeum.

Rahf
2009-03-04, 23:10
Om det är så att du känner underarmarna krampa ihop så kan det vara för att du kramar greppet hårdare, ju mer utmattad du blir. Väldigt vanligt i början av min egen träningskarriär, fast då var det speciellt under hantelpress.

Saft und Kraft
2009-03-05, 02:50
Skakningar i armarna är ju en del av för svaga underarmar, har haft samma problem. Körde med captains of crush efter varje träning och sen var problemet löst

Om denna extraövning utgjorde den enda förändrade parametern är det intressant då CoC i absolut störst utsträckning tränar flexorerna.

Nej. Det beror på någon idiot kommit på att köra bänkpress med raka handleder.

Cool!

Om det är så att du känner underarmarna krampa ihop så kan det vara för att du kramar greppet hårdare, ju mer utmattad du blir. Väldigt vanligt i början av min egen träningskarriär, fast då var det speciellt under hantelpress.

Sen finns det de som trots allt kan lite bänkpress och samtidigt menar att man bör sträva efter att försöka "dra isär" stången. Det borde förutsätta att man håller ett någorlunda hårt grepp men om detta är något man vill ta till sig eller inte är en annan fråga. Detta behöver förvisso inte innebära att krampaktigt hårt maxigrepp avses.

Musselbank
2009-03-05, 05:53
Nån undersökning på hantverkare visade att amatörer håller betydligt hårdare i verktygen än erfarna yrkesmän. Krampaktigt grepp är säkerligen ett vanligt förekommande fel även i styrketräningens värld!

Arf Pingvin
2009-03-05, 06:41
Nån undersökning på hantverkare visade att amatörer håller betydligt hårdare i verktygen än erfarna yrkesmän. Krampaktigt grepp är säkerligen ett vanligt förekommande fel även i styrketräningens värld!

Men det behöver inte vara fel. Ett sätt att lura kroppen att aktivera fler muskler och vara hård i kroppen är att nypa stenhårt i stången. Det blir helt enkelt lättare att lyfta tunga vikter då. Men visst kan ett krampaktigt grepp vara ett problem om man måste fokusera sig på att greppa och inte utförandet av övningen, tex roddar och mark.

Sheogorath
2009-03-05, 08:01
Om denna extraövning utgjorde den enda förändrade parametern är det intressant då CoC i absolut störst utsträckning tränar flexorerna.



Cool!



Sen finns det de som trots allt kan lite bänkpress och samtidigt menar att man bör sträva efter att försöka "dra isär" stången. Det borde förutsätta att man håller ett någorlunda hårt grepp men om detta är något man vill ta till sig eller inte är en annan fråga. Detta behöver förvisso inte innebära att krampaktigt hårt maxigrepp avses.

Vad baserar du ditt antagande på om att handledsextensorerna är speciellt aktiva vid en bänkpress? Om stången ligger lednära behövs ingen speciell stabiliserande muskelaktivitet i dorsal- eller palmarflexion, och ligger stången långt in i handen är det om något flexormuskulaturen som måste arbeta för att skydda handleden från att gå i hyperextension. Hur tänker du här? Är det rent av så att du hittat EMG-studier som ger stöd för ditt antagande?

Musselbank
2009-03-05, 08:13
Ja, jag förstår hur du menar; även mentalt kan det nog ha effekt... en signal att "nu jävlar är det allvar!". Jämförelsen med hantverkare haltar. I stand corrected.

Rahf
2009-03-05, 10:21
Om denna extraövning utgjorde den enda förändrade parametern är det intressant då CoC i absolut störst utsträckning tränar flexorerna.



Cool!



Sen finns det de som trots allt kan lite bänkpress och samtidigt menar att man bör sträva efter att försöka "dra isär" stången. Det borde förutsätta att man håller ett någorlunda hårt grepp men om detta är något man vill ta till sig eller inte är en annan fråga. Detta behöver förvisso inte innebära att krampaktigt hårt maxigrepp avses.

Jodå, det vet jag, men nu syftade jag på ett arbetsset med aningen högre repsantal. Mig veterligen så brukar vissa få problemet med krampande underarmar bara för att ju tröttare man blir, desto mer kramar man åt händerna. Jag hade också problemet förut men det har minskat eller försvunnit ju stabilare jag blivit i både teknik och styrka.

