handdator

Visa fullständig version : Inredning av gym


Played
2009-03-02, 10:44
Jag har fått i uppgift att hjälpa en vän med inredning av ett gym som ska vara ca 300 kvm stort. Kan ni ge mig tips på hur vi ska utforma det? Tips på bra maskiner (märken, återförsäljare osv). Gymet ska rikta sig mot motionärer och vanligt folk, dvs inget byggargym. Gärna handikappvänligt också.

Alla råd och tips tas tacksamt emot.

martikainen
2009-03-02, 10:59
Märken på maskiner osv kan jag inte så mycket om.

Men en sak jag tycker är extremt viktigt i ett gym är att det är LJUST, finns möjlighet så fixa stora fönster som släpper in mycket dagsljus och placera ut smart belysning!

Sen tänk även på att försöka placera ut maskinerna på ett effektivt sätt, sätt inte 3 olika maskiner för mage i varsitt hörn på gymmet utan försök gruppera utrustningen så folk slipper springa omkring som yra höns.
Märk upp maskiner väl med namn/nummer så att de vanliga folket lätt kan skapa ett schema att gå efter.

Ett tips är väl att smita iväg till friskis & Svettis / SATS och kolla hur de har format sina gym, det är ju trots allt ett väl beprövat ämne.
Tänk även på att ni lätt ska kunna serva/hålla rent i lokalen.

hahavaffan
2009-03-02, 11:03
Skaffa hantlar som INTE har plasthandtag. Har precis bytt till SATS, och detta har Technogym-hantlar som har plasthandtag. Helt sinnesjukt dåligt om man inte har handbollsklister med sig.

norpx
2009-03-02, 11:06
Skaffa inte techogym prylar för guds skull.

z_bumbi
2009-03-02, 11:24
Nordic gym

Planeringen kan de säkert hjälpa till med och det beror helt på vilken inriktning gymmet ska ha vad man väljer för utrustning. Självklart så ska man inte stirra sig blind på alla maskiner bara för att det är motionärer, de ska/bör också träna med fria vikter så skillnaden mot ett byggar/styrkelyftsgym är betydligt mindre än en försäljare kan få det att låta.

Nordics bänkar är iofs inte de bästa så köp något som är bättre men iom att planerna är att öppna ett gym så vet din kompis förhoppningvis mer om utrustning än vad som framkommit i tråden.

Testa varje maskin och gör det på ett vettigt sätt.

z_bumbi
2009-03-02, 11:36
Gör en lista på vad som är bra eller dåligt på alla gym som ni provtränar under planeringsfasen.

Upptaget
2009-03-02, 12:16
Något som är grymt viktigt enligt mig är att det är fint och fräscht! ett gym ska inte likna en gammal industri som många gör..

Pepparkakssmurfen
2009-03-02, 12:30
Mitt tips är att besöka alla gym i närheten av din väns gym och se hur de har gjort med placering av maskiner osv. Viktigt att veta hur konkurrenterna man ska tävla mot har det.
Sedan kan ni fundera på vad det är som gör de populäraste gymmen så populära och försöka bygga vidare på det.

hahavaffan
2009-03-02, 12:31
Något som är grymt viktigt enligt mig är att det är fint och fräscht! ett gym ska inte likna en gammal industri som många gör..För mig är det tvärt om. Älskar lite slitna och skumma gym, så länge utrustningen är grym.

Sebbe_H
2009-03-02, 13:01
Nordicgym, LifeFitness är bra märken för vardagsmotionärer.

Sen som sagt innan så placera bröstmaskiner på ett ställe, axelmaskiner på ett osv. Och en hantelpark.

Mycket speglar och stora fönster.

Mourten
2009-03-02, 13:03
För mig är det tvärt om. Älskar lite slitna och skumma gym, så länge utrustningen är grym.

+1
ska lukta svett å ligga magnesium i luften

J.V
2009-03-02, 13:06
Inga speglar framför eventuella böjställningar och marklyftspodier.

hahavaffan
2009-03-02, 13:08
Inga speglar framför eventuella böjställningar och marklyftspodier.Whaj?

martikainen
2009-03-02, 13:23
Inga speglar framför eventuella böjställningar och marklyftspodier.

Jag kan absolut inte hålla med dig där, absolut speglar framför och brevid böj och marklyft så man kan hålla koll på sin form när man kör!
Väldigt svårt att börja marka/böja för oerfarna om de inte har någon som hjälper dom, då är en spegel bra hjälp då man ser hur man själv står och kan jämföra med andra/filmer

Mourten
2009-03-02, 13:47
Jag kan absolut inte hålla med dig där, absolut speglar framför och brevid böj och marklyft så man kan hålla koll på sin form när man kör!
Väldigt svårt att börja marka/böja för oerfarna om de inte har någon som hjälper dom, då är en spegel bra hjälp då man ser hur man själv står och kan jämföra med andra/filmer

man har inga speglar på tävling, ska dom inte finnas där vid träning heller!!

hahavaffan
2009-03-02, 13:49
man har inga speglar på tävling, ska dom inte finnas där vid träning heller!!Men nu var det ingen styrkeklubb som skulle inredas, utan ett friskisgym, och jag vill iaf ha speglar när jag böjer och lyfter :(

z_bumbi
2009-03-02, 13:50
man har inga speglar på tävling, ska dom inte finnas där vid träning heller!!

Hur tävlar man i motionsträning?

Iofs förstår jag inte hur man kan se något i en spegel som sitter vid sidan då både huvudet och blicken ska vara riktad rakt framåt i böj och mark.

shut teh face
2009-03-02, 14:03
Det viktigaste är att er stereoutrsutning programmeras att inte spela skitmusik, det innebär alltså schlager och hiphop.

Om ni vill ha mycket kunder så är detta nummer 1.

Helst ska man spela mycket hårddrock men det går även bra med lugnare rock.

Sparven från Minsk
2009-03-02, 14:25
man har inga speglar på tävling, ska dom inte finnas där vid träning heller!!

Alla ska inte tävla...

Played
2009-03-02, 14:53
förstår att ämnet glider iväg lite ibland. =) Tror och hoppas de ska ha många speglar på gymet. Dels för folk vill se när de tränar och sen blir känslan att rummet blir större med speglar.

Finns det någon som har erfarenhet av leasing av maskiner? Vilka leverantörer har bra support? Man vill ju inte vänta flera veckor på reservdelar och reparation.

J.V
2009-03-02, 17:26
man har inga speglar på tävling, ska dom inte finnas där vid träning heller!!Vad har tävling med något att göra?

CrilleVelin
2009-03-02, 17:41
Ha inte för många maskiner, tycker de ska vara mest fria med lite cable saker också.

Sebbe_H
2009-03-02, 17:49
Ha inte för många maskiner, tycker de ska vara mest fria med lite cable saker också.

Vanliga svenssons brukar ju inte ha så stor koll på vad man ska göra, så på ett gym som riktar sig till alla åldersgrupper och kategorier bör ha många maskiner. Därmed inte sagt att man inte ska ha fria vikter, och några cable-ställningar.

kungconny
2009-03-02, 18:51
Vanliga svenssons brukar ju inte ha så stor koll på vad man ska göra, så på ett gym som riktar sig till alla åldersgrupper och kategorier bör ha många maskiner. Därmed inte sagt att man inte ska ha fria vikter, och några cable-ställningar.

Väl talat Mr. Stinson!