handdator

Visa fullständig version : Klonkande vid hantelpress?


Fjäderfrans
2009-03-01, 18:48
Jag förstår inte riktigt om man ska klonka med vikterna vid hantelpress, axelpress och andra övningar där fria vikter används. Om man tittar t.ex. på mitt gym så klonkar en del och andra inte.

Vad är för- och nackdelarna med att klonka och att inte göra det.
Vad tycker ni man skall göra och varför?

MVH,

ceejay
2009-03-01, 18:48
Klonka ska man inte göra, irriterande som fan med folk som gör det. Ser inget positivt i det heller.

Sverker
2009-03-01, 18:49
Du behöver inte trycka ut rörelsen. Vad jag vet är det bara triceps som arbetar de sista 10 graderna i rörelsen.

Kejet
2009-03-01, 19:05
Vid just hantelpress så brukar jag göra det, främst eftersom att jag lättare får in en bra rörelsebana och det blir mera strikt.

dojjan
2009-03-01, 19:12
Jag förstår inte riktigt om man ska klonka med vikterna vid hantelpress, axelpress och andra övningar där fria vikter används. Om man tittar t.ex. på mitt gym så klonkar en del och andra inte.

Vad är för- och nackdelarna med att klonka och att inte göra det.
Vad tycker ni man skall göra och varför?

MVH,

Nackdelen är att det låter så in i helvete och det är bara personer som vill säga "kolla vilka stora hantlar jag har!!!111" som klonkar. Jag tycke inte man ska klonka.

capture
2009-03-01, 19:21
+1

Toby Asp
2009-03-01, 19:24
Tycker inte man ska "klonka". Just för att det enbart är oljud. Själva grejen med att slå ihop hantlarna ljudligt för självklart inget positivt med sig.

Fjäderfrans
2009-03-01, 19:29
Nackdelen är att det låter så in i helvete och det är bara personer som vill säga "kolla vilka stora hantlar jag har!!!111" som klonkar. Jag tycke inte man ska klonka.

Hehe jag har ett bra tag kvar tills jag kan hålla på med sådana tunga vikter och väl när jag kan det har jag ingen anledning att klonka för att visa andra hur stark jag är.

Jag är bara intresserad ifall klonkandet skulle vara sämre eller till och med bättre än en fri rörelsegång. Då drar jag slutsatsen av alla svar att det inte skall spela någon större roll med eller utan klonkandet.

MVH,

SiB
2009-03-01, 19:35
Jag hörde en personlig tränare av nåt slag på vårat gym säga att man inte ska klonka för då tappar man tryck

Lockzi
2009-03-01, 19:55
Själva klonket i sig kan ha en psykiskt positiv effekt vilket man inte bör förbise.

mvh tidigare storklonkarn ;D

Rockhard
2009-03-01, 20:01
Jag kör inte ihop hantlarna alls. Bara upp och ner. Kör bara slut på triceps om jag gör hela rörelsen.

DSBM
2009-03-01, 23:42
Jag klonkar inte, bara störigt ljud..

Rahf
2009-03-01, 23:49
Kör ihop hantlarna och de går sönder i sinom tid. Har hänt mer än en gång på gymmet jag tränar i.

Three pigs
2009-03-01, 23:50
Du behöver inte trycka ut rörelsen. Vad jag vet är det bara triceps som arbetar de sista 10 graderna i rörelsen.

+1. Blir bara ibland om jag stannar upp och behöver vila någon sek.

C.E.J.
2009-03-02, 00:17
Att man klonkar i hantlarna har ju inget med triceps/utlåsning att göra, utan att man rör händerna mot varandra mha axlarna.

JohnRick
2009-03-02, 09:26
Jag hade ingen aning om att "klonka" var vedertagen träningsterminologi.

Grotesk
2009-03-02, 09:42
Är det inte så att om man "klonkar" i tex. hantelpress så upphör iaf lite utav kontakten? Aldrig någonsin "klonkat" (slagit ihop hantlarna) eftersom jag inte ser någon fördel mer än att man blir jävligt störande och dessutom tyckt själv att övningen nästan tar slut då, dvs. ingen kontakt.

