handdator

Visa fullständig version : Ahlners Träningsdagbok - Mycket slit och ännu mer Glädje


Ahlner
2009-02-27, 20:32
Hej!

Info:
Man
17 år
180 cm
ca 77 kg

Jag har bestämt mig för att börja föra träningsdagbok därför att jag, som så många andra, vill få en bättre överblick och organisation kring min träning.

I nuläget tränar jag styrketräning, löpning och MMA och trivs oerhört bra med alla tre träningsformer.

Jag började träna för knappt två år sedan, främst för att bli av med min övervikt och för att må bättre i mig själv. Övervikten försvann relativt fort och i dagsläget tränar jag för att prestera bättre och för bli snyggare;) Men framförallt för att träningen ger mig så otroligt mycket tillbaka i form av mål och mening i tillvaron tillsammans med ett allmänt välbefinnande.

Jag välkomnar med glädje all form av kritik, tips&råd, frågor eller allmänt glada tillrop!

Nu kör vi...:thumbup: *flex*

Ahlner
2009-02-27, 20:36
P.g.a en inflammation i knäet utgår all form av löpträning och även viss styrketräning för benen under två veckor framåt. *gah!*

MEN det kunde varit värre :)

Ahlner
2009-02-27, 20:47
Dagens Helkroppspass:

Vila mellan set: 120 s


Pullups
7+8 assisterade
5+10 assisterade

Bänkpress
65 kg x 15
65 kg x 15

Vartannat set pullups, vartannat set bänkpress

Frivändningar
30 kg x 15
30 kg x 15

Hackböj
55 kg x 15
55 kg x 15

Vartannat set frivändningar, vartannat set hackböj

Tricepsextensions runt huvud liggandes på bänk
15 kg + stång(?) x 15
15 kg + stång x 15

Raka sidoaxellyft
6 kg x 15
6 kg x 15

Vartannat set...

Kände mig seg i kroppen idag, antagligen p.g.a all träning den senaste tiden :) Kan inte vara brist på sömn, för det har jag verkligen fått ordentligt av denna veckan. Hejhopp!

Ahlner
2009-02-28, 18:21
MMA

1,5 h av mestadels submission wrestling och stående brottning/nedtagningar. Körde i ett högt tempo och blev skönt trött.

Passets highlight
Lyckades kämpa in en triangel från guard efter ca 3 min intensivt försvarsarbete :)

Ahlner
2009-03-02, 22:07
Gårdagen var vilodag och innehöll endast i träningväg en 30-40 min promenad med hunden.

Helkroppspass

Vilotid mellan set: 60 s

Bänkpress
75 x 5
75 x 5
75 x 5
70 x 5

Chins
5
3 + 2 assisterade
1 + 4 assisterade
2 + 3 assisterade

Hackböj
80 x 5
80 x 5
90 x 5
90 x 5

Good Mornings
50 x 5
50 x 5
50 x 5
50 x 5

Skivstångscurl
25+stång x 5
25+stång x 5
25+stång x 5
20+stång x 5

Tricepspressdowns med rep (i hiss)
52 x 5
52 x 5
52 x 5
52 x 5

Russian Twist på bänk med viktskiva
20kg x 10
20kg x 10
20kg x 10
20kg x 10

Kände mig hyfsat pigg idag, dock fortfarande lite sliten av någon anledning. Lite smärta i vänster axel under dagen och passet, får "hålla ett öga" på det.

Ahlner
2009-03-03, 18:36
Ännu en vilodag idag p.g.a knäet. Måste ge inflammationen tid att läka ut ordentligt.

Börjar för övrigt känna mig lite tjock nu under uppbyggnadsfasen, ökar dock stadigt på gymmet. Hmm hmm.

Ny morgonvikt: 79 kg

Ahlner
2009-03-05, 15:56
Gårdagens Helkroppspass

Vilotid mellan set: 90 s

Marklyft
110kg x 8
110kg x 8
110kg x 8
110kg x 8

Hantelbänkpress
24kg(per hantel) x 8
24kg x 8
24kg x 8
24kg x 8

Rodd
70kg x 8
70kg x 8
70kg x 8
70kg x 8

Militärpress
35kg x 8
35kg x 8
35kg x 8
35kg x 4 + 30kg x 4

Vadpress i benpressmaskin
150kg x 8
150kg x 8
150kg x 8
150kg x 8

Hammercurls
16kg x 8 (per arm)
14kg x 8 (per arm)
14kg x 8 (per arm)
14kg x 8 (per arm)

Passet kändes helt ok och jag tycker att jag utvecklade bra med kraft i marklyften. :)

Ahlner
2009-03-05, 23:03
MMA

Passet idag bestod till största delen av positionsbrottning med varierande intensitet. Brottades i 3-minutersronder där vi bytte motståndare varje rond och skiftade mellan 50, 70 och 90% av matchintensitet.

Vi avslutade även med några ronder grappling.

Passets Highlight
Jag blir bättre och bättre på Kimura och lyckades sätta 2-3 st idag.

Roligt att notera kan även vara att vi tävlade i att "stå i plankan" tittandes rakt fram igår på skolidrotten. Jag vann faktiskt efter 5 minuter :em:

Ni får gärna skriva en rad eller två när ni kikar in, är alltid roligt med lite respons :)

rockafellah
2009-03-06, 05:52
Du verkar vara grymt stark Ahlner!! Hur länge har du kört MMA? och var kör du?:)

Ahlner
2009-03-06, 22:00
Du verkar vara grymt stark Ahlner!! Hur länge har du kört MMA? och var kör du?:)

Haha, tack så mycket för fina ord. Så värst stark är jag ändå inte :em:

Jag har inte tränat MMA särskilt länge, faktiskt bara 6-7 veckor *flex* Jag tränar på Coloseum Kickboxing i Skövde. Tränar du?

Tack för responsen! :thumbup:

Ahlner
2009-03-06, 22:15
Helkroppspass

Vila mellan set: 120 s

Pullups
8+7 assisterade/negativa
5+10 assisterade/negativa
3+12 assisterade/negativa

Bänkpress
65kg x 15
60kg x 15
55kg x 15

Frivändningar
30kg x 15
30kg x 15
30 kg x 15

Hackböj
55kg x 15
55kg x 15
55kg x 15

Liggande Tricepsextensioner
15kg+stång x 15
10 kg+stång x 15
tredje setet utgick p.g.a lätt smärta och obehagskänsla i vänster axel.

Raka axellyft åt sidan
övningen utgick p.g.a lätt smärta och obehagskänsla i vänster axel.

Idag var jag sliten så det kändes. Gårdagens brottning tog ut sin rätt och den lilla blåklockan jag ådrog mig under gårdagen hjälpte inte direkt till när det gällde att mota bort "tycka-synd-om-mig-själv"-känslan under passet *slap*

Skippade de sista momenten p.g.a obehag i axeln som förhoppningsvis enbart beror på att kroppen som sagt är en aning sliten. Better safe than sorry, som det så fint heter :thumbup:

Ahlner
2009-03-07, 19:12
MMA

Dagens pass bestod av uppgiftssparring med fokus på boxning med nedtagning och avslut. Fick oerhörd mjölksyra i armarna och fick plåga mig sista stunden :D

Passets Highlight
Idag konstaterade vi tillsammans på klubben att jag är överrörlig. Det krävdes relativt extrema varianter av både kimura och armbar för att jag skulle klappa. Inte därför att jag är tuffare än någon annan utan just därför att jag mest upplever en lätt stretch i muskeln i lägen där andra måste klappa p.g.a smärtan. Haha, det kan ju vara en fördel :cool: överrörligthet rocks ;)

rockafellah
2009-03-07, 19:27
Haha, tack så mycket för fina ord. Så värst stark är jag ändå inte :em:

Jag har inte tränat MMA särskilt länge, faktiskt bara 6-7 veckor *flex* Jag tränar på Coloseum Kickboxing i Skövde. Tränar du?

Tack för responsen! :thumbup:

Nej, jag vill börja:) Eller rättare sagt, ska börja till hösten. De flesta grupperna nära mig var fulla(den närmsta är 1h ifrån mig) så jag ska komma i min livs form till hösten då jag ska börja!
Är du 92:a eller 91:a?:

Ahlner
2009-03-08, 22:35
Nej, jag vill börja:) Eller rättare sagt, ska börja till hösten. De flesta grupperna nära mig var fulla(den närmsta är 1h ifrån mig) så jag ska komma i min livs form till hösten då jag ska börja!
Är du 92:a eller 91:a?:

Otur med fulla grupper :/ Klart du ska komma i ditt livs form, bara att satsa järnet! Jag är född 1991. :)

rockafellah
2009-03-08, 22:38
Otur med fulla grupper :/ Klart du ska komma i ditt livs form, bara att satsa järnet! Jag är född 1991. :)

Okej, det e nice:) Men såg din plankan tävling nu. 5min? Det är fan helt sjukt. Pallar max 1min, möjligtvis 1min 20s:D Men har fått intrycket att ni kör mycket SW och sånt i början. Inte så mycket stående eller?
Har du någon målvikt?:)

Ahlner
2009-03-09, 11:44
Okej, det e nice:) Men såg din plankan tävling nu. 5min? Det är fan helt sjukt. Pallar max 1min, möjligtvis 1min 20s:D Men har fått intrycket att ni kör mycket SW och sånt i början. Inte så mycket stående eller?
Har du någon målvikt?:)

Haha :) Tack för berömmet, det värmer. Plankan var jobbig i slutet, kunde nog faktiskt stått ännu lite längre men när klockan passerade 5 lade jag ner, hade trots allt gymträning på kvällen. Vi talar om samma variant av plankan? På armbågarna/underarmarna och tårna med spänd, rak kropp och blicken rakt fram?

