handdator

Visa fullständig version : proteinpulver


Giza
2002-04-29, 12:55
Finns det något proteinpulver som inte är gjort på vare sig mjölkprodukter, soya eller ägg? Kanske syntetiskt? det kanske blir väldans dyrt då...? :confused:

Har problem med en mycket känslig mage, jag har försökt lägga om kosten flera gånger för att få i mig mer protein, men det slutar alltid med att jag får enorma problem och måste gå tillbaka till min vanliga kost.

Förresten, är sushi bra mat efter träning?
...Giza...

z_bumbi
2002-04-29, 14:45
>Har problem med en mycket känslig mage, jag har försökt lägga om kosten flera gånger för att få i mig mer protein, men det slutar alltid med att jag får enorma problem och måste gå tillbaka till min vanliga kost.

PÅ vilket sätt skiljer sig din vanliga kost från den med mer protein ?

>Förresten, är sushi bra mat efter träning?
...Giza...

Nja.

-xR-
2002-04-29, 17:11
hmm, både kassein och vassle kommer från mjölk väl? Så det kan du ju inte ha. Sedan så finns det väl inget du kan göra förutom att käka protein rika lincer och böner eller saftiga biffar :)

Droog
2002-04-29, 17:38
Är du allegisk mot komjölksprotein Giza? I så fall kan du prova ett hydrolyserat vassleprotein, då slipper man oftast allergibesvären. Det finns ju också fria aminosyror på tablett eller i flytande form utan de proteinkällor som du nämnde.

Sushi tillsammans med kolhydrater är utmärkt efter träningen.

Giza
2002-04-29, 17:42
Hur min kost skiljer sig...

Inget proteinpulver
Ingen keso eller kesella
Inga ägg
Inget rött kött
Väldigt lite mjölkprodukter
Linser & bönor endast i små mängder

En dag för mig:

Frukost:
-En eller två rågsmörgåsar med två-tre tunna kalkonskivor och/eller hårdost
-Gröt m linfrön, bär och kanel utan mjölk, (ibland solhavremjölk) eller en tallrik låglaktosfil med branflakes

Mellanmål:
-Rågsmörgås med ost eller kalkonpålägg och något grönt eller en frukt

Lunch:
-Tex ris eller pasta med kyckling, Quorn eller fisk.
-eller fisksoppa med massa potatis och grönsaker
-eller thaimat (kycklingwok)
-eller sushi
-eller kycklingpyttipanna

Kvällsmat
-låglaktosfil med allbrans eller...
-ungefär som lunch

Middag:
-som kvällsmat

Jag äter ganska mycket grönsaker och bär. Använder gärna kokosmjölk och cashewnötter i maten. Fettet kommer mest från olivolja. Får inte heller äta så mycket frukt pga sockret vilket inte heller är bra för min mage.

Måste äta ungefär så här annars fungerar inte magen. Kan heller inte äta så mycket mer protein än vad jag gör just nu. Någon föreslog att för att få i sig mer protein på morgonen kan man äta en burk tonfisk till frukost men det går inte för min del.

Tror ni jag har någon chans att bygga lite muskler? :confused:

mvh
Giza

[ 29 April 2002: Inlägget har ändrats av: Giza ]

z_bumbi
2002-04-29, 19:21
>Fettet kommer mest från olivolja. Får inte heller äta så mycket frukt pga sockret vilket inte heller är bra för min mage.

Vilken sjukdom har du ? (Antar att det är någon sjukdom som spökar.)

>Måste äta ungefär så här annars fungerar inte magen. Kan heller inte äta så mycket mer protein än vad jag gör just nu.

Min erfarenhet (Crohns sjukdom) är att man får ändra kosten långsamt, gäller allt från mängden mat till att "bara" öka proteinmängden. Gäller även när jag börjar äta något nytt livsmedel när magen är som känsligast, då får jag vänja den vid det.

Eftersom du klarar att äta lunch med kyckling till så kanske du klarar att äta lite mer kyckling varje mål och kanske äta lite mer kalkon vid frukost och mellanmål ?

Du verkar också ha laktosintolerans (?) och då finns det vassleprotein med väldigt låg laktoshalt att köpa numera så det kan vara något att testa.

Klarar du inte mer protein så är mängden du får i dig tillräcklig för att kunna bygga muskler, återhämtningen blir kanske lite lidande men om man inte har något val så funkar det.

tsolias
2002-04-30, 17:20
stod att du åt fisk...men kan du då inte trycka i dig mängder med tonfisk? då får du ju ganska mycket protein och din mage kasnke mår bra....eller åtminstånde inte dåligt...

bara något jag kom att tänka på...kan ha helt fel...

stefannn
2002-05-01, 20:37
Ursprungligen skickat av Giza:
<STRONG>Finns det något proteinpulver som inte är gjort på vare sig mjölkprodukter, soya eller ägg? Kanske syntetiskt? det kanske blir väldans dyrt då...? :confused:

Har problem med en mycket känslig mage, jag har försökt lägga om kosten flera gånger för att få i mig mer protein, men det slutar alltid med att jag får enorma problem och måste gå tillbaka till min vanliga kost.

Förresten, är sushi bra mat efter träning?
...Giza...</STRONG>

vet dock inte om sushi är bra men jag tycker själva frågan svarar emot dig själv... har du nu mycket känslig mage så är det väl inte rekommenderat att äta rå fisk...
mvh/stefan