handdator

Visa fullständig version : Känselbortfall i fötterna efter lång marsch.


Shador
2009-03-01, 14:55
Gick Fjällräven Classic i somras, som är en lång vandring på elva mil i norra Sverige, vid Kebnekaise. Terrängen var ganska hård, och vi gick dessa elva mil på tre dagar. Kan säga att innan detta var jag SJUKT otränad, hade inte sprungit eller vandrat långt på Flera år. Jag är 18 nu.

Iallafall, efter detta fick jag känselbortfall i tårna.. insidan av stortån, alltså delen av stortån som visas mot den andra foten kändes som den var förfrusen.. Loppet gick i somras, så frös gjorde jag aldrig.. Känselbortfallen är fortfarande kvar.. Har jag trampat sönder massa nerver/blodkärl i tårna eller vad har hänt?

Ska göra lumpen som Luftburen Jägarsoldat i sommar och där kommer det ju bli en massa marscherande, vill inte att det ska bli värre i fötterna :S

phrack
2009-03-01, 16:45
Jägartå brukas detta kallas. Inte alls ovanligt bland värnpliktiga. Tryckskada med största sannolikhet. Kan ta oerhört lång tid innan det försvinner, då menar jag över ett år. Vet vissa som har dragits med det hela livet. Se till att du pratar med sjuksköterskan om detta efter inryck, så ska hon nog kunna fixa ut ett par bättre kängor åt dig. Det är ju inte direkt skadligt, men obehagligt. Kan bli knasigt om du inte märker att du fryser. Massera området, försök få lite cirkulation.

grimfish
2009-03-01, 17:24
Det har förmodligen uppstått genom tryck under knäleden, på höften, på ryggen eller eventuellt ovanpå foten. Huvudsaken är att undvika tryck där. Att massera är ingen idé. Om du är frisk för övrigt finns det knappast någon anledning att söka vård, annat än av nyfikenhet.

-Englund
2009-03-01, 20:57
Vet inte vad jag ska jag säga om problemet i fråga men jag kan upplysa dig om att det verkar som att allt luftburet och sånt på K3 ska försvinna. (Alltså inte FJS utan bara de luftburna styrkorna). Rekommenderar att du kollar upp det hela med någon som har koll.