Jo, det blir absolut mest SW men vi har även kört ganska mycket nedtagningar samt en del boxning och clinch :thumbup:

Angående målvikt så vet jag inte, har väl som ett litet mål att väga 77 relativt hård. Det känns som ett relativt realistiskt mål.

Hur går det med din träning?

rockafellah
2009-03-09, 17:22
Angående målvikt så vet jag inte, har väl som ett litet mål att väga 77 relativt hård. Det känns som ett relativt realistiskt mål.

Hur går det med din träning?

Vet inte:D Har ingen våg så kan inte säga vikten men försöker gå ner till 77kg och stanna där för welterweight;) Vet inte hur mycket jag gått ner men känner mig starkare och piggare hela tiden så det är ju positivt, får ju hoppas att vikten sjunker hela tiden! Satsar på mellan 80-85kg efter april och därefter ner till 75kg:)

Ahlner
2009-03-09, 17:34
Vet inte:D Har ingen våg så kan inte säga vikten men försöker gå ner till 77kg och stanna där för welterweight;) Vet inte hur mycket jag gått ner men känner mig starkare och piggare hela tiden så det är ju positivt, får ju hoppas att vikten sjunker hela tiden! Satsar på mellan 80-85kg efter april och därefter ner till 75kg:)

Haha. ok. Vikten är dock ingen att fästa sig alltför mycket vid. Bättre att träna på och koncentrera sig på att bli starkare, piggare och bättra på flåset! :thumbup:

Ahlner
2009-03-09, 22:22
Helkroppspass

Vila mellan set: 60 s

Bänkpress
75kg x 5
75kg x 5
75kg x 5
75kg x 5

Chins
5
5
5
3+2 assisterade

Vartannat set Bänkpress, vartannat set Chins

Hackböj
90 x 5
90 x 5
90 x 5
90 x 5

Good Mornings
60 x 5
60 x 5
60 x 5
60 x 5

Vartannat set Hackböj, vartannat set Good Mornings

Skivstångscurl
25kg+stång x 5
25kg+stång x 5
25kg+stång x 5
25kg+stång x 5

Tricepspressdowns med rep (i hiss)
52kg x 5
52kg x 5
59kg x 5
59kg x 5

Varannat set Skivstångcurl, vartannat set Tricepspressdowns

Russian Twist på bänk med viktkaka
20kg x 12
20kg x 12
20kg x 12
20kg x 12

Kändes bra idag! Blev inte alltför trött och har återhämtat mig bra under helgen trots lite festande *rolleyes* Har dock starka misstankar om att jag och min kära ländrygg inte kommer vara bästa kompisar imorgon, Good Mornings(arna) tog bra. Ska till sjukgymnasten imorgonbitti, hoppas det är bättre. Det känns bättre.

Just det ja, vägning imorgon. 79kg för en vecka sen, jag har ökat på gymmet under veckan. Ska bli spännande att se vad vågen säger :)

Ahlner
2009-03-10, 15:44
Var hos sjukgymnasten imorse, knäet är bättre men det är fortfarande löpningsförbud som gäller i minst en vecka till. Jag får inte heller göra djupa knäböj under ett tag framöver. Hon hävdade till och med att man aldrig(!) bör göra ATG-böjar p.g.a att knäleden stressas allt för mycket. Det tänker jag strunta i när knäet har läkt.

Aktuell morgonvikt: 80 kg

Snabb viktuppgång, men det beror nog en hel del på att jag laddat upp kreatindepåerna under gångna veckan.

rockafellah
2009-03-10, 15:46
Haha. ok. Vikten är dock ingen att fästa sig alltför mycket vid. Bättre att träna på och koncentrera sig på att bli starkare, piggare och bättra på flåset! :thumbup:

Självklart:D Men vill jag tävla på 77kg så måste jag ju ligga där. Men som sagt, ska ju börja till hösten så har ju lång tid på mig att komma ner dit och sen bli stenhård och flåsig på den vikten;)

Grymt pass oxå! Känns som att ryggen är en stark del hos dig jämfört med axlarna, för mig är det tvärtom vilket jag inte gillar:(

Ahlner
2009-03-10, 15:59
Grymt pass oxå! Känns som att ryggen är en stark del hos dig jämfört med axlarna, för mig är det tvärtom vilket jag inte gillar:(

Har inte tänkt på det, det kanske är så? T.ex. Militärpressarna är jobbiga som tusan, men å andra sidan så är mitt utförande alltid ganska strikt (säger inte att ditt inte är det). Det är också så att axlarna får mycket stryk i både rygg och bröstövningarna + boxning och brottning på MMA:n så dom är generellt alltid ganska slut ;)

rockafellah
2009-03-10, 16:11
Har inte tänkt på det, det kanske är så? T.ex. Militärpressarna är jobbiga som tusan, men å andra sidan så är mitt utförande alltid ganska strikt (säger inte att ditt inte är det). Det är också så att axlarna får mycket stryk i både rygg och bröstövningarna + boxning och brottning på MMA:n så dom är generellt alltid ganska slut ;)

Jag har maxat 100kg i marklyft, fast det var för 2 månader sen, så du är nog rätt mkt starkare i ryggen än jag;) Fast jag kör på 45-50kg i militärpressen:)

Ahlner
2009-03-10, 19:42
Jag har maxat 100kg i marklyft, fast det var för 2 månader sen, så du är nog rätt mkt starkare i ryggen än jag;) Fast jag kör på 45-50kg i militärpressen:)

Känns som att du vill omprioritera lite i din träning kanske? ;) 8:or på 50 kg är bra gjort :)

rockafellah
2009-03-10, 19:58
Känns som att du vill omprioritera lite i din träning kanske? ;) 8:or på 50 kg är bra gjort :)

Redan gjort, kör gym 3ggr i veckan, ett pass med mage/rygg och sen 2 helkroppspass med explosivitetsövningar oxå:) Kolla min journal så ser du passen!

Ahlner
2009-03-11, 12:20
Skolidrott

En konstig lek till uppvärming vilket gjorde att man fick upp pulsen lite följt av badmintonteknikträning, suck :P

rockafellah
2009-03-11, 14:51
Skolidrott

En konstig lek till uppvärming vilket gjorde att man fick upp pulsen lite följt av badmintonteknikträning, suck :P

Ingen annan träning idag eller?:)

Ahlner
2009-03-11, 21:50
Helkroppspass

Vilotid mellan set: 90 s

Marklyft
115kg x 8
115kg x 8
115kg x 5 + 110kg x 3
110kg x 2 + 100kg x 6

Hantelbänkpress
26kg(per hantel) x 8
26kg x 8
26kg x 6 + 24kg x 2
24kg x 8

Vartannat set Marklyft, vartannat set Hantelbänkpress

Rodd
70kg x 8
70kg x 8
70kg x 8
70kg x 8

Militärpress
35kg x 8
35kg x 8
35kg x 8
35kg x 8

Vartannat set Rodd, vartannat set Militäpress

Vadpress i benpress
150kg x 8
150kg x 8
150kg x 8
150kg x 8

Hammercurls
14kg x 8 (per arm)
14kg x 8 (per arm)
14kg x 8 (per arm)
14kg x 8 (per arm)

Vartannat set Vadpress, vartannat set Hammercurls

Bra pass idag :) Marklyften och Hantelpressarna i början var kämpigt, mest p.g.a att underarmarna fick mycket stryk. Det var p.g.a av dem jag fick sänka vikterna i slutet, gick inte att hålla i stången längre :D

Jag har fått extra-jobb på gymmet! *rolleyes*

rockafellah
2009-03-11, 23:19
[SIZE="3"]

Vartannat set Marklyft, vartannat set Hantelbänkpress[/I]

Kallas superset:)
Jävligt bra pass rakt igenom annars!

[B]Jag har fått extra-jobb på gymmet! *rolleyes*

Fan va nice! Vad ska du göra!

Ahlner
2009-03-11, 23:22
Kallas superset:)
Jävligt bra pass rakt igenom annars!

Fan va nice! Vad ska du göra!


Nej, jag vilar mellan varje set. Mark - 90 s vila - Hantelbänk - 90 s vila - Mark osv. Det är inte superset.

Receptions- och instruktörsjobb

rockafellah
2009-03-12, 05:09
Nej, jag vilar mellan varje set. Mark - 90 s vila - Hantelbänk - 90 s vila - Mark osv. Det är inte superset.

