handdator

Visa fullständig version : Oroan gällande kondition blandat med gym!


Sly!
2009-03-03, 02:53
Helloj!

Jag läste i någon tidigare tråd som jag nu inte hittar, att hård konditionsträning kan minska på muskletillväxt, det fick mig att oroas starkt och framförallt besvikelse om jag får va ärlig.:(

Min träningsdag just nu är både boxxout plus tung styrketräning.
Målet är ju råstyrka, större muskelvolym men mera atletiskt byggd.

Musselbank
2009-03-03, 04:49
Mest gynnsamt är mycket riktigt enligt många att hålla isär konditions- och styrketräningen, men helt utan att vara säker misstänker jag att det trots allt är bättre att konditionsträna på styrkedagen än att aldrig göra det...

vicarious
2009-03-03, 12:25
Mest gynnsamt är mycket riktigt enligt många att hålla isär konditions- och styrketräningen, men helt utan att vara säker misstänker jag att det trots allt är bättre att konditionsträna på styrkedagen än att aldrig göra det...

Det beror ju på ur vilket perspektiv man ser på saken. Ur muskeltillväxt-synpunkt är det långt ifrån optimalt att köra båda träningsformerna nära inpå varandra. Om man däremot kollar ur en hälsosynpunkt så är alltid en viss konditionsträning bättre än ingen konditionsträning.

Johan O
2009-03-03, 15:51
Men nu får ni väl ändå skärpa er...

Visst Ronnie Coleman kanske inte kommer slå några rekord på New york marathon, men det går att bli ordentligt muskulös och samtidigt ha bra kondition!

Tror ni dessa killar har problem med flåset?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=18941&stc=1

http://www.gaysportsblog.com/images/2008/07/18/sonny_bill_williams_3.jpg

http://www.fitnoke.com/content_images/leonardscott.jpg

King Grub
2009-03-03, 16:05
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=ampk

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125137

joriice
2009-03-03, 16:15
Men nu får ni väl ändå skärpa er...

Visst Ronnie Coleman kanske inte kommer slå några rekord på New york marathon, men det går att bli ordentligt muskulös och samtidigt ha bra kondition!

Tror ni dessa killar har problem med flåset?


Uthålliga?

Ostknäcket
2009-03-03, 16:20
Men nu får ni väl ändå skärpa er...

Visst Ronnie Coleman kanske inte kommer slå några rekord på New york marathon, men det går att bli ordentligt muskulös och samtidigt ha bra kondition!

Tror ni dessa killar har problem med flåset?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=18941&stc=1

http://www.gaysportsblog.com/images/2008/07/18/sonny_bill_williams_3.jpg

http://www.fitnoke.com/content_images/leonardscott.jpg

De skulle säkert vara större/ha blivit så stora på kortare tid om de skulle kört mindre konditionsträning.

Vi har dessutom inte sagt att man inte kan bli stor om man kör konditionsträning.

Johan O
2009-03-03, 16:34
Uthålliga?

Allt är ju relativt, dom vinner säkert inte heller några marathon. Men det har varit många som varit oroliga i flera trådar och verkar tro att det är omöjligt att bli muskulös och samtidigt få en bra kondition, det är det inte...

vicarious
2009-03-03, 17:56
Allt är ju relativt, dom vinner säkert inte heller några marathon. Men det har varit många som varit oroliga i flera trådar och verkar tro att det är omöjligt att bli muskulös och samtidigt få en bra kondition, det är det inte...

Det var ingen här som påstod att man inte kan bli muskulös samtidigt som man tränar kondition. Vi bara konstaterade att det inte är optimalt.

Morty
2009-03-03, 18:44
Vad oroar man sig för? Vad ska hända? Bli för tanig?

Jag tycker i alla fall att det är värt att vara både muskulös och klara av att röra sig! :)

hasic
2009-03-03, 19:03
Det var ingen här som påstod att man inte kan bli muskulös samtidigt som man tränar kondition. Vi bara konstaterade att det inte är optimalt.

Han har ju fått två studier postade tidigare i tråden och har troligen redan förstått att det inte är optimalt.

