handdator

Visa fullständig version : Skillnaden mellan BCAA & EAA


ravendb
2009-03-02, 19:52
Någon som kan förklara skillnaden mellan BCAA och EAA?

Är detta något man kan blanda? T.ex. BCAA + EsaPro innan träning, eller tar dom ut varandra?

EsaPro innan träning och en drink BCAA + MT under träning?

Tacksam för svar.

Sverker
2009-03-02, 20:18
EAA, essentiella aminosyror:
Fenylalanin, lysin, treonin, ,methionin, valin, leucin, isoleucin.

Av dessa är valin, isoleucin och leucin grenade dvs BCAA.

ravendb
2009-03-02, 20:59
EAA, essentiella aminosyror:
Fenylalanin, lysin, treonin, ,methionin, valin, leucin, isoleucin.

Av dessa är valin, isoleucin och leucin grenade dvs BCAA.

Tack Sverker.

Men innebär detta att ta tex EAA (EsaPro som exempel) innan träning och BCAA under träning som "kaka på kaka"?

King Grub
2009-03-03, 09:46
Ja. BCAA är EAA, dom tre grenade EAA. BC står för Branched Chain och syftar alltså till deras struktur. E står för Essentiella, och alla BCAA är även Essentiella.

Ahlner
2009-03-03, 16:14
Ja. BCAA är EAA, dom tre grenade EAA. BC står för Branched Chain och syftar alltså till deras struktur. E står för Essentiella, och alla BCAA är även Essentiella.

Finns det således någon speciell "fördel" med att supplementera BCAA då detta ofta säljs separat?

King Grub
2009-03-03, 16:27
Ingen visad jämfört med ett tillskott med en komplett uppsättning av essentiella aminosyror, nej.

ravendb
2009-03-03, 23:24
Tack så mycket alla för klargörandet av detta, håller mig till EAA efter detta =)

Snorkelfarsan
2009-03-03, 23:37
Lånar tråden lite:

Har 6 gram EAA samma effekt på proteinsyntesen som 20 gram Vassleproteinisolat? Jag undrar eftersom jag vill veta om det är lika bra att köra Vassle hela tiden eller båda. Fördelen med EAA är ju att man tar mycket mindre doser och blandar desutom med vatten, så det passar bra vid deff då man knappt behöver räkna med den energin.

King Grub
2009-03-04, 09:30
Har 6 gram EAA samma effekt på proteinsyntesen som 20 gram Vassleproteinisolat?

Nej, större.

CVN
2009-03-04, 15:53
Lånar tråden lite:

Har 6 gram EAA samma effekt på proteinsyntesen som 20 gram Vassleproteinisolat? Jag undrar eftersom jag vill veta om det är lika bra att köra Vassle hela tiden eller båda. Fördelen med EAA är ju att man tar mycket mindre doser och blandar desutom med vatten, så det passar bra vid deff då man knappt behöver räkna med den energin.

Smakar det samma som vanligt protein tillskott eller smakar det rent ut sagt skit?

agazza
2009-03-04, 15:59
Kolos egna var faktiskt nästan gott.

Whistler
2009-03-04, 16:03
Finns mängder av trådar om det här, men lite kort kan man väl säga att det är lite halvbeskt. Vill man göra det bättre kan man blanda med Fun Light. Personligen tycker jag EAA är en barnlek mot HMB.

soccom
2009-08-29, 16:29
har själv bara testat en Eaa-produkt som sägs ska ligga bland de bästa i smak, Eaa-x från bodyscience. Det smakar ju inte gott, tror inte det finns ngn som påstar att eaa smakar gott, tydligen ska bcaa vara lättare att smaksätta. Själv tycker jag man vänjer sig, jag blandar med vatten.

triscaL
2009-08-29, 16:50
Esapro citron är faktiskt riktigt god, släng en skopa i munnen i med lite vatten och njut :)
Annars är bs eaa-xxx också riktigt god!
Fast jag gillade inte smaken av eaa tillskott första gångerna jag smakade men sen har man vant sig vid smaken och nu är dom riktigt goda!

AmericanDragon
2009-08-29, 16:57
har själv bara testat en Eaa-produkt som sägs ska ligga bland de bästa i smak, Eaa-x från bodyscience. Det smakar ju inte gott, tror inte det finns ngn som påstar att eaa smakar gott, tydligen ska bcaa vara lättare att smaksätta. Själv tycker jag man vänjer sig, jag blandar med vatten.


Jag älskar EAA:et från Body science!!! Eftersmaken när man sköljer ner med vatten är fan underbar :) EAA fx där emot... tvifan