handdator

Visa fullständig version : Värt att plugga?


haiduc
2009-02-28, 00:16
Har lite funderingar över att börja plugga på Högskolan, men velar så fram och tillbaka (sitter på nattjobb så har gott om tid att dividera med mig själv..) setat och kikat i högskolekatalogen och det finns flera utbildningar jag skulle kunna tänka mig typ Socionom med inriktning missbruksvård eller något med beteendevetenskap... Frågan är ju då om det verkligen är värt att plugga i flera år...?*gah!*

Flyttade hemifrån för ett par år sen och jobbar 75%dagtid och går in extra vaken natt (jobbar inom vården) och har ju vant mig med den ekonomin jag har och man har ju hunnit dra på sig en del utgifter... Har tre hundar och tre katter (och en del andra djur) som kostar en del, bor i en stor trea i radhus, tränar på gym, äter en del ute och slösar kanske lite mer än man "borde" men trivs på det stora hela med min ekonomiska situation.

Skulle man börja plugga så finns det inte en chans att jag kan bo kvar (studiebidrag+lån är ung vad jag har i hyra nu) djuren kostar multum och som sagt mina levnadsvanor är ju inte direkt gratis.. Frågan är då om man tjänar i längden på att plugga? De utbildningar jag är intresserad av tjänar man ju inte direkt storkovan på efteråt, å andra sidan vore det ju kul att kunna titulera sig som något annat än Barnskötare, samt att jag nog inte kommer orka jobba inom vården livet ut, Så sum summarum så kommer jag inte fram till något vettigt.. Och vet inte riktigt vad jag vill komma fram till med denna tråden..*kissass*

Flytta kan man ju göra så hyran går ju att få ner, och billigare kan man leva så visst kan man skära ner kostnader, men djuren kostar och de är mina älsklingar så där gör jag inga avkall, men med ett studielån blir det ju som sagt kärvt.

Vissa kanske tycker det är ett lyxproblem, och visst överlever man utan att plugga, men det vore ju roligt att "bli något"

Frågan är ju dock om det är värt att plugga i dagsläget? Tjänar man något på det i längden tro? Eller tjänar man mer på att bara jobba på som vanligt och vara glad, hoppas på det bästa att ryggen och psyket håller att jobba med det man gör...?:whipped: Vet inte hur man ska tänka och prioritera... Några tankar kring detta?

L-Sami
2009-02-28, 00:28
Om du är nöjd med ditt nuvarande arbete, är osäker på vad du vill plugga eller om arbetsmarknaden ser mörkt ut för det yrket som du tänker plugga till, då är det inte värt att plugga.

Om du känner att du vill utvecklas och prova någonting nytt, vet vad du vill plugga, finns gott om jobb efter studietiden, då ska du nog inte tveka så mycket.

Det här med djuren löser du säkert, kanske dra ner några andra kostnader eller nåt.

Litecore
2009-02-28, 00:29
hur gammal är du ?

jakke
2009-02-28, 01:06
Det går ju jobba extra. T.ex. min bror har "fast" att han jobbar varannan helg i en matbutik. Med all OB blir det ganska fina extrapengar varje månad. Såklart spelar det roll vilken utbildning man går samt hur lätt man har för skolan.

agazza
2009-02-28, 01:10
Säkra framtiden. Det kanske inte flyter på som det gör nu för alltid, kan vara skönt att veta att det kanske är lite lättare att få jobb i framtiden.

En lite hårdare sanning är nog att du borde ta väck djuren. Man har bara tid att ägna dom den tid dom behöver ifall man är singelpensionär i rullstol, livet är för kort och det blir bara ett helvete när man ska hitta på saker.

ahl-
2009-02-28, 02:01
Säkra framtiden. Det kanske inte flyter på som det gör nu för alltid, kan vara skönt att veta att det kanske är lite lättare att få jobb i framtiden.

En lite hårdare sanning är nog att du borde ta väck djuren. Man har bara tid att ägna dom den tid dom behöver ifall man är singelpensionär i rullstol, livet är för kort och det blir bara ett helvete när man ska hitta på saker.

