handdator

Visa fullständig version : Hantlar, till bröst och armar?


Suffering
2009-02-27, 00:27
Tjena!

Eftersom jag inte har tid att ge mig iväg till gymmet så undrar jag om det funkar att köpa hantlar och göra lite olika övningar hemma för att träna bröst och armar (armar går ju självklart, undrar mer för bröst).

Är dessutom väldigt fattig så har inte råd me massa träningsmaterial men ett par hantlar skulle va skönt att ha.

Mr Schtekare
2009-02-27, 00:32
Inte den duktigaste inom detta men klart du kan träna bröst och armar med hantlar :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

där har du länkar till olika övningar som denna person funderar på att göra, länkar som alltså visar små "video snuttar" på hur övningarna går till.
kanske ger dig några ideér :)

Suffering
2009-02-27, 00:39
Inte den duktigaste inom detta men klart du kan träna bröst och armar med hantlar :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

där har du länkar till olika övningar som denna person funderar på att göra, länkar som alltså visar små "video snuttar" på hur övningarna går till.
kanske ger dig några ideér :)

Tack för länken!
Fanns en hel del övningar för att träna bröst me hantlar :)

Nu ska man bara hitta nån bra och billigt ställe som säljer de då :)

EliasX
2009-02-27, 08:24
Suffering, du är ganska snett ute när det gäller prisklass och du tjänar fan på att köpa ett gymkort istället, då får du ut mer av dina penngar i min mening.

Sålänge du inte lyckas hitta nått dunderpaket på blocket (det paketet Utan bänk, 50st 0.25kg vikter, ställning osv á la "Allt ska bort") så kommer du tvingas köpa dem Nya i butik.
Det billigaste jag själv hittade när jag köpte var på Stadium, 27,5 kg totalt på 1 hantel och tillhörande paket, vare 17kg? Så för endast en hantel, som dock är jävligt klen, fick jag punga ut 7-800 spänn.

Köper du två hamnar du på (lala typ) 1500:- och kan då såklart få ut träning av överarm och underarm med hantlarna i många år framöver, däremot blir det nog ganska skralt för brösten med så lite vikt, om inte direkt så efter ett år beroende på hur stark du är idag.

Så för att sen kompensera, såvidare du inte efter ett år igen köper extra vikter att lägga på, måste du eventuellt börja Super-setta med armhävningar följt av flies/hantelpress osv.

Jag tror personligen att du får ut mer glädje, variation och träning för ett halvårskort på friskis som är i den prisklassen, även där kan du träna ben, rygg och mage i tusen varianter.

Om du desperat vill gömma dig från gymmet finns annars en cool snubbe som har massor av tips till hemmaträning, Scooby1961 på youtube, massor vids och sen länk till hans egen sida där han tipsar ännumer.

Lycka till!

Rocco74
2009-02-27, 10:43
Han hade ju inte tid skriver han ju!

JoeyP
2009-02-27, 11:01
Be nån polare som går it industri elr nåt göra hantlar åt dig :D

Gå runt och sno däck från bilar, skaffa en stång, släng på däcken på varsin sida, börja pumpa. BIFF.

EliasX
2009-02-27, 12:06
Han hade ju inte tid skriver han ju!

Tid är det enda man har, som det så fint heter. Har man inte tid att gå till gymmet har man inte tid att träna helt enkelt. Hur fan ska man träna snabbare bara för man tränar hemma?
Antingen tränar man, eller så gör man det inte...

"åå 15min pendel, det är ju på den här tiden jag ska fila naglarna och gela upp håret! Den tiden kan jag inte undvara för en hälsosam livsstil!"

pragmatist
2009-02-27, 12:19
Tid är det enda man har, som det så fint heter. Har man inte tid att gå till gymmet har man inte tid att träna helt enkelt. Hur fan ska man träna snabbare bara för man tränar hemma?
Antingen tränar man, eller så gör man det inte...

"åå 15min pendel, det är ju på den här tiden jag ska fila naglarna och gela upp håret! Den tiden kan jag inte undvara för en hälsosam livsstil!"

Du är inte småbarnsförälder hör jag.

krellik
2009-02-27, 12:53
Tipset är att göra en hemagjord hantel med riktigt långa sidor där man placerar vikter... Sen tränar du en sida i taget, på så sätt sparar du många kronor och kan lägga på mer vikt på den hanteln du kör med...

Enarmad hantelbänkpress är en riktigt rolig övning, musklerna runt midjan får jobba som fan så du inte ramlar av bänken och börjar du faila så kan andra armen hjälpa till att kontrollera hanteln... Inte dumt alls...

Morty
2009-02-27, 13:02
Hela kroppen kan tränas om man har ett par hantlar. Hantelrodd någon? Marklyft med hantlar? Utfallssteg med hantlar? Frontböj med hantlar? Fantasi requested!

Beepfaaarp
2009-02-27, 13:21
Cykelringen har väl ok priser på hantlar och vikter, 300:- för 4x5kg. Annars finns Rusta etc hantelset som kan va ännu billigare men där är kvaliteten varierande.