Receptions- och instruktörsjobb

Okej:)
Ooh! Sitter jag här och pratar med en blivande PT kanske då?;)

Jochitko
2009-03-12, 11:06
Fan va najs med extra-jobb på sitt gym! Det vore ngt det (avundsjuk) ;) Btw, intressant det där med att du kör varannan på två övningar, är det ingen som tar din bänk och vikter på ena övningen medan du kör den andra då? Eller du kanske växlar med en kompis? Grymma ben du verkar ha! Inget discogymmande här inte :D

Ahlner
2009-03-12, 13:35
Okej:)
Ooh! Sitter jag här och pratar med en blivande PT kanske då?;)

Haha, vi får se vad som händer ;)

MMA Ikväll!

Ahlner
2009-03-12, 15:21
Fan va najs med extra-jobb på sitt gym! Det vore ngt det (avundsjuk) ;) Btw, intressant det där med att du kör varannan på två övningar, är det ingen som tar din bänk och vikter på ena övningen medan du kör den andra då? Eller du kanske växlar med en kompis? Grymma ben du verkar ha! Inget discogymmande här inte :D

Ja det är alltid trevligt med lite extrapengar och gratis träning :)

Angående mitt program så tycker jag att det fungerar bra. Jag har tre olika helkroppspass per vecka med olika övningar och reps/set-intervall och lägger stort fokus på basövningar. Att variera med "vartannat set mark, vartannat set bänk"-principen tycker jag tillåter mig att hantera lite mer vikt tackvare den lite längre "vilan" mellan resp. övning.

Jag brukar helt enkelt lägga mitt tidtagarur och min vattenflaska etc vid den ena stationen när jag är på den andra, folk brukar inte röra grejerna då *rolleyes*

Tack för komplimangen, det värmer. Har dock en inflammation i knäet som "håller mig tillbaka" just nu. Disco är inte så givande i längden *flex*

Morrris
2009-03-12, 15:25
Intressant journal. Ska bli kul att följa.

rockafellah
2009-03-12, 15:35
Haha, vi får se vad som händer ;)

MMA Ikväll!

Lycka till:thumbup: Funderar på att hänga upp säcken och boxas lite, eller bara skuggboxas:) Måste träna på mina sparkar:hbang:

Ahlner
2009-03-12, 17:22
Intressant journal. Ska bli kul att följa.

Tack! Har kollat lite i din Journal, stark i Chinsen är du :thumbup:

Ahlner
2009-03-12, 17:24
Lycka till:thumbup: Funderar på att hänga upp säcken och boxas lite, eller bara skuggboxas:) Måste träna på mina sparkar:hbang:

Gör det! Sparkar är nog det jag är sämst på :/ Vad har du för tidigare erfarenhet av kampsport? :)

Ska snart börja knalla ut till träningslokalen, en knapp mil med min lilla ryggsäck. Det är terapi det :D

rockafellah
2009-03-12, 17:44
Gör det! Sparkar är nog det jag är sämst på :/ Vad har du för tidigare erfarenhet av kampsport? :)

Ska snart börja knalla ut till träningslokalen, en knapp mil med min lilla ryggsäck. Det är terapi det :D

Hehe, starkt att gå;) Jag gick nån konstig kampsport när jag var 11år, gick typ 10veckor kanske, fick ut rätt mycket av det och kommer ihåg allt från då och har även användning av det idag;) Jag vet alltså hur man ska slå och så, inte att jag går runt och slåss med folk^^

Ahlner
2009-03-12, 17:46
Hehe, starkt att gå;) Jag gick nån konstig kampsport när jag var 11år, gick typ 10veckor kanske, fick ut rätt mycket av det och kommer ihåg allt från då och har även användning av det idag;) Jag vet alltså hur man ska slå och så, inte att jag går runt och slåss med folk^^

Hehe, nee, slåss gör man i ringen.

Jag brukar alltid springa dit, men får inte för sjukgymnasten p.g.a. knäet :(

rockafellah
2009-03-12, 17:48
Hehe, nee, slåss gör man i ringen.

Jag brukar alltid springa dit, men får inte för sjukgymnasten p.g.a. knäet :(

Smart! Jag ska börja springa till gymmet när det blir lite varmare ute, hatar att springa när det är kallt:naughty:

Ahlner
2009-03-12, 17:52
Smart! Jag ska börja springa till gymmet när det blir lite varmare ute, hatar att springa när det är kallt:naughty:

Kan ju vara lite sådär att kombinera styrketräningen och löpning så tätt inpå varandra, iaf om målet är god muskeltillväxt :) Jag springer ju på MMA-dagarna. Men det är ju upp till var och en :thumbup:

rockafellah
2009-03-12, 18:11
Kan ju vara lite sådär att kombinera styrketräningen och löpning så tätt inpå varandra, iaf om målet är god muskeltillväxt :) Jag springer ju på MMA-dagarna. Men det är ju upp till var och en :thumbup:

mmh, jag brukar kombinera och det går alldeles utmärkt:):thumbup:

rockafellah
2009-03-12, 18:12
jahopp då krossade jag glaset på en tavla när jag skulle ta av mig tröjan:D

Ahlner
2009-03-12, 22:10
jahopp då krossade jag glaset på en tavla när jag skulle ta av mig tröjan:D

ojsan hoppsan :smash:

Ahlner
2009-03-12, 22:44
MMA

Jag började som vanligt passet med att gå ut till träningslokalen, en promenad på 8-9 km. Egentligen springer jag alltid ut, men kan tyvärr inte det p.g.a knäet i nuläget.

Sedan följde den sedvanliga uppvärmningen med diverse hopp och lek, armhävningar etc.

Därefter övade vi på olika avslut, svep och escapes från dominant och underlägsen Side.

Slutligen rullade vi sista kvarten.

Passets Highlight
Inget! så j**vl* dåligt pass...

Det hände nåt väldigt konstigt idag i omklädningsrummet efter träningen. Två utländska grabbar som jag aldrig pratat med förut sitter på bänkarna när jag kommer in och reser sig sedan upp och börjar gå mot utgången som om de var på väg ut ur rummet men vänder istället och går lite åt mitt håll. Konversationen som sedan äger rum är bland det mest absurda jag varit med om i samband med träning.

Den är bara den ena killen som pratar med mig, den andra står mest bredvid och ser "tuff" ut...

Killen - Tar du kreatin?
Jag - Ja?
Killen - Sluta med den skiten, bygg rena muskler istället!
Jag - Va? Ursäkta?
Killen - Bygg rena muskler istället!
Jag - Vet du vad kreatin är för något?
Killen - Ja?
Jag - Jag tror inte det, då hade du inte sagt som du sa nyss...
Jag - Kreatin är ett bränsle i muskeln...
Killen - Det vet jag väl?
Jag - Hur skulle man då inte "bygga rena muskler" genom att använda det?
Killen - Asså det blir bara fejk! Drar in massa vätska och skit (tar sig på biceps och gör en "uppsvällningsrörelse")
Jag - Det är klart att kreatin binder vatten, det är ju så att....
Killen avbryter mig
Killen - Sluta med den där skiten! Ta Rage istället...
Jag - VA? Det är kreatin i Rage!
Killen - Ja men inte lika mycket...
Jag - Det är 5 gram, tillräckligt för att fylla kreatindepåerna på ett par veckor...

Killen säger sen nåt ohörbart och går därifrån medans hans kompis står kvar och blänger på mig i nån sekund till innan han också går iväg. Båda två hånflinar sedan åt mig när jag går till bilen som hämtar mig utanför träningslokalen.

Jag blev först så extremt förbannad, men nu är jag mer konfunderad. Herre min skapare, kommentarer på detta någon?

rockafellah
2009-03-12, 23:02
Går dom i din grupp dom där grabbarna? Eller i någon annan kampsport? Annars kan du ju visa vem som är starkast?;)

Ahlner
2009-03-12, 23:08
Går dom i din grupp dom där grabbarna? Eller i någon annan kampsport? Annars kan du ju visa vem som är starkast?;)

Haha, den ena går i min grupp. Dängde honom i mattan några gånger förra lördagen, kanske var han sur? *screwy* Den andra killen har aldrig tränat, han sitter bara och kollar på då och då :MrT:

rockafellah
2009-03-12, 23:23
Haha, den ena går i min grupp. Dängde honom i mattan några gånger förra lördagen, kanske var han sur? *screwy* Den andra killen har aldrig tränat, han sitter bara och kollar på då och då :MrT:

Okej, det är rätt! Annars kan jag komma och munhuggas lite med dom, jag är värsta debattsnubben:D

Ahlner
2009-03-12, 23:24
Okej, det är rätt! Annars kan jag komma och munhuggas lite med dom, jag är värsta debattsnubben:D

Då är vi två :D

Edit: Dock svårt att debattera med någon som drar när han får mothugg*gah!*

rockafellah
2009-03-12, 23:59
Då är vi två :D

Edit: Dock svårt att debattera med någon som drar när han får mothugg*gah!*

Sant^^ Men du kan köra nåt grepp så snackar jag:thumbup:

Ahlner
2009-03-13, 09:57
Sant^^ Men du kan köra nåt grepp så snackar jag:thumbup:

Haha. Låter underhållande :cool:

Morrris
2009-03-13, 10:06
Säg åt honom att stretcha för att inte få såna där bulliga, fejkade muskler.

