handdator

Visa fullständig version : Ung tjej vill bli slankare. Hur?


kissekatten_
2009-03-02, 00:43
Hej!
Är helt ny här, så ni får skälla lite på mig om den här frågan redan finns besvarad tusen gånger.. :)

Men jag är en tjej på snart 19 år och jag är helt normalviktig (173 cm, 64 kg) men vill bli slankare och få en snyggare, fastare kropp helt enkelt. Är medveten om att det inte går att punktförbränna fett - det här gäller inte "bara" magen o rumpan, det gäller hela kroppen. Idag är jag helt otränad, aldrig gått i någon sport eller dylikt.

Vill inte bygga muskler, speciellt inte på framsida lår eller överarmarna.
Områden jag istället skulle vilja träna och lägga stor fokus på är (i ordning) mage (inklusive sidan av magen), rumpa, rygg.

En riktlinje (alltså inte ett mål, utan en riktlinje!) åt vilket håll jag vill gå åt är Victorias Secret-modellerna.

Mina frågor är:

1) Hur ska jag äta? Sallad, soppa, gröt och vatten? Varierat? Lite men ofta? Få kalorier? Proteindrink? Isf, vilket märke rekommenderas, när ska den intas, osv?
2) Hur ska jag träna? Styrka o kondition förstår jag ju, men hur mycket/länge av varje? Allmäna tips och råd? Litar på er!
3) Idag är det den andra mars. Skulle vilja se någon slags förändring på min kropp till den 12 juni då jag tar studenten. Är det här en okej förväntning?

Har läst på en massa olika forum, så har väl en uppfattning, men vill kolla med er, då jag hört att det är här experterna finns! *cupid*

Allt gott!
/Lisa

WHITEFOLKS
2009-03-02, 01:44
Deffguiden innehåller det du behöver veta.

Snobbe
2009-03-02, 02:30
Visst finns det experter på detta forum dock brukar dem inte bara sitta o svara på varenda tråd som finns (jag är då ingen expert). Mitt tips är väl att läsa king grubs deffguide några ggr och läsa på forumet bara så finns det väldigt mycket man lär sig.

GI-Joe
2009-03-02, 05:29
Hej!

Men jag är en tjej på snart 19 år och jag är helt normalviktig (173 cm, 64 kg) men vill bli slankare och få en snyggare, fastare kropp helt enkelt.
Vill inte bygga muskler, speciellt inte på framsida lår eller överarmarna.
Områden jag istället skulle vilja träna och lägga stor fokus på är (i ordning) mage (inklusive sidan av magen), rumpa, rygg.

En riktlinje (alltså inte ett mål, utan en riktlinje!) åt vilket håll jag vill gå åt är Victorias Secret-modellerna.

Mina frågor är:

1) Hur ska jag äta? Sallad, soppa, gröt och vatten? Varierat? Lite men ofta? Få kalorier? Proteindrink? Isf, vilket märke rekommenderas, när ska den intas, osv?
2) Hur ska jag träna? Styrka o kondition förstår jag ju, men hur mycket/länge av varje? Allmäna tips och råd? Litar på er!
3) Idag är det den andra mars. Skulle vilja se någon slags förändring på min kropp till den 12 juni då jag tar studenten. Är det här en okej förväntning?

Allt gott!
/Lisa

Du hinner göra mycket tills den 12 juni, av vad du väger så verkar du vara rätt så smal tillochmed. Varför inte köra ett styrke pass följt av lite löpning/spinning/crosstrainer eller vad du nu vill köra för konditions baserad övning. Är du nu helt otränad kommer du väl se en klar förbättring på både kondition och styrka det närmaste månaderna. Gröt går väl äta det är en bra frukost mättar bra och så. Protein drink kan du väl ta som någon måltids ersättare om du inte har tid till annat. Kolozzeums egna protein är väl att rekomendera lätt och gott. Mycket grönsaker som inte har mycket kalori och mättar bra.

morc
2009-03-02, 09:44
som white sa, Deff-guiden har nog det mesta du behöver veta. Den ger svar på både fråga 1 och 2, fråga 3 är nog ett ja, du har ju 3 månader på dig, på den tiden kan man göra mycket. Men det beror såklart hur seriöst du kommer ta din träning

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 om du inte hittar den.

Sniggel
2009-03-02, 09:48
Hej!
Men jag är en tjej på snart 19 år och jag är helt normalviktig (173 cm, 64 kg) men vill bli slankare och få en snyggare, fastare kropp helt enkelt. Är medveten om att det inte går att punktförbränna fett - det här gäller inte "bara" magen o rumpan, det gäller hela kroppen. Idag är jag helt otränad, aldrig gått i någon sport eller dylikt.

Vill inte bygga muskler, speciellt inte på framsida lår eller överarmarna.
Områden jag istället skulle vilja träna och lägga stor fokus på är (i ordning) mage (inklusive sidan av magen), rumpa, rygg.


Det här är lite motsägande. Du vill inte bygga muskler, men du vill lägga fokus på områden som mage rumpa och rygg. Du har nämnt att det inte går att punktförbränna så jag antar att det inte är det du menar, det som återstår isåfall är att du vill få lite mer muskelmassa på mage rumpa och rygg samt bli av med fett generellt.
Har jag tolkat dig rätt?

edit: Så länge kan jag väl tillägga att det normalt inte är bra att träna enskilda muskelgrupepr och strunta i resten, men i ditt fall har du valt ut muskelgrupper som tillhör "core:n" så det går utmärkt att träna enbart dessa.

