handdator

Visa fullständig version : Dubbelpass, utvärdering.


Rahf
2009-03-03, 16:00
Startar denna tråden för att meddela att jag kommer att köra dubbla pass med hög intensitet under ett par dagar nu. Kommer att se hur prestationsförmågan håller i sig fram till fredag. Generellt så är det ett styrkepass med inriktning styrka och explosivitet (OL + SL + smått och gott) tidigare på dagen och ett till två thaiboxningspass på kvällen.

Jag kan redan nu säga till de som snöar in sig på dubbla pass att prestationsförmågan sjunker som tusan. Då kör jag ändå riktigt jäkla grisoptimalt med EAA, kolhydratsersättning, bra med vätska och rikligt med energi. Kan säga att jag förmodligen kan klassas som koffeinknarkare under dessa dagar :D.

Håller er uppdaterade, kika in här om ni vill se hur det beger sig. Jag gör detta mest som en rolig grej, en erfarenhet och även som informativ tråd för de som är intresserade.

DSBM
2009-03-03, 16:17
Låter intressant, you go girlfriend! ;)

vicarious
2009-03-03, 17:51
Låter intressant, you go girlfriend! ;)

Girl menar du väl ändå?

ceejay
2009-03-03, 17:57
You go cow?



får se hur detta går då :D

Morrris
2009-03-03, 18:05
Redovisa gärna viktutveckling och jämför den med när du kör vanligt upplägg. Ska bli intressant läsning.

Sniggel
2009-03-03, 18:13
Det här kommer att bli ungefär dubbelt så mycket träning för dig då antar jag?

Morty
2009-03-03, 18:45
2 dagar i veckan kör jag dubbla pass och har gjort så sedan september förra året. Det går bra :)

Rahf
2009-03-03, 21:04
Redovisa gärna viktutveckling och jämför den med när du kör vanligt upplägg. Ska bli intressant läsning.

Detta gäller bara för några dagar för att utvärdera återhämtningsaspekten. Viktutvecklingen går åt helvete kan jag säga.

Det här kommer att bli ungefär dubbelt så mycket träning för dig då antar jag?

Hmm, blir total vila under morgondagen efter att ha kört detta två dagar i rad så inte riktigt dubbelt så mycket.

Rahf
2009-03-03, 21:18
Måndag:

Inga konstigheter egentligen, styrkepasset startades klockan 1300 och varade fram till 1500-1530. Fokus ligger alltid på basövningarna och just nu är jag på ett intensivt böjprogram där måndag var en riktigt tung dag. Tack och lov hade jag haft två dagars vila innan så det gick fint. Tangerat PB i styrkevändningar och resten av passet fortlöpte utan problem.

Övningsval:

Knäböj
Styrkevändning
Marklyft med ryckfattning
Bänkpress
Hängande kroppslyft (som benlyft fast hela kroppen lyfts upp och ner, grym bålträning) med 2 sekunder statisk L-seat i varje repetition.
Ryckböj (teknikträning, axlarna är lite stela)

Ganska lojt pass, ingen specifik ryggträning.

Rahf
2009-03-03, 21:23
Inledde styrkepasset med rage + EAA, kompletterade återhämtningen med en härlig Gainomax. Alla grejer är kvar hemma trots allt. Mellan 1500-1700 var det vila så det innebar gå hem till lägenheten och packa om för thaiboxning. Tryckte i mig en Red Bull för att hålla koffeinfokus uppe, doseringen av rage var redan stor nog och någon pump ville jag inte gärna ha under thaiboxningen.

Thaiboxning: Intensivt pass med slag- och sparkträning. Fysträningen var relativt hård efter ett tungt styrkepass, men det gick bra och jag orkade hela vägen. Efter passet blev det två Gainomax för att maximera återhämtningen, det var väldigt intensivt och jag var rätt tömd som det var.

Första dagen gick utan problem, jag var dock riktigt trött när jag kom hem. Återkommer med tisdagens rapportering.