Miquey
2009-03-13, 15:55
Hahaha, kul historia... Ovetenskap till MAX :D

Ahlner
2009-03-13, 21:06
Säg åt honom att stretcha för att inte få såna där bulliga, fejkade muskler.

Hahaha :) Han skulle säkert köpa det också :D

Hahaha, kul historia... Ovetenskap till MAX :D

+ framfusighet till MAX = maximal fail?

Ahlner
2009-03-13, 21:19
Helkroppspass

Vila mellan set: 120 s

Pullups
kv x 7
kv x 7
kv x 7

Bänkpress
60kg x 15
60kg x 15
60kg x 15

Vartannat set-principen (se tidigare i journalen)

Frivändningar
35kg x 15
35kg x 15
35kg x 15

Hackböj
60kg x 15
60kg x 15
60kg x 15

Vartannat set-principen

Liggande Tricepsextensioner
15kg+stång x 15
15kg+stång x 15
15kg+stång x 15

Raka axellyft åt sidan
6kg x 15
6kg x 15
6kg x 15

Vartannat set-principen

Idag kändes det riktigt segt. Lite sliten i kroppen sen gårdagens MMA-pass även fast jag tyckte att gårdagens pass mest var irriterande och inte gav så mycket. Tog det lugnt i pullupsen i början och utmanade inte mig själv till max idag, något jag tror var klokt då jag har lite ont i höger handled p.g.a några mindre lyckade vridningar under de senaste MMA-passen + allmän trötthetssmärta i hela kroppen :)

Ska nog snart gå och lägga mig då jag bara fick 6h sömn i natt :smash: Eller så kollar jag lite fighting på TV. Blir antagligen det senare ;)

Ska bli intressant att träffa "kreatinkillen" igen imorgon på passet.

Hejhopp

Dansken
2009-03-13, 23:30
goa pass! hur känns det att köra såpass högrep? Vad kör du för kreatin? :)

Morrris
2009-03-14, 09:56
Menar du superset när du skriver varannan principen?

Ahlner
2009-03-14, 19:30
goa pass! hur känns det att köra såpass högrep? Vad kör du för kreatin? :)

Tackar! Det känns bra, dock hamnar man lätt runt mjölksyratröskeln i t.ex. Hackböj/Frivändningar seten :) Angående kreatinet, Monohydrat :)

Hur går din träning?

Menar du superset när du skriver varannan principen?

Inte riktigt. Ex. Frivändningar - 120 s vila - Hackböj - 120 s vila - Frivändningar - 120 s vila - Hackböj Osv :)

Ahlner
2009-03-14, 19:50
MMA

Efter den sedvanliga uppvärmningen delade vi upp oss i par och genomförde 15 kimura, 15 armbar och 15 trianglar från guard, var. Sedan drillades jabbar och lowkicks med endast "touch" under en tid innan det var dags att ta fram handskar och mitsar för att träna slagkombinationer och öva på att alltid hålla rätt stance.

Fortsättningsvis genomfördes en lätt Fys kombinerad med rullning efter principen: 3 min positionsbrottning - 10 sprawls + takedowns - 3 min positionsbrottning - 10 Burpees + 10 sprawls + takedowns - 3 min rullning med lås&strypningar osv, allt i oavbruten följd :):cryout: Haha.

Avslutningsvis ytterligare lite rullning med lås&strypningar.

Passets Highlight
Jag lyckades escapea en rear naked choke genom att snabbt vrida om motståndarens arm och samtidigt räka ur position vilket till att jag hamnade i motståndarens guard, vilket kändes aningen mer bekvämt ;) Tilläggas bör att killen jag rullade med är en av de bättre i min åldersgrupp+viktklass på klubben :) Det kändes bra, en liten egoboost :thumbup:

Om det är någon som har synpunkter/kommentarer/frågor etc. angående mina styrkepass, MMA-pass eller något annat blir jag jätteglad om ni framför dem!

Hejhopp

Miquey
2009-03-14, 22:39
Är du född 91, eller 92?

Ahlner
2009-03-15, 01:02
Är du född 91, eller 92?

1991 09 20 :)

Morrris
2009-03-15, 09:37
Om det är någon som har synpunkter/kommentarer/frågor etc. angående mina styrkepass, MMA-pass eller något annat blir jag jätteglad om ni framför dem!

Jag är lite nyfien på din bålträning på gymmet. Bålstyrka är ju oerhört viktigt i MMA, vad jag har förstått, ändå ser jag inte så mycket av den träningen i dina redovisningar. Beror detta på att du tränar den tillräckligt på dina MMA pass?

Ahlner
2009-03-15, 13:44
Jag är lite nyfien på din bålträning på gymmet. Bålstyrka är ju oerhört viktigt i MMA, vad jag har förstått, ändå ser jag inte så mycket av den träningen i dina redovisningar. Beror detta på att du tränar den tillräckligt på dina MMA pass?

Hej, Kul att du skriver! :)

Jag antar att du med "bål" menar mage&ländrygg? Ländryggen får ganska mycket stryk i Marklyften och även i Hackböj, utöver träningen på MMA-passen. Magen får kämpa i Mark och Knäböj (vilket jag tyvärr inte kan köra under en tidsperiod framöver p.g.a mitt knä) och även kanske allra mest i Hackböj. Sen kör jag även en del specifika magövningar under passen som du kan se i journalen + MMA-passen :)

Var detta svar på din fråga?

Morrris
2009-03-15, 14:13
Syftade mer på magdelen. Såg att du kör russian twists nu. Min tanke var att du skulle gynnas mycket av mer bålträning, tror inte magen behöver jobba så mycket i hackböjen. Efter som jag så gott som aldrig böjer i hacksquaten och inte tränar MMA så är det ju möjligt att jag är helt ute och cyklar...

Ahlner
2009-03-15, 14:36
Syftade mer på magdelen. Såg att du kör russian twists nu. Min tanke var att du skulle gynnas mycket av mer bålträning, tror inte magen behöver jobba så mycket i hackböjen. Efter som jag så gott som aldrig böjer i hacksquaten och inte tränar MMA så är det ju möjligt att jag är helt ute och cyklar...

Det är möjligt att ännu mer bålträning skulle gynna mig, vet dock inte om det skulle fungera rent återhämtningsmässigt, tycker att jag har konstant värk i magmuskulaturen ;)

Den statiska anspänningen i magmuskulaturen under t.ex. 4 min rullande är relativt stor. För att förtydliga så innebär för mig Hackböj alltså varianten med skivstång bakom ryggen, inte i maskin. Att räta upp/hålla spänd överkroppen i lyften känns rejält i magen, iaf hos mig :)

Tack för visat intresse!

Morrris
2009-03-15, 15:13
Aha, du menar hacklift? Då förstår jag...
Jo, jag tänkte nästan det, magen får nog rätt mycket stryk i din MMA träning.

Ahlner
2009-03-15, 15:51
Aha, du menar hacklift? Då förstår jag...
Jo, jag tänkte nästan det, magen får nog rätt mycket stryk i din MMA träning.

Jaha, heter det så? :) Bäst jag skriver Hacklift i fortsättningen, så det inte blir några missförstånd

värstingen
2009-03-15, 21:38
Du är en dag äldre än mig din rackare!

Ahlner
2009-03-15, 21:40
Du är en dag äldre än mig din rackare!

Min rackare där!

Hur går din träning?

Ahlner
2009-03-16, 01:28
Det är garanterat negativt för träningen att sitta uppe vid den här tiden och skriva långa uppsatser om grekiska dramer och dess författare. *gah!*

Nu snackar vi Suboptimalt!:thumbup:








*mini

Ahlner
2009-03-16, 04:38
Äntligen klar!

Uppgång om 2 h 50 min och helkroppspass på gymmet i eftermiddag. Kan det bli bättre :)

Morrris
2009-03-16, 11:05
Hehe, blev den sista delen kanske något osammanhängande?:)

Ahlner
2009-03-16, 12:22
Hehe, blev den sista delen kanske något osammanhängande?:)

Euripides skildrar Medea på ett sätt som är unikt för kvinnogestalter i all forntida grekisk teater. Hon är en stark och egensinnig kvinna som vägrar böja sig för sin man och uppträder som hans jämlike. Han låter även publiken dela hennes panikartade utsatthet och mordiska hämndbegär på ett plan som är unikt bland de grekiska dramerna. Medeas situation väcker ofta publikens sympatier trots det avskyvärda i hennes brott. Euripides lyckas så väl skildra Medeas kval och ångest att hon allt sedan dess kommit att runt om i världen symbolisera kvinnan som vägrar att foga sig efter sin man och hennes kamp för jämlikhet.

Haha, you be the judge :D

Morrris
2009-03-16, 17:57
Grekisk tragedi, usch. Fruktansvärt tacksam att jag har gjort det där.

