handdator

Visa fullständig version : Vilket underlag för crunches?


Steerlinho
2009-03-02, 15:10
Hejsan.

Jag kör hemma och för magen så kör jag typ 10 set crunches i veckan och det är allt för magen.

Men mitt problem är att jag inte får någon kontakt i magen och mest i ryggslutet, och jag har fått för mig att det är pga underlaget.

Jag har testat att köra både på parkettgolv, vanlig heltäckningsmatta och med rumpan på en kudde men jag vet inte vilket som är det optimala underlaget för att få kontakt i mage och inte rygg.

Vart kör ni crunches och hur känns det för er när ni gör de?

The Swedish Oak
2009-03-02, 15:13
Ligg på de som känns gött, det har antagligen ingen påverkan alls på övningen.

Vet inte hur du gör dom men du kan ju testa lägga upp benen på en stol eller något o testa dig fram till en variant som funkar bättre:

http://www.bigmusclesfast.com/image-files/crunches-finish.jpg

Guddi
2009-03-02, 15:22
Gör du sit-ups eller crunches? Det är ovanligt att man får ont i ryggen utan crunches medan sit-ups orsaker det ganska ofta (mest pga dålig teknik).

Varför kör du bara crunches för magen? det finns flera andra övningar för magen, både lättare och svårare.

ceejay
2009-03-02, 15:55
TKg_cdwq9l4

om du inte får kontakt efter de instruktionerna så, ja du.

Brian The Family Dog
2009-03-02, 16:05
om du inte får kontakt efter de instruktionerna så, ja du.

Hehe, ingen kontakt = genetiskt defekt :D

Det som TS tycks uppleva kallas väl psoas-effekten om jag minns rätt, det vill säga att psoasmuskeln aktiveras mera än magen. Detta problem går lätt att eliminera genom att utesluta sit-ups ifrån magträningen eller helt enkelt ändra utförande :thumbup:

Steerlinho
2009-03-02, 22:43
TKg_cdwq9l4

om du inte får kontakt efter de instruktionerna så, ja du.

hmm.. ska inte ryggen lyfta alls från marken? det känns väldigt konstigt isåfall, särskilt påvägen ner.

ceejay
2009-03-02, 22:47
Definiera ryggen tack :) ländryggen skall inte lyfta, då jobbar magen endast statiskt

Steerlinho
2009-03-02, 23:10
jag menar alltså att ska längst ner på ryggen, ryggslutet, 1 dm ovanför skinkan börjar typ vara i marken hela tiden? och bara det över typ latsen o de mellan skinkan och latsen alltid vara över marken när man gör crunchen, sen när man går ner så ska man ligga rak lång på marken igen? eller nacken/huvudet över marken? scooby gör ju lite annorlunda varje gång ibland går han inte alls långt ibland går han långt upp..

Steerlinho
2009-03-02, 23:12
jag tycker att det ser ut som att han svankar ryggen lite och inte riktigt gör "crunch"rörelsen? kanske bara är jag,..

Steerlinho
2009-03-02, 23:15
jag trodde man skulle röra huvudet mer mot knäna, han går ju bara rakt upp med lite bussvank?

The Swedish Oak
2009-03-03, 16:45
Härma bara hur folk gör dom i videon, så blir det säkert bra.