DSBM
2009-03-03, 22:34
Girl menar du väl ändå?
Kanske blandade ihop det... *slap* Vad är det alla de där crazy kidsen säger nu förtiden?*jorgen*

Rahf
2009-03-04, 08:47
Tisdagen:

Vaknar upp med en ömmande kropp och konstaterar att gårdagen tagit hårt. I runda slängar blev det nio timmars sömn vilket är helt ok, huvudet känns fräscht efter en halvtimma och kroppen ömmar bara lite grann. Efter en timmes vaket tillstånd kan jag dock konstatera att kroppen är riktigt mör, muskler gnekar och gnäller, fotleder säger "Idiot! Dina vader hatar dig!"

Trots stelhet och smärta så var ändå ett pass på schemat så det var bara förbereda sig. 12:50 dyker jag upp vid gymmet och sätter igång. Tyvärr konstaterar jag redan i uppvärmningsfasen att detta måste få bli ett aningen lättare pass, annars går jag i bitar. Det blev lite mer övning på att dra med tumlås idag, har slarvat med det. Stötarna låg på cirka 80% av 1RM men det kändes som 100%.

Övningsval:

Stöt
Marklyft
Ryckböj
Hantelpress
Pronerade chins

Rent tillskottsmässigt så ser dagen likadan ut. Rage + EAA innan styrkepasset, rödtjur mellan styrkepasset och thaiboxningen, en hel del kolhydrat + protein fördelat efter varje pass.

Thaiboxningen:

Spyfärdig redan innan uppvärmningen har börjat, i med en klunk vatten och sen inleddes passet. Precis som i måndags så är tränarna hårda och teknikpasset blir skrämmande likt ett fyspass. Börjar stinka ammoniak p.g.a. svetten efter 20m och kan konstatera att min prestationsförmåga är helt åt helvete. Kraften i teknikerna sitter kvar men orken är fullständigt katastrofal, jag flåsar som om jag sprungit ett maraton. Fyspasset var bara att tjura sig igenom, alla magövningar är hopplösa eftersom magen är körd. Spenderar den följande timmen åt att observera klubbens tävlingsgrupp samt att bara lugna ner mig och stretcha i maklig takt.

Allt som allt kan jag säga att kroppen verkligen börjar säga ifrån under kvällen på andra dagen. Hamstrings gnäller otroligt mycket och är stela. Vi får se vad torsdagen håller, onsdagen blir vila och besök till Malmö.

Onsdag:

För i helvete! Vaknar med att huvudet känns tungt som bly, benen värker som satan och kroppen i allmänhet tycker inte alls om mig. Tur att det inte blir något intensivare än promenader idag. Jag kan redan nu konstatera att detta upplägg aldrig skulle hålla för mig om jag hade ett normalt liv med jobb och ansvar gentemot något/någon mer än mig själv.

Uppdaterar på torsdag/fredag.

spoon
2009-03-04, 09:52
Hur många pass i veckan kör du vanligvis och hur många pass i veckan kör du nu? Om jag skulle börja med dubbelpass så skulle jag nog sikta på 6 pass i veckan. 3 styrka 3 kampsport men med en vilodag imellan. 4 hårda pass på två dagar låter jobbigt. Men kämpa på det kanske blir kanon.

Rahf
2009-03-04, 17:29
Som sagt, jag gör det mest för skojs skull. Detta är absolut inte hållbart för en normal individ med ett normalt liv.

Normalt sett så har jag fem till sex pass i veckan, tre styrkepass och två till tre thaipass, utspritt på en hel vecka. Nu kommer jag att avverka sju till åtta pass från måndag till fredag. Onsdagen kommer att ha ett väldigt lätt återhämtningspass.

Rahf
2009-03-06, 00:31
Onsdag: Lättare återhämtningspass blev det, pumpa ut lite blod till musklerna och bara hålla tristessen borta medan syrran var upptagen. Valde Friskis och Svettis denna gång av någon anledning.

