handdator

Visa fullständig version : Upptinad fisk i kylskåpet över natten?


remixxa
2009-03-01, 22:13
Tänkte bara höra efter snabbt om man kan ha en upptinad fisk i kylskåpet över natten? Har tinat några filéer under dagen, men nu blev klockan så mycket så jag orkar inte laga ihop något!

14K
2009-03-01, 23:36
av mina erfarenheter så blir fisken kass, bildas ett slem på de.

MyungChul
2009-03-02, 01:51
Givetvis kan du det.

Nån
2009-03-04, 00:03
Givetvis kan du det.

Håller med fullständigt aldrigt haft några problem.

/Nån

tsp
2009-03-04, 00:39
av mina erfarenheter så blir fisken kass, bildas ett slem på de.

Då måste du köpa jävligt dålig fisk tror jag. :confused:

Prova att skölja av den med vatten.

Sverker
2009-03-04, 07:10
Jag skulle tillaga dem. Tinad fisk blir snabbt dålig.

LadyG
2009-03-04, 11:36
Makrillfiléer ligger i någon form av vaccum-förpackning, så dem vågar jag tina i kylen. Tar upp dem på kvällen och låter dem ligga i kylen över natten tills jag behöver dem till lunch men vanliga fiskblock som inte ligger i skyddad miljö skulle jag nog tveka att hantera så.

Bulking Iron
2009-03-04, 15:55
Jag la ett block alaska pollock i kylen för tining för 25 timmar sen. Ska tillaga nu och får väl se om jag blir sjuk (blev lite nervös av denna tråd).

Bamse79
2009-03-04, 16:06
käkade idag alaska pollok till lunch som legat upptinad i kylen 2 dagar innan lagning...Märker då inget...bara käka och vara glad =)

TheGredde
2009-03-05, 14:41
Jag skulle använda den fisk som legat i kylen över natten. Den fisk jag däremot inte skulle använda är den som låg framme över natten i dryga tolv timmar ute i vårt gemensamma studentkök - Det luktade fan (ruttet). Till saken hör att ingen vill kännas vid varken fisken eller den chokladask som kom fram ur frysen vid samma tidpunkt. Underligt.

Snobbe
2009-03-05, 15:29
choklad ask i frysen? Iaf lär det inte vara något problem om den ligger i kylen.

MyungChul
2009-03-05, 15:37
Jag skulle använda den fisk som legat i kylen över natten. Den fisk jag däremot inte skulle använda är den som låg framme över natten i dryga tolv timmar ute i vårt gemensamma studentkök - Det luktade fan (ruttet). Till saken hör att ingen vill kännas vid varken fisken eller den chokladask som kom fram ur frysen vid samma tidpunkt. Underligt.

Endast 12h? Låter väldigt suspekt om det inte var 35°c+ i köket.

Bulking Iron
2009-03-05, 15:55
Jag la ett block alaska pollock i kylen för tining för 25 timmar sen. Ska tillaga nu och får väl se om jag blir sjuk (blev lite nervös av denna tråd).

Jag lever än iaf :D Dessutom blev det mycket lättare att steka/koka när fisken var ordentligt upptinad...det blev ingen röra av det hela utan fisken höll ihop.

TheGredde
2009-03-05, 17:43
choklad ask i frysen? Iaf lär det inte vara något problem om den ligger i kylen.

Ja fråga mig inte, den stod där i alla fall när jag kom hem.

Endast 12h? Låter väldigt suspekt om det inte var 35°c+ i köket.

Lite drygt 12 timmar var det nog (kom ut ur frysen på kvällen och dagen efter vid tio på morgonen stank det lagom mycket). Temperaturen brukar vid icke-matlagningstid ligga på ungefär 23 grader. Kan även tillägga att chokladen ligger kvar än....

Anton Fräs
2009-03-05, 18:05
Så finns det någon rekommenderar upptiningsprocedur eller är det bara att tillaga fryst as usual? :)

MyungChul
2009-03-05, 21:06
Lite drygt 12 timmar var det nog (kom ut ur frysen på kvällen och dagen efter vid tio på morgonen stank det lagom mycket). Temperaturen brukar vid icke-matlagningstid ligga på ungefär 23 grader. Kan även tillägga att chokladen ligger kvar än....