WizKid
2009-03-02, 10:20
Det här är lite motsägande. Du vill inte bygga muskler, men du vill lägga fokus på områden som mage rumpa och rygg. Du har nämnt att det inte går att punktförbränna så jag antar att det inte är det du menar, det som återstår isåfall är att du vill få lite mer muskelmassa på mage rumpa och rygg samt bli av med fett generellt.
Har jag tolkat dig rätt?

edit: Så länge kan jag väl tillägga att det normalt inte är bra att träna enskilda muskelgrupepr och strunta i resten, men i ditt fall har du valt ut muskelgrupper som tillhör "core:n" så det går utmärkt att träna enbart dessa.

+ att du hinner märka att musklerna drar iväg innan de blir "för stora". då finns väl ingen anledning att hålla igen. Kör! :)

Whistler
2009-03-02, 10:31
Hej, Kissekatten och välkommen till forumet! :)

King Grubs deffguide: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

z_bumbis nybörjarpass: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Läs igenom deffguiden så får du grundläggande kunskap om hur din kropp fungerar i samband med träning och diet. Den går givetvis applicera åt andra hållet om man vill gå upp vikt. :)

z_bumbis råd till nybörjare innehåller förslag på helkroppspass som du kan köra en, två eller tre gånger i veckan. Ta gärna hjälp av någon gyminstruktör eller erfaren kompis som kan visa dig övningarna! En liten grundläggande regel gällande passens upplägg är att om du inte själv vet varför du ändrar någonting i upplägget ska du inte ändra det.

Mitt råd är att börja med att träna hela kroppen, du kommer inte bli Arnold över en natt! Många är rädda för styrketräning för att de tror att de ska bli stela och jättestora. Att bygga muskler tar tid, och du kan när känner för det dra ner på träningen eller lägga om strukturen i den. I början gynnas du dock mest av ett komplett träningsprogram för hela kroppen, framför allt i skadeförebyggande syfte. :)

Lycka till!

kissekatten_
2009-03-02, 13:00
Det här är lite motsägande. Du vill inte bygga muskler, men du vill lägga fokus på områden som mage rumpa och rygg. Du har nämnt att det inte går att punktförbränna så jag antar att det inte är det du menar, det som återstår isåfall är att du vill få lite mer muskelmassa på mage rumpa och rygg samt bli av med fett generellt.
Har jag tolkat dig rätt?

edit: Så länge kan jag väl tillägga att det normalt inte är bra att träna enskilda muskelgrupepr och strunta i resten, men i ditt fall har du valt ut muskelgrupper som tillhör "core:n" så det går utmärkt att träna enbart dessa.

Du har tolkat mig precis rätt! :)

Tusen tack för alla svar, vad fort det gick! Nu ska jag läsa på den här deff-guiden och följa den slaviskt, haha. (Fortsätt gärna på tråden om ni har något att lägga till!)

Dreas
2009-03-02, 13:30
Du har tolkat mig precis rätt! :)

Tusen tack för alla svar, vad fort det gick! Nu ska jag läsa på den här deff-guiden och följa den slaviskt, haha. (Fortsätt gärna på tråden om ni har något att lägga till!) Följer du deffguiden slaviskt kommer du garanterat nå resultat. Kan vara bra att fylla i ibland, desto fler personer som säger en sak desto lättare blir det att ta till sig.

Guddi
2009-03-02, 15:13
Du ska styrketräna hela kroppen. Du kommer inte bli biffig om du direkt tränar och äter för att bli biffig. Att styrketräna innebär inte per automatik att man tränar för att bli biffig utan det beror på flera andra saker som kost, frekvens, antal repetitioner när du styrketränar mm...

citerar mig själv :)
Siffrorna jag nu tänker redovisa kommer från följande studie, Muscle hypertrophy and fast fiber type conversions in heavy resistance-trained women. Man genomförde en studie på 24 stycken kvinnor. Medelålder 22, Medellängd 163 cm och medelvikt 60,9±9kg. Dessa fick under 20 veckor genomföra ett träningsprogram för benen där de körde 4 övningar, alla övningar gjordes i 3 set med 6-8 repetitioner till failure i varje set. Resultatet från studien blev att tjejerna minskade i fettmängd, 22,7 % till 20,3 % och ökade i muskelmassa. Man mätte omkretsen kring låren på tre olika nivåer både före och efter studien och man fann ingen skillnad. Man mätte även underhudsfett med en kaliper och den visade på en skillnad från 23,7 till 20,0 mm.

Med andra ord hade kvinnorna genom att styrketräna benen ordentligt blivit av med fett och fått mer muskler utan att deras låromkrets ökade något. Det är så man får en mer “tonad” kropp. Man bygger muskler och gör sig av med fett.Tjejerna i studien åt som vanligt så om du samtidigt drar ner på kalorierna så behöver du knappast oroa dig för att du skulle bli större på varken armar eller ben.

Om du vill fokusera på de andra kroppsdelarna du nämner så gör gärna det men att helt utesluta vissa delar behöver du inte göra.

kissekatten_
2009-03-03, 18:53
Tack Guddi, det var mycket hjälpsam info!