Övningsval:

Styrkevändningar (Wuahaha :laugh: vad folk stirrade!)
Frontböj
Bakböj
Ryckmark
Stötdrag
Hantelrodd
Hantelpress
Rahf-special magövning

Under onsdagen var jag fantastiskt sliten. Det blev vila fram till kvällskvisten och ett enstaka pass med lätt intensitet. Vader, hamstrings och axelparti var ömmande, värkande och stela. Det blev rikligt med energi i form av diverse kycklingrika smörgåsar samt en delikat blåbärspaj i Malmö. Det har inte varit något problem med energinivåerna under passen, jag har klarat mig rätt bra från det.

Torsdag:

Vaknar upp och känner mig som om jag var en nybörjare som dagen innan avslutat ett benpass för en Mr. Olympia-deltagare. Skinkorna värker som tusan, hamstrings hatar mig, vaderna är relativt bra. Skam den som ger sig, ett pass med Heraso väntade.

Styrketräningen, övningsval:

Stöt (Jobbade mig upp till nära 100% av 1RM i styrkevändning och körde stöt på det. Fick komplimanger av Heraso och sög åt mig dem som en svamp.)
Marklyft (blev pyramidset med ett sista set på relativt tung vikt utan bälte)
Bänkpress
Hantelrodd
Chins
Rahf-special magövning (it killsch the bål, yesch it doesch Mr. Connery).

Passet gick bra, lååång vila mellan set och övningar, även fast vikterna var relativt tunga så gick det bra.

Gick hem och åt efter passet, knarkade i mig en Röd Tjur för att bibehålla fokus och drog ner till thaiboxningen för en sista träning hos Helsingborgs Thaiboxningsklubb.

Thaiboxning:

Sparring, sparring och mer sparring. Jag brände slut på all soppa jag hade redan under de tre första ronderna, både jag och min träningspartner dröp av svett och var båda utmattade. Det var sparring i relativt högt tempo och under tre ronder fick jag i princip bara dra lätta jabbar och sparkar för att orka stå upp. Bålen var redan trött efter fyra dagars tortyr och det gjorde att minsta dutt på fel ställe gav en leverträff. Mådde inte speciellt bra under vissa ronder kan jag säga.

Passet rundades av med hela gruppen i ringen, väl här var det bara välja en partner för att börja mata kroppsslag. Full kraft med kroppsslag. Jag hamnade med min första sparringpartner och lät honom kötta på under hela första ronden. Byte skulle hända varje minut men vi hamnade med varann igen och nu var han trött. Dags att börja hitta de uppenbara luckorna i guarden alltså ;). Han kved både en och två gånger, men jäklar vad stryk jag fick ta innan det hände.

En spark i pungen, ett slag i pungen, ett slag på halsen, ett knä på högra sidan av höften och ett fall som tog illa på höger axel var min "jag-har-råkat-ut-för" meritlista när passet var över. Jag är nöjd att jag överhuvudtaget orkade ta mig igenom.

Jag rekommenderar verkligen inte att man kör dubbla pass om man kör så intensivt som jag gör åtminstone. Dvs. tunga basövningar med fokus på ökningar under styrkepassen, samt thaiboxning där kravet är att man ska ge allt. Någonting kommer att få stryka på foten, utöver det sociala livet, kroppens välmående och den tidsmässiga åtgången. Prestationsförmågan kommer definitivt att sjunka, jag hade turen att ha fullständig vila och inga plikter att ta hänsyn till under denna vecka. Att hålla guard under boxningen var jobbigt, mina slag var som sirap och det enda som jag klarade av att göra propert var att gardera mot lowkicks (man blockerar dem genom att dra upp ett ben och blockera med skenbenet). Jag kommer definitivt inte att göra något sånt här igen, hela kroppen värker och ömmar på ett dåligt sätt.

Imorgon är ett sista pass, jag hoppas ni orkade läsa allt i denna korta utvärderande journal ;). Jag kanske inte är så vetenskaplig, men det är kul att dela med sig av erfarenheter.

