handdator

Visa fullständig version : Varför behöver kroppen vila? Borde jag inte gå ned??


emma_K
2009-02-27, 13:21
Hej!
Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på här!!
Jag undrar varför kroppen behöver vila egentligen?
Jag försöker gå ned i vikt, så jag gått upp en del den senaste tiden.
Jag är 164, 21 år gammal och väger 55kg. Min normalvikt är 48 men jag tycker det räcker med att komma ned till 50 (oavsett "normalvikt" och allt vad det heter. detta gäller för MIG.
Jag ar iaf böjat träna och en typisk vecka ser ut såhär:

Måndag: Dans 55min + Core 30min
Tisdag: Spinning 50min
Onsdag: Dans 55min + Step 55min
Torsdag: Dans: 55min + Step 55min
Fredag: Step 55min + Bodypump 55min
Lördag: Promenad minst 1h
Söndag: Promenad minst 1h

Jag försöker även ta promenad 1h på vardagarna också.

Jag har förstått att jag antagligen äter för mycket då jag inte går ned i vikt.
Frukost brukar bli äpplen med fil & musli (ca 2dl fil och liiite musli)

Middag blir en tonfiskburk + sallad.

Sen kan det bli några rostbröd (4?) med lite keso samt yougurt till kvällsmat.

Bör inte denna träning räcka?? Jag tycker att jag vilar ju emellanåt, så det känns inte för mycket iaf. Och bör jag inte ha gått ned lite??
Jag rör mej inte jättemycket i övrigt. Vore väldigt glad för svar!!!

Snobbe
2009-02-27, 13:24
Frukost brukar bli äpplen med fil & musli (ca 2dl fil och liiite musli)

Middag blir en tonfiskburk + sallad.

Sen kan det bli några rostbröd (4?) med lite keso samt yougurt till kvällsmat

Låter i min mening som du äter vääldigt lite om det där är det enda du äter. Dricker du något tex cola osv? rostbröd är väl inte det bästa om man kollar på kalorier men låter som du äter väldigt lite.

emma_K
2009-02-27, 13:30
nje jag vet att rostbröd inte e det bästa, men jag har verkligen cravings för bröd!! Jag blir jätteseg i huvudet om jag inte äter det dessutom. Får ingen energi.
Nej. ingen cola. Jag dricker skitmycket vatten och ibland Icas flädersaft light med lite kalorier i.

Jag tycker faktiskt också att jag äter ganska lite om jag jämför med andra.
Men annat än detta är isåfall te och nåt äpple.
Innan så har jag hört att kroppen ska ställa in sig på svält och därför itne släppa av sig fett, men det verkar ju vara felaktigt. så detta förstår jag inte.
Jag tränar ju dessutom så jag tycker att DET borde märkas??

birra_peroni
2009-02-27, 13:33
Lite svårt att svara på om du tränar för mycket eftersom man inte vet hur intensivt du tränar. Hur fort går du tex när du går? E man bara ute och lunkar i 1 timme skulle inte jag ta det som någevidare träning

emma_K
2009-02-27, 13:39
Birra_peroni: Hehe, nej alltså jag försöker allt ta i mer än så.
Promenaderna går jag intensivt men blir inge vidare svettig.
På passen därimot blir jag rejält svettig. Jag tror att det beror lite på att det är så varmt i lokalen men jag tar i allt vad jag kan och är medveten om att man måste jobba för att det ska ge nåt...

Mysella
2009-02-27, 13:41
Istället för att uppskatta vad du äter kanske du borde räkna kalorier. Det är väldigt relativt vad olika människor tycker är "lite", "en skvätt" eller "en klick"... Du kanske kommer på att du äter mer än du tror. En stor kopp te med två sockerbitar och "en skvätt" mjölk kan bli 80 kcal bara sådär. Vad är "sallad"? Några salladsblad som mest innehåller vatten och minimalt med energi och näring? Eller en ost- och skinksallad med avokado och majonäsdressing liksom? Skillnaden är ju milsvid.

Och bröd till middag? Äter du någon lagad mat?

Jockefoten
2009-02-27, 13:42
Anna Skipper hade nog klagat på din mat.

Jag ser inget fel i det du äter, (kanske inte så nyttig med fil och müsli varje morgon).
Dock hade jag själv delat upp matintaget till ungefär vart tredje timme så du aldrig går går hungrig och kroppen ställer in sig på svält.

Sen är det aldrig fel med variation i kosten. Kött, fisk, kyckling.

birra_peroni
2009-02-27, 13:43
Birra_peroni: Hehe, nej alltså jag försöker allt ta i mer än så.
Promenaderna går jag intensivt men blir inge vidare svettig.
På passen därimot blir jag rejält svettig. Jag tror att det beror lite på att det är så varmt i lokalen men jag tar i allt vad jag kan och är medveten om att man måste jobba för att det ska ge nåt...