Johan O
2009-03-03, 19:08
Mitt första inlägg var inte egentligen riktat till er som svarat TS, sorry. Jag vet också att det inte är optimalt att kombinera. Det är mer generellt som jag kände att jag behövde säga något. Har sett flera trådar nu där nybörjare som vill bli mer vältränade sätter proteindrinken i halsen när dom får nys om att det inte är OPTIMALT (hatar det ordet) att kombinera konditionsträning med styrketräning. Så drar dom igång en grisbulk istället och tokdeffar bort hälften av musklerna ett halvår senare ändå...

Äter man bra och sköter återhämtning mm, är dock rätt sorts konditionsträning bara något som kommer gynna jakten efter en atletisk kropp, som dom flesta här eftersträvar.
Sen har vi olika definition på atletisk, det vet jag också.

L-Sami
2009-03-03, 19:29
Mitt första inlägg var inte egentligen riktat till er som svarat TS, sorry. Jag vet också att det inte är optimalt att kombinera. Det är mer generellt som jag kände att jag behövde säga något. Har sett flera trådar nu där nybörjare som vill bli mer vältränade sätter proteindrinken i halsen när dom får nys om att det inte är OPTIMALT (hatar det ordet) att kombinera konditionsträning med styrketräning. Så drar dom igång en grisbulk istället och tokdeffar bort hälften av musklerna ett halvår senare ändå...

Äter man bra och sköter återhämtning mm, är dock rätt sorts konditionsträning bara något som kommer gynna jakten efter en atletisk kropp, som dom flesta här eftersträvar.
Sen har vi olika definition på atletisk, det vet jag också.

Vilken distans springer amerikanen på dina bilder? ...förövrigt skulle jag inte lita på amerikanska friidrottsatleter, de kan vara "on the juice" om man säger så. Då är det inte omöjligt att bygga muskler och köra kondition samtidigt.

phrack
2009-03-03, 19:49
Vilken distans springer amerikanen på dina bilder? ...förövrigt skulle jag inte lita på amerikanska friidrottsatleter, de kan vara "on the juice" om man säger så. Då är det inte omöjligt att bygga muskler och köra kondition samtidigt.

Tyvärr var det precis vad jag tänkte. Den mittersta ser ut som en amerikansk fotbollsspelare (hur ska man skriva det egentligen?) och den nedre ser ut som en typisk sprinter. Inga längre distanser med andra ord. Fotbollsspelaren måste dock vara jävligt uthållig.

Själv så köttar jag på som brevbärare, springer lite längre distanser när lusten finns och hänger i gymmet minst 2 gånger i veckan. Jag känner att jag växer mer än någonsin, dock så ligger jag år ifrån en "hög" nivå både konditions- och styrkemässigt.

Jag tycker inte att du ska oroa dig. Huvudsaken är enligt mig att du växer, blir starkare och framförallt mår bäst.

Bygger inte crossfit på en kombination av styrke- och konditionsträning?

z_bumbi
2009-03-03, 20:04
Tyvärr var det precis vad jag tänkte. Den mittersta ser ut som en amerikansk fotbollsspelare (hur ska man skriva det egentligen?)

Enklast är att skriva rugbyspelare. :D

Självklart går det att bygga muskler och träna kondition på samma gång men de flesta idrottare som måste ha kombinationen kör i olika perioder, t ex styrka/volym med underhåll av konditionen och sen underhåll av styrka/volym och öka konditionen. De flesta på bilderna har också tränat bra många fler år än vad som krävs för att utan den kombinationsträningen se ut på det sättet.

feyin
2009-10-19, 18:55
Jag tränar såhär..

Måndag: styrka (bröst, axlar, triceps)
Tisdag: kondition
Onsdag: styrka (rygg, biceps)
Torsdag: kondition
Fredag: styrka (ben)
Lördag: vila
Söndag: kondition (vila?)

och har gjort det i ca 1½månad, och märkt att jag börjat stagnera i styrkeökningar. Tränar jag för mycket kondition för att kunna öka bra på gymmet? Innan jag körde kondition ökade jag stadigt och körde på samma sätt som nu med set, reps, övningar osv.

Ge gärna tips på scheman med prio på styrketräningen men som ändå ger ökad kondition!

pwnyou
2009-10-19, 20:46
Byter du plats på ben-träningen och vilan så kommer det gynna benstyrkan mer än konditionen.

Ditt schema säger inte så mycket, men det lilla det säger ser bra ut.

BobaFett
2009-10-21, 18:35
Får man några hälsofördelar om man tränar sprint, alltså springer allt man orkar i typ 30 sekunder? Man blir ju andfådd så det borde träna lungorna.