Saft und Kraft
2009-03-06, 03:34
Men det behöver inte vara fel. Ett sätt att lura kroppen att aktivera fler muskler och vara hård i kroppen är att nypa stenhårt i stången. Det blir helt enkelt lättare att lyfta tunga vikter då. Men visst kan ett krampaktigt grepp vara ett problem om man måste fokusera sig på att greppa och inte utförandet av övningen, tex roddar och mark.

Detta är en intressant tanke om man behandlar den lite fram och tillbaka. Precis som i de allra flesta sammanhang medför dock ett försök till "maxiutförande" också större risker med alla möjliga tänkbara problem som följd. En avvägning bör mao vara på sin plats, utan att vidare gå in på vad det då skulle innebära.

Vad baserar du ditt antagande på om att handledsextensorerna är speciellt aktiva vid en bänkpress? Om stången ligger lednära behövs ingen speciell stabiliserande muskelaktivitet i dorsal- eller palmarflexion, och ligger stången långt in i handen är det om något flexormuskulaturen som måste arbeta för att skydda handleden från att gå i hyperextension. Hur tänker du här? Är det rent av så att du hittat EMG-studier som ger stöd för ditt antagande?

Men jag bara ljög jue.

Gäsp förresten: Om du läser mitt första inlägg i tråden igen, vilket jag tycker är det som verkar åsyftas snarare än det du quotat, ser du att jag redogör för min tanke kring obalanser och deras påverkan på en bänkpress. Allt enligt min alldeles egna lilla uppfattning.

Om stången ligger lednära är det klart som du säger att mindre kraft att "parera" med skulle behövas. Sen finns det de som bänkar jethemikket(!) och då kan visst millimetrar göra stor skillnad, även om stången annars skulle ligga förhållandevis lednära.

Som varande en blue-collar-good-fer-nuffin-son-of-a-gun är jag av åsikten att man ibland kan lyfta näsan ur sin bok och titta på hur saker verkligen ter sig i fält. Alldeles helt själv, ja. Med undantag för vad jag anser vara en mycket ringa paradox, kan jag inte se att mitt inlägg skulle bjuda på några särskilt spektakulära tokigheter. Alltså; jag skriver någorlunda tydligt (för att vara jag) att styrkeförhållandet mella underarmens böj-och sträckmuskulatur ofta är ojämn. Detta kan man ganska enkelt göra sig en någorlunda kvalificerad föreställning om, åtminstone med viss inblick i bänkpresserivärlden. Detta säger mig att extraträning av sträckfläsket, verkar vara det mest rationella att i sammanhanget föreslå, då jag inte vidare har mer koll på trådskaparens, helt i någon utsträckning (höha) åtminstone, unika förutsättningar.

Vilket är förresten det bästa bänkpressgymmet i Lund? Man kanske borde sticka dit och ta sig en titt.

Jodå, det vet jag, men nu syftade jag på ett arbetsset med aningen högre repsantal. Mig veterligen så brukar vissa få problemet med krampande underarmar bara för att ju tröttare man blir, desto mer kramar man åt händerna. Jag hade också problemet förut men det har minskat eller försvunnit ju stabilare jag blivit i både teknik och styrka.

Ah.

Ja, jag förstår hur du menar; även mentalt kan det nog ha effekt... en signal att "nu jävlar är det allvar!". Jämförelsen med hantverkare haltar. I stand corrected.

Jämförelsen må halta och jag tror bestämt Arf har bra koll på läget men det kan ändå finnas en poäng i det du sagt. Att alltid eftersträva god och konsekvent teknik bör vara en självklarhet men kanske speciellt, för den hårdtränande atleten, kan det vara så att man inte alltid bör gå för fullt ens vad gäller en sådan sak som hur hårt man håller i en stång. Det blir för en sådan, än mer viktigt att veta var resurserna ska läggas för stunden, då högre krav ställs.

göste2009
2009-03-06, 20:25
Att hålla alldeles för hårt känner jag faktiskt igen.
Men det är för att jag är så rädd för att tappa den :P