Ja det ser inte ut som mycket mat heller, och träningen borde ju inte vara så dålig heller om du kör på och inte slöar. Bästa kanske är att räkna ut ungefär KCAL du ska äta och köpa en pulsklocka och se på ett ungefär hur du ligger i förhållande?

emma_K
2009-02-27, 13:55
Mysella:
Jo det är sant. Antaglien får jag i mej mer. Men det är måste isåfall bero på brödet isåfall...och kanske filen?

Jockefoten:
Vad tycker du jag ska äta istället för fil & musli isåfall?
på morgonen tycker jag att det är ganska ok med ca 2 dl fil och en matsked musli, +2 äpplen. På kvällen därimot kan det bli mer musli och yougurt. kanske 5dl + 1dl musli.
(och brödet) På röstbröd äter jag dock inget mer pålägg än keso. kanske 2 dl.
Middag äter jag ju tonfisk och isbergsallad + lite balsamvinäger och salt. inget mer.

Birra peroni:
OK. Något förslag på mat under en dag? Jag e inge vidare på att räkna kalorier även om jag försöker.
Måste man ha hög puls för att förbränna? Jag är ganska dålig på att ha hög puls fast jag är uthållig, om du förstår. Jag kan promenera i 4 h men jag är inte så bra på att hålla ut om det är SKITjobbigt. jag fattar inte vitsen där för då pallar ju bara i 5min?

alindvall
2009-02-27, 14:09
Angående frågan "borde jag inte gå ned?" så behöver man ju veta hur länge du tränat på det här sättet?

Men som tidigare sagt så är en pulsklocka ett oerhört bra tips om man inte riktigt vet hur mycket man tar i och om man har svårt att pusha sig det där lilla extra.

birra_peroni
2009-02-27, 14:09
Birra peroni:
OK. Något förslag på mat under en dag? Jag e inge vidare på att räkna kalorier även om jag försöker.
Måste man ha hög puls för att förbränna? Jag är ganska dålig på att ha hög puls fast jag är uthållig, om du förstår. Jag kan promenera i 4 h men jag är inte så bra på att hålla ut om det är SKITjobbigt. jag fattar inte vitsen där för då pallar ju bara i 5min?

Nej det är inte så att högpuls förbränner och lågpuls förbränner inte alls. Men det är klart att ett högre tempo kräver mer energi. Testa på att gå i 20 minuter och sen spring 10, gå i 20 igen och spring sista 10. Alt. öka tempot och gå kortare och sedan öka succesivt.

Matförslag överlåter jag till resterande delen av kolozzeum, då jag enbart äter "vanlig mat" och inte direkt bryr mig så mycket, går jag inte ner äter jag mindre, går jag inte upp äter jag mer. :)

alindvall
2009-02-27, 14:15
Mysella:
Jo det är sant. Antaglien får jag i mej mer. Men det är måste isåfall bero på brödet isåfall...och kanske filen?

Jockefoten:
Vad tycker du jag ska äta istället för fil & musli isåfall?
på morgonen tycker jag att det är ganska ok med ca 2 dl fil och en matsked musli, +2 äpplen. På kvällen därimot kan det bli mer musli och yougurt. kanske 5dl + 1dl musli.
(och brödet) På röstbröd äter jag dock inget mer pålägg än keso. kanske 2 dl.
Middag äter jag ju tonfisk och isbergsallad + lite balsamvinäger och salt. inget mer.

Birra peroni:
OK. Något förslag på mat under en dag? Jag e inge vidare på att räkna kalorier även om jag försöker.
Måste man ha hög puls för att förbränna? Jag är ganska dålig på att ha hög puls fast jag är uthållig, om du förstår. Jag kan promenera i 4 h men jag är inte så bra på att hålla ut om det är SKITjobbigt. jag fattar inte vitsen där för då pallar ju bara i 5min?

I det första svaret säger du att du äter fil och sedan blir det till yougurt och det blir mer i mängd på kvällen, kan detta bero på att du inte har ätit nog mycket/bra under dagen? Ett bra exempel på en frukost är väl havregrynsgröt och ev. en banan om du är hungrig. Det ger en bra mättnadskänsla och du står dig ett bra tag!

Sedan med att bara palla i 5 minuter, det är viktigt att våga bli trött, svettig och röd i ansiktet. Det är ju träning så kör på!

Som avslutning är det värt att notera att du nu har ett BMI på 20.4(normalvikt, gräns emot undervikt). Ännu viktigare att veta är att din "idealvikt" på 48 kilo är 17.8, alltså undervikt. Också den målvikten som är "ok" för dig att nå är 18.6 alltså också underviktig. Värt att tänka på!

<19 - 19-25 - 26-30 - > 30
undervikt - normalvikt - övervikt - fetma

emma_K
2009-02-27, 14:16
alindvall: ehh...jag har iof bara hållt på i 1månad med detta schemat, innan körde jag en helv månad men lite mindre träning.
Innan jag började på gymmen gick jag dock promenader på minst 3 timmar/dag. ofta 4.