Suffering
2009-02-27, 13:23
Tack för era inlägg!

Jag börjar med att köpa ett set tänkte jag. Nåt billigare så köper ja nytt sen när/om de behövs. :)

saab900
2009-02-27, 15:18
Cykelringen har väl ok priser på hantlar och vikter, 300:- för 4x5kg. Annars finns Rusta etc hantelset som kan va ännu billigare men där är kvaliteten varierande.

Rustas är rätt så dålig kvalité, har ett par sådana hemma. Viktstängerna är gängade, så man skruvar på stoppet, som sedan låser med en gummipackning. Efter ett par veckor är gummipackningen nedsliten så ingen kontaktyta finns kvar, och så börjar skita gänga upp sig när du reppar.

EliasX
2009-02-27, 16:52
Du är inte småbarnsförälder hör jag.

Sant, jag är inte heller rullstolsbunden, fastkedjad i en stolpe eller utan armar. Detta hade oxå varit ett hinder för en person som vill träna men har svårt att ta sig tid.
Jag antar att du menar förhinder för att komma iväg till gymmet.

Kan man inte så Kan man inte, annars tar man sig tid.

hasic
2009-02-27, 19:47
Sant, jag är inte heller rullstolsbunden, fastkedjad i en stolpe eller utan armar. Detta hade oxå varit ett hinder för en person som vill träna men har svårt att ta sig tid.
Jag antar att du menar förhinder för att komma iväg till gymmet.

Kan man inte så Kan man inte, annars tar man sig tid.

Eller inte. Ts gör så gott denne kan utifrån sina förutsättningar. Bara för att du tränar på gym innebär det givetvis inte att det är det enda effektiva.

EliasX
2009-02-27, 22:43
Eller inte. Ts gör så gott denne kan utifrån sina förutsättningar. Bara för att du tränar på gym innebär det givetvis inte att det är det enda effektiva.

Ah nej fan heller, mycket riktigt som du sejer. Mitt svar till trådskaparen var riktat just mot styrketräning då det är det han själv nämner. Med avseende på träning föredrar jag själv en god blandning och springer själv 6km 2ggr i veckan och tränar thaiboxning 2 dagar á 60min.

Tillbaka till topic nu. Det handlar om hans träningsvanor/villkor/alternativ, inte mina.

Chrillee
2009-02-28, 03:01
Rusta har billiga hantlar. Köpte själv där. 349:- för 20kg á hantlar.

hasic
2009-02-28, 07:24
Ah nej fan heller, mycket riktigt som du sejer. Mitt svar till trådskaparen var riktat just mot styrketräning då det är det han själv nämner. Med avseende på träning föredrar jag själv en god blandning och springer själv 6km 2ggr i veckan och tränar thaiboxning 2 dagar á 60min.

Tillbaka till topic nu. Det handlar om hans träningsvanor/villkor/alternativ, inte mina.

Precis, hans träningsvanor, villkor och alternativ. Hinner han inte gå till ett gym så gör han inte, för det är det inte alla som gör. Det var bara några månader sedan jag själv hade problem med att hinna med. Om han inte ser det som sin första prioritering, d.v.s. att han måste hinna till gym, så är det inte så konstigt att han inte hinner.

Traenarn
2009-02-28, 11:58
Tid är det enda man har, som det så fint heter. Har man inte tid att gå till gymmet har man inte tid att träna helt enkelt. Hur fan ska man träna snabbare bara för man tränar hemma?
Antingen tränar man, eller så gör man det inte...

"åå 15min pendel, det är ju på den här tiden jag ska fila naglarna och gela upp håret! Den tiden kan jag inte undvara för en hälsosam livsstil!"

OMFG, du tror alla som vill kan pendla också? Eller över huvudtaget kan ta sig till gymmet när de behagar? .. du verkar ha grymt bra koll på resten av befolkningen i Sverige!:smash:

ahl-
2009-02-28, 12:06
om du inte har någon eller råd att köpa någon bänk så kan det bli svårt med bröst.. om du inte enbart vill köra flies :)

edit: tänker på djupet

Sideshow Bob
2009-02-28, 14:13
Jag har småbarn så gym hemma passar mig grymt bra.
Bra att kunna gå ner i källaren och köra ett pass allt på ca 35-45 min.
Har en babykamera så jag ser ifall de små vaknar, väldigt bekvämt.

Nä, nu blir nog dags att gå ner och köra ett ryggpass

Fordon
2009-03-01, 00:04
Tid är det enda man har, som det så fint heter. Har man inte tid att gå till gymmet har man inte tid att träna helt enkelt. Hur fan ska man träna snabbare bara för man tränar hemma?
Antingen tränar man, eller så gör man det inte...

"åå 15min pendel, det är ju på den här tiden jag ska fila naglarna och gela upp håret! Den tiden kan jag inte undvara för en hälsosam livsstil!"


Väx upp. *slap*