Ahlner
2009-03-16, 18:03
Grekisk tragedi, usch. Fruktansvärt tacksam att jag har gjort det där.

of course you are :) Nu sticker jag till gymmet och ser hur det går (och hur jag mår). Ska förövrigt ha personal-intro idag med anledning av mitt nya jobb på just gymmet :D

Ahlner
2009-03-16, 23:31
Helkroppspass

Vila mellan set: 60 s

Chins
kv x 5
kv x 5
kv x 4 + 1 assisterad (surt)

Bänkpress
80kg x 5
80kg x 5
75kg x 5

Hacklift
100kg x 5
100kg x 5
100kg x 5

Good Mornings
60kg x 5
60kg x 5
60kg x 5

Skivstångscurl
25kg+stång x 5
25kg+stång x 5
25kg+stång x 3 + 20kg+stång x 2 (surt igen)

Tricepspressdowns med rep
59kg x 5
59kg x 5
59kg x 5

Viktade situps
30kg x 8
30kg x 8
30kg x 8


Idag gick träningen som väntat sådär. Helt klart godkänt pass med tanke på att jag endast sov 2,5 h i natt. Nya tag på onsdag! :)

Första halvan av personal-intro genomförd! Det gick bra.

Ahlner
2009-03-16, 23:38
Gjorde även en mätning idag på gymmets nya impedansvåg. Jag vet inte riktigt hur tillförlitlig den är men det är en sådan som finns på sjukhus etc. och inköpspriset ligger på ca 30 000 kr.

Jag gjorde mätningen mest för att testa maskinen idag efter träningen, här är resultaten:

Weight: 80,9 Kg
BMI: 25
BMR: 2066 Kcal
Fat%: 14,8
Fat Mass: 12 Kg
Fat Free Mass: 68,9 Kg
Total Body Water: 50,5 Kg

Ska göra en mätning för att jämföra om en månad :D

Ahlner
2009-03-17, 11:29
Har överätit i ungefär en månad nu :D

Ny Officiell Mogonvikt: 80,7 Kg

Miquey
2009-03-17, 12:19
Gjorde även en mätning idag på gymmets nya impedansvåg. Jag vet inte riktigt hur tillförlitlig den är men det är en sådan som finns på sjukhus etc. och inköpspriset ligger på ca 30 000 kr.

Jag gjorde mätningen mest för att testa maskinen idag efter träningen, här är resultaten:

Weight: 80,9 Kg
BMI: 25
BMR: 2066 Kcal
Fat%: 14,8
Fat Mass: 12 Kg
Fat Free Mass: 68,9 Kg
Total Body Water: 50,5 Kg

Ska göra en mätning för att jämföra om en månad :D

Du skulle testa att göra en fettmätning med en kaliper, och jämföra resultatet! :D

Ahlner
2009-03-17, 16:37
Du skulle testa att göra en fettmätning med en kaliper, och jämföra resultatet! :D

Ja, haha, det borde jag ju faktiskt ;) Är ju dock så att det brukar kosta lite pengar, vet du vad det brukar gå på? Vågen kan jag ju mäta mig på gratis, är ju numera personal :D

Hur är det med motivationen?

Edit: och förresten, vart ligger du på på avataren %mässigt?

Ahlner
2009-03-17, 20:49
Motionsgång

30 min motionsgång.

Nu har jag inte sprungit på dryga tre veckor. Vill verkligen ut och röra lite på fläsket, nedrans knä *cry* Det känns som om konditionen kanske har försämrats lite, det kan dock vara inbillning. Hoppas det.

God Natt!

Miquey
2009-03-17, 21:28
Ja, haha, det borde jag ju faktiskt ;) Är ju dock så att det brukar kosta lite pengar, vet du vad det brukar gå på? Vågen kan jag ju mäta mig på gratis, är ju numera personal :D

Hur är det med motivationen?

Edit: och förresten, vart ligger du på på avataren %mässigt?

Jag vet inte vad det kan kosta tyvärr, jag har en PT-kompis som brukar mäta mig.. Kolla runt om du känner någon som har och kan ta.

Motivationen har ökat!

Avataren min är rätt nytagen, och ja det är väll runt 10% som jag i dagsläget ligger på.

Ahlner
2009-03-18, 09:58
Jag vet inte vad det kan kosta tyvärr, jag har en PT-kompis som brukar mäta mig.. Kolla runt om du känner någon som har och kan ta.

Motivationen har ökat!

Avataren min är rätt nytagen, och ja det är väll runt 10% som jag i dagsläget ligger på.

Jag får höra mig för :)

Jaså, Jag hade 11 % med en vikt på 74kg för ett tag sedan. Tycker att du ser mycket hårdare ut på avataren än vad jag gjorde då. hmm. Snyggt i varje fall!

Ahlner
2009-03-18, 13:21
Idrottslektion

60 min skolidrott bestånde av:

Badmintonspel
Lite huvudstående
6 min plankan

Plankan är jobbig

Ahlner
2009-03-18, 20:35
Helkroppspass

Vila mellan set: 90 s

Marklyft
115kg x 8
115kg x 8
115kg x 8

Hantelbänkpress
26kg(per hantel) x 8
26kg x 8
26kg x 8

Rodd
75kg x 8
75kg x 8
75kg x 8 (lite halvtaskigt utförande på de sista repen)

Militärpress
40kg x 8
40kg x 6 + 35kg x 3 (ibland tror man sig själv om för mycket, haha)
35kg x 8

Vadpress i benpressmaskin
150kg x 8
150kg x 8
150kg x 8

Hammercurls
16kg x 8
14kg x 8
14kg x 8

Idag gick det bra! Ökade vikten i de flesta övningarna då jag endast kör 3 set istället för 4 denna vecka och nästa.

Hejhopp!

Ahlner
2009-03-19, 22:18
MMA

Idag var det hårt.

Vi övade mycket doublelegtakedown och sprawldefence. Jag fick tog ta det lite lugnt p.g.a knäet.

Sen rullades det och övades slams på tjockmatta ömsom.

Sen väntade en brutalfys som jag inte tänker gå in närmare på. :whipped:

Passets Highlight
Stämningen på passet! Alla var glada och verkligen hjälpsamma mot varandra, till skillnad mot upplevelsen förra veckan. Kul!

Miquey
2009-03-19, 22:40
Bra pass!

Ahlner
2009-03-20, 08:46
Bra pass!

Menar du gymmet eller MMA:n? :)

Tack i vilket fall! ;)

Morrris
2009-03-20, 09:08
Bra pass på gymmet. MMA kan jag inte uttala mig om:)

Ahlner
2009-03-20, 09:35
Bra pass på gymmet. MMA kan jag inte uttala mig om:)

Tack! :)

Har hört det ryktas om en viss militärpresstävling? Jag undrar vad jag skulle pressa om jag körde M-pressarna först i passet. I nuläget kommer dom ju alltid efter både marklyft, bänk och rodd (läs axeltrötthet) ;)

Morrris
2009-03-20, 09:59
Tack! :)

Har hört det ryktas om en viss militärpresstävling? Jag undrar vad jag skulle pressa om jag körde M-pressarna först i passet. I nuläget kommer dom ju alltid efter både marklyft, bänk och rodd (läs axeltrötthet) ;)

Stämmer bra det, du får testa vart du ligger ungefär och hänga på!

Ahlner
2009-03-21, 13:25
Stämmer bra det, du får testa vart du ligger ungefär och hänga på!

Jag det kanske vore nåt! :)

Ahlner
2009-03-21, 13:35
Discokungen - gårdagens specialpass

P.g.a en tuff träningsvecka som avslutades med en brutalfys på torsdagens MMA-pass beslöt jag att igår fredag frångå mitt ordinarie träningsprogram och ta det väldigt lugnt samt att endast träna de muskelgrupper som kändes någorlunda fräsha.

Vilotid mellan set: 5-120 s

Pullups
Kv x 8
Kv x 2

Lårcurl
45kg x 15
45kg x 15

Lutande Flyes
18kg(ph) x 15
18kg x 15

Tricepsextensioner med stång
45kg x 15
45kg x 15

Koncentrationscurl
10kg x 15 (H och V)
10kg x 15 (H och V)

Bollcrunch
15
15
15

Hammergrip Pullups
Kv x 3
Kv x 3
Kv x 3


King on the dancefloor!

Ahlner
2009-03-21, 22:59
Uteblivet pass *mini

Dagens MMA-träning utblev p.g.a skolaktiviteter *grr27*

rockafellah
2009-03-22, 16:12
Uteblivet pass *mini

Dagens MMA-träning utblev p.g.a skolaktiviteter *grr27*

Hata! Kom hem från frankrike och kan inte träna på hela veckan pga skola... 2veckors missad träning!
Schyst pass igår annars!

Ahlner
2009-03-23, 13:47
Hata! Kom hem från frankrike och kan inte träna på hela veckan pga skola... 2veckors missad träning!
Schyst pass igår annars!

Haha, tack men jag tror inte disco är rikigt min grej.

Jobbigt i skolan ibland.

Ser att du har uppdaterat PB?

