handdator

Visa fullständig version : en till "ser det bra ut"


raddum
2009-03-02, 21:31
Ålder: 15 fyller 16 under deffen.
Längd: 194 cm
Vikt: 90 kg
Målvikt: 80kg
Tidsperiod: 27 februari - 27 juli

Ja som ni ser tänke jag deffa lite, har lite frågor angående min träning kost bara.

Träning:

Mån: MMA(mixed martial arts) träning 1h15min
Tis: Gym Ben
Ons: ibland sparring ibland 30 jogging på bandet
Tor: MMA
Fredag: Bröst axlar triceps
Lördag: Biceps rygg mage underarmar
Söndag: jogging 30min (6km)

Ser detta bra ut, eller fattas något / behövs något ändras ?


Mat
Generellt sätt ser maten unt ungefär såhär varge dag.

Frukost: 1 portion havregryn (1dl havregryn 2dl mjölk)
Lunch : skolmaten där jag endast tar proten/fettkällan + grönsaker och vatten.
Mellanmål: samma som frukost eller ett ägg
Middag: Det som serveras hemma i en motlig portion (och mycket sallad)
Under kvällens lopp så käkar jag 2 frukter.

Någonting som bör ändras, läggas till tas bort ?

Läst deffguiden, men vill bara att nån som kan ska checka så att det ser bra ut.

Billybilly
2009-03-02, 21:55
Inga vilodagar? I mma tränar du väl ganska många muskelgrupper?

Loos_
2009-03-03, 12:22
Mat
Generellt sätt ser maten unt ungefär såhär varge dag.

Frukost: 1 portion havregryn (1dl havregryn 2dl mjölk)
Lunch : skolmaten där jag endast tar proten/fettkällan + grönsaker och vatten.
Mellanmål: samma som frukost eller ett ägg
Middag: Det som serveras hemma i en motlig portion (och mycket sallad)
Under kvällens lopp så käkar jag 2 frukter.

Någonting som bör ändras, läggas till tas bort ?

Läst deffguiden, men vill bara att nån som kan ska checka så att det ser bra ut.

Det är ganska stor skillnad på 1 ägg pch 1 portion havregrynsgröt.

Jag tycker du borde sätta dig ner och fundera på hur mycket protein, kolhydrater och fett du behöver/dag för att nå ditt mål, och utefter det snickra ihop ett passande chema. Sen förstår jag att du kanske inte vill gå in för det till punkt och pricka men ändå så känns det inte så genomtänkt överallt.

Vad gäller frukterna på kvällen så tycker jag att det känns onödigt. Snabba kolisar som mättar dåligt. Keso är fint + några långsama kolisar. Det känns lite som att du är rädd för kolhydrater vilket du absolut inte borde vara. I synnerhet inte eftersom du tränar så mycket.

Du skriver inte heller vilken tid på dagen du tränar. Om det är innan eller efter middag.

Lycka till med dina mål!:thumbup:

Robbelibob
2009-03-03, 13:15
Ser mer ut som svält än deff. Mina råttor äter ju mer. Som sagt, mer kolisar.

Nordenator
2009-03-03, 14:21
Ser mer ut som svält än deff. Mina råttor äter ju mer. Som sagt, mer kolisar.

Hur kan du se det? Jag ser absolut ingenting om dosering av lunch och middag samt vilken typ av föda det berör och kan därför inte dra några som helst slutsatsar om hur stor mängd energi personen får i sig.

Robbelibob
2009-03-03, 16:20
Hur kan du se det? Jag ser absolut ingenting om dosering av lunch och middag samt vilken typ av föda det berör och kan därför inte dra några som helst slutsatsar om hur stor mängd energi personen får i sig.

Jag ser det i min fantasi?
Tyckte bara det såg lite ut till frukost och kvällen. Och om det är mycket sallad, så inbillade jag mig att det inte var så mycket annat. Men som sagt, bara spekulationer.

raddum
2009-03-03, 19:21
Tack för svaren.

