handdator

Visa fullständig version : Cykling 20min....


Snoken94
2009-03-01, 22:46
Hallå ja, jag har tränat i ca 3mån nu.
Behöver inga råd, har en veteran till bror som vet allt :p
Men just nu är han inte hemma och jag tänkte bara snabbt fråga:
Jag har faktiskt smällt in en pizza idag, det var veckor sen...man blev lite frestad och svårt o neka.
Men sen blev jag sugen på att cykla.
Jag cyklade 22min (varav 2 resting min) ganska hårt och bra.
Kom upp i 250 kalorier, det är inte den nyaste cyklen inom teknologi xD
Men det räcker för att gå ner lite, och jag undrar om det har någon bra effekt.
Eftersom jag inte äter något efter jag har cyklat i 22min klockan 22.
För jag har läst en del och man ska väl inte äta så mycket efter 18:00 ?
För om man äter på kvällen så blir det fett ? äh...vet ej

Så....ger det någon bättre effekt att cykla och inte äta, utan sova lite senare utan och äta en rejäl frukost?
Eller är det bättre om man cyklar och tar en slags knäckebröds macka efteråt och sover. Sedan en vanlig frukost och den vanliga alldagliga "duties" får sättas igång.

/Snoken

Samir Troudi
2009-03-01, 22:54
Mätte du diametern på pizzan innan?
Cyklar man inte lika länge som diametern på pizzan så har det ingen effekt oavsett om du lägger dig utan att äta eller hoppar över frukosten imorgon.

Väldigt noga att man cyklar exakt lika många minuter som diametern på pizzan mäter. Skulle du överskrida den tiden så nollställs förbränningen och du måste sluta cykla, vila minst en halvtimma och sen återuppta cykligen på nytt för att cykla exakt så många minutrar som diametern mätte.

Hoppas min hjälp kan leva upp till den uteblivna expertis din bror brukar bistå dig med..

Snoken94
2009-03-01, 23:03
Hah, klart att infon var uppskattad.
Men om vi skulle säg att jag bara ville förbränna fett,
helt vanlig dag, ätit kött, potatis och brun sås, kl .... 16?
Så väntar man tills kl är 19:00, så man hinner kanske vila ner sig o få maten att smälta.
Cyklar man 20min där, förbränner 300 cal, och sover utan att äta efter den träningen...någon effekt? för behöver man mäta "diametern" på kött & potatis vid en sån skala av "nyttighet" :P för köttet är la mestadels proteinet för styrke träningen den dagen, potatis, kolhydrater och vitaminer.

/Snoken

Samir Troudi
2009-03-01, 23:03
Hann inte editera mitt förra inlägg...


Angående att äta efter klockan 18.00 så finn det en formel för att räkna ut hur mycket man får äta.
24(som i dygnets timmar) minus klockslaget tex 21:00 = 3 mackor med valfritt pålägg. Är klockan 19:00 så får du äta;
24:00 - 19:00 = 5 mackor med valfritt pålägg

Samir Troudi
2009-03-01, 23:07
Hah, klart att infon var uppskattad.
Men om vi skulle säg att jag bara ville förbränna fett,
helt vanlig dag, ätit kött, potatis och brun sås, kl .... 16?
Så väntar man tills kl är 19:00, så man hinner kanske vila ner sig o få maten att smälta.
Cyklar man 20min där, förbränner 300 cal, och sover utan att äta efter den träningen...någon effekt? för behöver man mäta "diametern" på kött & potatis vid en sån skala av "nyttighet" :P för köttet är la mestadels proteinet för styrke träningen den dagen, potatis, kolhydrater och vitaminer.

/Snoken

vanlig mat räknas inte. Man kan inte bli fet på vanlig mat.
Men i regel gäller, Pizza = diametern, Kebabrulle = längden, äter man på McD, Max eller liknande så gäller även där den totala diametern på alla hamburgare, pommesfritten räknas som en mm styck.

Deras angivna kcal fungerar bara när man räknar dagsbehovet och inte när man ska förbränna det utöver..

Hoppas du förstog

Fugelsang
2009-03-01, 23:07
best of?

young_george
2009-03-01, 23:11
vanlig mat räknas inte. Man kan inte bli fet på vanlig mat.
Men i regel gäller, Pizza = diametern, Kebabrulle = längden, äter man på McD, Max eller liknande så gäller även där den totala diametern på alla hamburgare, pommesfritten räknas som en mm styck.

Deras angivna kcal fungerar bara när man räknar dagsbehovet och inte när man ska förbränna det utöver..

Hoppas du förstog

Om hamburgarna är väldigt många och olika storlek, kan man bara sänka ner dom i colan och räkna volymen så? Skulle göra det mkt snabbare för mig + att jag inte tycker om cola så gör inget om den spiller ut.

Samir Troudi
2009-03-01, 23:14
Om hamburgarna är väldigt många och olika storlek, kan man bara sänka ner dom i colan och räkna volymen så? Skulle göra det mkt snabbare för mig + att jag inte tycker om cola så gör inget om den spiller ut.

Jag var inget mattesnille i skolan och har glömt av hur man gör om kubik till längd, men om du kan en bra formel för att omvandla kubik till längd så ser jag inget hinder alls i det. Jag uppmuntrar till och med smarta lösningar som denna.

Scratch89
2009-03-01, 23:36
Jag tycker inte att Samir är rolig, iallafall...

Snoken94
2009-03-01, 23:43
Jag tackar verkligen för Samir's fakta som har givits här, och ja...jag förstod.
Får la starta en ny topic till de smarta matte snillen sen då xD Ne, men tack ändå.
Angående att bli fet på vanlig mat var ju sant, glömmer massa skit då o då :D

Men tack ändå.

Topic solution found ;)

Cya
/Snoken

Samir Troudi
2009-03-02, 05:57
Jag tycker inte att Samir är rolig, iallafall...

Kissa och gå och lägg dig. :smash:

Toby Asp
2009-03-02, 09:43
Samir Troll Hunter? Men ibland är det svårt att skilja på troll och tonåringar.

Civilrätt
2009-03-02, 10:05
Jag tycker inte att Samir är rolig, iallafall...

Samir är faktiskt väldigt roligt i denna tråd, skönt att få skratta lite när man läser på kollo.


Snoken94: lita inte på mätaren angående din kaloriförbränning på cykeln, skulle vilja se tempot du håller om du skulle förbränna 300kcal på 20min cykling.

Toby Asp
2009-03-02, 10:17
Samir är faktiskt väldigt roligt i denna tråd, skönt att få skratta lite när man läser på kollo.


Lustigt visst. Dock verkar det som att vissa tillåts driva med folk medan andra får inläggen raderade och kanske en varning eller värre.