handdator

Visa fullständig version : Deff under gymnasiet


elkongo
2009-03-03, 15:53
Har lite funderingar kring den kommande deffen. Går nu sista året nu på gymnasiet och skall börja deffa om några veckor (87 till under 80 kilo), och har lite funderingar på hur ni har löst det? Med regelbundna måltider? Åt ni skolans mat? Övrigt? Värt att tänka på?

Dreas
2009-03-03, 16:01
Jag åt skolans mat, uppskattade hur mycket allt vägde och slog sedan in när jag kom hem. Ifall du är lik mig så äter du inte heller allt som erbjuds i skolan, iaf jag kunde klämma in en pizza lite då och då (mindre än en gång i månaden tror jag iaf) utan att det förstörde något, fettet och kolhydraterna ifrån pizzan gjorde att jag mer eller mindre bara hade protein kvar efter pizzan, så keso och kesella klarade jag mig på senare den dagen. Jag kunde även äta en baguett i skolan innan maten som mellanmål.

Uppskatta allt, slå gärna in dagen innan för att se hur mycket det kan tänkas bli av fett, protein och kolhydrater, anpassa sen dagen runt skollunchen :)

elkongo
2009-03-03, 18:46
Jag åt skolans mat, uppskattade hur mycket allt vägde och slog sedan in när jag kom hem. Ifall du är lik mig så äter du inte heller allt som erbjuds i skolan, iaf jag kunde klämma in en pizza lite då och då (mindre än en gång i månaden tror jag iaf) utan att det förstörde något, fettet och kolhydraterna ifrån pizzan gjorde att jag mer eller mindre bara hade protein kvar efter pizzan, så keso och kesella klarade jag mig på senare den dagen. Jag kunde även äta en baguett i skolan innan maten som mellanmål.

Uppskatta allt, slå gärna in dagen innan för att se hur mycket det kan tänkas bli av fett, protein och kolhydrater, anpassa sen dagen runt skollunchen :)

Tack för svar! Låter bra de där, kan bli lite problematiskt att uppskatta, men sånt löser sig.

Cohen
2009-03-03, 19:44
Om jag var du skulle jag ätit skolmaten i allmänhet, men tagit med egen mat då du vet att skolan serverar något som är näringsmässigt fel (inte för att det är speciellt ofta, men det händer). De dagar skolan serverar sådant som kan vara svårt att uppskatta näringsinnehållet i kan det också finnas anledning att ta med mat hemifrån.

En rejäl macka eller baguette med en frukt eller två till kan duga om du är lite lat.

CVN
2009-03-03, 20:08
Jag deffar nu, tar 80 % grönsaker och resten vad som serveras.

capture
2009-03-03, 20:57
Ett tips för att bli bättre på att uppskatta är att väga all mat hemma som du kommer åt så du lär dig ungefär hur mycket 100g kokt pasta ser ut osv.