handdator

Visa fullständig version : Matschema med 900kcal!!?


emma_K
2009-02-27, 13:43
Hej!
Jag undrar om någon kan vara jättesnäll och ge mej ett matschema med frukost lunch och middag som innehåller ca 900 kcal??
Jag vet att det är lite men jag behöver kanske 1500kcal normalt så detta blir bra om jag vill ned några kilo...
Finns det någon sida med sånada matscheman??
Jag vore VÄLDIGT glad för hjälp med detta.
Jag vet att man kan räkna själv men jag har ingen våg och det vore väldigt bra med ett schema som jag kan hålla mej till.

Kajsa J
2009-02-27, 14:08
Hej!
Jag undrar om någon kan vara jättesnäll och ge mej ett matschema med frukost lunch och middag som innehåller ca 900 kcal??
Jag vet att det är lite men jag behöver kanske 1500kcal normalt så detta blir bra om jag vill ned några kilo...
Finns det någon sida med sånada matscheman??
Jag vore VÄLDIGT glad för hjälp med detta.
Jag vet att man kan räkna själv men jag har ingen våg och det vore väldigt bra med ett schema som jag kan hålla mej till.

Gröt m. 2 äggvitor 88 (0,5 dl rågflingor + 10 g kruskakli)
Gröt m. minikeso och 100 g morot 267 (samma gröt som ovan)
Tonfisk m. kvarg och 50 grödlök 340 (Abbas tonfisk + Willys kvarg)

Här har du frukost lunch och middagsexempel och då får du i dig 680 kcal, så har du 220 till godo..

En annan mättande lunch:
Kräftstjärtar/räkor m. keso och grönsallad, gurka och tomat= 343 kcal
Omelett på bakplåtspapper i ugnen:
5 äggvitor
200 g bladspenat
200 g krossade tomater
150 g färska champinjoner
Ät tillsammans med kvarg och rödlök så är det 321 kcal.

Svårt att säga när jag inte riktigt vet vad du gillar..

emma_K
2009-02-27, 14:10
Jätteschysst!! Tack! Är den där omeletten för 1 pers??

Baboom
2009-02-27, 14:18
Kräftstjärtar/räkor m. keso och grönsallad, gurka och tomat= 343 kcal
Omelett på bakplåtspapper i ugnen:
5 äggvitor
200 g bladspenat
200 g krossade tomater
150 g färska champinjoner
Ät tillsammans med kvarg och rödlök så är det 321 kcal.


Tror du ska vara tydligare med mängden av tex räkor, kvarg mm..
Hon hade ingen våg, så att säga 250g mini keso eller 125g minikeso, så blir det rätt lätt att räkna utan att behöva väga.

Sen behöver du fett i kosten. Rekommenderat intag är 0,5 x kroppsvikt.

Kajsa J
2009-02-27, 14:20
Jätteschysst!! Tack! Är den där omeletten för 1 pers??

ja, det är den. Man blir väldigt mätt :)

emma_K
2009-02-27, 14:21
Jo det är sant, med vågen. där har du en poäng;)
Men fett får jag väl i mej i keson o kvarg o sånt? jag vill helst inte ha så mkt fett då jag tänker att jag får i mej det i levsmedlen och om jag äter choklad på Lördag?

Baboom
2009-02-27, 14:25
jag vill helst inte ha så mkt fett då jag tänker att jag får i mej det i levsmedlen och om jag äter choklad på Lördag?

Det där gillade jag inte alls. Choklad är härdatfett och socker. Finns betydligt bättre sätt att få i sig fett.
Lax, ost, nötter, avokado, oliver.... Listan kan göras lång.
För jag misstänker att du kommer att köra på lättkesella? Vilket innehåller några få ynkliga g fett. Hur mycket väger du?

emma_K
2009-02-27, 14:29
Baboom: nej jag misstänkte att du inte skulle gilla det och jag vet att det är kasst ur näringssynpunkt, men det faktum att jag får i mej fett och därmed kalorier är ju fortfarande ett faktum. Om jag då dessutom äter andra fetter så blir det ju ännu mer. Även om jag kör på lättvarianterna så kan man ju få i dig en del fett då man äter ganska mkt. OCH chokladen. Det är ju kalorier vi pratar om...
Och nej jag ska inte äta såhär långvarit, utan bara under denna "diet"..ok??=)

Anton Fräs
2009-02-27, 14:38
Hur länge hade du tänkt hålla dig på 900 kalorier? Hur gammal är du, hur lång är du och vilken vikt har du?

emma_K
2009-02-27, 14:40
Jag e 164, 55kg och 21 år. Jag vet att det är fel enlig BMI och blaablabla, men jag har min trivselvikt på 48, fast har tänkt ned till 50!