Anton Fräs
2009-03-06, 01:47
Kör hårt! Underhållande & intressant läsning.

gibb
2009-03-06, 02:19
Låter riktigt jobbigt det där! Bra utvärderat för oss andra. :)

Rahf
2009-03-06, 09:09
Tack för visat intresse!

Om ni har frågor så ställ dem.

z_bumbi
2009-03-06, 09:34
Det som är intressant är utvärderingen men också hur du skulle tänka dig att lösa problemet att verkligen träna två pass per dag under en längre period.

Rahf
2009-03-06, 09:43
Det som är intressant är utvärderingen men också hur du skulle tänka dig att lösa problemet att verkligen träna två pass per dag under en längre period.

Det finns inte på kartan. Elitsatsar man och är ekonomiskt oberoende så kan det nog vara möjligt. Vi snackar verkligen 100% dedikation till träning, men ändå är det ingenting som ens majoriteten av människor kan företa sig, man går helt enkelt i bitar.

Jag sitter här nu på fredagens morgon och känner verkligen varenda muskel värka, underarmarna stramar så fort jag greppar någonting och benen är körda. Trapezius har stämplat ut, och det enda som skulle kunna vara nämnvärt fräscht är väl biceps. Det finns inte en chans i världen att jag skulle kunna hålla mer än absolut max tre dubbelpass i veckan med en till två dagar med fullständig vila emellan, och då missar jag mycket av livet under de dagarna.

Kort sagt: Jag rekommenderar inte dubbelpass till en vanlig tränande individ, det är inte värt det. Jag känner mig mör, trött och sliten. Andelen koffein och kvaliteten på energin jag konsumerat under veckan kan knappast kallas hälsosam heller, det fanns helt enkelt inte utrymme för att äta 'hälsosamt' eftersom jag behövde maximalt med energi och mindre måltider så att det inte kom upp under passen. Större delen av energin har kommit från flytande medel, och nu är jag duktigt less på det.

Rahf
2009-03-07, 00:40
En liten uppdatering då, det är inte fastslagit förrän imorgon/söndag men jag skulle tro att vågen pekar nedåt på ett par hekto jämfört med veckan före. Jag har alltså förmodligen inte kunnat fylla mitt energibehov trots att jag svept i mig i runda slängar 3000-4000kcal per dag.

Jag väntar med ett utlåtande tills jag vägt mig i morgonskick och nytömd på urajn.

Commando1980
2009-03-07, 00:55
tyvärr säger din utvärdering inte speciellt mkt av flera anledningar. t ex så har du ju inte ens gett kroppen tid att anpassa sig till upplägget.

Agent Cooper
2009-03-07, 07:32
Tackar för den här tråden. Jag har funderat på att kombinera styrketräning och kampsportande som dubbelpass själv. Ser ut som om det är bäst att ta det lite lugnt med det. I och för sig hade jag inte tänkt träna mer än 5 pass totalt, men å andra sidan är jag nog i sämre form än du. Bäst att jobba sig in i det långsamt, tror jag.

Rahf
2009-03-07, 08:54
Så länge du får i dig tillräckligt med energi, och ser till att ha vilodagar däremellan så går det nog. Jag körde verkligen helt idiotiskt utan någon total vila alls, med ett krävande styrkeschema. Har man inte varit alltför fysiskt aktiv tidigare också så är det inte alls att rekommendera.

Att vänja sig vid det här upplägget innan man blir less eller skadad har jag svårt att tro, åtminstone som relativt orutinerad styrketränande. Skulle inte kroppen ge upp så skulle jag bli helt fantastiskt less på att bara träna, för det blev verkligen en total anpassning till träning.

Jag hade inte tillgång till någon bil så det var minst 20 minuters promenad enkel väg för att komma till gymmet. För att komma till thaiboxningen så tog det minst 30 minuter. Räknar man bort att jag kanske behöver gå ner på stan för att fixa andra göromål så blir det minst 100 minuter om dan som jag spenderar med att bara ta mig till rätt ställe.

z_bumbi
2009-03-07, 09:13
En liten uppdatering då, det är inte fastslagit förrän imorgon/söndag men jag skulle tro att vågen pekar nedåt på ett par hekto jämfört med veckan före. Jag har alltså förmodligen inte kunnat fylla mitt energibehov trots att jag svept i mig i runda slängar 3000-4000kcal per dag.