Birra Peroni: Ok jag ska försöka, men springa har jag aldrig vågat mej på så jag verkligen blir HELT slut och då kan jag ju inte fortsätta = Dålig träning.
Då har jag tänkt att de e bättre att köra på det tempo jag klarar.

Ok men blir du inte hungrig när du isåfall minskar på maten?? Hehe, hur tacklar du sånt??

emma_K
2009-02-27, 14:19
alindvall: Ok. jo jag vet det där med BMI men jag vet även när jag mår bäst;)
Det där med frukost/kvällsmat är dock densamma även om jag äter mycket på morgonen. Det är som en vana och lite belöning med kvällsmaten då jag älskar den. så det spelar ingen roll om jag äter mer påmorgonen. därför försöker jag att INTE göra det.

Dessutom tycker jag det är svårt att öägga sej om jag inte äter innan, för annars tänker jag bara på mat..haha;)

alindvall
2009-02-27, 14:28
alindvall: Ok. jo jag vet det där med BMI men jag vet även när jag mår bäst;)
Det där med frukost/kvällsmat är dock densamma även om jag äter mycket på morgonen. Det är som en vana och lite belöning med kvällsmaten då jag älskar den. så det spelar ingen roll om jag äter mer påmorgonen. därför försöker jag att INTE göra det.

Dessutom tycker jag det är svårt att öägga sej om jag inte äter innan, för annars tänker jag bara på mat..haha;)

Det jag menade var att du äter för lite/dåligt under hela dagen och inte bara till frukost, men så klart äter du för lite eller för näringsfattigt på morgonen tenderar ju hela dagen att bli lite hetsätig. Så försök att äta rätt mängder utspritt över hela dagen. Gärna något som mättar också! för mig tycker jag inte yoghurt mättar överhuvudtaget utan är mer gott, kan nog äta flera liter utan att känna mättnadskänsla. Testa gröt! helt klart bästa frukost, mellanmål och kvällsmaten! :hbang:

14K
2009-02-27, 14:28
Har du försökt o räkna ut hur mycket energi du behöver per dag enligt deff guiden?

Lefnart
2009-02-27, 14:28
Om du har ork tycker jag du ska väga och skriva ned allt du äter i en vecka och verkligen ta med allt. Många lever t ex supersunt och på lite kcal på vardagarna, sen går de ut på lördagen och dricker 6 stora stark(eller motsvarande) och äter lite chips/jordnötter och såklart det obligatoriska Mc eller MAX-målet. Vet ju inte om du gör sånt men en enda sån dag kan radera en hel veckas resultat och t o m göra att man hamnar på kcal+ och alltså går upp i vikt.

En enkel och populär formel för att snabbt räkna ut kcal-förbrukningen på att gå är: (sin vikt x distans i km) x 0,8, i ditt fall alltså(om du kommer 6km på en timme) (55 x 6km) x 0,8 = 264 kcal. Det är knappt en halv näve med jordnötter(nu har jag iofs stora händer).

Du verkar träna så mycket och äta rätt lite så det är ju konstigt att du inte går ner nåt.

alindvall
2009-02-27, 14:34
Som de två tidigare herrarna skrivit så gör små saker mer än man tror och man måste väga in dessa för att se helheten. Men fortsätt träna som du gör, räkna ut hur mycket du ska äta och skriv ner vad du äter och sätt dig efter en vecka och se om det blev en kcalplus- eller kcalminusvecka!

emma_K
2009-02-27, 14:34
alindvall: Ok, men de brukar egentligen bara bli ett mål på morgonen och ett på kvällen efter träning..Men de dagarna jag inte kommer iväg på morgonen (som idag) blir det fan småätande hela tiden...Inte av hunger tror jag, utan sug/tristess.

Nja yougurt mättar väl inge vidare, men de e gott o stillar sötsuget;) Om jag äter gröt vill jag ofta ha vaniljyougurt för att mätta den magen (söt-sugs-magen) också...haha..
Men jag får väl försöka ge mej med det då.

Vad är en nomalpotion gröt och hur mkt kcal e det tro?

emma_K
2009-02-27, 14:38
14K: jag behöver ca 1400kcal.

Ok Guys, tack för tipsen!! Jag misstänker isåfall att det är bröd på vardagar och lite godis på Lördagarna som spelar roll...
Jag ska skriva ned och granska. Konstigt dock att inte träningen gör mer kan jag tycka. Jag blir ju sjösvett varje dag. Då trodde jag att man kunde unna sig lite mer (vilket jag nästan inte ens gör)
menmne.......

alindvall
2009-02-27, 14:46
Du äter alltså ingenting mitt på dagen? Det rekommenderar jag isåfall att börja med! Känner igen suget/tristessen, speciellt framför TV:n. Då är det bra att göra någonting annat eller ha ätit något mättande eller en måltid tidigare.