Ahlner
2009-03-23, 20:18
Helkroppspass

Vilotid mellan set: 60 s

Chins
Kv x 5
Kv x 5
Kv x 5

Bänkpress
80kg x 5
75kg x 5
75kg x 5

Vartannat set-principen

Hacklyft
105kg x 5
105kg x 5
105kg x 4

Good Mornings
60kg x 5
60kg x 5
60kg x 2 + 25kg x 12 (Sänkte p.g.a dåligt utförande)

Vartannat set-principen

Skivstångscurl
25kg x 5
25kg x 5
25kg x 5 (Väldigt nöjd, väldigt strikt med mycket, mycket broms på nedvägen)

Tricepspressdowns med rep (i hiss)
59kg x 5
59kg x 5
59kg x 5

Vartannat set-principen


Idag kändes det bra, har dock sovit alldeles för lite denna vecka p.g.a skolaktiviteter på kvällar och helger. Sänkte vikten på Good Mornings då en god vän på gymmet påpekade att utförandet såg lite halvt ut då jag var trött, något jag också kände med förnekade för mig själv ;)

Ökade i Hacklift idag, ökar nästan alltid i vikt ellers reps i en eller flera övningar på passen. Det är dock inte något jag i brukar markera som BP:s då det inte känns viktigt, ser ju ändå vilket vikt jag låg på senaste passet så att säga. Nu jobbar jag på gymmet och har precis instruerat en trevlig tjej i styrketräningens ädla konst *flex*

Hejhopp!

rockafellah
2009-03-23, 22:56
Haha, tack men jag tror inte disco är rikigt min grej.

Jobbigt i skolan ibland.

Ser att du har uppdaterat PB?

Yes! Gjorde det förra veckan på fredagen innan jag drog till paris. Blev ett oseriöst pass med några polare så jag körde maxning istället, för skojs skull:D

Jävliga bengtar idag annars!:thumbup:

Ahlner
2009-03-24, 15:25
Yes! Gjorde det förra veckan på fredagen innan jag drog till paris. Blev ett oseriöst pass med några polare så jag körde maxning istället, för skojs skull:D

Jävliga bengtar idag annars!:thumbup:

ok :)

Tackar, men så jävliga är dom väl ändå inte? ;)

Ahlner
2009-03-25, 10:16
Gårdagens träning

Promenad 20 min

Ahlner
2009-03-25, 12:19
Idrottslektion

Idag var det parträning på idrotten med fysövningar som t.ex:

Knägående med kamrat på ryggen
Tigerbrottning
Diverse hopp-, kullerbytte-, kryp- och spänstövningar

Avslutade med lite lätt stretch

rockafellah
2009-03-25, 17:27
Idrottslektion

Idag var det parträning på idrotten med fysövningar som t.ex:

Knägående med kamrat på ryggen
Tigerbrottning
Diverse hopp-, kullerbytte-, kryp- och spänstövningar

Avslutade med lite lätt stretch

Tigerbrottning? Fan fråga din lärare om ni kan köra brandmansgång nångång, det är fett kul:D

Morrris
2009-03-25, 17:37
Idrottslektion

Idag var det parträning på idrotten med fysövningar som t.ex:

Knägående med kamrat på ryggen
Tigerbrottning
Diverse hopp-, kullerbytte-, kryp- och spänstövningar

Avslutade med lite lätt stretch

Det där lät... Ja, jag ska inte ljuga, det lät grymt tråkigt...:D

Ahlner
2009-03-25, 20:42
Tigerbrottning? Fan fråga din lärare om ni kan köra brandmansgång nångång, det är fett kul:D

Brandmansgång är roligt och jobbigt :D

Tigerbrottning: Tänk dig att du står på alla fyra mittemot en kamrat. Sedan pressar ni axlarna mot varandra genom att "kramas" med huvudena. sen är det bara att försöka pressa sin kamrat bakåt. Jobbigt som F?n.

Förstår att min förklaring är helt uppåt väggarna.

Det där lät... Ja, jag ska inte ljuga, det lät grymt tråkigt...:D

Det var faktiskt ganska kul och helt ok jobbigt :) Men smaken är som bekant som baken

Ahlner
2009-03-25, 20:52
Helkroppspass

Vilotid mellan set: 90-140 s undantaget Marklyft då vilan var flertalet minuter.

Marklyft
80kg x 30
100kg x 15
120kg x 2
130kg x 1 (relativt lätt)

Hantelbänkpress
26kg x 8 (per hantel)
26kg x 8
26kg x 8

Rodd
75kg x 8
75kg x 8
75kg x 8
60kg x 15

Militärpress
35kg x 8
35kg x 8
45kg x 4
40kg x 4

Vadpress
150kg x 8
150kg x 8
150kg x 8

Hammercurls
16kg x 8 (alltid per arm i alla set)
16kg x 8
14kg x 6 + 14kg x 2 (minivila)

Vadpress och Hammercurls i Superset

Lite speciellt pass idag men dock roligt :) Lite ostrikt i Hammercurls, men det var medvetet. Roligt att variera sig i Marklyften på detta sätt.

Ahlner
2009-03-27, 08:41
Gårdagens MMA

Vi började med 10 min fri uppvärmning.

Passet bestod till största delen av teknikträning av Armbar, Triangel och Giljotin samt respektive escapes. Jag övade tillsammans med en kille jag aldrig varken sparrat eller rullat med förut och det var väldigt roligt då han var oerhört trevlig och tillmötesgående!

I slutet av passet rullade jag med en väldigt lång och duktig kille som lärde mig mycket. Tack för det!

Passets Highlight
När jag under rullningen mot den långa, duktiga killen lyckades escapea en RNC för att sedan lyckas ta Side, allt i ett svep :)

Ahlner
2009-03-29, 00:49
Specialpass Gym 27/3

Vilotid mellan set: 20-120 s

Chins/Pullups
Kv x 7 (chins)
Kv x 6 (chins)
Kv x 3 (chins smalt grepp)
Kv x 6 (pullups)
Kv x 2 (V-chins)
Kv x 2 (V-chins)
Kv x 2 (pullups)

Snedbänk
60kg x 15
60kg x 13
70kg x 6 (+ 1 med lite hjälp)

Pulldown med V-handtag
45kg x 12
65kg x 8
75kg x 5
80kg x 3

Bollcrunch
Kv+20kg x 10
Kv+20kg x 10

Rakarmsrussian
Kv+10kg x 10
Kv+10kg x 20

Benlyft på boll
Kv x 30+ (tappade räkningen)

Liggande Tricepsextensioner
20kg+stång x 9
20kg+stång x 8
20kg+stång x 5


Jag har varit tvungen att ändra lite och frångå mitt ordinarie träningsprogram vid ett antal tillfällen på senare tid p.g.a bristfällig återhämtning som säkerligen beror på stress och dålig sömn. Jag hoppas det blir bättre nästa vecka.

Ahlner
2009-03-29, 00:53
Gårdagens MMA

10 min fri uppvärmningen och sedan:

Armbarfestival!

Idag övade vi sex eller sju varianter av Armbar från både Guard, Side och Mount. Det var ett givande och avslappnat teknikpass utan större press, skönt!

Passets Highlight
Flying Armbar! Bara så gött på nått sätt :Virro

rockafellah
2009-03-29, 20:41
fan här går man och väntar på nya pass fast det redan kommit massor!!:D grymma chins förra passet och gårdagens antog jag var kul;) hur såg uppvärmningen ut? skuggboxning?:)

Ahlner
2009-03-30, 13:03
fan här går man och väntar på nya pass fast det redan kommit massor!!:D grymma chins förra passet och gårdagens antog jag var kul;) hur såg uppvärmningen ut? skuggboxning?:)

Haha, ja du får kika in ofta ;) Tack tack, Uppvärmningen blir oftast lite löpning kombinerat med lite uppvärmningsrull/"lätt-fys" + lite stretch

Ahlner
2009-04-05, 16:42
Ja, jag vet att det har varit extremt inaktivt i träningsjournalen den senaste tiden och det beror på följande:

Då jag går andra året på gymnasiet och tillsammans med vänner driver ett UF-företag som vann pris för "Bästa Affärsplan Skaraborg" alldeles nyligen har hela den gångna veckan beståt av 15-16 h/dygn fullt av jobb samt bristfällig kost och usel sömn p.g.a allt som krävs för att kvala in till SM i Sthlm.

Nu har jag förklarat mig och de usla resultat jag presenterar nedan ;) :

Ahlner
2009-04-05, 17:02
Helkroppspass 30/3

Vilotid mellan set: 60 s

Chins
Kv x 5
Kv x 5
Kv x 2 + 3 assisterade
Kv x 1 + 4 assisterade

Trötthet och kasst resultat = samband?

Bänkpress
80kg x 5
75kg x 5
75kg x 5
75kg x 6

Hacklyft
100kg x 5
100kg x 5
100kg x 5
100kg x 5

Rodd
80 x 5
80 x 5
80 x 5
75 x 5

Skivstångscurl
25kg+stång x 5
25kg+stång x 5
25kg+stång x 4
20kg+stång x 5

Tricepspressdowns med rep (i hiss)
59kg x 5
59kg x 5
59kg x 5
59kg x 5

Idag var jag trött i kroppen i allmänhet och biceps i synnerhet, vilket visade sig på chinsen, punkt.

Ahlner
2009-04-05, 17:03
Onsdagens och Torsdagens träning utgick p.g.a arbete med företaget.