Baboom
2009-02-27, 14:43
Varför gör du något som är kast ur näringsynpunkt när du ska dieta?

Varför dieta på 900kcal utan fett och sedan sitta och äta choklad på lördagen. Låter ju helt galet?!
Tycker helt klart att du tex kan ha med ägg gulan när du gör din omelett. Lite jordnöttsmör i gröten på morgonen. En skvätt olivolja eller tärnade ostbitar i salladen.

Titta in i min blogg så ser du att du kan bli tajt utan att nolla fettet.

WHITEFOLKS
2009-02-27, 14:54
gröt på 0.5dl gryn. mycket ska man höra i sina dagar.

emma_K
2009-02-27, 14:58
Baboom: FÖr att jag vill gå ned i vikt och spara kalorierna????
FÖr att om jag inte äter fett på vardagarna så "får" jag äta den där chokladen.
Jag väll gärna ha choklad på helgen för det är det som jag ser fram emot. Det är väl inte så galet?? ANnars skulle jag inte orka ha motivation ju..?

WHITEFOLKS
2009-02-27, 15:05
Det spelar ingen större roll om kalorierna kommer från fett eller annat, viktnedgången kommer blir lika stor ändå (ungefär). Därför sparar du ju inte "fett" till helgen, du sparar ju kcal om något. Sen så är det bättre att sprida ut fettintag då det hjälper till med upptag av vitaminer osv.

Det hjälper ju inte dig att äta choklad/fett på helgen när du åt näringen under vardagarna. Sen kan du ju fråga dig själv varför du tvunget måste äta choklad för att kunna motivera dig.

Ska du äta så lite kcal som 900 så finns det nog inte mycket utrymme för choklad, om något, om du nu ska försöka göra något vettigt med den dieten.

MUGEN
2009-02-27, 15:08
hade kanske varit så mycket enklare att lösa ett vettigt matupplägg om du ökade aktiviteten med 600kcal istället för att skära ned på kosten med 600kcal.

spoonchest
2009-02-27, 15:42
gröt på 0.5dl gryn. Mycket ska man höra i sina dagar.

+1

Loos_
2009-02-27, 17:09
Vill bara tipsa om en lunch som funkar när jag dietar!

300g hackad spenat
5dlvatten
en halv buljong
ingeföra
+andra kryddor (valfritt)
1dl mjölk

Koka i ca 10 min

Servera med 2 äggvitor

ca 100 kcal

userfriendly
2009-02-27, 17:10
Du kan nog äta choklad på helgen oavsett om du äter 900kcal/dag i veckan eller 2500kcal/dag (1500 låter väldigt lågt). Jag antar att du tränar och tänker på vad du äter hur som?

Jag är kanske jättenojig, men det känns som om att man lätt utvecklar ett hetsäta/kompensera-beteende när man håller på sådär - och har man sedan väl hamnat i den onda cirkeln är det skitjobbigt att ta sig ur den.

Cohen
2009-02-27, 17:56
hade kanske varit så mycket enklare att lösa ett vettigt matupplägg om du ökade aktiviteten med 600kcal istället för att skära ned på kosten med 600kcal.

Precis vad jag tänkte när jag läste TS inlägg. Tycker ofta man märker att folk glömmer detta. Speciellt människor med ganska lågt energibehov kan ju annars lätt få problem med att klämma in allt nödvändigt i en strikt energibudget.

Tolkia
2009-02-27, 18:10
Se även mitt inlägg i din andra tråd.

1) Du behöver inte gå ned i vikt; du kan på inga villkor vara tjock med den vikt och längd du anger. Menstruation och liknande funktioner - som störs om man svälter sig, och inte alls nödvändigtvis automatiskt kommer tillbaka när man styr upp kosten - är trevliga att behålla, bara som en upplysning.
2) Du vill gå ned till en vikt som är för låg för att det skall vara vettigt (Hur gammal är du? Försöker du komma tillbaka till att se ut som när du var tonåring? Det går inte.)
3) Du har en uppenbart skev syn på mat, vad den bör bestå av och i hur stora mängder de bör intas för att man skall må bra.

Mår du bra nu? Jag tycker inte att det verkar så. Vill du fortsätta må så här resten av ditt liv, med vikten osm fokus nummer ett i ditt liv? Hur kommer det att gå ihop med annat - utbildning, jobb, barn och familj, träffa vänner?

Allt är inte svartvitt; det finns mycket mellan superfet valross och supermagert sugrör.

emma_K
2009-02-27, 21:24
Det spelar ingen större roll om kalorierna kommer från fett eller annat, viktnedgången kommer blir lika stor ändå (ungefär). Därför sparar du ju inte "fett" till helgen, du sparar ju kcal om något. Sen så är det bättre att sprida ut fettintag då det hjälper till med upptag av vitaminer osv.

