handdator

Visa fullständig version : Groddade bönor - näringsinnehåll.


WHITEFOLKS
2009-03-02, 17:04
Om man groddar bönor/frön och liknande så ändras ju näringsinnehållet lite, det brukar hävdas att det blir vitaminer och yadda yadda på diverse sidor.

Tror de lärde att man i stora drag kan räkna energiinnehållet som samma som de "torra" bönorna eller blir det stora förändringar där?

johan karlberg
2009-03-02, 18:12
inget svar på din fråga men, tycker det ser så oaptitligt ut, vad smakar det som?

WHITEFOLKS
2009-03-02, 18:18
Nu har jag inte riktigt gett mig in på böngroddning än men groddar i allmänhet smakar väl mest som isbergssallad typ. Sen får de väl lite smak av "sorten" man groddar.

Mao smakar i stort sett ingenting, "grönt" är väl bästa beskrivningen. Får återkomma med mer när jag har prövat mer :D

Eddie Vedder
2009-03-02, 19:42
Den primära fördelen med groddning är att du bryter ner antinutrienter, framför allt fytat. Blötläggning och kokning är effektivt för att inaktivera trypsininhibitorer och lektiner men inte fytinsyran.

Men den bryts ner vid groddning och fermentering så även om näringsinnehållet inte blir högre så blir det mindre hämmande faktorer. Man får alltså i sig mer eftersom fytinsyran bryts ner, något som annars hämmar upptag av järn, kalcium, zink m.m.

Av samma anledning är surdegsbröd mycket bättre än bröd som bara fått jäsa.

WHITEFOLKS
2009-03-02, 19:50
Ok cool! Skulle man kunna säga att det är bättre för näringstillgänglighet i förhållande till att koka de?

Gissar du som mig att energivärdena inte förändras drastiskt (förhållandena mellan de verkar hållas ganska stabilt groddat:ogroddat)?

Sverker
2009-03-02, 20:12
Du får sötare smak på groddat eftersom amylaserna delar stärkelsen till glukos.
Samma mängd kalorier men lite sötare smak.

Eddie Vedder
2009-03-02, 20:27
Ok cool! Skulle man kunna säga att det är bättre för näringstillgänglighet i förhållande till att koka de?

Ja mer antinutrienter bryts ju som sagt ner.

Gissar du som mig att energivärdena inte förändras drastiskt (förhållandena mellan de verkar hållas ganska stabilt groddat:ogroddat)?

Det stämmer.:)