Yoghurt kan du äta ibland men kanske inte varje dag, just med yoghurt kan du ju få fram ganska enkelt hur mkt kalorier (kcal per 100g). Med gröten brukar jag ta 1dl gröt och 2dl vatten i micron i 3minuter, blir både bra och god gröt. I kalorimängd får du kika vad det står på havregrynspaketet.

1400kcal kan jag tänka mig är vid vila (om det är vad du fick fram via deffguiden efter första uträkningen). En dag framför datorn är 1400x1.2 och upp till 2.0 om man är elitidrottsman. Så beroende på hur aktiv du är ju mer kalorier behöver du.

Svetten är en bra signal på aktivitet om den inte beror på värme som den ibland gör. Svettas är ju naturligt och det gör man ju en hel del! :) Men fortsätt kämpa med träningen och börja notera vad du äter så ska du se att det ska gå hur bra som helst!

emma_K
2009-02-27, 14:55
alindvall: nej men det blir ofta att jag äter vid 10-11 och sen är jag inte hungrig/gör annat fram till träning vid 16-tiden så då "sparar" jag dem kalorierna;)

1400kcal är vid vila, men jag vill helst tänka så lite som möjligt, för jag ser träningen som ren bonus. Jag vill ju trots allt NED i vikt och då är det ju bättre å tänka så...

Ja nu får jag fan se till o styra upp de här....
Justde, en sak till. ALLLLA tjatar ju om Kvarg här på forumet. Något jag aldrig ätit, men jag kollade på kcal /100g och det ligger ju på samma mängd som med fil/yougurt??
Tror ni ändå att de e bättre å äta det än yougurt? ELler varför äter man det?? som vadå? tillvadå? hehe, jag fattar inte grejen...Varför e det så "bra"? det är ju inte så JÄTTE kalorisnålt???

Mental
2009-02-27, 14:58
Den lätta varianten av Kvarg/kesella har ett mycket lågt innehåll av fett och kolhydrater och ett relativt högt proteininnehåll varför den uppskattas av brädans besökare.

emma_K
2009-02-27, 15:02
Ok men om man är som jag: dvs vill gå ned i vikt och tränar som jag gör, samt försöker äta mestadels protein (från och med nu).
Finns risken att jag går upp i muskler då?<
Alltså om man äter proteiner, får man mer muskler än om man inte gör det??

Jag glömde skriva att jag tränar ca 40min lätt styrka innan jag tränar passen.

Mental
2009-02-27, 15:05
Med tanke på din svältkost och tillhörande träningsregim så skulle jag se "risken" att "gå upp i muskler" är lika stor som att Elvis lever och bor i Härnösand...

Toby Asp
2009-02-27, 15:06
Jag ser inget fel i det du äter, (kanske inte så nyttig med fil och müsli varje morgon).
Dock hade jag själv delat upp matintaget till ungefär vart tredje timme så du aldrig går går hungrig och kroppen ställer in sig på svält.

Sen är det aldrig fel med variation i kosten. Kött, fisk, kyckling.

Typ det enda du hade rätt i med ditt inlägg är att variation aldrig är fel.

agazza
2009-02-27, 15:20
Jag vill bara tipsa om dom röda knapparna nere i högra hörnet i varje inlägg, quote är för att svara på ett inlägg multiQ är för att svara på flera. Vill du svara på flera trycker du på multiQ på dom inlägg du vill svara på och quote på det sista inlägget du vill svara på, hoppas du förstod.

thompaboy
2009-02-27, 16:02
Någonstans föreligger det underrapportering kan man med lätthet slå fast, för med den proportionen mellan kost- och träningsmängd bör man ju ha något fysiologiskt problem om man inte går ned i vikt. Kanske är "småätandet" och "lite godis på lördagarna" som är boven?

Weekend Warrior
2009-02-27, 18:00
No offence, men.... sök hjälp.

Tolkia
2009-02-27, 18:04
Du försöker gå ner till en vikt som är på gränsen till ohälsosamt låg (jag tvivlar på att din "normal"-vikt är 48, även om det kanske är din önskevikt; att säga "jag vet när jag mår bäst" är ett ganska dåligt argument i det här fallet, då även knarkare mår bäst när de ostört får vara påtända), du tränar mer än du har kondition för och du äter mindre än kroppen behöver ens om du vore sängliggande. Du har ingen uppfattning om vad som är en normalportion. Eftersom du trots detta inte går ned i vikt kan vi konstatera att du förmodligen "glömmer" att berätta om att det ibland går överstyr och du inte orkar hålla ditt strikta matschema.

Av vad du berättar verkar du ha en solklar ätstörning, och jag tycker - i all välmening - att du skall söka hjälp för detta innan det går alldeles över styr.

mommy
2009-02-27, 20:55
På kvällen därimot kan det bli mer musli och yougurt. kanske 5dl + 1dl musli.
(och brödet) På röstbröd äter jag dock inget mer pålägg än keso. kanske 2 dl.


