handdator

Visa fullständig version : Att förverkliga en affärsidé?


ahl-
2009-02-27, 14:44
Igår precis innan jag somnade så fick jag en briljant affärsidé. Flög upp ur sängen och skrev ner det så jag inte skulle glömma vad det var dagen därpå (som idag).

Jag har ingen aning om hur jag ska förverkliga den. Ska jag pitcha idén till SonyEricsson/Nokia/Telia med risk för att det blir stulet eller lägga ner multum på att ta fram programvaran som krävs och patentera för att sen sälja in?

Svårt att svara på kanske utan att veta vad själva idén är. Låt oss säga att det är "funktionen" touchscreen som jag har kommit på.


Tack! :)

Revolt
2009-02-27, 14:52
Sälj den till dem istället! :) Om dom nu skulle vara intresserade.

Trance
2009-02-27, 16:20
Ideér finns det väldigt många av.

värstingen
2009-02-27, 16:23
Sök patent på den

Jorpa
2009-02-27, 16:23
Jag gick ganska långt med min senaste idé med en affärspartner. Men det är vääääldigt mycket om du ska sälja vidare idén, du måste skydda den, det tar ungefär ett år att godkänna ett patent.

Jag bokade bl.a möte med almi som hjälpte oss en del. Men innan du börjar knäcka hjärnan kan jag varna dig om att det är otroligt mycke arbete

mangs
2009-02-27, 16:36
Precis som folk redan varit inne på så leder en idé oftast till en jäkla massa arbete innan den bär frukt. Om du har kunskapen och kanske en del kontakter kan du ju börja undersöka möjligheterna till att kanske ta fram en prototyp eller i alla fall en rapport eller liknande där du metodiskt går igenom hur saken skall fungera. Kan ju även ansöka om patent.

Att bara gå till SonyEricsson och berätta om en bra idé kommer troligtvis inte ge så mycket för dig även om det är en bra idé, du måste egentligen ha något att visa upp.

Sedan kan det ju vara bra att förvissa sig om att din idé inte redan finns eller att det finns tekniska,politiska, patenträttigheter,ekonomiska mfl aspekter som gör att det inte redan finns,

Troligtvis finns säkerligen din idé redan på någons wish list men den är ännu inte förverkligad pga av ovanstående aspekter. Oavsett vad du väljer tycker jag du skall göra rejäla efterforskningar till att börja med. Om du vill berätta bara lite grand vad det handlar om kan du PMa mig, jag lovar att inte sno din idè men kanske kan hjälpa dig en bit på traven.

Lycka till!

Loke
2009-02-27, 16:50
Det allra mesta går inte att patentera eller är meningslöst att patentera. Nackdelen med patent är att du måste berätta precis hur ditt system fungerar, vilket kan ge konkurrenter ideer om hur de kan göra samma sak på ett annat sätt...

Ideér finns det väldigt många av.

Word. Nokia, ericsson och telia har tusentals ingenjörer som jobbar med att kläcka ideer och förverkliga dem hela dagarna. Chansen är rätt stor att de redan fått ideen men inte tycker att den är intressant av något skäl.

Problemet med ideer är också att även om de är bra, skulle funka i verkligheten och vara lönsamma är att det faktiskt inte räcker för att ett företag ska vilja satsa på dem. De måste dessutom funka bra med företagets syn på sin egen framtid, de ideer företaget redan utvecklar, etc... Och dessa faktorer vet du väldigt lite om. Om företag som Nokia högg tag i varje idé som kunde bli lönsam och utvecklade den så skulle Nokia snabbt bli ett ohållbart spretigt företag.

ahl-
2009-02-27, 17:06
Det glädjer mig att ni tog er tid att skriva några rader. Mycket intressant läsning.
Jag ska göra allt jag kan för att få detta i rullning. Idén jag sitter på kan LÄTT bli standard i både mobiltelefoner och fasta, digitala, telefoner. Om man lyckas ta fram kodningen eller programvaran (beroende på vad min idé är :)) så skulle man väl kunna patentera den och sälja? Fast iofs så kommer detta ta tid vilket kanske innebär att alla de forskare och utvecklingsingenjörer som sitter o smider, redan har tagit fram det jag kommer med.

Lite svårt att sätta patent på en idé liksom :(

mangs
2009-02-27, 17:28
Som sagt, skriv gärna en liten rad om vad du är ute efter, det finns som sagt redan tudentals ideér som inte förverkligas pga den ena eller andra anledningen.

John M
2009-02-27, 18:52
Extremt sällsynt att man kan patentera någon typ av mjukvara, om det nu är detta du kommit på?

John M
2009-02-27, 18:53
Skriv inte vad idén är. Se till att folk skriver på sekretessavtal innan du pratar med någon om det. Jag tror att det brukar vara ganska svårt att få stora företag att skriva under dessa dock.

FrkEss
2009-02-27, 19:46
Det finns ställen som kan hjälpa dig med dina idéer. Typ http://www.drivhuset.se/ De har tystnadsplikt och kommer inte sno din idé.

Mittnamn
2009-02-27, 20:51
nyföretagarcentrum (http://www.jobs-society.se/) De kan hjälpa dig.