Dock 45 min innebandy - Skolidrott

Ahlner
2009-04-05, 17:12
Anpassat pass 3/4

Vilotid mellan set: Fri

Marklyft
60kg x 10
100kg x 10
140kg x 1

Sned Hantelbänk
28kg(per hantel) x 5
26kg x 8
24kg x 8


Chins
Kv x 4
Kv x 3
Kv x 3

Hantelrodd
26kg x 8 (H och V)
26kg x 8 (H och V)
26kg x 8 (H och V)

Smal bänkpress
50kg x 15
60kg x 6
60kg x 6

Viktade situps
30kg x 8
30kg x 8
30kg x 8

Pullups
Kv x 3
Kv x 3
Kv x 3
Kv x 3


De senaste två veckornas träning har varit mer eller mindre dålig vilket beror på stress och dålig samt för lite sömn.

Ahlner
2009-04-05, 17:19
MMA 4/4

Däckrullning, däckkastning, däckvältning, däckbankning......UTOMHUS I SOLEN! :cool:

Den första delen av dagens träning gick i däckens tecken. Bildäck och traktordäck slungades och vältes om vartannat i en halvtimme i nästintill oavbrutet tempo.

Däckfysen bestod av 5 olika stationer där olika övningar utfördes i vardera 1 minut varefter man bytte station medelst löpning med bildäck i händerna.

En runda tog således 5 minuter att avklara varvid vi vilade 1 minut för att sedan starta en ny runda, detta gjordes 3 gånger, allt för att simulera en match á 3 ronder á 5 min.

Resterande del av passet (ca 1 h) övades det nedtagningar.

Passets Highlight
Däckfysen! Himla trevligt att svettas i solen :thumbup:

Ahlner
2009-04-05, 17:30
Gymjobb + slöträning

Liggande tricepsextensioner bakom huvud
15kg+stång x 15
15kg+stång x 15

Supersetat med

Koncentrationscurl
12kg x 15 (H och V)
12kg x 11 (H och V)

Chins
Då och då ;)

rockafellah
2009-04-05, 18:09
NU jävlar kom många pass! Äntligen:D Tappat lite i chinsen eller? I övrigt ser det bra ut:D

Ahlner
2009-04-05, 18:17
NU jävlar kom många pass! Äntligen:D Tappat lite i chinsen eller? I övrigt ser det bra ut:D

Haha, jo det gjorde det allt. Angående chinsen så tror jag egentligen inte att tappet är särskilt stort i sig, två veckor av dålig mat och kass sömn tar ut sin rätt, av nån anledning så har chinsen fått stryka på foten lite extra även om det inte har gått särskilt bra i någon övning på senaste :)

Hur går det för dig?

rockafellah
2009-04-05, 18:35
Haha, jo det gjorde det allt. Angående chinsen så tror jag egentligen inte att tappet är särskilt stort i sig, två veckor av dålig mat och kass sömn tar ut sin rätt, av nån anledning så har chinsen fått stryka på foten lite extra även om det inte har gått särskilt bra i någon övning på senaste :)

Hur går det för dig?

Tränat ca 2 pass på 3 veckor nu... Först resa till frankrike, sen för mycket i skola och sen blev jag sjuk i torsdags. Kanske kan träna på tisdag och då blir det lugn jogging bara om nåt.

Ahlner
2009-04-08, 07:06
Tränat ca 2 pass på 3 veckor nu... Först resa till frankrike, sen för mycket i skola och sen blev jag sjuk i torsdags. Kanske kan träna på tisdag och då blir det lugn jogging bara om nåt.

Ja jag vet vad du menar, jobigt när man inte får träna som man vill....

Ahlner
2009-04-08, 07:22
Helkroppspass 7/4

Vilotid mellan set: 10-240 s

Marklyft
60kg x 10
120kg x 4
120kg x 1 (Aj korsrygg?)
60 x 5

Bänkpress
60kg x 6
70kg x 6
80kg x 3
70kg x 6
75kg x 3
70kg x 6

Chins
Kv x 3
Kv x 3
Kv x 3 (Vad händer med mina chins? Någon?)

Lat pulldown
Ganska lätt x 12
Lite tyngre x 6
Tungt x 6
Tungt x 6
Tungt x 6

Benspark
Lätt x 6 (H och V)
Tyngre x 6 (H och V)
Ännu lite tyngre x 6 (H och V)
Tungt x 6 (H och V)
Tyngre än tungt x 6 (H och V)
Tyngre än tungt x 6 (H och V)
Ytterligare lite tyngre x 6 (H och V)

Lårcurl
Tungt x 6
Tungt x 6
Tungt x 6

Crunchmaskin
Lätt x 6
Mindre lätt x 6
Medeltungt x 6
Lite tyngre x 6
Tungt x 6

Axelhantelpressar
20kg x 5 (per hantel)
20kg x 5
20kg x 5

Skivstångscurl
Medeltungt x 6
Medeltungt x 6
Medeltungt x 6
Medeltungt x 6

Pullups
Kv x 3
Kv x 3
Kv x 3
Kv x 4


Korsryggen smärtar som fan.

De konstiga viktangivelserna beror på semester i Dalarna och dalagymmets konstiga viktmagasin och tryckluftmaskiner :P

rockafellah
2009-04-08, 12:31
Bra pass och bra vikter i bengten. Du kanske var trött efter mark och bengt när du skulle göra chinsen?:O

rockafellah
2009-04-12, 11:19
Uuuuupdaaaatteee!!!:D:D

Ahlner
2009-04-14, 13:16
Uuuuupdaaaatteee!!!:D:D

xD

Kommer, har några pass på lager som kommer att redovisas när tiden finns. Det är liksom jobbigt när man måste leva också, inte bara träna, äta och sova ;)

Ahlner
2009-04-14, 14:24
PS. Funderar på att posta några bilder också eftersom jag tänkt påbörja en liten minideff inför sommaren DS.

hmm hmm...

rockafellah
2009-04-14, 14:44
PS. Funderar på att posta några bilder också eftersom jag tänkt påbörja en liten minideff inför sommaren DS.

hmm hmm...

Go ahead:thumbup:

Ahlner
2009-04-17, 17:03
Update

Både mitt immunförsvar och min träningslust har legat nere de senaste två veckorna. Har dock blivit några pass trots detta. Jag redovisar dem när jag slutat hosta slem.

Ha det :)

Ahlner
2009-04-20, 10:54
Update

Efter att jag legat i fullständig däck hela helgen med feber och allehanda krämpor börjar det sakteliga bli bättre. Träningen fortsätter att utebli och självförtroendet och självkänslan sjunker.

rockafellah
2009-04-20, 16:21
Update

Efter att jag legat i fullständig däck hela helgen med feber och allehanda krämpor börjar det sakteliga bli bättre. Träningen fortsätter att utebli och självförtroendet och självkänslan sjunker.

Fyfan!:( Hoppas du blir bättre snart!!!

Ahlner
2009-04-23, 12:05
Improviserat pass 22/4

Första passet efter en tids "mördar-förkylning". Mitt knä gör även ondare än aldrig förr. Kände att det var lite jobbigt att andas under passet, är inte helt frisk än. Blev därför ett lugnt pass med lätta vikter, eller iaf inga större påfrestningar.

Chins
Kv x 7
Kv x 7
Kv x 5

Pullups med 3 s häng i bottenläget och 2 s vila med hakan över stången
Kv x 3
Kv x 3
Kv x 3

Bänkpress
70kg x 6
70kg x 6
75kg x 6
75kg x 8
80kg x 4

Marklyft
60kg x 12
60kg x 12
60kg x 12

Hacklyft
60kg x 6
60kg x 6
60kg x 6

Viktade situps
20kg x 12
20kg x 12
20kg x 12

Rodd
70kg x 6
70kg x 6
70kg x 6


Utöver knäet smärtar även korsryggen fortfarande trots att det var flera veckor sedan jag gjorde illa mig och att jag inte rört vare sig marklyft eller hacklyft sedan dess. Nu går det faktiskt emot mig en del.

rockafellah
2009-04-23, 12:49
Jobbigt:( Men bra bengtar idag fan, trotts att du chilla;)

Ahlner
2009-04-24, 08:59
Jobbigt:( Men bra bengtar idag fan, trotts att du chilla;)

Ja det är lite smådrygt...men det som inte dödar ;)

Tack för att du lägger en kommentar då och då, det gör det roligare att föra journal. Ifs är du den enda, men vad kan man kräva när man inte lägger upp bilder eller redovisar sin identitet ;)

rockafellah
2009-04-24, 15:44
Ja det är lite smådrygt...men det som inte dödar ;)

Tack för att du lägger en kommentar då och då, det gör det roligare att föra journal. Ifs är du den enda, men vad kan man kräva när man inte lägger upp bilder eller redovisar sin identitet ;)

Dw:D Det är kul att läsa dina MMA pass:thumbup: Skriv lite i andras journaler så kommer dom komma till dig ska du se;)

Ahlner
2009-04-26, 12:16
Dw:D Det är kul att läsa dina MMA pass:thumbup: Skriv lite i andras journaler så kommer dom komma till dig ska du se

Haha, ja det är ju det där med att ge och ta ;)

Det kommer tyvärr inte bli MMA på ett tag nu, knäet har blivit för dåligt :cryout:

suck suck :)

Ahlner
2009-04-26, 17:46
Helkroppspass 24/4

Provade Rage X2 för första gången idag. Det är första gången jag provar en Pre-workout produkt.