Du är medveten om att den måltiden, (5 dl yoghurt, 1 dl müsli, 4 rostbröd, 2 dl keso), kan landa på nästan 1000 kcal?

Mitt tips skulle ju vara att du väger maten och räknar kalorier så får du svart på vitt om du äter lagom mycket.

emma_K
2009-02-27, 21:08
Jag vill bara tipsa om dom röda knapparna nere i högra hörnet i varje inlägg, quote är för att svara på ett inlägg multiQ är för att svara på flera. Vill du svara på flera trycker du på multiQ på dom inlägg du vill svara på och quote på det sista inlägget du vill svara på, hoppas du förstod.

Thanks!*cupid*

Någonstans föreligger det underrapportering kan man med lätthet slå fast, för med den proportionen mellan kost- och träningsmängd bör man ju ha något fysiologiskt problem om man inte går ned i vikt. Kanske är "småätandet" och "lite godis på lördagarna" som är boven?

Humm...Mja, det måste det väl isåfall vara. Det trodde jag verkligen inte men jag ska skriva ned och kolla upp...

No offence, men.... sök hjälp.
VArför? För att jag vill gå ned i vikt?
Kanske låter konstigt men min normalvikt ÄR 48. Tro det eller ej.


Du försöker gå ner till en vikt som är på gränsen till ohälsosamt låg (jag tvivlar på att din "normal"-vikt är 48, även om det kanske är din önskevikt; att säga "jag vet när jag mår bäst" är ett ganska dåligt argument i det här fallet, då även knarkare mår bäst när de ostört får vara påtända),

Jo jag förstår att de låter som en ätstörning, men hur ska jag annars kunna gå ned i vikt om jag inte tränar och äter lite? Det går ju inte..?

du tränar mer än du har kondition för och du äter mindre än kroppen behöver ens om du vore sängliggande. Du har ingen uppfattning om vad som är en normalportion. Eftersom du trots detta inte går ned i vikt kan vi konstatera att du förmodligen "glömmer" att berätta om att det ibland går överstyr och du inte orkar hålla ditt strikta matschema.

Mja, fast jag orkar ju ändå med denna träning, så varför inte? Det är därför jag undrar vad som händer om man övertränar? För jag märker då inget...
Ja det enda jag kan komma på som går överstyr är att det blir godis på lördagarna och mackor/yougurt på vardagar.

Av vad du berättar verkar du ha en solklar ätstörning, och jag tycker - i all välmening - att du skall söka hjälp för detta innan det går alldeles över styr.

Ja, så som jag äter nu kanske inte är den bästa kosthållningen, men som sagt. Det är ju det som uppenbarligen krävs för att gå ned i vikt.
(skrattretande att jag inte gör det dock)



Du är medveten om att den måltiden, (5 dl yoghurt, 1 dl müsli, 4 rostbröd, 2 dl keso), kan landa på nästan 1000 kcal?

Mitt tips skulle ju vara att du väger maten och räknar kalorier så får du svart på vitt om du äter lagom mycket.

Ah, shit nej jag trodde det inte blir så mycket. Det känns ju nyttigt på nåt sätt...
Men det är typ som att äta en godispåse ju..
Måste altså börja skriva upp dårå!

Mental
2009-02-27, 21:36
Normalvikt och normalvikt, Vad som är normalt är enligt mig vad som inte är sjukligt. Ett BMI på 17.8 är lika farligt som ett BMI på ca 33-34.

Här är ett litet fint diagram över absolut dödlighet. Hos friska ickerökare.
Det är ganska lätt att utläsa vad som är sunt att väga, och följaktligen vad som är osunt.

Ett BMI kring 22 tycks vara opti om man vill vara frisk och leva, sen är det bara att öka eller minska i vikt om man vill försämra sin hälsa :)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/BMI_WhiteAndBlackAbs.gif

emma_K
2009-02-27, 21:43
Normalvikt och normalvikt, Vad som är normalt är enligt mig vad som inte är sjukligt. Ett BMI på 17.8 är lika farligt som ett BMI på ca 33-34.

Här är ett litet fint diagram över absolut dödlighet. Hos friska ickerökare.
Det är ganska lätt att utläsa vad som är sunt att väga, och följaktligen vad som är osunt.

Ett BMI kring 22 tycks vara opti om man vill vara frisk och leva, sen är det bara att öka eller minska i vikt om man vill försämra sin hälsa :)


Jo det kanske är så, men jag tycker BMI är ett ganska kasst mätningssätt, då många jag känner och har pratat med intygar att man inte kan gå helt konsekvent på den formeln.
Det må vara fel, men jag tar tyvärr det inte till mig... Jag mår sämre nu än vad jag gjort förut då jag vägt mindre.

Mental
2009-02-27, 21:49
Jo det kanske är så, men jag tycker BMI är ett ganska kasst mätningssätt, då många jag känner och har pratat med intygar att man inte kan gå helt konsekvent på den formeln.
Det må vara fel, men jag tar tyvärr det inte till mig... Jag mår sämre nu än vad jag gjort förut då jag vägt mindre.

