handdator

Visa fullständig version : Piroger


Emil.o
2009-03-02, 14:15
Har gjort lite egna piroger hemma ett par gånger nu och börjar få till ett riktigit gott recept..

Men hur nyttigt är det egentligen?

Först steker man köttfärsen med andra ingredienser. (Uppvärmning 1)

Sen stoppar man pirogen i ugnen. (uppvärmning 2)

Efter det att man fryst in dem måste man micra (Uppvärmnig 3)


Är det några som helst vitaminer kvar i tex paprika efter 2 uppvärmningar, eller köttfärsen efter 3?

KaptenKnäsvag
2009-03-02, 15:06
Har gjort lite egna piroger hemma ett par gånger nu och börjar få till ett riktigit gott recept..

Men hur nyttigt är det egentligen?

Först steker man köttfärsen med andra ingredienser. (Uppvärmning 1)

Sen stoppar man pirogen i ugnen. (uppvärmning 2)

Efter det att man fryst in dem måste man micra (Uppvärmnig 3)


Är det några som helst vitaminer kvar i tex paprika efter 2 uppvärmningar, eller köttfärsen efter 3?

Inte direkt, men det är väl inga kopiösa mängder paprika till en början heller...

Eddie Vedder
2009-03-02, 15:12
men det är väl inga kopiösa mängder paprika till en början heller...

Paprika är EXTREMT rikt på C-vitamin. Men i övrigt har du rätt i att just det sannolikt går förlorat en del.

Både väldigt känsligt mot värme och syre (d.v.s. att ännu mer försvinner om paprikan finfördelas).

Men de mikronutrienter till vilka kött är en bra källa håller sig nog bättre.

KaptenKnäsvag
2009-03-02, 15:14
Jag menade att det inte finns särskilt mycket paprika i pirogen till att börja med :)

Eddie Vedder
2009-03-02, 15:15
Jag menade att det inte finns särskilt mycket paprika i pirogen till att börja med :)

Oj läste fel. Men nej det stämmer säkert att mängden paprika i en pirog inte blir särskilt stor.

Emil.o
2009-03-02, 17:17
jag har i en hel del paprika och grönsaker.

har läst att vid första upphettningen försvinner en del vitaminer men vid andra upphettningen försvinner ALLA.. det gällde iofs kokning.

Jure
2009-03-02, 17:32
Jag menade att det inte finns särskilt mycket paprika i pirogen till att börja med :)

Hur kan du säga så, när trådskaparen säger att gör egna piroger på eget recept?

jakob
2009-03-02, 17:37
Hur kan du säga så, när trådskaparen säger att gör egna piroger på eget recept?

Inte direkt, men det är väl inga kopiösa mängder paprika till en början heller...

:confused:

Jure
2009-03-02, 17:46
Är det mig eller Kaptenen du inte förstår? Hur man skulle kunna misstolka mitt inlägg (förutom att jag glömde skriva han, undrar jag)

jakob
2009-03-02, 17:49
Jag svarade på ditt inlägg, han sa inte att det är lite men att det mycket väl kan vara så.

Jure
2009-03-02, 17:53
Jag menade att det inte finns särskilt mycket paprika i pirogen till att börja med :)

jag har i en hel del paprika och grönsaker.

.

Jag svarade på ditt inlägg, han sa inte att det är lite men att det mycket väl kan vara så.

..?

KaptenKnäsvag
2009-03-02, 18:07
jag har i en hel del paprika och grönsaker.


Ah, en hel del. Ja det är väl ungefär en halv norrländsk famn- eller 45 lantmil paprika.

Väg det och återkom

jakob
2009-03-02, 18:12
Emil.o talade om att han hade i en hel del paprika efter KaptenKnäsvags inlägg, du får gärna förklara för mig vad en hel del innebär. :)

WHITEFOLKS
2009-03-02, 18:23
Oavsett hur mycket han har i så är ju förslusten antagligen procentuell och svaret skulle därmed kunna bli procentuellt.

Dvs att det är ju ointressant hur mycket paprika han har i om man inte vill argumentera att det var så lite från början att det inte blir att räkna som förlust.

Emil.o
2009-03-02, 18:31
Snälla hacka på varandra någon annan stans. :smash:


Min fråga var väl mest hur det går med paprikans vitaminer och om alla vitaminer försvinner när man värmer upp maten oavsett hur mycket det är.

men det blir väl runt en 50g i en pirog kankse.

Emil.o
2009-03-02, 18:32
Oavsett hur mycket han har i så är ju förslusten antagligen procentuell och svaret skulle därmed kunna bli procentuellt.

Dvs att det är ju ointressant hur mycket paprika han har i om man inte vill argumentera att det var så lite från början att det inte blir att räkna som förlust.

tack det var det jag menade, men du han före.

Eddie Vedder
2009-03-02, 19:45
Min fråga var väl mest hur det går med paprikans vitaminer och om alla vitaminer försvinner när man värmer upp maten oavsett hur mycket det är.


Och du fick svar från mig på den frågan.