Neco
2009-03-02, 09:50
Jag ser många som "klonkar" ihop hantlarna okontrollerat och därmed får en studs som inte är helt kontrollerad -> risk för att få vikterna för långt bak och göra illa axlarna. Muskelaktiveringen vet jag inget om.
(Jag stör mig betydligt mer på hantlar som nästan kastas i golvet och grepp som släpps i cc så att viktplattorna kraschar ihop. Det gör nästan ont i öronen.)

Three pigs
2009-03-02, 16:32
Är det inte så att om man "klonkar" i tex. hantelpress så upphör iaf lite utav kontakten? .

Egentligen, spänningen släpper ju. Men är det verkligen alltid dåligt?

hasic
2009-03-02, 22:18
Egentligen, spänningen släpper ju. Men är det verkligen alltid dåligt?

När är det bra då?

Grotesk
2009-03-03, 09:18
Egentligen, spänningen släpper ju. Men är det verkligen alltid dåligt?

Helt klart kasst. Kör jag styrketräning så vill jag att musklerna arbetar (de som sig bör) vila kan de göra efteråt! *flex*

Brian The Family Dog
2009-03-03, 09:21
Stackars klonkare som lider av tvångstankar *screwy*

derivata
2009-03-03, 09:32
vad menar ni med "klonka"? Att man typ i hantelpress stöter ihop med båda sidorna av hantlarna?

alindvall
2009-03-03, 09:34
om jag "klonkar" så låter jag de nog bara stöta i varandra, inte så det blir en okontrollerad studs av det hela. Mest för att räkna egentligen samt den psykiska biten. Men på senare tid har det faktiskt blivit mindre klonkande för att det känns bättre och mer kontrollerat utan.

Toby Asp
2009-03-03, 09:40
vad menar ni med "klonka"? Att man typ i hantelpress stöter ihop med båda sidorna av hantlarna?

Att slå ihop hantlarna så att ljud uppstår.

JohnRick
2009-03-03, 10:03
Att slå ihop hantlarna så att ljud uppstår.


Eller i pokervärlden: Att klonka= "Att sätta ett drag eller lyckas med det man föresatt sig"

simpan89
2009-03-03, 10:18
men man kan ju klonka på olika vis.. Man kan ju stöta ihop dom ganska tyst om man känner för det. Men dock finns de ju folk som smäller ihop hantalarna så att de gör ont som satan i öronen.

Smällde nog ihop hantlarna förr men gått ifrån det tror jag iaf :D
Får helt enkelt undersöka det.. Men man kan ju bara nudda hantlarnas överkant utan att ngn behöver få ont i öronen.

Dan S
2009-03-03, 10:29
Så ni menar att de finns ingen fördel alls med att trycka ihop sista biten för muskelaktivering? Du håller fortfarande upp de kg'n du håller i, så visst krävs det energi att hålla dom där såvida du inte låser armbågarna. Jag tycker att de sista blir som de sista i flyes, jag kör så för att "Squueza" och köra långsam negativ fas. Vill jag köra tyngre så kör jag rakt upp å ner. Själva klonkandet är dock enbart störande.


http://img519.imageshack.us/my.php?image=klonk.png
http://img519.imageshack.us/img519/173/klonk.png

Rahf
2009-03-03, 10:41
Man kan aldrig motivera smällande hantlar. Det är helt ok om det händer en eller två gånger under ett set som följd av ren tjurpressning, men varje repetition behöver det inte. Det är ett oerhört störande moment som jag kan garantera att ALLA stör sig på, inte bara de äldre tanterna.

slimbo
2009-03-03, 12:09
jag avskyr allt klonkande samt (onödigt) slammrande med vikter bara för att "eh öh hörrni grabbar, kolla vilka jävla tunga vikter jag har å så högt det låter när jag försöker använda dom, öh grabbar ser ni eller??? vafan ingen kollar ju, nä nu jävlar ska det låta när jag slänger tillbaka dom i detta hantelstället gjort av stål så kanske nån ser vilka feta vikter jag använder för alla vet ju att ju mer jag slammrar destå BIFFIGARE E JAAAAGGGGGG":furious::furious::furious:

CiCoro
2009-03-03, 13:07
Jag klonkar just för att det känns som att jag inte har klarat av en hel rep annars..men vi har gummi längst ut på alla våra vikter så det hörs inget, förutom på 1-10 kg vikterna som är av järn?