Det hjälper ju inte dig att äta choklad/fett på helgen när du åt näringen under vardagarna. Sen kan du ju fråga dig själv varför du tvunget måste äta choklad för att kunna motivera dig.

Ska du äta så lite kcal som 900 så finns det nog inte mycket utrymme för choklad, om något, om du nu ska försöka göra något vettigt med den dieten.

Nej det är ju just det jag menar, jag sparar kalorier. Just nu är jag inte så jättefokuserad på näring o sånt. Bara kalorier.
Fråga mej varför jag är tvungen att äta choklad för att motivera mej?
Det är väl inte så konstigt, eller? För att det är gott och unna sig något på helgen?:)
Om jag håller mej till 900 på vardagar kan jag väl unna mej choklad på helgen? Då kan jag dessutom äta mindre så jag får "plats" med det också, kalorimässigt, även om det säkert kan bli lite mer än 900kcal.

hade kanske varit så mycket enklare att lösa ett vettigt matupplägg om du ökade aktiviteten med 600kcal istället för att skära ned på kosten med 600kcal.

Ja, fast jag tränar ju redan varje dag + försöker ta promenad på 1h dagligen. Jag får inte in mer träning?

Du kan nog äta choklad på helgen oavsett om du äter 900kcal/dag i veckan eller 2500kcal/dag (1500 låter väldigt lågt). Jag antar att du tränar och tänker på vad du äter hur som?

Aa, det stämmer att jag tränar och tänker på kost.
Vad menar du med att jag kan äta choklad oavsett om jag äter 900kcal/dag eller 2500kcal/dag? Det går väl ändå inte om jag äter 2500?

Jag är kanske jättenojig, men det känns som om att man lätt utvecklar ett hetsäta/kompensera-beteende när man håller på sådär - och har man sedan väl hamnat i den onda cirkeln är det skitjobbigt att ta sig ur den.

Jo jag känner igen det. Försöker passa mig!!

Se även mitt inlägg i din andra tråd.

1) Du behöver inte gå ned i vikt; du kan på inga villkor vara tjock med den vikt och längd du anger. Menstruation och liknande funktioner - som störs om man svälter sig, och inte alls nödvändigtvis automatiskt kommer tillbaka när man styr upp kosten - är trevliga att behålla, bara som en upplysning.

2) Du vill gå ned till en vikt som är för låg för att det skall vara vettigt (Hur gammal är du? Försöker du komma tillbaka till att se ut som när du var tonåring? Det går inte.)

3) Du har en uppenbart skev syn på mat, vad den bör bestå av och i hur stora mängder de bör intas för att man skall må bra.

Mår du bra nu? Jag tycker inte att det verkar så. Vill du fortsätta må så här resten av ditt liv, med vikten osm fokus nummer ett i ditt liv? Hur kommer det att gå ihop med annat - utbildning, jobb, barn och familj, träffa vänner?

Allt är inte svartvitt; det finns mycket mellan superfet valross och supermagert sugrör.

1. Nej, jag är inte tjock, men jag har onödigt fett på höfter, mage och lår. Tro mej. Det HAR jag. Jag hade mens vid vikt 48 så det funkade iaf. jag har hursomhelst tänkt 50 nu.

2.Jag e 21. Men alltså jag är helt övertygad om att jag kan vga och må bra på den vikten. Det finns huuuuur många som helst på gymmet som är smalare än mej och är helt fettfria på mage, höfter och lår.

3. Ja nu har jag ju lite dålig kost, men det är ju för att jag vill gå ned i vikt och bli fit!!
Kolla bara på vältränade tjejer på gymmen. de ser ju skitsnygga ut!!

thompaboy
2009-02-28, 11:41
Jag antar att du inte vet allt om de vältränade tjejer på gymmet som du beskriver. Dessa kan mycket väl ha en lång bakgrund med sunda kost- och träningsvanor för att ha kommit dit dem är. Att under en tid gå på en svält/mastodontträningsdiet med ditt längd/vikt-förhållande och tro att du sedan ska se vältränad ut kan du nog glömma för som det redan påpekats i tråden så kan du ju stryka allt vad muskelbyggeri heter med ditt upplägg.

thompaboy
2009-02-28, 11:47
Du kommer givetvis se smal ut när du nåt din "trivselvikt", men vältränad? Det har jag svårt att tro som sagt.

wintersnowdrift
2009-02-28, 13:24
1. Nej, jag är inte tjock, men jag har onödigt fett på höfter, mage och lår. Tro mej. Det HAR jag. Jag hade mens vid vikt 48 så det funkade iaf. jag har hursomhelst tänkt 50 nu.