+1


Jag kan dela med mig av hur mina tankar kring studier är..
Vad som sporrar mig till studier är personlig utveckling och starkare ekonomi senare i livet (förhoppningsvis). Att dessutom få arbeta med någonting man är intresserad av gör att det blir kul att jobba, är det kul att jobba så blir man med största sannolikhet duktig på vad man gör och är man duktig på vad man gör så tjänar man $$.
Jag bor fortf. hemma men mina föräldrar bor utomlands större delen av året vilket gör att jag mer eller mindre bor själv, men betalar inga räkningar. Därför behöver jag varken ta studielån eller jobba vilket gör min situation lite unik kanske.
Förhoppningsvis är jag klar med mina studier när finanskrisen är över vilket gör att jag har investerat i en utbildning i rätt tid. Tar du en utbildning på 3 år så kan det vara rätt tid för dig också ;)

För din del väger det väl mellan att flytta in i en 1a med dina älsklingar, skära ner på utgifterna, ta studielån och investera i en utbildning som ger dig det jobb du önskar. Eller att du jobbar kvar inom vården men kanske/kanske inte trivs om några år eller rent av mister jobbet?

Gå på känsla.. det löser sig ska du se!

Black Star Abyss
2009-02-28, 02:37
Har lite funderingar över att börja plugga på Högskolan, men velar så fram och tillbaka (sitter på nattjobb så har gott om tid att dividera med mig själv..) setat och kikat i högskolekatalogen och det finns flera utbildningar jag skulle kunna tänka mig typ Socionom med inriktning missbruksvård eller något med beteendevetenskap... Frågan är ju då om det verkligen är värt att plugga i flera år...?*gah!*

Flyttade hemifrån för ett par år sen och jobbar 75%dagtid och går in extra vaken natt (jobbar inom vården) och har ju vant mig med den ekonomin jag har och man har ju hunnit dra på sig en del utgifter... Har tre hundar och tre katter (och en del andra djur) som kostar en del, bor i en stor trea i radhus, tränar på gym, äter en del ute och slösar kanske lite mer än man "borde" men trivs på det stora hela med min ekonomiska situation.

Skulle man börja plugga så finns det inte en chans att jag kan bo kvar (studiebidrag+lån är ung vad jag har i hyra nu) djuren kostar multum och som sagt mina levnadsvanor är ju inte direkt gratis.. Frågan är då om man tjänar i längden på att plugga? De utbildningar jag är intresserad av tjänar man ju inte direkt storkovan på efteråt, å andra sidan vore det ju kul att kunna titulera sig som något annat än Barnskötare, samt att jag nog inte kommer orka jobba inom vården livet ut, Så sum summarum så kommer jag inte fram till något vettigt.. Och vet inte riktigt vad jag vill komma fram till med denna tråden..*kissass*

Flytta kan man ju göra så hyran går ju att få ner, och billigare kan man leva så visst kan man skära ner kostnader, men djuren kostar och de är mina älsklingar så där gör jag inga avkall, men med ett studielån blir det ju som sagt kärvt.

Vissa kanske tycker det är ett lyxproblem, och visst överlever man utan att plugga, men det vore ju roligt att "bli något"

Frågan är ju dock om det är värt att plugga i dagsläget? Tjänar man något på det i längden tro? Eller tjänar man mer på att bara jobba på som vanligt och vara glad, hoppas på det bästa att ryggen och psyket håller att jobba med det man gör...?:whipped: Vet inte hur man ska tänka och prioritera... Några tankar kring detta?

Finns ingen anledning att plugga till socionom i ditt läge. Ska du bli ekonom, ingenjör, läkare eller dyl. så är det värt det. Inte annars.

sz0
2009-02-28, 03:19
Å andra sidan lever du en gång och är man akademiskt lagd med intresse för något mer så spelar det kanske inte någon roll?
Tycker iaf tanken på att göra något okvalificerat kneg varje dag är den mest motbjudande tanken som finns.