Har du druckit 3-4 Mcal utöver det som du brukar äta?

Rahf
2009-03-07, 16:47
Nej nej, absolut inte. Jag syftade på att en stor del av energiintaget var i flytande form. Totalintaget var mycket större än veckorna innan och ändå så hamnade jag på energibalans/energiminus i slutändan. Någon exakt koll hade jag inte, men jag räknar med ett intervall på 500-1000kcal mer än vad som var den normala energibalansen.

Rahf
2009-03-09, 00:07
En uppdatering efter två dagars vila:

Kroppen är definitivt överansträngd. Ländryggen ömmar, värker och känns inte alls bra efter all stryk den fått varje dag. Axelpartiet och framförallt trapezius är stela som tusan efter att knappt ha haft någon vila under föregående vecka, jag kände mig även som om sjukdom var på väg att bryta ut under gårdagens arbetspass. Det känns precis som när man var nybörjare och inte hade en aning om hur mycket man tålde.

Kort och gott så är jag överansträngd efter förra veckans bravader. Kroppen har helt enkelt inte tyckt om det som jag tagit den igenom, men jag är en erfarenhet rikare :D. Jag tvivlar starkt på att någon individ tar sig igenom det som jag gjorde och klarar sig bra, de som påstår annat tränar inte tillräckligt hårt. Det finns inte en chans i helvete att jag skulle ha kunnat 'vant' mig vid detta upplägg, kroppen hade stämplat ut innan dess. Jag exkluderar genetiska underbarn i den tanken.

Det jobbiga med att ha tränat så mycket också är att man blir som en knarkare, man vill ha mer. Jag kände ett sug efter att träna idag men vägrade bestämt att göra det. Det fick bli en powernap efter en kort arbetsdag istället, maximal återhämtning är på tapeten så att jag kan sätta igång med mitt normala schema igen.

Det är allt jag kommer att skriva om detta ämne, hoppas det var läsvärt för några. Jag svarar fortfarande på frågor om någon vill ställa.

z_bumbi
2009-03-09, 08:27
Självklart kan man inte alltid fokusera på att köra så hårt som möjligt om man tränar två pass per dag men det kan väldigt få personer göra även om de bara kör 3-4 pass i veckan.

Sniggel
2009-03-09, 09:12
Finns ju säkert många parametrar man kan påverka för att klara av 2 pass om dagen. Intensiteten kanske inte ska eftersträvas att vara på max varje pass (det är inte alltid en fördel att träna så hårt man kan) som redan nämnts, du klarade iofs inte av att hålla uppe nån vidare intensitet när du var sliten (även om det förmodligen kändes så :P).
Man kan ju också hålla kortare pass, med färre set totalt. Styrkepassen kanske ska vara i cirka 30 minuter och man kanske inte ska öka sin träningsdos så markant direkt utan trappa upp successivt. Koffein hade jag nog inte sett som ett hjälpmedel för att klara av träningen. Kan tänka mig att för mycket bruk av koffein påverkar återhämtningen negativt.
Sen som du själv nämnt så kanske du hade lite för mycket basövningar.
Sen tyckte jag att 3000-4000 kcal lät lite lite för att vara så aktiv. Vet inte hur lång du är men jag har för mig att du iaf är 20+ och färdigväxt och dessutom inte är tunn. Så jag tycker att du borde kunnat få i dig runt 5000 kcal om dagen om du inte har problem med att äta.
Nu var det ju dock inte så planerat av dig utan mest en skoj grej så jag förstår om det inte blev speciellt optimalt.

Rahf
2009-03-09, 09:52
Kan säga att 3000-4000kcal var tillräckligt för energibalans under den gångna veckan. Jag väger inte speciellt mycket (i runda slängar 75kg) så energiintaget var helt ok.