2.Jag e 21. Men alltså jag är helt övertygad om att jag kan vga och må bra på den vikten. Det finns huuuuur många som helst på gymmet som är smalare än mej och är helt fettfria på mage, höfter och lår.

3. Ja nu har jag ju lite dålig kost, men det är ju för att jag vill gå ned i vikt och bli fit!!
Kolla bara på vältränade tjejer på gymmen. de ser ju skitsnygga ut!!

1. Vid vilken ålder vägde du 48 kg? 15? Kroppen förändras. Det fett som enligt dig är "onödigt" kan för din kropp och din hälsa vara livsnödvändigt.

2. Jag är övertygad om att du kan väga och må bra på nuvarande vikt också. Det är inte kroppen det hänger på, det är huvudet.

3. Jag vågar drista mig till att säga att alla dessa "vältränade, fettfria tjejer på gymmet" antingen svälter sig och mår piss psykiskt, alternativt - om de mår bra, men dessa tjejer är högst troligt inte fettfria benrangel heller - har år av träning (både fysisk och mental) samt BRA kosthållning bakom sig.

Det du planerar med denna kosthållning kan möjligen göra dig fettfri, men knappast vältränad eller välmående.

//Kristin

Fru_Flisa
2009-02-28, 16:40
Angående att du får i dej fett en gång i veckan i form av choklad så kan jag meddela att den chokladen innehåller inga fetter som din kropp vill ha, tvärtom. Chokladen kan du bara se som en kaloribomb utan bra fetter eller näring.
Det handlar inte om att du fortare och lättare går ner i vikt genom att äta så lite som möjligt, du bör istället äta såpass lite så att du går ner i vikt lätt men utan att kroppen, och du själv, far eller mår illa.

Runt 1500 kcal är mer lagom om du tar promenader och tränar styrka några gånger i veckan. Du skulle kunna äta lite mer de dagar du tränar men det kanske blir enklare för dej att hålla dej så pass lågt ändå för att inte tappa motivationen och börja idiotsvälta dej.
Du kommer garanterat se resultat men det är alltså enbart ifall du håller dej till detta och inte äter upp dej med tomma kalorier varje helg.
Stirra dej inte blind på kalorierna utan att samtidigt se till att få i dej det som är livsnödvändigt.

Ett tips är att planera in både frukost, lunch, middag, samt 3-4 mindre mellanmål.
Förslag;

Frukost: 1 dl havregryn med 1 äggula och 3 äggvitor.
Du kan krydda med kanel och ev sötningsmedel eller funlight om du vill ha det sötare.

Lunch: Fyll en låda med sallad, tomat, lök och gurka + en laxfile ca 100-125g. Krydda/smaksätt med örter, vinäger, lime etc efter tycke.

Middag, kan du äta efter du tränat. 1/2 dl råris + 1 tonfiskburk. Koka i lite fond eller buljong om du vill ha mer smak på riset, eller krydda eller ta lite soya på. Lägg 500g grönsaker på det.

Där har vi runt 900 kalorier.

Sedan kan du blanda 3-4 mindre mellanmål av 40g valnötter och 300g kvarg lättkesella eller minikeso. Gillar du kanel är det gott att krydda med.
Det blir runt 500kcal, så har du utrymme för ett par tomater och nån gurka extra.

Vill du sen äta en 150g chokladkaka på helgen á 800 kcal så föreslår jag att du tar en härlig rask helgpromenad 4-5 timmar för att förbränna kalorierna du tillfört i onödan. Under promenaden kan du samtidigt tänka på hur liten nytta din kropp har av de sockret och transfetter den innehåller.

fyrkantig_rondell
2009-02-28, 16:41
Hej!
Jag undrar om någon kan vara jättesnäll och ge mej ett matschema med frukost lunch och middag som innehåller ca 900 kcal??
Jag vet att det är lite men jag behöver kanske 1500kcal normalt så detta blir bra om jag vill ned några kilo...
Finns det någon sida med sånada matscheman??
Jag vore VÄLDIGT glad för hjälp med detta.
Jag vet att man kan räkna själv men jag har ingen våg och det vore väldigt bra med ett schema som jag kan hålla mej till.