Mr Schtekare
2009-02-28, 03:24
Vissa kanske tycker det är ett lyxproblem, och visst överlever man utan att plugga, men det vore ju roligt att "bli något"




det är _Enligt MIG_ det mest överskattade, "att bli något".
visst, en snygg ambition på ett sätt, men endå.
känns som det är en självhävdelse bara så man kan visa inför andra att man faktiskt har "blivit något".
förstår dock hur du tänker men endå, folk hänger upp sig på sådana små saker som det.
Jag tycker du ska vänta med studerandet tills du fått en lösning gällande djuren eftersom du gillar dem så mycket :)
Lycka till iaf!

Biceps
2009-02-28, 03:55
Tycker inte du ska tänka så mycket på att du har en fin lägenhet, massa djur osv just nu. Frågan är vad du vill göra resten av livet, vad du vill bli riktigt bra på. Pengarna kommer sedan...

CiCoro
2009-02-28, 05:12
det är _Enligt MIG_ det mest överskattade, "att bli något".
visst, en snygg ambition på ett sätt, men endå.
känns som det är en självhävdelse bara så man kan visa inför andra att man faktiskt har "blivit något".
förstår dock hur du tänker men endå, folk hänger upp sig på sådana små saker som det.
Jag tycker du ska vänta med studerandet tills du fått en lösning gällande djuren eftersom du gillar dem så mycket :)
Lycka till iaf!

Tvärtom. Visst, lever man ett liv som man måste ha kvar så funkar inte studier för än. Men har man planer på att faktiskt göra något med livet, större möjligheter till att förändra ens liv i framtiden så är studier bra ju. Det med att "bli något" är viktigt, allas första intryck kommer vara annorlunda om en, men visst "man bryr sig inte om vad andra tycker" men sen så är det som sagt en möjlighet att flytta utomlands om man vill det och faktiskt kunna bosätta sig där, har du en gymnasieutbildning och 4 års erfarenhet av att jobba på ICA så kommer man inte lika långt. Verkar också som att de med utbildning har det lättare i framtiden och en utbildning hjälper faktiskt väldigt mycket, man "slösar" 3-4 år på det men sen är man före alla ICA-arbetare om du förstår. Förstår själv inte hur man kan nöja sig med ett simpelt jobb som man inte är intresserad av och sen jobba med det år efter år bara för man inte vill förändra sin livssituation under något enstaka år. Studier innebär ju att man håller på och lär sig och sen arbetar med något som man tycker är intressant och roligt!

haiduc
2009-02-28, 06:25
Kul att läsa folks tankar kring detta, och mina tankar går åt det hållet som de flesta andras här, nämligen att det verkar vara "värt det" :whipped:

och det sägs ju att materealistisk lycka inte är en äkta lycka så jag får väl försöka skiljas från "lyxlivet" och härda ut som fattig några år....:D

1911
2009-02-28, 06:28
Blir du socionom får du en grundlön på under 20k per månad med dålig löneutveckling, mycket arbete men möjligtvis ett hyggligt intressant jobb.

Du ska ju göra som du vill helt enkelt.

Yes
2009-02-28, 06:59
Fundera igenom vad du verkligen vill göra, som du tycker är kul. Tänk sen igenom olika vägar du kan gå och välj den som du tycker passar bäst för dig.

Eftersom du skriver "skulle kunna tänka mig typ..." så verkar det inte riktigt som du vet vad du vill och då kan det vara bra att tänka igenom det, samt prova på olika saker, innan/om du bestämmer dig för att plugga och dra på dig studieskulder.

Tänk på att det går alldeles utmärkt att lära sig saker på egen hand. Är det nåt du är intresserad av är det bara att börja studera det och se ifall intresset ökar eller avtar.

Mental
2009-02-28, 07:16
Värt att plugga är sjukt svårdefinerat.
Jag gick och velade i 5 år innan jag tog beslut, och då var det bolognaprocessen som tvingade mig att agera :)

För mig handlar det inte om pengar, jag halverar min lön genom mitt nya yrkesval. Och skaffar mig dessutom en studieskuld och 3 års inkomstbortfall. Men för mig handlar arbetslivet om mer än bara pengar, jag vill ha ett arbete där jag kan få känna att jag gör nytta och som jag trivs med.