I så fall måste det varit dålig fisk innan den vart fryst.

TheGredde
2009-03-05, 21:08
I så fall måste det varit dålig fisk innan den vart fryst.

Det är inte helt omöjligt att den var gammal...

Kinsei
2009-03-06, 11:22
Så finns det någon rekommenderar upptiningsprocedur eller är det bara att tillaga fryst as usual? :)

Att tina i kylskåp ÄR en rekommenderad metod!

Min erfarenhet är dessutom att torsk inte ens hinner tina helt på ett dygn i kylskåp (lax går t.ex. snabbare, beror nog på fettinnehållet skulle jag gissa). Och det brukar bli bra även om den är halvfrusen när man ska tillga den i ugnen eller koka. Ska jag steka får den tina helt.

Måsse
2013-10-14, 22:32
Om jag tog ut fryst spätta kl 20 idag, håller den sig till kl 06 imorgon bitti?

Gober
2013-10-14, 23:04
Om jag tog ut fryst spätta kl 20 idag, håller den sig till kl 06 imorgon bitti?

Hur förvarar du den? Den bör ju inte ligga framme i rumstemperatur.

Hemi
2013-10-15, 03:22
Jag kan inte få ned mitt kylskåp under 15 grader varmt. Det går inte. Konstant 29-39 grader runt om. Så, man tillagar allt så fort som möjligt men ibland ligger grejer kvar i flera dagar. Översteker/kokar/bakar då. Inte gott men för säkerhets skull. Äter som alla andra parasitmedicin en gång per år före höststressen. Alla får mask och den skall bort, lol.

Måsse
2013-10-15, 04:51
Hur förvarar du den? Den bör ju inte ligga framme i rumstemperatur.

Den låg i rumstemperatur... men jag fick kalla fötter igår så jag ringde nattpersonalen och bad dem plocka in fisken i kylen :D.

MrLomax
2013-10-15, 05:00
Hur länge tror ni odlad, "färsk" lax från Norge har varit tinad innan den hamnar i er ugn? Många dagar lovar jag. Många! Tror inte att 4 dagar räcker faktiskt. Så din fisk i kylskåpet kan säkert ligga där 3 dagar till innan du ska börja bli orolig. Jag skulle utan att tveka kunna tillaga och äta tinad fisk som legat i mitt kalla kylskåp i 5 dagar. Sen skulle jag nog fundera lite.
Kör den i ugnen först 20 min 200 grader, häll på grädde/creme fraishe och låt den stå i ugnen 20-40 min för att vara säker. ÄT och njut.

Zorban
2013-10-15, 09:29
Hur länge tror ni odlad, "färsk" lax från Norge har varit tinad innan den hamnar i er ugn? Många dagar lovar jag. Många! Tror inte att 4 dagar räcker faktiskt. Så din fisk i kylskåpet kan säkert ligga där 3 dagar till innan du ska börja bli orolig. Jag skulle utan att tveka kunna tillaga och äta tinad fisk som legat i mitt kalla kylskåp i 5 dagar. Sen skulle jag nog fundera lite.
Kör den i ugnen först 20 min 200 grader, häll på grädde/creme fraishe och låt den stå i ugnen 20-40 min för att vara säker. ÄT och njut.
Det är inte alls så känsligt, man behöver verkligen inte kremera den. Skulle tro att den mesta "färska" laxen varit tinad (men kyld) i flera dagar, och den går bra att äta rå.

Tomas W
2013-10-23, 17:50
Hur länge tror ni odlad, "färsk" lax från Norge har varit tinad innan den hamnar i er ugn? Många dagar lovar jag. Många! Tror inte att 4 dagar räcker faktiskt. Så din fisk i kylskåpet kan säkert ligga där 3 dagar till innan du ska börja bli orolig. Jag skulle utan att tveka kunna tillaga och äta tinad fisk som legat i mitt kalla kylskåp i 5 dagar. Sen skulle jag nog fundera lite.
Kör den i ugnen först 20 min 200 grader, häll på grädde/creme fraishe och låt den stå i ugnen 20-40 min för att vara säker. ÄT och njut.

Dock så är väl den laxen paketerad inom sluten miljö?