handdator

Visa fullständig version : Varför gör det ont i ryggen ibland när jag gäspar?


Black Star Abyss
2009-03-03, 02:33
Har problem med bålstabilitet och smärta i ländryggen osv. Men en sak jag inte förstår är varför jag, ibland när jag gäspar djupt och "träffar rätt" får väldigt ont i ryggen? Det är precis som att det blir trångt och det känns som att musklerna ska brista. Hur kan detta vara kopplat till bålstabiliteten? Eller är det något annat, typ stelhet? Hur blir jag av med det?

Åse Columbus
2009-03-04, 15:49
träna upp din bålstabilitet.....obalans i din muskler och/eller låsning ......du vet ju redan vad som behöver göras......

Åse Columbus
2009-03-04, 15:55
Har problem med bålstabilitet och smärta i ländryggen osv. Men en sak jag inte förstår är varför jag, ibland när jag gäspar djupt och "träffar rätt" får väldigt ont i ryggen? Det är precis som att det blir trångt och det känns som att musklerna ska brista. Hur kan detta vara kopplat till bålstabiliteten? Eller är det något annat, typ stelhet? Hur blir jag av med det?

kolla in ditt eget inlägg i denna tråd

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127076

Black Star Abyss
2009-03-04, 21:15
Vet redan att jag har problem med bålstabiliteten. Tränar redan bålstabilitet. Men hur får dåliga muskler det att göra ont när man gäspar djupt och blåser upp magen? Jag tänker mer på diskbuktningar.

Grotesk
2009-03-06, 13:25
Vet redan att jag har problem med bålstabiliteten. Tränar redan bålstabilitet. Men hur får dåliga muskler det att göra ont när man gäspar djupt och blåser upp magen? Jag tänker mer på diskbuktningar.

Jag får ont i luftrören när jag drar ett djupt andetag eller ibland när jag gäspar, vilket beror på "förtrånga luftrör." Ibland även i "rygg/lungor" men just det beror på mina lungoperationer pga. "pneumothorax."

Du känner inget i luftrören eller dyl?

Black Star Abyss
2009-03-06, 14:40
Jag får ont i luftrören när jag drar ett djupt andetag eller ibland när jag gäspar, vilket beror på "förtrånga luftrör." Ibland även i "rygg/lungor" men just det beror på mina lungoperationer pga. "pneumothorax."

Du känner inget i luftrören eller dyl?

Nej verkligen inte. Det är bara i ländryggen, och bara om jag har ryggen på ett visst sätt.

mozak
2009-11-10, 14:32
Nej verkligen inte. Det är bara i ländryggen, och bara om jag har ryggen på ett visst sätt.

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd

Det jag tror skulle kunna vara problemet i ditt fall är du dragit på dig en lindrig sträckning i trapezius/latissimus dorsi/iliocostalis som sitter runtom revbenen. Helt enkelt pga dålig hållning, främst när du sitter ner. Alltså att du kutar ryggen för mycket och att axlarna hänger framåt och då spänns musklerna i ryggen alltför mycket för att tillslut göra ont då korgen expanderar och trycker emot dom vid andning.

Problemet var inte särskilt svårt att åtgärda. Jag lyckades utan att gå till någon expert i detta fall. Det försvann efter att jag börjat tänka på min hållning, främst när jag sitter ner och att inte kuta ryggen och låta axlarna falla framåt för att det känns skönt. Nu är jag ingen läkare eller dylikt men eftersom ingen har skrivit att det kan vara något allvarligare så tror jag att det kan bara vara en sträckning i ryggmuskelaturen.

http://ilovemybody.blogg.se/images/2008/chins-rygg_14638967.gif