handdator

Visa fullständig version : Ännu en tråd.


Classic89
2009-02-28, 16:10
Först och främst så vill jag be om ursäkt för att jag skapar ännu en sån här tråd. Hur många skapas? 5-6st i veckan? aja. Anledningen till att jag skapar en ny är för att jag inte har tid just nu att söka igenom dom miljoner trådar och plocka ut det väsentliga ur dom för att just mina frågor ska bli besvarade. Visst, jag har sökt en stund men det är så mycket och så mycket oväsentligt så jag orkar inte mer. Hoppas ni orkar svara ändå*kissass*

Lite info då: Just nu håller jag på att skapa mitt deff matschema som skall träda i kraft på måndag. Ja, jag har läst King Grubs deffguide, men det är den som slår knut i skallen på mig. Jag förstår allting han skriver om och tycker den är enormt bra.

Jag har läst, mestadels på FB, forum nu i ca 6 månader kanske och har snappat upp en del information om ett och annat när det gäller träning och kost. Tillräckligt för att sätta ihop ett bulk schema och ett bra träningsschema under bulken.

Men nu hamnar vi på deff. Jag har läst sååååååå mycket poster om hur energikällorna ska vara under en deff; högt protein, en del fett och mindre kolhydrater. Det jag hakar upp mig på just nu är att för högt proteinintag kan ge upphov till leverskador etc samt sänkt testosteronvärde. Eftersom man är 30 år så är inte testoteronvärdena samma som när man var 20 så detta ska väl helst undvikas.

Min uppfattning var hittills att man ska ligga på ca 2g protein/kg kroppsvikt under en deff. Först tänkte jag lägga mig på en sådär 50% av mitt totala energiintag skulle komma från protein, sen 25% av fett och 25% kolisar. Efter att ha läst Grubs post igen(har läst den innan under början av min bulk) så förstår jag att det inte är så smart att ha så högt proteinintag, men samtidigt så säger folk att man ska strypa kolisarna lite, inte helt, men lagom mycket.

Det som förbryllar mig är hur fan man får ihop kosten om man helst inte ska hamna på för högt porteinintag och kolhydratintag, det säger ju emot sig. Både protein och kolhydrater är en form av energikälla som man kan inta "ensamt", tex kött innehåller inga kolisar, och pasta innehåller i stort sett inget protein. Men så är det inte med fett, såvida man inte halsar rapsolja. Om jag drar ner på tex pasta och slänger in en köttbit extra så får jag för högt proteinintag och men kolhydraterna balanseras istället och vice versa. Slänger jag in tex nötter så får jag mer fett(vilket jag är lite ute efter) men med detta kommer ju kolhydrater och protein också. Har lite svårt att formulera mig om vad jag menar men hoppas ni förstår.

Just nu har jag fått ihop ett schema där mina energikällor är dessa:

Protein: 217g/36%

Kolhydrater: 256g/43%

Fett: 55g/21%

Kcal: ca2400 - vilket motsvarar -400kcal när dagen är slut.

Jag är ute efter att så optimalt som möjligt behålla min muskelmassa men få bort mitt fett jag fått under bulken. Är detta ett bra upplägg eller måste jag försöka hitta ett sett att sänka kolisar men inte tappa min kcal? Isåfall ge mig gärna tips, ska glo runt i matlagningssektionen också men ge mig gärna lite tips.

Övrigt:

Ålder: 30
Längd: 174cm
Vikt: 83-84kg

Träningsupplägg under deff:

Måndag: Styrketräning
Tisdag: Styrekträning
Onsdag: Vila
Torsdag: Stryketräning
Fredag: Styrketräning
Lördag: HIIT träning
Söndag: HIIT träning

Tung stryketräning.

Kosttillskott:
Maltodextrin
Whey - 80
_INTE_ aktuellt att köpa ytterligare kosttillskott, testosteron höjande eller liknande etc.

Hoppas ni orkar läsa och, framförallt, hjälpa mig:smash:

King Grub
2009-02-28, 16:30
Så länge det inte handlar om några extrema mängder protein behöver du inte oroa dig; det är slöseri, men inte skadligt. En teoretisk toxisk gräns på runt 3.5 g per kilo kroppsvikt och dygn har lagts fram.

OskarD
2009-02-28, 18:17
10-15% protein i pasta, bröd mm är inte försumbart. Så du skulle kunna dra ned på det "rena" proteinintaget (kött och motsv.) lite grann och räkna med det protein du får via andra källor.

Classic89
2009-02-28, 20:10
10-15% protein i pasta, bröd mm är inte försumbart. Så du skulle kunna dra ned på det "rena" proteinintaget (kött och motsv.) lite grann och räkna med det protein du får via andra källor.

Mjo, men om vi ser på pasta 100g, 12gprotein och 75g kolhydrat. Där har jag redan 300kcal med enbart kolhydrater i princip. I mitt schema nu har jag 1 potion pasta och 2p gröt som de ENDA huvudsakliga kolhydrattillskotten. Så finns inte så mycket att skära ner på var gäller kolhydraterna. Dom kommer snabbt upp i högt antal. Ett glas mjölk = 20g kolhydrater typ. Så 2 glas mjölk så är man uppe i 40g kolhydrater. Visst, kan ju dra ner på köttet men måste få upp kcal med annat då, och det får ju isof bli med kolhydrater och kolhydrater blir högt väldigt snabbt. Svårt:cryout:

Classic89
2009-02-28, 20:11
Så länge det inte handlar om några extrema mängder protein behöver du inte oroa dig; det är slöseri, men inte skadligt. En teoretisk toxisk gräns på runt 3.5 g per kilo kroppsvikt och dygn har lagts fram.

Okej, men hur tycker du det ser ut just nu? Funkar detta som deff eller ska jag finslipa energikällorna?

King Grub
2009-02-28, 20:33
Jag ser inte att du ens har preciserat energikällorna, så det är svårt att uttala sig om någon finslipning.

Classic89
2009-02-28, 21:22
Jag ser inte att du ens har preciserat energikällorna, så det är svårt att uttala sig om någon finslipning.

Har ju skrivit hur mycket det är av Fett/protein/kolhydrat. Orkar ju inte skriva in hela matschemat här om det är det du behöver.

Maten kommer från: Gröt, mjölk, ägg, kycklingbröst, kvarg, cashew nötter, proteindrink(efter träning, Malto + whey 80) och pasta.