handdator

Visa fullständig version : Gymträning som gynnar tennis


de_dave
2009-03-02, 14:01
har gymat i några år, men har börjat spela tennis rätt så regelbundet.

Nu undrar jag om det finns några övningar som gynnar tennisspelandet?

Jag är inte ute efter att lägga om hela mitt träningsprogram, utan vill ev. komplettera med några bra övningar.

För tillfället kör jag en 3-split.

Flykt
2009-03-02, 14:04
OK. Du vill att vi ska hjälpa dig med att komplettera med några bra övningar. Men du tycker inte det är lämpligt att du nämner vad du har för övningar i dagsläget???

Ska man få hjälp måste man göra så att andra kan hjälpa.

de_dave
2009-03-02, 14:21
Det jag undrade var om det finns några specifika övningar som är bra för tennis.

Varför behöver du veta vad jag kör nu?

Men iaf, kan nämna några övningar:

bänkpress
hantelpress
liggande tricepspress
knäböj
baksida ben
ev. benpress
chins
ibland marklyft
latsdrag
hantelcurl
stångcurl

osv.

phrack
2009-03-02, 14:42
Stötar kanske?

hasic
2009-03-02, 14:45
De flesta övningar kommer att vara till hjälp, men har svårt för att tänka mig att det finns någon specifik övning som är lite bättre för just tennis.

fetochdryg
2009-03-02, 15:07
Utfall! Gärna varianter som innebär vridmoment, tar precis där det behövs!

KaptenKnäsvag
2009-03-02, 15:19
Frivändningar, knäböj, marklyft

ceejay
2009-03-02, 15:58
hoppträning

DSBM
2009-03-02, 17:30
Jag vill också rösta på utfall. Flyes för forehand-styrkan kanske? Svårt att prickskjuta övningar för just ditt ändamål dock. Presis som med all annan sport är väl det lämpligaste att träna hela kroppen. Jag skulle rekommendera att du kör explosiva högreps, borde passa tennis bra.

de_dave
2009-03-03, 07:01
Tack för tipsen.

Har också tänkt på frivändningar och utfall. Inte kört dessa tidigare dock. Men ska testa :)

Det jag vet att jag borde lägga in, är någon form av spänstträning, typ hoppträning av något slag som föreslogs ovan. Men lite svårt att börja med något sånt på egen hand känner jag :P

hur gör jag stötar?

hasic
2009-03-03, 07:45
hur gör jag stötar?

http://www.youtube.com/watch?v=rysvy0YkZgU

Pengu
2009-03-03, 13:06
Specifikt för tennis är övningar för ben och bål. Gärna explosiv benträning.
Hopprep är oslagbart för fotarbetet.

Det kan även vara värt att tänka på att tennis är en assymetrisk träningsform i sig. Varje gång du spelar så aktiveras din ena sida mycket mer än den andra så en varierad styrketräning utöver tennisen är viktig.

z_bumbi
2009-03-03, 14:15
Hur länge har tennisintresset funnits och vad är målet?
Hur många tennispass i veckan?
Hur många styrkepass?

Resultat
Jag skulle gissa att mer tennis och löpträning är det som ger absolut mest utdelning för någon som redan styrketränat ett tag. Styrkenivåerna behöver inte vara så höga för tennis på lägre nivå och den nivån har de flesta nått efter några års styrketrännig.

Skadeförebyggande
Mycket träning för benen i olika riktningar, t ex utfall och kabelövningar kombinerat med vanlig böj etc. Jag har inga siffror men att hålla bra rörlighet och styrka i baksida lår är nog ganska viktigt för tennis.
En stark mage/rygg.

de_dave
2009-03-03, 19:58
1) Intresset har funnits i ca 7 år :p Men det är först nu det har blicit att jag spelat mycket och regelbundet. Annars mest sporadiskt.

2) 1-2 pass i veckan

3) 3 pass i veckan

Håller med dig, tror också att just löpning som komplement till tennisen är det bäste. Lite kul att spåna bara :)

SKa börja testa utfall och de andra sakerna du nämnde, lite kul att testa nya saker/övningar :)