handdator

Visa fullständig version : Träna helkropp?


hejPaDig
2009-03-01, 01:49
Tjena.

Jag har precis börjat styrketräna och följer inte något spec schema. Jag har tänkt mig att träna 2-3 ggr per vecka.
När jag tittar på mångas schema så tränar dem oftast några muskelgrupper(halvkropp) per pass.

Själv så kör jag helkropp varje pass. Är detta något dåligt eller är det i grund och botten samma sak?

Whistler
2009-03-01, 01:53
Finns många trådar om helkroppspass vs splittar. Sök. :)

Vill du ha exempel på helkroppspass kan du kolla i min journal.

hejPaDig
2009-03-01, 01:58
Väldigt ofta när jag startar en tråd visar det sig att det finns 100 likadana till. Jag har försökt att använda sök funktionen men vet inte riktigt hur jag ska göra. Sökte på "helkropp". Jag är rätt så ny på hela forum grejen.

Jag hittar heller inte din journal.

MojjMojj
2009-03-01, 02:39
HejPADIG: Whistlers journal är ju till och med i han "sign".

"Dödsknark och nakenchock"- Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan) heter den.

Tryck på texten, texten är en länk till hans journal. Sedan när du söker markera "show posts" ist för "show threads" som är standard! Sedan är det bara söka igen på "helkropp" lr liknande.

Bahir
2009-03-01, 03:41
Finns inget fel på helkroppspass. Träna på det sätt som funkar bäst för dig, både ur ett perspektiv från dina träningsmål och hur du vill leva ditt liv (hur många gånger i veckan du vill gå till gymmet etc).

capture
2009-03-01, 10:26
Detta kör jag ungefär

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2570064&postcount=13

Rahf
2009-03-01, 11:39
Mmmmm.. Helkroppspass är goa grejer :D.

Slartibartfast
2009-03-01, 12:08
Cred till dom som orkar träna så hårt att helkroppspass ger någon tillväxtstimuli.

hejPaDig
2009-03-17, 13:18
Jag har hört att man t ex inte ska promenera mer än 90 min/dag.
Finns det någon maxgräns i gymmet? För ett helkroppspass kan ta mer än 90 min för mig.

Snoken94
2009-03-17, 13:25
Jag har hört att man t ex inte ska promenera mer än 90 min/dag.
Finns det någon maxgräns i gymmet? För ett helkroppspass kan ta mer än 90 min för mig.

Att promenera mer än 90 min?
Helt tvärtom för mig, jag har hört att man bränner efter 30min promenering,
så det är då man ska hålla på efter ett tag eftersom det är då man har fått upp "flåset".
Så "correct me if im wrong" men det är nog bara bra att gå så, nästan längre...ifall man orkar då.

Jag är inte helt säker på gymmet heller, men det kan ju bli sent...man blir trött och presterar inte lika bra.
En gång var kl 17:00 och jag hade rygg och biceps,
efter 1½h så var bara marklyft och chins färdiga.
+ kanske att det kom massa folk man kände så man stannade 5min för ett snack...så drygar det ut på tiden.
Kom hem kl 20:00, så ne...tror det inte är allt för bra att träna för länge.
Antar att det resulterar vid utmattning?

/Snoken

pragmatist
2009-03-17, 13:43
Jag har hört att man t ex inte ska promenera mer än 90 min/dag.

Jobbigt om man inte kommit fram dit man ska efter 90 minuter, då får man ju övernatta där man står.

Finns det någon maxgräns i gymmet? För ett helkroppspass kan ta mer än 90 min för mig.

Bry dig inte om det. Många tränar 90 minuter eller längre varje pass och får bra resultat. Visserligen kanske träningen är mest produktiv de första 45 minuterna eller så, men det innebär inte att det är skadligt att träna betydligt längre.

mikaelj
2009-03-17, 14:02
Efter 45-60 minuter högintensiv träning höjs kortisolnivåerna i kroppen vilket är helt kontraproduktivt dina mål.

Promenad är lågintensivt och räknas inte, du kan gå i timtal.

Scratch89
2009-03-17, 14:29
Det finns fler hormoner än kortisol som påverkas, kan ju tilläggas...

Commando1980
2009-03-17, 17:14
Efter 45-60 minuter högintensiv träning höjs kortisolnivåerna i kroppen vilket är helt kontraproduktivt dina mål.

Promenad är lågintensivt och räknas inte, du kan gå i timtal.

den där 45-60min regeln är i praktiken bajs. iaf om den baseras på kortisolargumentet.