handdator

Visa fullständig version : Smärta/ömhet höft


Biker1972
2009-03-02, 14:11
Hej!
Börjar mitt första inlägg med en skada (?) :)

Kön: man
Ålder: 37
Längd och vikt: 181/75kg

Smärtbeskrivning:
Ont på/runt höftknölen på höger sida (mest utsida/baksida av knölen) samt ibland mjukdelarna mellan höftknölen och höftkammen (ibland även höftkammen). Det är ingen intensiv smärta utan mer ömt och känns som ett blåmärke som man "trycker på". Viss ömhet då man trycker på olika ställen på höftknölen. Vid belastning (typ knäböj) en skarp men lågintensiv smärta utsida lår/höftknöl. Smärtan ligger ytligt.

Utveckling:
Började lite lätt senhösten 2007 efter ett långt vindsurfingpass då jag "körde slut" på kroppen. Då fick jag vid vissa rörelser en smärta på utsidan lår/höft (skarp smärta, måttlig intensitet). Efter lite vila var smärtan borta men återkom så snabbt jag seglade (åter igen vid samma rörelse, böjning av benet inåt). Under vintern 07/08 promenerade jag raskt varje morgon i ca 1.5 med ambitionen att gå ner i vikt (vilket jag gjorde 85-> 75kg) och problemen utvecklades men fortfarande inget besvärande utan mer irriterande (nu ingen smärta lår/höft utan ökad ömhet höftkam/-knöl) samt stramhet i mjukdelarna. Kunde gå flera dagar utan att känna någonting för att återkomma utan någon speciell anledning. Efter besök hos läkare mars 2008 och en slätröntgen (allt såg bra ut där) fick jag en två-veckors kur av diklofenak samt ett tränings och strechingprogram vilket hjälpte en del. Dock har jag fortsatt haft en lätt ömhet i området och tränat ganska lungt. På senare tid har smärtbilden accelererat och successivt blivit värre och nu har det aldrig varit så här dåligt.

Kan tilläggas att jag har haft vid tillfälle lätt ömhet runt höftkammen under några år (t ex har det ibland varit jobbigt att ha byxbälte då det har tryckt på). Är ofta jobbigt att sitta ner på hårt underlag (tex dålig kontorsstol under längre tid) då det ger värk/ömhet i höften. Vidare har jag problem vid stretching att "komma åt" musklerna på den ömmande sidan; känns som om höften är mer uttänjd på den sidan. Markant skillnad mot att stretcha vänster sida.

Under/efter träning:
Varje gång jag har tränat (kör ca 1 timme cykel, 2-4 ggr/vecka samt lätt styrketräning. Mer fokus på uthållighet än styrka) känns det bra förutom vid knäböj då det ger en lätt, men skarp smärta utsida lår/höftknöl/-kam. Endast höger. Tidigare (typ 3 veckor sedan) kändes det bäst direkt på morgonen (ingen smärta alls) men blev succesivt mer ömt under dagen. På senare tid ger dock träningen ömhet/smärta dagarna efter (enligt smärtbeskrivningen) och det kan vara besvärande att ligga på den sidan. Vid första allvarligare smärtan på höftknölen för ca 2 veckor sedan åt jag diklofinak i ca 2 dagar efter att jag försökt vila bort smärtan i två-tre dagar. Ömheten försvann relativt snabbt (om det berodde på diklofinaken eller vila vet jag ej). Nu har jag tränat igen (igår) och liknande smärta har återkommit. Har dock inte käkat diklofinak ännu då jag inte vill äta tabletter i onödan.

Tacksam för råd/hjälp då detta har pågått nu i över ett år......*gah!*

grimfish
2009-03-02, 15:52
Uppsök en läkare igen för bedömning. Därefter är sjukgymnastik aktuellt.

nyrjoh
2009-03-02, 16:19
Vill du ha en bedömning av besvär i muskler/leder så är min uppfattning att det oftast är bättre att gå till en sjukgymnast först.

grimfish
2009-03-02, 16:38
Det ena utesluter inte det andra. En läkare kan vara bra att kontakta för att se över om det behövs någon form av läkemedel.

Biker1972
2009-03-02, 22:18
När jag var hos läkaren (ortoped) tog han ca 5 minuter på sig och böjde och vred benet. Sen sa han att jag hade ont i gluteal muskulatur och skickade mig till sjukgymnast med ett recept på diklofinak. Han gav aldrig ngn diagnos på vad det kunde vara och jag blev inte så mkt klokare. Visst funderar jag på att gå igen men med tanke på väntetider måste man gå till privatvård och det kostar....själv undrar jag om det kan vara återkommande senfästesiflammation och/eller muskelinflammation. På FASS.se står det om tronchanterit:

"Smärta vid höften vid belastning eller liggande i sidoläge. Smärtan kommer även vid sittande liksom vid gång i trappa. Ofta smärtutstrålning efter lårets utsida"

Känner mig igen i detta, dock är inte smärtan intensiv utan rätt moderat. Men jag antar att man kan ha olika smärtbilder, dvs allt från mkt intensiv till lätt smärta?

grimfish
2009-03-02, 22:32
Det är nog svårt att få en mer exakt diagnos än ont i gluteal muskulatur. Om du ändå kände dig missnöjd med ditt tidigare läkarbesök och inte vill återvända kan jag i första hand rekommendera en idrottsskademottagning.