Kejet
2009-03-03, 13:49
jag avskyr allt klonkande samt (onödigt) slammrande med vikter bara för att "eh öh hörrni grabbar, kolla vilka jävla tunga vikter jag har å så högt det låter när jag försöker använda dom, öh grabbar ser ni eller??? vafan ingen kollar ju, nä nu jävlar ska det låta när jag slänger tillbaka dom i detta hantelstället gjort av stål så kanske nån ser vilka feta vikter jag använder för alla vet ju att ju mer jag slammrar destå BIFFIGARE E JAAAAGGGGGG":furious::furious::furious:

Psykisk störning?
Läs min post tidigare i tråden. Alla klonkar inte för att visa att det är "stora och kan hantera tunga vikter"

slimbo
2009-03-03, 13:59
Psykisk störning?
Läs min post tidigare i tråden. Alla klonkar inte för att visa att det är "stora och kan hantera tunga vikter"

ja.
har läst.
"ok".

Nelo322
2009-03-03, 14:20
Eller i pokervärlden: Att klonka= "Att sätta ett drag eller lyckas med det man föresatt sig"

är också ett vanligt ord när man spelar CS... då betyder klonka att man skjuter någon i huvet som har hjälm på sig dvs att han inte dör!

Three pigs
2009-03-03, 14:41
Så ni menar att de finns ingen fördel alls med att trycka ihop sista biten för muskelaktivering? Du håller fortfarande upp de kg'n du håller i, så visst krävs det energi att hålla dom där såvida du inte låser armbågarna. Jag tycker att de sista blir som de sista i flyes, jag kör så för att "Squueza" och köra långsam negativ fas. Vill jag köra tyngre så kör jag rakt upp å ner. Själva klonkandet är dock enbart störande.


bilder

Men samtidigt så är aktiverar den sista biten till större del triceps så det spelar ju egentligen inte så stor roll om man nu siktar in sig på just aktivering av bröstmuskulaturen.

ryss
2009-03-03, 16:39
Varje gång du klonkar växer din omkrets på armarna med 1 cm på vardera!





nej, som tidigare nämnt att klonka tillför inget positivt

Dan S
2009-03-03, 19:50
Innebär fortfarande en längre rörelsebana om man kör ända in med hantlarna, sedan är det ju upp till personen om han har lust att klonka eller inte. Längre rörelsebana, hur kan ni säga att de inte tillför något, om man nu enbart kör fulla rörelsebanor?

Sverker
2009-03-03, 20:25
Rörelsen blir längre men arbetet/belastningen kommer inte att bli större på de muskler man är ute efter ( bröst eller axlar beroende på bänkens lutning ).

Xealswe
2009-03-04, 16:15
Jag förstår inte riktigt om man ska klonka med vikterna vid hantelpress, axelpress och andra övningar där fria vikter används. Om man tittar t.ex. på mitt gym så klonkar en del och andra inte.

Vad är för- och nackdelarna med att klonka och att inte göra det.
Vad tycker ni man skall göra och varför?

MVH,

Klonkande är ett sätt att utmärka sig som gymmets egne byfåne, samma sak som med enormt överdrivet vrålande

enraged
2009-03-04, 16:44
Jag gillar att få ett distinkt stopp när jag hantelpressar så jag brukar låta dem träffa varandra men smälla ihop dem skulle jag inte kalla det. Klonk? Mjo, lite låter det väl.