Ja, jag mådde som en prins när jag hade ett BMI på ca 35, men jag inbillade mig inte att det var nyttigt för mig. Du får ta till dig så mycket eller lite du vill. Hur man mår och dödlighet har jag inte sett siffror på, jag är säker på att man mår toppen som rökare med, även om det innebär en rejält ökad dödlighet.

Rahf
2009-02-27, 21:52
Ja, jag mådde som en prins när jag hade ett BMI på ca 35, men jag inbillade mig inte att det var nyttigt för mig. Du får ta till dig så mycket eller lite du vill. Hur man mår och dödlighet har jag inte sett siffror på, jag är säker på att man mår toppen som rökare med, även om det innebär en rejält ökad dödlighet.

Tills de faktorer som påverkas av ökad risk slår till, typ hjärt- eller lungproblem i båda fallen.

Som mommy säger så kan det lätt skena iväg, toppa av det med att man kan vara rätt generös med påläggen utan att räkna med det och man får en underrapportering som spelar roll. Smör eller margarin är nog vanligast att folk inte bryr sig om att ta med i ekvationen.

Tolkia
2009-02-27, 21:54
Det må vara fel, men jag tar tyvärr det inte till mig... Jag mår sämre nu än vad jag gjort förut då jag vägt mindre.
Tyvärr är du inte något fysiologiskt undantag, även om du gärna vill få oss att tro det nu. Din kropp funkar, i det stora hela, inte annorlunda än andras. Det är därför du inte lyckas hålla din extremtdiet och gå ned till undervikt - kroppen blir till slut för hungrig, den gör override på hjärnan och du äter sådant du inte tänkt dig.

Vad exakt är det du tror skall bli så mycket bättre vid 48 kg? Det kan inte vara din prestationsförmåga eller din fysiska hälsa, så det måste ju vara något annat.

emma_K
2009-02-27, 22:03
Tolkia: Jo jag äter väl mer än vad jag tror då...Det e väl så:(

Jag "tror" att jag kommer att MÅ bättre. Psykiskt.
Jag mår inte bra av att mina höfter "hänger" över byxkanten, och att mina kläder är för små.
Jag vill inte gå ut och festa förjag känner mej ful.
Det kanske verkar som en värdslig sak för de flesta, men det är det verkligen inte för mej.

Mental
2009-02-27, 22:05
Tolkia: Jo jag äter väl mer än vad jag tror då...Det e väl så:(

Jag "tror" att jag kommer att MÅ bättre. Psykiskt.
Jag mår inte bra av att mina höfter "hänger" över byxkanten, och att mina kläder är för små.
Jag vill inte gå ut och festa förjag känner mej ful.
Det kanske verkar som en värdslig sak för de flesta, men det är det verkligen inte för mej.

Tada!
Det är självbilden det är fel på, eller möjligen kläderna.
Och bantning är inte lösningen på ditt problem, tyvärr.

Trance
2009-02-27, 22:06
Normalvikt och normalvikt, Vad som är normalt är enligt mig vad som inte är sjukligt. Ett BMI på 17.8 är lika farligt som ett BMI på ca 33-34.

Här är ett litet fint diagram över absolut dödlighet. Hos friska ickerökare.
Det är ganska lätt att utläsa vad som är sunt att väga, och följaktligen vad som är osunt.

Ett BMI kring 22 tycks vara opti om man vill vara frisk och leva, sen är det bara att öka eller minska i vikt om man vill försämra sin hälsa :)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/BMI_WhiteAndBlackAbs.gif

Vart kommer den bilden från?

Rahf
2009-02-27, 22:07
Man mår inte psykiskt bättre, snarare är det så att man hittar fel på ens kropp som är en permanent del av hur man är skapt. Många blir ledsna när de inser att bredden på höfterna osv. är en permanent del som man inte kan ändra, jag är en av dem. Som man så anses det inte så jättesnyggt att ha breda höfter och långa ben som jag har. Men jag får acceptera det för vad det är och glädjas åt att jag mår fysiskt bra samt sikta på andra mål som är mer realistiska.

Man blir inte automatiskt lycklig för att man uppnår ett visst mål inom träning, man hittar alltid andra saker som man vill rätta till. Det svåraste för en person i din sits är förmodligen att acceptera den utgångspunkt man har, för många innebär det att ta klivet från sin drömkropp.

Känns som att jag raljerar här.

mikaelj
2009-02-27, 22:08
Viktnedgång skall vara kvalitativ, och om du inte har något fett att tala om är det inte ens lönt att prata om viktnedgång utan då gör du bättre i att forma om kroppen. Eller spelar det ingen roll om du går ner i vikt i form av muskler eller fett, för dig? Siffrorna på vågen säger ingenting om a) muskler, b) fett, c) hälsa.