Självklart kan man inte förvänta sig att köra så tungt som jag gjorde, då kan jag ändå säga att vikterna sjönk ner till max 80% av 1RM när jag kände mig slö. Med tanke på att hela passen består av bas- eller friviktsövningar så blir det lite som en återhämtningsskuld.

Ang. koffeinet så var det just för att kunna hålla fokus och inte gå omkring som en fullständig zombie, "koffeinknarkare" för mig innebar i runda slängar cirka 300-350mg koffein om dagen där den största dosen kom från rage. Det är tur man är känslig :D.

Nu är det dags att återgå till fem pass i veckan, den påfrestningen klarar jag av åtminstone.

Morty
2009-03-09, 11:31
Shit, klart att du inte klarar med de styrkepassen! Jag har inga problem att dra dubbelpass, då är detta en normal pass för mig:

Chins 3 set
Trapeziusrodd 3 set (armbågarna rätt ut åt sidorna)
T-bar/hantelrodd/skivstångsrodd 3 set
Barholds/reverse biceps curl 2 set

Det är ett helt pass då. Inte nära på dina mördarpass!

Rahf
2009-03-09, 15:45
Kan säga att jag inte blir nöjd om jag inte kör "mördarpass". Samtidigt kan jag säga att tempot är rätt lugnt under de tyngsta basövningarna, samt att vikten inte varit alltför hög under den gångna veckan.

Måste boka tid hos naprapaten också, höger skulderblad och ländrygg tycker inte om mig. Fick till ett platt fall under thaiboxningen när min sparringpartner fångade min rundspark, kör upp mitt ben i vädret och får mig att dråsa i backen. Ljudet från höger axelparti är precis ett sånt ljud som på tv, när någon klart och tydligt bryter någonting. Själv är jag mest bara stel och har bra rörlighet i både ben och muskulatur, så det är nog rätt lugnt.

Black Star Abyss
2009-03-09, 16:29
Kan säga att jag inte blir nöjd om jag inte kör "mördarpass". Samtidigt kan jag säga att tempot är rätt lugnt under de tyngsta basövningarna, samt att vikten inte varit alltför hög under den gångna veckan.

Måste boka tid hos naprapaten också, höger skulderblad och ländrygg tycker inte om mig. Fick till ett platt fall under thaiboxningen när min sparringpartner fångade min rundspark, kör upp mitt ben i vädret och får mig att dråsa i backen. Ljudet från höger axelparti är precis ett sånt ljud som på tv, när någon klart och tydligt bryter någonting. Själv är jag mest bara stel och har bra rörlighet i både ben och muskulatur, så det är nog rätt lugnt.

Har ni inte matta?

Sniggel
2009-03-09, 18:42
Mycket av träningen handlar om att prova saker man inte tycker om. I början (och även senare förstås) handlar det ofta om att pressa sig mer än vad man tror man är kapabel till medans det efterhand när man börjar att bli mer erfaren kan handla om att hålla tillbaka ibland för att fortsätta att gå vidare (även om det känns tråkigt eller fel just nu). Givetvis måste man ju veta var det är lämpligt att hålla tillbaka och var det kan vara lämpligt att pressa sig.

Rahf
2009-03-09, 18:49
Har ni inte matta?

Matta hjälper inte om axeln kommer först och resten av överkroppen senare. Jag föll snett och gjorde inte rätt helt enkelt. Var mer orolig för att stupa in i de andra grupperna som var bakom.

Sniggel: Så sant som det är sagt, och intensiteten har definitivt anpassats. Däremot är det inte på tal om att jag gör detta igen, hellre färre pass och mer intensitet under de gångerna.

Sniggel
2009-03-09, 21:08
Sniggel: Så sant som det är sagt, och intensiteten har definitivt anpassats. Däremot är det inte på tal om att jag gör detta igen, hellre färre pass och mer intensitet under de gångerna.