Fordon
2009-03-04, 16:58
Hur har ni ens tid eller ork att bry er om lite ljud från hantlar som slåss ihop relativt lugnt?
Om ni stör er på det ljudet, så borde ni avsky när folk verkligen tar i och skriker lite grann på det sista repset á la "källargym".

jwzrd
2009-03-04, 17:01
Hur har ni ens tid eller ork att bry er om lite ljud från hantlar som slåss ihop relativt lugnt?
Om ni stör er på det ljudet, så borde ni avsky när folk verkligen tar i och skriker lite grann på det sista repset á la "källargym".

Varför inte bara låta bli? Pressa rakt upp istället för att slå ihop hantlarna för att det är tufft.

Saft und Kraft
2009-03-05, 03:33
Klonkande är ett sätt att utmärka sig som gymmets egne byfåne, samma sak som med enormt överdrivet vrålande

Detta kan det ligga mycket i men det finns eventuellt en annan sida av det hela också. Jag kan absolut tänka, och tycker mig ibland ha märkt, att det finns de som allra helst ser att gymmet också är ett bibliotek samtidigt som det är träningslokal. Kanske inte nödvändigtvis för att de är särskilt bokintresserade eller ens litterata, men mer pga den av normen påbjudna tystnad som normalt gäller på ett för allmänheten öppet bibliotek. Det finns dock gym som är speciellt till för rejält itagande och i synnerhet där bör man kanske åtminstone premiera de som behagar grymta en smula. Så är icke alltid fallet efter hur somliga resonerar.

Sen finns det klart de som heftikillevrålar när de koncentrationskörlar framför spegeln och det erkänner jag gladeligen vara en smula påfrestande. För att inte säga direkt provocerande. Och förbjudet. :)

Varför inte bara låta bli? Pressa rakt upp istället för att slå ihop hantlarna för att det är tufft.

Nu säger förstås inte Fordon att klonkandet nödvändigtvis är ett självändamål, med tuffhet som slutmål efter väl utfört klonk. Man skulle annars kunna tänka sig (eller åtminstone jag) att det kan handla om en oavsiktlig bieffekt när man ibland tar i, även om man visst kan pressa rakt upp som du själv säger. Det beror nog mest på hur det görs och i vilken utsträckning.

Märk väl att inlägget inte är ett försvar grundat på att jag själv är en "klonkare" ty det tror jag inte mig vara. Att jag däremot låter som en apa allt som oftast är ett faktum jag skulle göra mig löjlig om jag försökte förneka.

Grotesk
2009-03-05, 10:06
Rörelsen blir längre men arbetet/belastningen kommer inte att bli större på de muskler man är ute efter ( bröst eller axlar beroende på bänkens lutning ).

Precis vad jag syftade på i mitt tidigare inlägg, även om jag nu inser att jag skrev lite galet.. :thumbup:

Dan S
2009-03-05, 12:01
Precis vad jag syftade på i mitt tidigare inlägg, även om jag nu inser att jag skrev lite galet.. :thumbup:

samma här, belastningen tar ju vägen någonstans, och blir starkare i den sista rörelsen så fortsätter jag med det.

saab900
2009-03-05, 12:22
Okynnesklonkande i full fart med tinnitusvarning där det tydligt framgår att syftet med det är att enkom låta mycket så att alla hör hur duktiga utövaren är, det får mig att bli måttligt irriterad och får svårare att fokusera på vad jag själv gör. En lite lättare klonkning där syftet är för utövaren att markera för sig själv att repets koncentriska fas är fullbordad utan syftet att tala om detta för någon annan, det köper jag.

Det som stör mig etter värre är folk som kör utan negativ fas i maskiner med viktmagasin och bara låter järnet falla i slutet av varje rep, så att det låter som en mindre smedja som störtar in. Dessa personer önskar jag att vajern hoppar ur så att de råkar ut för en kraftig översträckning eller något.

Själv klonkar jag inte, jag har specifika tricepsövningar och tränar istället bröst i hantelpressen.

capture
2009-03-05, 19:51
Råkade klonka igår och det första som ploppade upp i skallen var denna tråden och att jag inte får göra det någon mer gång.