är du säker på att du behöver endast 1500 kcal i vanliga fall? i mina öron låter det väldigt lite. jag skulle tippa på att detta snarare är ditt basala kaloribehov, dvs vid noll ansträngning. om du inte planerar att ligga hemma som en död sill så behöver kroppen mer energi, framför allt om du ska träna.

efter som din vikt är högst normal skulle jag istället tipsa om att istället sikta in sig på att bli fastare och få lite mer muskler genom träning. att dra ner på sitt kalori intag då man redan väger lite kan göra att man hamnar i en klassisk jojo-effekt där vikten går upp och ner.

så mitt förslag är helt enkelt att satsa på styrka några gånger i veckan för att bygga upp lite mer muskler och någon form av konditions träning ex löpning. ät balanserad och varierad kost utan att dra ner kalori intaget till för låga siffror. det kommer du inte att må bra av i längden.

WHITEFOLKS
2009-02-28, 17:16
...

Transfett i choklad?

Eddie Vedder
2009-02-28, 17:27
Transfett i choklad?

Det stämmer inte.

Och jag tror heller inte kakaofettet är dåligt alls. Att sedan en chokladkaka givetvis inte är nyttig är en annan sak men just fettet är det nog inte så mycket fel på.

Fru_Flisa
2009-02-28, 18:16
Det stämmer inte.

Och jag tror heller inte kakaofettet är dåligt alls. Att sedan en chokladkaka givetvis inte är nyttig är en annan sak men just fettet är det nog inte så mycket fel på.

Jo, det kan visst förekomma?
Riesen choklad tex innehåller 3,1g/100g, (källa: livsmedelsverket).
Nu är det kanske inte en "chokladkaka" i ordets bemärkelse, men chokladkakor finns i alla möjliga sorter och innehåll.

Jag måste missat att ts ämnade äta en chokladbit mörk choklad, annars kan en chokladkaka för mej likaväl vara vit eller ljus med nougatbitar i.

Neco
2009-02-28, 18:16
Hur bra koll har du på hur många kalorier du äter i dagsläget?
Gissningar kan göra att det diffar på flera hundra kalorier.
Är onödigt att äta för lite kalorier om det i själva verket visar sig att du normalt äter 2000 kcal.

Kan du inte skriva upp hur en normaldag ser ut för dig tränings och matmässigt?

Fearstrike
2009-02-28, 19:54
Jag vill bara nämna att jag körde VLCD i 2 månader och det är inget jag så här i efterhand kan rekommendera.

Främst för psykets skull faktiskt, man blir lätt knäpp av alltihop. Dina närmsta lär knappast tycka om dig under tiden heller. Själv har jag en underbar flickvän som fick stå ut med både det ena och det andra men snällt tog imot då hon visste hur mycket det betydde för mig att få komma i form igen. Även vänner har intygat X antal gånger hur jävla jobbig jag var.

Jag vill också nämna att det kan kännas som folk attackerar än och mest vill ha rätt när man frågar sådanahär saker, men faktum är att du kommer förr eller senare inse att dom har rätt. Man vill se låg kcal som en genväg men det är det inte, det är jobbigare. Du måste ut och svettas men du måste också äta trots att det går imot i psyket.

Du nämner ju själv massor av folk på gymmet som är smalare än dig, det är ju högst troligt att dom som flera skriver här, har haft en "optimal" livsstil och träningsvanor under lång tid. Då det är just så man får "den där kroppen".

Jag är överlag lycklig för att jag klarade mig ur min VLCD period som först skulle vara i 2 veckor, sen 1 månad, sen 2 månader o.s.v Kunde nog dratt på mig diverse åkommor, men det verkar än så länge vara så att jag har haft turen att klara mig.

VLCD = Very Low Calorie Diet, oftast 800kcal och under.

Så ett ord från någon som har suttit där du sitter nu och försvarar sig förfullt, personerna som försöker hjälpa dig i tråden har Rätt. Moderatorerna kan du lita på, de flesta har enorm erfarenhet och är vad jag vet ganska bildade inom området.

Gör enligt guiden som finns här i forumet, det har jag nyss satt igång med.

Sedan är ju en sak du kan ifrågasätta; om du nu hade ätit säg 1800-2000kcal (nu vet jag inte ditt "BEE") och tränat på detta så hade du orkat ta i mer under träningen. Alltså helt ärligt så tror jag att en balans av träning och kcal intag är helt överlägset. Även mot att du svälter dig totalt!

Tänk på att ämnesomsättningen sjunker och sådär med. Får du B-vitamin brist så försämrar det förbränningen indirekt, vilket du säkerligen lätt får med 900kcal.

Jag har jätte mycket att säga om alltihop, nu är jag inte bildad inom området så det kan hända att någon rättar något ;)

Men ta det från någon som är "på din sida" och själv har vart i exakt samma situation (mer eller mindre) och gör rätt från början istället!

Jag kan såhär i efterhand bara önska att jag hade lytt alla råd jag fick här redan i september. Då hade min kropp med all säkerhet sett bättre ut idag.