Förstår det. Det är oftast roligare att träna så och tar inte lika mycket tid. Men vänta du några år så kanske du vill testa dubbelpass igen :D

Robbin
2009-03-09, 21:35
Hahha jag hittade din "journal" till slut! Jävlar förstår att du blev sliten av ditt test, thaiboxning är ta mig fan riktigt slitigt, som två styrketräningspass tycker jag. Hoppas verkligen axel din är okej, det lät annars snarlikt när jag skadade min axel på thaien. Ramlade så jag tog emot mig med armen/axeln och kom ett otrevligt ljud från axeln.

Black Star Abyss
2009-03-09, 22:04
Matta hjälper inte om axeln kommer först och resten av överkroppen senare. Jag föll snett och gjorde inte rätt helt enkelt. Var mer orolig för att stupa in i de andra grupperna som var bakom.

Sniggel: Så sant som det är sagt, och intensiteten har definitivt anpassats. Däremot är det inte på tal om att jag gör detta igen, hellre färre pass och mer intensitet under de gångerna.

Skumt. Åker i backen hela tiden på thaiboxningen och mma:n, landar på alla möjliga och omöjliga sätt, och mina axlar blir inte värre av det, trots att jag redan har problem med axlarna. Nåväl, alla är vi olika. Hoppas det inte var något allvarligt. :)

Rahf
2009-03-09, 23:07
Hahha jag hittade din "journal" till slut! Jävlar förstår att du blev sliten av ditt test, thaiboxning är ta mig fan riktigt slitigt, som två styrketräningspass tycker jag. Hoppas verkligen axel din är okej, det lät annars snarlikt när jag skadade min axel på thaien. Ramlade så jag tog emot mig med armen/axeln och kom ett otrevligt ljud från axeln.

Det är nog ingen fara, högra skulderbladet och trapezius är som sagt stela, men leden i sig känns ok. Slaget på halsen och slagen/sparkarna på pungen var desto värre för stunden, man blir lite chockad av det. Tack för omtanken *cupid*

Skumt. Åker i backen hela tiden på thaiboxningen och mma:n, landar på alla möjliga och omöjliga sätt, och mina axlar blir inte värre av det, trots att jag redan har problem med axlarna. Nåväl, alla är vi olika. Hoppas det inte var något allvarligt. :)

Det var som sagt ett fall på höger sida där axeln tog mark först och resten av kroppen landade ovanpå. Ett oturligt fall alltså, det händer vissa då och då. Det var bara bita ihop och köra på, rörligheten fanns ju kvar ;).

WHITEFOLKS
2009-03-09, 23:13
Ska man träna 2 gånger om dagen som i ditt fall med styrka/thaiboxning så skulle jag hålla styrkepasset kort och basövningsbaserat.

Rotera mark/böj/bänk och sen kanske någon/några övningar, t.ex. mark och hantelrodd.

Black Star Abyss
2009-03-09, 23:42
Ska man träna 2 gånger om dagen som i ditt fall med styrka/thaiboxning så skulle jag hålla styrkepasset kort och basövningsbaserat.

Rotera mark/böj/bänk och sen kanske någon/några övningar, t.ex. mark och hantelrodd.

Jag vet att många MMA utövare på absoluta proffsnivå tränar gym på morgonen och kampsport på kvällen. Men så är det mycket aas där också.

Rahf
2009-03-09, 23:46
Jag vet att många MMA utövare på absoluta proffsnivå tränar gym på morgonen och kampsport på kvällen. Men så är det mycket aas där också.

Så gör de inget annat än fokuserar på sin karriär också. De tar förmodligen en tupplur mitt på dagen för återhämtningens skull.

WHITEFOLKS
2009-03-09, 23:54
Jag säger inte att man inte kan träna två gånger om dagen men man bör nog anpassa volymen.

Att köra "bodybuildingstil" på styrketräningen och träna thaiboxning samma dag tror jag är dödfött för en normal människa. Tror både styrketräningen och thaiboxningen skulle bli lidande.

Rahf
2009-03-09, 23:59
Jag tränar inte "bodybuildingstil" ;). Definitivt inte.