Nja så himmla genmtänkt är det väl inte.
Och så mycket mar äe det inte heller. Men anledningen till att jg har kolhydratsskärck är för att tycker de känns svårt att hålla nere på kalorienrna när jag käkar te.x. pasta, mycket kalorien och lite mättnad känner jag. Och när jag tidigare har försökt deffat så har jag misslyckats det är därför jag käka väldigt lite.
Under 2008 mellan januari och augusti gick jag ner 25kg under den perioden slutade jag typ bara med godis och drog in på kolhydraterna. Sedan slutade jag tänka på det och åt normalt och gick up ca 5 pannor(vet att det kan vara vätska) Så jag har försökt deffa igen (inte nöjd med kroppen) men då har jag failat,. Men ok visst jag borde nog ge den lite mer tanke.

Morty
2009-03-03, 19:38
Det kommer nog att gå bra. Du är ung, inte direkt tung och tränar mycket. Risk för att det blir för mycket bra, lägg stor vikt på återhämtningen.

Trådkapning; Är EAA före och efter effektivare för återhämtning än EAA före och gainer efter? Vi förutsätter middag 1h efter träning.

raddum
2009-03-03, 19:41
tränar gör jag klockan:
Mån: 18.00
Tis:17:00
Ons:17:00
Tor:19:15
Fre:17:00
Lör: 12:00
Sön: 12:00.

Kom på att jag hade hälsovakten på datorn, är det något att rekomendera och följa? Eller är de bara skit ?
Jag vet att den är ganska oprecis, men hur mpnga kcal bör jag satsa på ?
Och hur tycker ni jag borde fördelka energin i fett prot och kolh?

PS87
2009-03-05, 11:45
Vill du ha snabbare effekt förespråkar jag något längre konditionspass och även klämma in något litet 20-30 min de dagar du bara gymmar, som uppvärmning eller i slutet av passet. Kan tyckas trisst men ger faktiskt en hel del om det utförs löpande. Förstår inte ovanstående kommentarer om svält, du skriver ju inte riktigt vad du ska käka. Att skippa störer mängden kolhydrater kan vara klokt, men tänk på att inte utesluta dem helt. Knäckebröd och gröt är ju två bra källor, som jag allafall tycker är smaskiga.

Skolmaten är ju i regel inte särskilt god men det finns höga krav på innehållet från skolverket och livsmedelsverket e t c så det borde ju vara helt okej.

Lycka till!

jik
2009-03-05, 16:59
Var är proteinerna??!!

raddum
2009-03-24, 20:09
ok, eften en veckas tänkade och ätande(var störhungrig efter att ha kört med der i en vecka) har jag tänkt om och gjort upp en ny plan som jag nu vill ha bedömd. Mina mått står där uppe men min träning är ändrad:

Mån: gym ben
Tis: slack.
Ons: Bröst tric axlar.
Tors: jogga 30 min 6 km. Sorry men man för bara ha löpbandet 30 min på gymmet :S. blir väl längre i sommar när man kan vara ute.
Fre. Ev. springa samma som tors.om ingenting annat är på G.
Lör: biceps rygg mage.
Sön: jogg.

Funderar på att även adera morgonprommenader på vardagarna, vad har ni att seja om det ?

Men här är min nya måötidsplan iaf:

Frukost

3 ägg 240 kcal
Protein 21g


Lunch skollunch
Uppskattningsvis 400kcal
ca 20 -30g protein.

Mellanmål
110kcal
1 burk tonfisk a 125g
22g protein

Middag. 1 dl kolhydrater (ris pasta potatis) 100-200kcal.
1 burk tonfisk i olja 300kcal
20g protein.

:under dagen:
200 kcal i äpple 3-4 äpplen.
6 dl mjölk ca 300kcal.21g prot


Summa 1750kcal
Protein g: 104


är det något jag bör ta bort/ lägga till ? mer eller mindre av något ? några andra invändningar ?

schröder
2009-05-28, 22:47
för att behålla musklerna vid deff så måste du hålla ett högt proteinintag. inte säker på exakt antal men din kroppsvikt x2 är bra. i ditt fall då 90kg x 2 = 180g protein.
104g är då alldelles förlite och det blir mer som bantning än deff...

Pontus H
2009-05-29, 07:38
har du läst deffguiden som är högst upp i diet-deff forumet? där står ju fan allting man behöver veta! :P