handdator

Visa fullständig version : Låg Bf% farligt?

Freddieboi
2009-03-01, 13:25
Är medveten om att det här förmodligen ligger i fel kategori men nu är den inlagd i alla fall...

Var på wellness-mässan igår och i en av montrarna kunde man mäta sin bf% på en s.k Body Composition Analyzer. Jag har aldrig gjort detta tidigare och tog därför tillfället i akt.

Hur tillförlitliga är sådana mätningar?

Enligt den hade jag fat 1%, är detta farligt? Kan tilläggas att jag vet att jag är mager och jobbar på att gå upp i vikt.

young_george
2009-03-01, 13:26
De är VÄLDIGT otillförlitliga.

wiff
2009-03-01, 13:41
som george skrev, man ska inte lita på vad de där skitarna visar.

Tricklev
2009-03-01, 13:47
Hade du vandrat runt med 1% bf hade du nog inte behövt någon maskin för att säga åt dig att din hälsa är i farozonen.

King Grub
2009-03-01, 14:25
3-4% är minimum året-runtnivå för en man. 1% skall du inte tro på att du har.

stridis
2009-03-01, 14:29
Kommer ihåg någon bild på en löpare som hade ca 4%BF, någon som känner igen detta? Skulle vara trevligt med en bild så alla fattar vad vi pratar om.

Anton Fräs
2009-03-01, 17:26
Jag hade gärna sett den bilden jag med :) Och nej TS du har definitivt inte 1% BF :)

Freddieboi
2009-03-01, 21:22
Hur mycket diffar dom då? Om jag vill veta min bf% och inte har tillgång till bod-pod, DEXA osv. vad är ett bra sätt?

young_george
2009-03-01, 21:25
Hur mycket diffar dom då? Om jag vill veta min bf% och inte har tillgång till bod-pod, DEXA osv. vad är ett bra sätt?

Dom diffar hur mkt som helst, ofast lika bra som att kasta tärning.

Gratis - Titta på dig själv, jämför med någon kontrollperson. Blir väl ungefär lika exakt som en sån mätning du gjort.
Typ: http://forums.johnstonefitness.com/showthread.php?t=31392

Hyfsat billigt - gå till ditt gym och fråga efter en kalipermätning. Går på några hundra ungefär.

Dyrt - Köp en bra kaliper och mät själv. Kostar ung. 1500kr om du köper en från utlandet.

Johan_S
2009-03-01, 21:36
Dyrt - Köp en bra kaliper och mät själv. Kostar ung. 1500kr om du köper en från utlandet.
Kräver dock att man vet hur man utför denna mätning!

stridis
2009-03-01, 21:49
Kräver dock att man vet hur man utför denna mätning!

Nåja, efter att man läst in sig på hur man skall utföra mätningen så är det övning som gäller. Att mäta skinfold över iliac kändes meckigt att få det korrekt när vi hade antropometri-labb.

vicarious
2009-03-03, 18:20
Har för mig att Jay Cutler låg på ca 3% bodyfat i tävlingsform, och då var han sjukt rippad.

mchemmer
2009-03-03, 23:43
http://www.youtube.com/watch?v=UPizfTysgUQ

Vet dock inte om det är sant, att han ska ha 0,0% body fat.

Han bör vara död tycker jag!*screwy*

saab900
2009-03-04, 00:14
Klart det inte är sant. Hur mycket det faktiskt är kan jag bara spekulera i, men mellan 3 och 5% kanske?

JakeShaft
2009-03-05, 10:53
Att ligga på 3-4% är väl vad de "bästa" byggarna komer ner i. I mit minne kommer jag ihåg att det inte är rekomenderat att ligga under 6%BF för en man, eftersom at vid en så låg % börjar det inre (intravöst eller vad det heter???) fetet runt organen bli aldeles för lite samt att det är otroligt slitsamt för kroppen att ligga så lågt.

Har jag drömt eller finns det någon logik i det?

King Grub
2009-03-05, 11:01
3-4% räknas som lägsta "året-runtprocent" för en man utan att hälsan blir lidande.

Ivantheman
2009-03-05, 11:04
logik visst
anorektiker kan ju få problem när kroppen börjar använda "fysiologisk fett" som bränsle. Dvs sådant som har funktion som vaddering och skydd hos oss andra. Typ problem med fötterna för att fettet på fotsulor försvinner, ögonen trillar längre ned i ögonhålorna för att fettet som annars ligger bakom och stöttar försvinner, njurarna vandrar längre ned i buken eftersom de nomal omges av en fettkapsel som håller dem på plats och så vidare...

ingen aning om när detta sker men man skall väl vara rätt nära svältdöd antar jag.

Freddieboi
2009-03-07, 12:18
Vad är rekommenderat att ligga på om man vill se rippad ut men samtidigt inte riskera faror för hälsan? Vad ligger en genomsnittlig byggare på (då snackar jag inte pre-contest, supperdeff utan de flesta byggare med väldenierade muskler)?

Toby Asp
2009-03-07, 13:11
Vad är rekommenderat att ligga på om man vill se rippad ut men samtidigt inte riskera faror för hälsan?

3-4% står det i denna tråd att man kan gå ner till utan hälsorisk. Dock är det ju lite knepigt att mäta kroppsfett på ett tillförlitligt sätt för gemene man. Men dom flesta blir nog ganska nöjda med en deff innan dom når så lågt som 3-4%, så oftast blir det väl aldrig något problem.