Nåja, det var väl allt. Hoppas allt löser sig!

Med vänlig hälsning
Benji

Fearstrike
2009-02-28, 19:58
....

Nelli
2009-03-01, 13:03
Haller med de andra. Ville bara tilllagga att du tycker att de andra ar smalare. Det ar nog inte sa ska du se, det ar latt att fa forvrangd sjalv bild.
Jag vet sjalv hur jag tyckte jag var storre and manga nar jag tavlade - men det var for att min kropps bild mentalt var tyngre/storre gamfort med vad jag vagde pa riktigt. Jag var medveten om detta under tiden och det ar en konstig kansla att ha varit med om men tyvarr latt hant om man inte ar medveten om vad som hander.

Dreas
2009-03-01, 13:49
Jag tänkte skriva just det de flesta sagt i tråden, tur att jag läste.

Hoppas Ts kommer in och läser allt då det är bra och hälsosamma svar.

Hur räknade du ut vad du gjorde av med? Ifall du gymmar så tror jag 1500 är för lite per dag. Sen de där smala tjejerna på gymmet spelar väl ingen roll? Det är dig det handlar om. Hoppas du inte tar illa upp av att de flesta säger emot dig och din syn utan att du tar till dig det och gör något bra av det.

robztr14
2009-03-01, 17:40
Ska du äta så lite så är vore det bra om du äter någon VLC-Diet så du får i dig alla olika viktiga vitaminer, mineraler bla bla.

robztr14
2009-03-01, 17:43
nutrilett osv menar jag nu då.

thompaboy
2009-03-01, 18:17
Att rekommendera en VLC-Diet i trådskaparens fall känns högst olämpligt. Här handlar det snarare om att få en sundare inställning till kost och träning.

robztr14
2009-03-01, 23:05
Att rekommendera en VLC-Diet i trådskaparens fall känns högst olämpligt. Här handlar det snarare om att få en sundare inställning till kost och träning.

Ser ingen sådan rekommendation någonstans här, faktiskt.

thompaboy
2009-03-01, 23:36
Ska du äta så lite så är vore det bra om du äter någon VLC-Diet så du får i dig alla olika viktiga vitaminer, mineraler bla bla.

Det här inlägget tolkade i alla fall jag som en rekommendation. Om du menade att hon skulle komplettera sin nuvarande kost med nautrilettportioner eller motsvarande så är det ju en annan femma.

Anton Fräs
2009-03-02, 05:53
Jag är 99% säker på att det var det han menade, annars är det fan crazy :(

b_andersson
2009-03-02, 09:50
Jo det är sant, med vågen. där har du en poäng;)
Men fett får jag väl i mej i keson o kvarg o sånt? jag vill helst inte ha så mkt fett då jag tänker att jag får i mej det i levsmedlen och om jag äter choklad på Lördag?

Köp linfröolja och ta 2-3 msk om dagen. 750 ml för 24:- jämfört med omega 3 burkar för några 100.

emma_K
2009-03-02, 10:18
Ett tips är att planera in både frukost, lunch, middag, samt 3-4 mindre mellanmål.
Förslag;

Frukost: 1 dl havregryn med 1 äggula och 3 äggvitor.
Du kan krydda med kanel och ev sötningsmedel eller funlight om du vill ha det sötare.

Lunch: Fyll en låda med sallad, tomat, lök och gurka + en laxfile ca 100-125g. Krydda/smaksätt med örter, vinäger, lime etc efter tycke.

Middag, kan du äta efter du tränat. 1/2 dl råris + 1 tonfiskburk. Koka i lite fond eller buljong om du vill ha mer smak på riset, eller krydda eller ta lite soya på. Lägg 500g grönsaker på det.

Där har vi runt 900 kalorier.

Sedan kan du blanda 3-4 mindre mellanmål av 40g valnötter och 300g kvarg lättkesella eller minikeso. Gillar du kanel är det gott att krydda med.
Det blir runt 500kcal, så har du utrymme för ett par tomater och nån gurka extra.

Vill du sen äta en 150g chokladkaka på helgen á 800 kcal så föreslår jag att du tar en härlig rask helgpromenad 4-5 timmar för att förbränna kalorierna du tillfört i onödan. Under promenaden kan du samtidigt tänka på hur liten nytta din kropp har av de sockret och transfetter den innehåller.

Tack så mycket för svar och tips! Hur menar du med frukosten? Ägg och havregryn? Hur ska jag tillaga? hehe:smash:


Så ett ord från någon som har suttit där du sitter nu och försvarar sig förfullt, personerna som försöker hjälpa dig i tråden har Rätt. Moderatorerna kan du lita på, de flesta har enorm erfarenhet och är vad jag vet ganska bildade inom området.