Styrketräna, ät vettigt, så kommer du att se bättre ut även om du håller samma vikt eller rentav går upp. Om du bara vill gå ner några kg kan du kapa ett ben...

emma_K
2009-02-27, 22:34
Mikelj: nej det spelar egentligen ingen roll VAD jag går ned. Det jag vet är att jag vill få smalare ben och inte så stora höfter och mage. Och jag VET att det går för jag har ju varit där!!
Att ni säger att det är omöjligt tar jag inte. För jag ser ju att folk på gymmet har svarvade kroppar. Varför skulle inte jag kunna få det igen???
Jag har efter att ha vägt mej på en såndär specialmaskin fått veta att jag har 15%fett och jag vet att de e lite men det är LIKFÖRBANNAT fett på höfter, mage och lår.

Så visst, jag formar gärna om kroppen istället, men hur gör jag det på bästa sätt? Genom att träna träna träna?? Det har ju inte gett vidare resultat hittills...:(

mikaelj
2009-02-27, 22:40
Ditt kvällsmål t.ex. verkade innehålla väldigt mycket tom energi utan särskilt mycket av varesig näring eller byggstenar (protein/fett), förutom keson. Jag vet inte hur du äter i övrigt, men det kanske kan vara något att tänka på? Se över kostvanorna -- inte nödvändigtvis minska på mängden utan äta med en annan sammansättning.

L-Sami
2009-02-27, 22:45
55kg är normalvikt för en 164cm lång tjej. Genom att bygga muskler på kroppen brukar man få fastare former, det här "lösa fettet" försvinner som är normalt för en otränad person att ha, genom att banta blir man bara missnöjd. Hur du går tillväga för att bygga muskler kan du söka här på forumet.

emma_K
2009-02-27, 23:02
L-Sami: Ok då kanske de e träning som gäller då. Men alltså för att de där fettet ska försvinna så måste jag väl ändå äta mindre? Det försvinner väl inte bara sådär??
KOlla bara på dig (?) eller iaf bilden på din sida........DÅ snackar vi fettfri! Du kan inte ha mycket fettmassa?? Så vill jag med se ut!! (fast tjejkropp;))

agazza
2009-02-27, 23:06
Jag känner en nystart nalkandes i skuggorna. En ny Kolozzeumare föds.
:D

Börja att läsa alla FAQ:s sen skriver du ner sakerna som är oklara, sen försöker du finna svaret genom att söka på forumet och till sist ifall du nu inte hittar svaret du söker, så är det bara att fråga. :)

Finns otroligt mycket kompetens på detta forum.
Jag tillhör dock inte den skaran.

emma_K
2009-02-27, 23:15
Hahaa...Ja det kanske är så;)
OK, jag ska kolla!! Tack för svar:)

L-Sami
2009-02-27, 23:28
L-Sami: Ok då kanske de e träning som gäller då. Men alltså för att de där fettet ska försvinna så måste jag väl ändå äta mindre? Det försvinner väl inte bara sådär??
KOlla bara på dig (?) eller iaf bilden på din sida........DÅ snackar vi fettfri! Du kan inte ha mycket fettmassa?? Så vill jag med se ut!! (fast tjejkropp;))

Lite kort hur jag har gått tillväga. Gick upp i vikt först samtidigt som jag tränade under en längre period (muskler byggs upp så) , sen började jag deffa (vilket innebär att bibehålla muskelmassan samtidigt som man går ner i vikt och fett) så har jag hållt på i 3-4år nu ungefär och fortsätter med det.

Det jag försöker säga är att det är inte lönt att banta, deffa om man inte har några muskler under. Bättre att bygga på sig lite, gå upp i vikt sen deffa, tro mig man får bättre resultat på det sättet. Om vi säger att du har BF% 15 nu och tycker att du har mycket fett runt låren och höfterna, men om två år när du har byggt på dig och har samma kroppsfettsprocent så kommer din kropp se helt annorlunda ut. Du har antagligen lika mycket kroppsfett på kroppen men fettet syns inte lika tydligt, det är vad jag har erfarit under min byggtid. Nu väger ca 95-100kg och kan skymta några magrutor, för några år sen vägde jag 85kg då var inte mina magmuskler lika framträdande som de är nu, samma sak gäller armar, axlar, ben, bröst, rygg osv. Har antagligen lika mycket fett på kroppen som då, men mina muskler har växt så därför syns de bättre och det här lösa fettet har blivit mindre.

Därför tror jag att det skulle fungera för dig också, att träna, gå upp i vikt litegrann, sen dieta och deffa ner. Det är vad du behöver göra om du är ute efter en liknande fysik som min på den bilden.

emma_K
2009-02-27, 23:46
L-sami: tack så mycket för svar. men shiiiit. 2 ÅR?? Är du seriös? det här ska ju gå snabbt....hehe.
Men jag kan alltså glömma att jag bli mindre då eller? Alltså smalare? Om musklerna ska synas så måste de lixom framtäda under det fettet som redan finns? Eh...om du fattar?

