handdator

Visa fullständig version : Praktiska Tips vid Low Carb Diet


Body Guard
2009-02-28, 11:09
Tänkte starta en tråd där vi kan ge varandra praktiska tips om hur man bäst sköter en Low Carb Diet. Har själv aldrig provat att dieta med denna metod men i år blir det ett försök. Jag undrar en del om hur man praktiskt lägger upp kosten på en sådan diet? Vad bör man äta till frukost, lunch, middag och mellanmål?

Vilka tillskott kör ni på under en sådan diet, samt kan man ha ätardagar eller förstör de hela upplägget?

Min tanke är att äta mycket kyckling,fisk, protein pulver, EAA samt en del kreatin under denna diet. Fettet kommer mestadels komma från jordnötssmör och olivolja samt en del nötter.

Hur lägger ni upp era kost scheman under en LCD? Vore väldigt tacksam för tips på olika maträtter och kost upplägg.

Som sagt, tanken med denna tråd är att vi ska kunna utbyta idéer och tankar kring dieten samt praktiska tips, kanske goda recept osv.

14K
2009-02-28, 12:04
Jordnötssmör

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 604,6 kcal
Protein 22,6 g
Fett 51 g
Mättade fettsyror 8,5 g
Kolhydrater 15,2 g
Fibrer 7,6 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 82 mcg
Järn 1,8 mg
Zink 2,9 mg
Kalcium 33 mg

Lite för mycket "carbs" för använda den för få i dig fett

14K
2009-02-28, 12:06
Jag personligen kör Atkins diet och har kört det nu i 2 månader, finns mycket bra och få in fett på. Finns så mycket tips om du letar på google och även om du använder sök funktionen så hittar du flera trådar med samma frågor.

Body Guard
2009-02-28, 12:53
Jordnötssmör

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 604,6 kcal
Protein 22,6 g
Fett 51 g
Mättade fettsyror 8,5 g
Kolhydrater 15,2 g
Fibrer 7,6 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 82 mcg
Järn 1,8 mg
Zink 2,9 mg
Kalcium 33 mg

Lite för mycket "carbs" för använda den för få i dig fett

Den burk jag har hemma:

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 567 kcal
Protein 25,6 g
Fett 49,2 g
Kolhydrat 7,6 g

14K
2009-02-28, 13:02
Hmm ja.. alla kanske inte är lika.. Kollade även upp Svenska livsmedeleverket

http://192.121.81.11/livsmedelsok/

Där fick jag på Jordnötssmör, 14.3 kolhydrat. Självklart kan jag ha fel, men vitt jag vett har jag inte hittat nån jordnötsmör med så lite kolhydrater, vilket märke är det du har?

Body Guard
2009-02-28, 13:11
Hmm ja.. alla kanske inte är lika.. Kollade även upp Svenska livsmedeleverket

http://192.121.81.11/livsmedelsok/

Där fick jag på Jordnötssmör, 14.3 kolhydrat. Självklart kan jag ha fel, men vitt jag vett har jag inte hittat nån jordnötsmör med så lite kolhydrater, vilket märke är det du har?

Kung Markatta heter det, köpt på ica. Blir ju svårt att ligga på 0 kolhydrater då bla proteinpulvret och diverse andra livsmedel alltid innehåller lite kolhydrater. Så min tanke var att försöka hålla intaget så lågt som möjligt men lite får man ju räkna med.

Eddie Vedder
2009-02-28, 13:17
Hmm ja.. alla kanske inte är lika.. Kollade även upp Svenska livsmedeleverket

http://192.121.81.11/livsmedelsok/

Där fick jag på Jordnötssmör, 14.3 kolhydrat. Självklart kan jag ha fel, men vitt jag vett har jag inte hittat nån jordnötsmör med så lite kolhydrater, vilket märke är det du har?

Kung Markatta innehåller inget tillsatt socker. Det gör de flesta jordnötssmören dock, t.ex. Skippy.

Om det bara är rostade jordnötter man gjort smöret av (vilket är fallet för Kung Markatta och vissa andra jordnötssmör) så motsvarar ju kolhydratinnehållet i smöret jordnötens. Ibland kan även extra olja ingå, då blir mängden kolhydrat/100g ännu lägre, proteinet likaså och fettet högre.

14K
2009-02-28, 13:24
Kung Markatta innehåller inget tillsatt socker. Det gör de flesta jordnötssmören dock, t.ex. Skippy.

Om det bara är rostade jordnötter man gjort smöret av (vilket är fallet för Kung Markatta och vissa andra jordnötssmör) så motsvarar ju kolhydratinnehållet i smöret jordnötens. Ibland kan även extra olja ingå, då blir mängden kolhydrat/100g ännu lägre, proteinet likaså och fettet högre.