Gör enligt guiden som finns här i forumet, det har jag nyss satt igång med.

Sedan är ju en sak du kan ifrågasätta; om du nu hade ätit säg 1800-2000kcal (nu vet jag inte ditt "BEE") och tränat på detta så hade du orkat ta i mer under träningen. Alltså helt ärligt så tror jag att en balans av träning och kcal intag är helt överlägset. Även mot att du svälter dig totalt!

Tänk på att ämnesomsättningen sjunker och sådär med. Får du B-vitamin brist så försämrar det förbränningen indirekt, vilket du säkerligen lätt får med 900kcal.

Jag har jätte mycket att säga om alltihop, nu är jag inte bildad inom området så det kan hända att någon rättar något ;)

Men ta det från någon som är "på din sida" och själv har vart i exakt samma situation (mer eller mindre) och gör rätt från början istället!

Jag kan såhär i efterhand bara önska att jag hade lytt alla råd jag fick här redan i september. Då hade min kropp med all säkerhet sett bättre ut idag.

Nåja, det var väl allt. Hoppas allt löser sig!

Med vänlig hälsning
Benji

Oj, mycket text med vettig text! Tack!
Jo du har väl rätt...Men viktuppgången har skett snabbt och jag blir jäävligt frustrerad när jag inte ens får upp mina byxor över rumpan!!*gah!*
Jag behöver inte bli nån fitness-tjej. men jag måste komma i form.

Haller med de andra. Ville bara tilllagga att du tycker att de andra ar smalare. Det ar nog inte sa ska du se, det ar latt att fa forvrangd sjalv bild.
Jag vet sjalv hur jag tyckte jag var storre and manga nar jag tavlade - men det var for att min kropps bild mentalt var tyngre/storre gamfort med vad jag vagde pa riktigt. Jag var medveten om detta under tiden och det ar en konstig kansla att ha varit med om men tyvarr latt hant om man inte ar medveten om vad som hander.

Jo, det är sant och jag vet vad du menar. Men de ÄR smalare. På riktigt. Som sagt så kommer jag ju inte i mina jeans så jag vet att det har skett nåt drastiskt

Jag tänkte skriva just det de flesta sagt i tråden, tur att jag läste.

Hoppas Ts kommer in och läser allt då det är bra och hälsosamma svar.

Hur räknade du ut vad du gjorde av med? Ifall du gymmar så tror jag 1500 är för lite per dag. Sen de där smala tjejerna på gymmet spelar väl ingen roll? Det är dig det handlar om. Hoppas du inte tar illa upp av att de flesta säger emot dig och din syn utan att du tar till dig det och gör något bra av det.

Jodå, jag läser och det är jättesnällt att folk engagerar sig och skriver!!
Nej det spelar väl ingen roll hur tjejerna ser ut, fast jag har ju som sagt varit smalare (nej inte när jag var 15, utan några månader sen) och jag vill gärna komma i form igen.
De har kroppar som inte är sjukligt smala utan bara jävligt snygga.

Köp linfröolja och ta 2-3 msk om dagen. 750 ml för 24:- jämfört med omega 3 burkar för några 100.
Ja jag äter iof omega 3 tabletter, lite större varianter. 1 om dagen. kanske lite för lite dock?

Om jag skär ned på kolhydrater och kompenserar med protein, går man upp i vikt då? alltså, om man tränar. Är det lättare att gå upp i vikt (muskelmassa) om man äter protein då?

thompaboy
2009-03-02, 10:28
Om jag skär ned på kolhydrater och kompenserar med protein, går man upp i vikt då? alltså, om man tränar. Är det lättare att gå upp i vikt (muskelmassa) om man äter protein då?

På sikt är det det totala dagsintaget av kalorier kontra hur mycket kalorier du gör av med som spelar roll för vikten. Vid diet kan det vara lämpligt att hålla ett högt proteinintag för att försöka spara så mycket muskler som möjligt. Att lägga på sig muskler med ett dagsintag på 900 kcal är praktiskt taget omöjligt.

Eddie Vedder
2009-03-02, 13:37
Köp linfröolja och ta 2-3 msk om dagen. 750 ml för 24:- jämfört med omega 3 burkar för några 100.

Jag vet inte vart du köper din fiskolja men så dyra burkar har jag aldrig sett. Och linfröolja är kanske den minst dåliga vegetabiliska källan till EPA och DHA men fortfarande inte bra.

Vegetabiliskt omega-3, alfa-linolensyra, omvandlas i en mycket begränsad mängd till EPA och DHA. Så det är en sämre källa och antagligen tjänar man inte på det ekonomiskt heller om man ser till krona/EPA och DHA.