Jag redovisar inte passet då jag körde som en duracell-kanin i 2 h och har noll koll på övningar, set och reps :P

Kan man säga att det funkade med andra ord? :D

Morrris
2009-04-26, 17:48
Kul att det funkade för dig. Själv upplever jag ingen större skillnad...

Ahlner
2009-04-26, 17:58
Slöträning under gymjobb

Chins
Kv x hyfsat antal under 4 h

Bänkpress
70kg x 12
80kg x 6
85kg x 1
90kg x 1
95kg x 1
65kg x 10

Diverse övningar i några set
Benspark
Axelpressar
Skivstångscurl
Smalbänk
Kabelcrunch
Rodd
Tricepspushdowns
m.m.

Knäet gör ondare än aldrig förr och jag känner mig svagare och mer omotiverad än på mycket länge...

Jag är dock starkare än någonsin....men....var är lusten?

Ahlner
2009-04-26, 18:01
Kul att det funkade för dig. Själv upplever jag ingen större skillnad...

Jo :) Känslan var dock en aning speciell. Jag blev inte hypad eller aständ eller liknande utan det var mer likt den känsla man kan ha precis i början av ett pass när man känner träningslust och energi och man bara vill ge allt man har....fast i 2 h. Inga stickningar eller dylikt.

rockafellah
2009-04-26, 18:03
Jo :) Känslan var dock en aning speciell. Jag blev inte hypad eller aständ eller liknande utan det var mer likt den känsla man kan ha precis i början av ett pass när man känner träningslust och energi och man bara vill ge allt man har....fast i 2 h. Inga stickningar eller dylikt.

Så känns det för mig också, inga stickningar som många säger:)
Trist med knät, kollat med en läkare?

Ahlner
2009-04-26, 18:08
Trist med knät, kollat med en läkare?

Oo ja :) Går hos sjukgymnast för rehabilitering och skall antagligen få en ortopedtid så småningom. Har inte löptränat på snart 14 veckor och det börjar bli riktigt påfrestande psykiskt....Jag kommer nog att få lägga ned tanken på mitt kära GBG-varv i år :( Konditionen är ganska dålig nu (relativt) Även MMA:n har fått stryka på foten, därför kommer det inte redovisas några sådana pass heller på ett tag.

Det är inte roligt just nu, buuhuuu. hu. bu. huhu. bu. *cry*








*gah!*

rockafellah
2009-04-26, 18:10
Du kan köra MMA fast du har ont knät eller?(Fattade inte:D) Hur går det?(om du kan)

Ahlner
2009-04-26, 18:15
Även MMA:n har fått stryka på foten, därför kommer det inte redovisas några sådana pass heller på ett tag.

Du kan köra MMA fast du har ont knät eller?(Fattade inte:D) Hur går det?(om du kan)

Jag kan inte träna Kampsport med mitt knä i nuläget eftersom MMA-träningen fram tills nu har förvärrat knäsituationen ytterligare
:furious:

Ahlner
2009-04-26, 18:22
Förslag efterfrågas

Jag funderar på att prova 3-split under en period, har ni några förslag på hur ni kör/lägger upp det på ett sätt som känns givande? :)

Tack på förhand!

rockafellah
2009-04-26, 18:28
Förslag efterfrågas

Jag funderar på att prova 3-split under en period, har ni några förslag på hur ni kör/lägger upp det på ett sätt som känns givande? :)

Tack på förhand!

Har precis börjat med en 3-split själv som jag är mycket nöjd med:)

Måndag: Underkropp
Tisdag: Löpning
Onsdag: Löpning
Torsdag: Rygg/Axlar+trapz
Fredag: Vila
Lördag: Löpning
Söndag: Bröst/Armar och HIIT-kardio

Nu kan ju du inte köra löpning så du kan ju flytta om lite. Men jag kör
Bröst/Armar
Rygg/Axlar+trapz
Underkropp+bål

Det tycker jag är finemang:D

Ahlner
2009-04-26, 18:31
Har precis börjat med en 3-split själv som jag är mycket nöjd med:)

Måndag: Underkropp
Tisdag: Löpning
Onsdag: Löpning
Torsdag: Rygg/Axlar+trapz
Fredag: Vila
Lördag: Löpning
Söndag: Bröst/Armar och HIIT-kardio

Nu kan ju du inte köra löpning så du kan ju flytta om lite. Men jag kör
Bröst/Armar
Rygg/Axlar+trapz
Underkropp+bål

Det tycker jag är finemang:D

Ser ut som du har utarbetat detta noggrant....Men jag blir lite fundersam över löpning efter underkroppspasset?

Morrris
2009-04-26, 18:37
Vad är fokus under träningen? Vad tränar du mer? Vilka dagar hade du tänkt träna?

rockafellah
2009-04-26, 19:08
Ser ut som du har utarbetat detta noggrant....Men jag blir lite fundersam över löpning efter underkroppspasset?

Fundersam på vilket sett?:) Att det blir tungt menar du?

Ahlner
2009-04-27, 09:22
Vad är fokus under träningen? Vad tränar du mer? Vilka dagar hade du tänkt träna?

Funktionell styrka och kondition, tänk militärt :) (Det skadar ju dock inte att bli lite snygg också) Tränar normalt styrketräning, löpning och MMA men i nuläget nästan enbart Styrketräning och promenader/cykel pga knäproblem.

Ahlner
2009-04-27, 09:23
Fundersam på vilket sett?:) Att det blir tungt menar du?

Att benens tillväxtmöjligheter blir drastiskt mindre då dem utsätts för löpning 2 gånger under de 48 närmaste timmarna efter ett tungt benpass? :)

snatch914
2009-04-27, 14:39
räcker förvisso inte med en vilodag i veckan, utgå från två vilodagar i veckan o rätta dej efter det. Glöm inte återhämtningen grabbar ;D

rockafellah
2009-04-27, 15:20
Att benens tillväxtmöjligheter blir drastiskt mindre då dem utsätts för löpning 2 gånger under de 48 närmaste timmarna efter ett tungt benpass? :)

Det är ju sant. Fast mina underkroppspass går mer ut på att träna baksida lår, rumpa och mage för att minska min svank och ryggproblem. Självklart ska det ändras senare. T.ex. Kör benen på torsdag. Men vill ha maximal vila mellan Bröst/armar passet och rygg/axlar passet:)

Ahlner
2009-04-28, 20:13
räcker förvisso inte med en vilodag i veckan, utgå från två vilodagar i veckan o rätta dej efter det. Glöm inte återhämtningen grabbar ;D

Det beror ju faktiskt en hel del på hur träningen är upplagd :)

Ahlner
2009-04-28, 20:35
Gymmet 27/4

Chins
Kv x 8
Kv x 7
Kv x 5
Kv x 3 (pullups)

Hantelbänkpress
30kg x 5
30kg x 4
30kg x 3

Dips
Kv x 10
Kv x 10
Kv x 6

Måste träna mer dips!

Maglyft
Kv x 8
Kv x 8
Kv x 4

Tar inget, felaktig teknik?

Rodd
75kg x 8
75kg x 6
75kg x 6
75kg x 8

Sittande vadpress
40kg x 12
40kg x 12
50kg x 10
50kg x 10
50kg x 8

Axellyft åt sidan
10kg x 8
10kg x 8
10kg x 8

Viktade situps
25kg x 8
25kg x 18

Träningen går sådär för tillfället. Eller ja, ganska dåligt faktiskt. Jag har fått kryckor nu, knäet göt ondare och ondare. Har både en läkartid och en tid hos sjukgymnasten inom en snar framtid. Tips för att göra träningen roligare?

Hejhopp

snatch914
2009-04-29, 20:41
synd det här med knät :/, man hoppas det går över snart...

rockafellah
2009-04-29, 20:50
Bra att du går till sjukgymnasten! Det är ofta att man är svag i små små muskler som man knappt kan träna som du får jobba med där:)

Ahlner
2009-05-10, 18:41
synd det här med knät :/, man hoppas det går över snart...

Bra att du går till sjukgymnasten! Det är ofta att man är svag i små små muskler som man knappt kan träna som du får jobba med där:)

Jo :)

Har varit lite inaktiv på forumet den senaste tiden, dock hunnit med några pass i gymmet som jag ska försöka lägga upp.

Röntgade knäet häromdagen, men dom kunde inte se någon skelettskada. MR nästa, ev. löst brosk i knäet.

rockafellah
2009-05-10, 18:52
Skönt! :) MR?

Ahlner
2009-05-15, 12:12
Skönt! :) MR?

Magnetröntgen :-)

Även om jag inte skrivit in passen :smash: på senaste rullar träningen ändå på, har hunnit med 7-8 pass sen sist. Kommer antagligen redovisa några av dem snart :)

MR imorgon lördag kl 0730 i Jkpg! :thumbup: