handdator

Visa fullständig version : Skadad under marklyft igår - nått trasigt?


jawohl
2009-03-03, 08:23
Hej,

Till att börja med kan jag väl säga att jag styrketränat 5-6 år och aldrig haft några större problem vare sig med rygg, axlar, knän eller liknande.

Körde marklyft igår och då det var ett tag sedan gick det lite tyngre än vanligt. Inte helt säker men misstänker att jag tappade hållningen under de 2 sista repsen i sista setet.

Direkt jag släppte stången kände jag ganska kraftig smärta i korsryggen, det liksom blixtrar till i vissa lägen. Skippade marken och körde lite annat istället.

Nu idag gör det lika ont i korsryggen. Att ligga raklång eller stå upp känns i princip ingenting men om jag böjer mig på vissa sätt är det som att jag aktiverar det onda området och det gör riktigt ont! Såpass ont att det blir svårt att stödja utan att hålla i sig i något.

Vad tror ni har hänt? Bör jag uppsöka hjälp eller bara ta det lugnt ett tag och se hur det utvecklar sig?

Tacksam för svar!

kjell33
2009-03-03, 08:40
Kanske du ska försöka förtydliga om det känns muskulärt eller i själva skelettet.

För övrigt vill jag rekommendera raka spåret till en naprapat!!

jawohl
2009-03-03, 10:44
Kanske du ska försöka förtydliga om det känns muskulärt eller i själva skelettet.

För övrigt vill jag rekommendera raka spåret till en naprapat!!

Svårt att säga hur det känns.. det känns inte som träningsvärk iaf, utan mer som nerv/skelett. För mest on då jag vrider korsryggen eller svankar mycket.

Gjorde väldigt ont i morse men sedan jag vaknat till och tagit en promenad känns det bättre, kan röra mig mer utan att det gör ont nu.

Ger det till imorgon, ingen skillnad så ringer jag naprapaten.

Kan det vara någon disk som farit illa? Diskbråck kanske?

kjell33
2009-03-03, 10:47
Låter som ngt diskreaterat eftersom muskelskador oftast gör ont för jämnan.

EPT
2009-03-03, 11:01
http://www.apoteket.se/rd/d/4788
http://www.doktorn.com/story.asp?storyID=1597 <<<---här kan du läsa en del om ryggbesvär

jawohl
2009-03-04, 07:54
Har skippat all form av träning men försökt röra mig via promenader och det börjar kännas bättre

kjell33
2009-03-04, 08:39
Tycker ändå att du borde gå till en naprapat el dyl för att få en diagnos.....risken är annars stor att det kommer tillbaka.

obesogen
2009-03-04, 10:11
Låter som ett klassiskt ryggskott. Har du inga ustrålningar eller känselbortfall tycker jag att du kan vänta några dagar innan du uppsökare läkare eller annan vårdinstans

jawohl
2009-03-05, 12:54
Låter som ett klassiskt ryggskott. Har du inga ustrålningar eller känselbortfall tycker jag att du kan vänta några dagar innan du uppsökare läkare eller annan vårdinstans

Inga känselbortfall och ingen strålning... strålade endast lokalt när jag böjde mig på ett visst sätt.

Känns ännu lite bättre idag, vilar fortfarande från ryggövningar och annan träning där rygg belastas hårt.

Ryggskott kanske det kan vara... vilar och återkommer med rapport.
Funderar på naprapat också men går det över av sig själv känns det lite onödigt, om det inte kommer tillbaka direkt jag börjar träna ordentligt igen förstås.

obesogen
2009-03-05, 15:06
Inga känselbortfall och ingen strålning... strålade endast lokalt när jag böjde mig på ett visst sätt.

Känns ännu lite bättre idag, vilar fortfarande från ryggövningar och annan träning där rygg belastas hårt.

Ryggskott kanske det kan vara... vilar och återkommer med rapport.
Funderar på naprapat också men går det över av sig själv känns det lite onödigt, om det inte kommer tillbaka direkt jag börjar träna ordentligt igen förstås.

de flesta ospecifika ländryggsbesvär går över av sig själv inom 3 månader, oavsett behandling. Så jag tycker du gott kan vänta några dagar om du känner att det blir bättre och bättre

jawohl
2009-03-09, 10:06
Gått en vecka och nu känns det mycket bättre i ryggen.. ska testa träna lite försiktigt idag och se hur det känns.

skaparn
2009-03-09, 11:14
Jag kan få nästan samma känsla, om än lindrigare. Som att jag dragit till något i ryggen vid ett marklyft. Det gör ont, ibland handikappande ont, nån dag men sedan är det över. Skönt se att jag inte är ensam och att det är en acceptabel metod att bara vänta ut det.

obesogen
2009-03-09, 11:28
Jag kan få nästan samma känsla, om än lindrigare. Som att jag dragit till något i ryggen vid ett marklyft. Det gör ont, ibland handikappande ont, nån dag men sedan är det över. Skönt se att jag inte är ensam och att det är en acceptabel metod att bara vänta ut det.

...Med tillägget att det inte ska göra handikappande ont varje gång dagarna efter man tränat marklyft, då tycker jag man ska se över belastningen och tekniken

skaparn
2009-03-09, 11:38
...Med tillägget att det inte ska göra handikappande ont varje gång dagarna efter man tränat marklyft, då tycker jag man ska se över belastningen och tekniken

Oja, det här har hänt mig kanske 3 gånger sedan jag började träna.

Jag har det förskt i minnet dock för det vara bara några månader sen sist. Argh, teh minnen! Då fick jag sittligga på golvet under ett kundmöte. Mängden Jägarna-skämt var oräknelig.

obesogen
2009-03-09, 11:39
Oja, det här har hänt mig kanske 3 gånger sedan jag började träna.

Jag har det förskt i minnet dock för det vara bara några månader sen sist. Argh, teh minnen! Då fick jag sittligga på golvet under ett kundmöte. Mängden Jägarna-skämt var oräknelig.

Tre gånger är tre för mycket ;)

Emlg
2009-03-10, 00:03
Hänt mig också två gånger, fick först smärta i vänstra ryggen när jag böjde mig snett framåt och nu har det satt sig för andra gången i högra delen istället. För mig känns det bara som någon slags sträckning och försvann efter några dagar igen.

sunetdanne
2009-03-11, 23:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127548

schabo-labo
2009-05-13, 21:35
Har problemet återkommit för ts? Jag själv körde mark första gången sedan jag skadade mig våren 08 och det kändes inte helt hundra.