Fan va bra.....*cupid* Jag kollade endast på Skippy

tp_88
2009-02-28, 14:10
Nu vet jag varken vad du vill ha för p/f-fördelning eller för kcal-intag, men ett par exempel-dagar under min lowcarb-diet ser ut såhär:


4 ägg, 100g kvarg, 5g kreatin, ½ multivitamin
200g ryggbiff, Bearneisesås på 20g rapsolja
250g kvarg, 15g vassle, 40g cashewnötter
100g Nötfärs, 2 ägg, lite paprika
150g tonfisk, lite gurka, hemmagjord dressing på 25g majonnäs
250g kvarg, 15g vassle, 40g cashewnötter
____

4ägg, 15g vassle, 5g kreatin, ½ multivitamin
175g kyckling, 20g rapsolja (från hamburgerdressing)
250g kvarg, 15g vassle, 60g vispgrädde (38%)
Pre-wo: 10g EAA, 10g Malto
100g nötfärs, 2 ägg
175g kyckling, 15g rapsolja (från hamburgerdressing), lite broccoli
250g kvarg, 15g vassle, 40g cashew (senare)

mikaelj
2009-02-28, 15:09
tp_88,

Vad äter du multivitamintabletten för?

14K,

Jag föredrar "ökologiskt jordnötssmör" (danskt) som finns på Coop, smakar bättre och har trevligare konsistens än Kung Markatta. ~14g kolhydrater fortfarande. Ganska onyttigt fett, men håller man nere mängderna och äter fisk är det OK.

Body Guard,

Exempel på vad jag slänger i mig per måltid:

* Äggröra på 3 XL-ägg och 25g kokosfett, 25g smör;
* två-tre lövbiffar, en matsked jordnötssmör och några cm ost;
* en rökt makrill med bearnaisesås och salllad
* en eller två mozzarellabollar med majo i nödfall (ost mättar dåligt)
* ~150g (handflata) fet köttfärs stekt i smör, creme fraiche till.

Brukar bli tre måltider/dag och någon kopp kaffe/te/chokladvatten med grädde.
Jag följer LCHF, dvs högfett snarare än högprotein, dvs kring 1-1,5g protein/kg är vad det brukar landa på. Räknar inget. Gått upp några kilo sedan jag började (september 2008) och har legat stabilt på den vikten sedan i några månader. Men midjemåttet har inte ökat. :)

Guddi
2009-02-28, 15:16
Exempel på vad jag slänger i mig per måltid:

* Äggröra på 3 XL-ägg och 25g kokosfett, 25g smör;
* två-tre lövbiffar, en matsked jordnötssmör och några cm ost;
* en rökt makrill med bearnaisesås och salllad
* en eller två mozzarellabollar med majo i nödfall (ost mättar dåligt)
* ~150g (handflata) fet köttfärs stekt i smör, creme fraiche till.
Har du jordnötssmör på lövbiffarna? Jag älskar lövbiff och jordnötssmör så om de går att kombinera så kommer jag käka det imorn :)

mikaelj
2009-02-28, 15:26
Har du jordnötssmör på lövbiffarna? Jag älskar lövbiff och jordnötssmör så om de går att kombinera så kommer jag käka det imorn :)

Hehe, jag är/var besatt av jordnötssmör, så ta inte mitt ord för att det funkar :-) (mest på rå lövbiff dock, stekt lövbiff tycker jag bara behöver sällskap av lite salt)

Jordnötssås (jordnötssmör, soya, kokosmjölk) är ju annars Bevisat Gott(tm) till kött, och huvudsmaken är just jordnöt, så det borde definitivt funka.

tp_88
2009-02-28, 17:00
tp_88, Vad äter du multivitamintabletten för?
Ptja, kanske inte behöver den, men eftersom jag inte äter särskilt mycket grönsaker etc, och dessutom äter ganska få kalorier, så tror jag inte det skadar direkt. Tror inte att jag överstiger ADI på någon vitamin/mineral.

mikaelj
2009-02-28, 17:37
Ptja, kanske inte behöver den, men eftersom jag inte äter särskilt mycket grönsaker etc, och dessutom äter ganska få kalorier, så tror jag inte det skadar direkt. Tror inte att jag överstiger ADI på någon vitamin/mineral.

Äter du ägg och kött är det i stort sett bara C-vitamin och kalium du riskerar få brist på; åtgärdas med nötter och paprika. Vips!

(dessutom minskar C-vitaminbehovet när mängden kolhydrater reduceras. det du får i dig av rått/lättstekt kött räcker)

Du får naturligtvis gärna äta din halva tablett om det gör dig tryggare. :-)

Body Guard
2009-03-02, 07:42
Nu vet jag varken vad du vill ha för p/f-fördelning eller för kcal-intag, men ett par exempel-dagar under min lowcarb-diet ser ut såhär:


4 ägg, 100g kvarg, 5g kreatin, ½ multivitamin
200g ryggbiff, Bearneisesås på 20g rapsolja
250g kvarg, 15g vassle, 40g cashewnötter
100g Nötfärs, 2 ägg, lite paprika
150g tonfisk, lite gurka, hemmagjord dressing på 25g majonnäs
250g kvarg, 15g vassle, 40g cashewnötter
____

4ägg, 15g vassle, 5g kreatin, ½ multivitamin
175g kyckling, 20g rapsolja (från hamburgerdressing)
250g kvarg, 15g vassle, 60g vispgrädde (38%)
Pre-wo: 10g EAA, 10g Malto
100g nötfärs, 2 ägg
175g kyckling, 15g rapsolja (från hamburgerdressing), lite broccoli
250g kvarg, 15g vassle, 40g cashew (senare)

Kanon tack så mycket för tipsen. Har tänkt mig att ligga på ca 2200 kcal med fördelningen P 50% K 10% F 40% hur tycker ni den fördelningen fungerar?