Omfattningen av näringsförlusterna står sedan i direkt dosrelaterad proportion till temperatur, syretillgång och tid.

Emil.o
2009-03-02, 22:55
jo att det försvinner vitaminer men det visste jag redan, jag vill veta hur mycket vitaminer som försvinner eller i alla fall om det är såpas mycket att det inte är någon vits att ha i paprikan över huvud taget?

är är piroger ett väldigt mycket sämre alternativ att äta köttfärs, grönsaker och bröd än att äta det nylagat?

Dan S
2009-03-03, 00:27
Kan likagärna fråga här, en pirog kostar på en dyr ICA affär 8.90 spänn för 120g pirog Gorby's. 33g kolhydrat 9g protein 12g fett / 100g. Om jag nu köper 5 st för 45 kronor. Så får jag alltså i mig jäkligt mycket energi? Det är inge fel på det, eftersom det vart fryst eller är fabrikat? Jag vet inte alls, känns ju dock som om det ska kunna gå att lita på de där 9g proteinerna.

WHITEFOLKS
2009-03-03, 00:29
Vad är din fråga?

Om du köper 5 stycken gorbys så får du 5x9x1.2 gram protein.

Eddie Vedder
2009-03-03, 06:41
jo att det försvinner vitaminer men det visste jag redan, jag vill veta hur mycket vitaminer som försvinner eller i alla fall om det är såpas mycket att det inte är någon vits att ha i paprikan över huvud taget?

Tror du jag undanhåller fullständiga svar för att jävlas? Jag försöker faktiskt ge dig så goda svar jag bara kan och om du inte uppskattar det så säg det istället så slipper jag slösa tid på att försöka vara schysst.

Jag KAN inte ge dig ett mer konkret svar än att det är en dosrelaterad fråga där mer C-vitamin försvinner ju längre tid du värmer det, ju mer du finfördlar paprikan och ju högre temperatur den utsätts för.

Alltså en direkt dosrelaterad fråga för hur mycket man utsätter livsmedlet för.

Om det är en vits eller ej är ju upp till dig. Blir pirogerna godare med paprika? I såfall ska du förstås ha kvar den. Betakarotenets biotillgänglighet blir bättre av uppvärmning och finfördelning. C-vitaminet kommer bli väldigt lidande men om 100% försvinner kan jag inte svara på hur mycket jag än skulle vilja.

är är piroger ett väldigt mycket sämre alternativ att äta köttfärs, grönsaker och bröd än att äta det nylagat?

Om du återigen syftar på optimal behållning av näring och minimalt med tillredning så är svaret ja. Annars nej. Det är ingen stor skillnad och jag skulle ta det jag tycker är godast. Tänk på din hälsa i stort, verkar näringsbrister föreligga?

Om inte så får du sannolikt i dig den näring du behöver även om det inte är optimala halter i alla livsmedel och alla måltider.

Tabbe
2009-03-03, 08:34
Emil, lust att dela med dig av receptet?

Blev jätte sugen på piroger.

Dan S
2009-03-03, 10:35
Vad är din fråga?

Om du köper 5 stycken gorbys så får du 5x9x1.2 gram protein.

Vad är ditt svar egentligen? Jag vill naturligtvis veta om det är BRA protein jag kan lita på precis som om jag skulle gå och köpa köttfärs och äta det med bröd?*slap*

Eddie Vedder
2009-03-03, 11:05
Vad är ditt svar egentligen? Jag vill naturligtvis veta om det är BRA protein jag kan lita på precis som om jag skulle gå och köpa köttfärs och äta det med bröd?*slap*

Ja det är väl vanlig köttfärs och ost?

Emil.o
2009-03-03, 12:12
Tack eddie, nej jag försöker inte jävlas jag uppskattar dina svar väldigt mycket!
jag letade väl kanske efter något lite mer konkret och enkelt men nu är jag nöjd =)

återkommer senare med receptet.

hot_tuna
2009-03-03, 12:16
Släng upp receptet så lovar jag att provlaga *drool*
Blir det bra så kan jag bidra med en näringsämnesuträkning åt dig också! ;)

Dan S
2009-03-03, 19:27
Ja det är väl vanlig köttfärs och ost?

Jag skrev även ett inlägg före där jag undrade om det var någon skillnad på köpmat / fabrikat vad gäller proteinkvalitet från piroger. Så det är väll inte alls så självklart, om man inte vet det.

Eddie Vedder
2009-03-04, 07:44
Jag skrev även ett inlägg före där jag undrade om det var någon skillnad på köpmat / fabrikat vad gäller proteinkvalitet från piroger. Så det är väll inte alls så självklart, om man inte vet det.

ja och det var det jag svarade på också. Och mitt svar var helt enkelt en undran om vad det innehåller. Det finns ju många pirogsorter och drför undrade jag ju om det var någon särskild eller vanlig köttfärs och ost.

WHITEFOLKS
2009-03-04, 16:42
Din fråga var ju jätteluddig, vad menar du med lita på proteinerna. Att de finns alls (dvs att de inte ljuger på förpackningen) eller om det är "kvalitativt" protein?