Abstract:
Background: Plasma concentrations of long-chain n-3 polyunsaturated fatty acids are lower in vegetarians and in vegans than in omnivores. No data are available on whether these concentrations differ between long- and short-term vegetarians and vegans. Objectives: We compared plasma fatty acid composition in meat-eaters, vegetarians, and vegans and examined whether the proportions of eicosapentaenoic acid (20:5n-3; EPA), docosapentaenoic acid (22:5n-3; DPA), and docosahexaenoic acid (22:6n-3; DHA) were related to the subjects' duration of adherence to their diets or to the proportions of plasma linoleic acid (18:2n-6; LA) and -linolenic acid (18:3n-3; ALA). Design: The present cross-sectional study included 196 meat-eating, 231 vegetarian, and 232 vegan men in the UK. Information on anthropometry, diet, and smoking habits was obtained through a questionnaire. Total fatty acid composition in plasma was measured. Results: The proportions of plasma EPA and DHA were lower in the vegetarians and in the vegans than in the meat-eaters, whereas only small differences were seen for DPA. Plasma EPA, DPA, and DHA proportions were not significantly associated with the duration of time since the subjects became vegetarian or vegan, which ranged from <1 year to >20 years. In the vegetarians and the vegans, plasma DHA was inversely correlated with plasma LA. Conclusions: The proportions of plasma long-chain n-3 fatty acids were not significantly affected by the duration of adherence to a vegetarian or vegan diet. This finding suggests that when animal foods are wholly excluded from the diet, the endogenous production of EPA and DHA results in low but stable plasma concentrations of these fatty acids.

Rossel M.S., Lloyd_Wright Z., Appleby P.N., Sanders T.A., Allen N.E., Key T.J.
(2005) Long –chain n-3 polyunsaturated fatty acids in plasma in British
meat-eating, vegetarian and vegan men. Am. J. Clin. Nutr. 82(2):327-334.

Här nämns siffror på omvandling till EPA och DHA och risken att få i sig för lite som vegan/vegetarian:

Vegetarian,especially vegan, diets are relatively low in -linolenic acid (ALA)compared with linoleic acid (LA) and provide little, if any, eicos-apentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA). Clinical studies suggest that tissue levels of long-chain n 3 fatty acids are depressed in vegetarians, particularly in vegans. n-3 Fatty acids have numerous physiologic benefits, including potent cardioprotective effects. These effects have been demonstrated for ALA as well as EPA and DHA, although the response is generally less for ALA than for EPA and DHA. Conversion of ALA by the body to the more active longer-chain metabolites is inefficient:< 5–10% for EPA and 2–5% for DHA. Thus, total n 3 require-ments may be higher for vegetarians than for nonvegetarians, asvegetarians must rely on conversion of ALA to EPA and DHA. Because of the beneficial effects of n 3 fatty acids, it is recom-mended that vegetarians make dietary changes to optimize n-3 fatty acid status.

Achieving optimal essential fatty acid status in vegetarians: currentknowledge and practical implications. Am J Clin Nutr 2003;78:640S–646S.

robztr14
2009-03-02, 17:29
Det här inlägget tolkade i alla fall jag som en rekommendation. Om du menade att hon skulle komplettera sin nuvarande kost med nautrilettportioner eller motsvarande så är det ju en annan femma.

Menade mer att det är _bättre_ att köra på nautrilett än att mixtra med något man inte har en aning om vad det är man mixtrar med, då får han iaf i sig dessa viktiga vitaminer etc, kan tänka mig att det är väldigt svårt att sätta ihop en sådan kost som täcker alla behov på så litet kcal-intag. Men det där överlåter jag till Eddie_Vedder etc. dom får rätta mig om jag har fel.

Men det var som sagt ingen rekommendation.

thompaboy
2009-03-02, 20:09
Menade mer att det är _bättre_ att köra på nautrilett än att mixtra med något man inte har en aning om vad det är man mixtrar med, då får han iaf i sig dessa viktiga vitaminer etc, kan tänka mig att det är väldigt svårt att sätta ihop en sådan kost som täcker alla behov på så litet kcal-intag. Men det där överlåter jag till Eddie_Vedder etc. dom får rätta mig om jag har fel.

Men det var som sagt ingen rekommendation.

Jag förstod att du hade ett schysst syfte och jag håller med att en VLC-diet lättare täcker in de nödvändiga näringsämnen osv vid lågt kaloriintag. Baserat på trådskaparens andra tråd där hon beskriver sina kost- och träningsvanor så menade jag att hon först och främst behöver äta mer och inte tänka på en VLC med hennes längd/viktförhållande.