Men för att bibehålla denna kropp så tränar du jävligt mycket och äter endast nyttigt eller?

L-Sami
2009-02-28, 00:07
L-sami: tack så mycket för svar. men shiiiit. 2 ÅR?? Är du seriös? det här ska ju gå snabbt....hehe.
Men jag kan alltså glömma att jag bli mindre då eller? Alltså smalare? Om musklerna ska synas så måste de lixom framtäda under det fettet som redan finns? Eh...om du fattar?

Men för att bibehålla denna kropp så tränar du jävligt mycket och äter endast nyttigt eller?

2år var ett exempel bara, fort går det inte hur som helst, det är bra att vara inställd på att tålamod är viktigt om man ska börja förändra sin fysik.

Smalare kan man bli men skulle säga att man blir bara missnöjd med göra att så om man nu inte är överviktig, därför tycker jag att det är bättre att bygga lite muskelmassa för att få mer fasthet i kroppen.

Jag har inte den kroppen för tillfället som jag har på bilden, är lite större nu men lite mer fett, är i den där sk byggfasen, ska övergå till en deff-fas så småningom. Jag fortsätter för att jag vill utveckla min fysik. Tränar mycket gör jag året runt, äter nyttigt också oavsett om det är bygg eller deff, fast äter bara mer när jag bygger.

Mycket handlar om att skapa en sund inställning till mat och träning, träna regelbundet det du tycker är roligt (med styrketräning kan man åstadkomma mycket med ) ät hälsosam mat.

Jag har också varit en sån där nojig person i tonåren, tyckte att jag hade för mycket fett kring magen trots att jag egentligen inte hade det. Mycket ligger i psyket, självkänslan och så. När man åtgärdar det så vinner man mycket.

emma_K
2009-02-28, 00:22
Ok, tack igen för svar.
Jag kanske e dum som frågar och du behöver inte svara om du inte orkar heller.
Men asså håller man (du) på så hela tiden? Deff/Bulk/Deff/bulk?
När man e nöjd, måste man inte deffa hela tiden för o va "snygg" då?

Tjejer (iaf jag) och killar har ju lite olika mål. Killar vill ofta bli så stora som möjligt och tjejer vill bli små, smala och fasta.

Under den här "byggnadsperioden" för att forma min kropp antar jag att det blir ganska hårt med träning och mat, men när man väl har format sin kropp, kan man leva någorlunda "normalt", dvs inte så jättemycket träning. eller måste detta underhållas hela tiden???

Rahf
2009-02-28, 00:31
Självklart så måste det underhållas, däremot kan du räkna med att det tar rätt lång tid av total inaktivitet innan man 'förfaller'.

Vi kan säga så här: Trivs man inte med träningen och de uppoffringar som producerar resultat, då kommer man snabbt tappa glöden. Det är en långsiktig investering av tid och slit.

L-Sami
2009-02-28, 00:34
Ok, tack igen för svar.
Jag kanske e dum som frågar och du behöver inte svara om du inte orkar heller.
Men asså håller man (du) på så hela tiden? Deff/Bulk/Deff/bulk?
När man e nöjd, måste man inte deffa hela tiden för o va "snygg" då?

Tjejer (iaf jag) och killar har ju lite olika mål. Killar vill ofta bli så stora som möjligt och tjejer vill bli små, smala och fasta.

Under den här "byggnadsperioden" för att forma min kropp antar jag att det blir ganska hårt med träning och mat, men när man väl har format sin kropp, kan man leva någorlunda "normalt", dvs inte så jättemycket träning. eller måste detta underhållas hela tiden???

När man är nöjd så är man nöjd, man behöver varken bulka eller deffa utan bara underhålla, träna för att underhålla det man har byggt upp. Jättemycket träning behövs inte heller för att bygga upp en någorlunda fysik, kan räcka med några styrkepass i veckan. Det viktigaste är att man själv vill och hittar gnistan till träning utan att det känns som tvång. När träningen känns som tvång då är det lika illa som att försöka bli smalare och smalare hela tiden, tycker jag.

emma_K
2009-02-28, 00:37
Okidok.....Då blir det till att träna järnet framöver då:D TAck för svar!!

Nelli
2009-02-28, 01:16
Okidok.....Då blir det till att träna järnet framöver då:D TAck för svar!!

:) Bra att du andrat installning!
tank aven pa att vila!
At mycket protein (deffguiden kommer ge dig tips pa hur mycket) fett ar oxa valdigt viktigt - speciellt som tjej. men det kommer du lara dig i deffguiden.
Forsok att inte stirra dig blind pa vagen, det spelar lixom ingen roll hur mycket man vager - faktist - det ar spegeln och kanslan i kroppen som betyder nagot.
lycka till pa vagen mot din starkare fastare kropp och sinne

thompaboy
2009-02-28, 14:09
Om du nu tagit till dig Samis råd så stämmer jag in i hyllningskören;)