Sen har jag haft mycket kul under mina år som student, visst, det är dåligt med pengar, men massor av nya trevliga mäniskor att umgås med. En ny stad, och en för mig helt ny värld med det akademiska. Strikt ekonomiskt kan man ju göra en massa korkade val här i livet, husdjur, barn och annat som kostar massor med pengar och tar tid, men man får ju hoppas att det ger en något mervärde :)

Som någon sa, man lever bara en gång, jag vill hinna med och uppleva saker, och studentliv med tillhörande akademiska studier var/är en av de sakerna jag ville uppleva.

Bahir
2009-02-28, 07:46
Du får väl väga fördelar mot nackdelar. Om det du vill utbilda dig till är något du brinner för så är det kanske värt det, men annars ser jag inte varför du skulle behöva utbilda dig till det du nämnde. Pengarna lär det inte bli speciellt mycket av med den utbildningen, och du lär ju dra på dig en del skulder under utbildningens tid. Å andra sidan kanske du kanske med den livsstil du lever nu plugga på distans eller i en långsammare takt än heltid.

haiduc
2009-02-28, 08:54
Eftersom du skriver "skulle kunna tänka mig typ..." så verkar det inte riktigt som du vet vad du vill och då kan det vara bra att tänka igenom det, samt prova på olika saker, innan/om du bestämmer dig för att plugga och dra på dig studieskulder.


Jo målet är att jobba som enhetschef inom vård och omsorg och det finns ju många vägar dit, det finns ju fler än en utbildning som kvalificerar till den typen av jobb, därav har jag velat lite kring exakt VAD jag ska plugga, men jag vet vad det ska leda TILL (sen kan man ju undra varför ngn skulle vilja bli chef inom vården *screwy* men det är något jag velat länge..)

Plugga på distans har jag redan provat men det hade jag inte riktigt diciplinen till :whipped:

Mysella
2009-02-28, 09:41
Jag skulle säga go for it, ju tidigare man är klar med sånt desto bättre. Om tio år kanske du har familj och barn och ingen tid eller ekonomi alls att plugga. Dessutom är det som ngn sa otroligt kul om än fattigt att leva studentliv!

Mourten
2009-02-28, 09:53
Jag är student, tycker jag har de rätt bra iaf.
Hyr en villa, kan äta all god mat jag vill, har råd med alla tillskott å kan lever jävligt lökigt :) (tar inga lån, jobbar lite extra när jag hinner ist.)

CiCoro
2009-02-28, 11:06
Jag lever också bra! Men bor fortfarande hemma (19), tar fullt lån just för att leva extra bra..köper exakt allt jag vill ha, kanske inte kommer vara så roligt om 10 år men jaja, då har jag iaf en utbildning :)..Sen så tjänar också en utbildad person någonstans i snitt 4k mer än en outbildad har jag för mig, och avbetalningen till csn per månad är inte så stor, ligger väl på drygt en tusenlapp eller det får man själv välja ut .. Så ser inga nackdelar med att utbilda sig, och som någon nämnde, när första barnet kommer är chansen liten att du någonsin kommer utbilda dig..

hoikka poika
2009-02-28, 11:25
Finns ingen anledning att plugga till socionom i ditt läge. Ska du bli ekonom, ingenjör, läkare eller dyl. så är det värt det. Inte annars.

Det beror ju på vad man menar med "värt" precis som Mental skriver. Det finns andra värden i livet än pengar. Iofs så är pengar jävligt trevligt men ändå.

tomccc
2009-02-28, 11:26
Förklara din situation för din arbetsgivare och fråga om du kan gå ned i tid och fortsätt jobba medans du studerar. Ska inte vara några problem att klara av det med en socionom utbildning om det är det du är intresserad av. Du får dock vara beredd på att det kommer ta en väldigt stor del av din fritid.

Socionomutbildningen borde ju även vara meriterande i ditt nuvarande jobb så de kan komma att se glatt på det. :thumbup: