handdator

Visa fullständig version : Blötläggning...


Freddieboi
2009-03-02, 19:28
Grötälskare som jag är så brukar det bli gröt dom flesta mornar. Brukar variera mella havre, råg och dinkel. Kvällen innan lägger jag alltid grynen i en skål blandat med varmt vatten och citron. Detta för att ta bort fytinsyran och göra mycket av näringen mer tillgänglig.

Läste nu att havregryn som man köper har det mesta, om inte all, fytas borta. Innebär det att det kvittar om jag blötlägger havren eller inte?? Kan tänka mig att Eddie kanske har svaret på denna fundering ;)

z_bumbi
2009-03-02, 19:36
Havregryn är oftast ångprepparede så de är inte råa. Å andra sidan undrar jag varför det skulle bli finnas någon fytinsyra även om havegrynen skulle vara råa, du tillagar väl gröten på något sätt?

Jag skulle vara mer orolig för att lägga ner gryn i ljummet vatten under natten och glömma ställa in det i kylen.

Freddieboi
2009-03-02, 19:55
Asså, varför? Det står ju övertäckt :confused:

Sverker
2009-03-02, 20:09
Asså, varför? Det står ju övertäckt :confused:


Tillväxt av alla möjliga bakterier.

Det finns inga intakta fytaser kvar i havregryn när de är ångpreparerade. Alltså hjälper det inte att lägga grynen i blöt. Det händer inget med fytinsyran.

Freddieboi
2009-03-02, 20:40
Det innebär alltså att det går inte att bli av med fytinsyran i havregrynsgröt gjorda på valsade havregryn?

Sverker
2009-03-02, 21:00
Ångpreparerade och valsade havregryn, ja.


Saltåkvarn var uppe för några dagar sedan i en annan tråd. De har hela havrekorn och klippta havrekorn. Enligt Saltåkvarn så går det att blötlägga deras havre för att därefter koka gröt. De kornen har intakt fytas som bryter ned fytinsyra till fosfat och inositol.