handdator

Visa fullständig version : CLA (igen)


Kimo
2003-07-27, 10:32
Vet att CLA har varit uppe flera gånger tidigare men jag eftersöker den ultimata kosthållningen när man äter CLA-kapslar (1000 mg, varav 600 mg CLA), tre gånger om dagen (frukost, lunch, middag).

* Jag äter E-vitamintillskott, dels 120 mg fördelat på morgon och kväll genom Mitt Val Sport och 400 mg/596 IE Donsbach E-vitamintillskott. Är detta lagom? Vilken tid på dygnet bör E-vitamintillskottet tas för bästa effekt?

* Är det en poäng i att äta Omega-3 och CLA samtidigt?

eiselt
2003-07-27, 18:52
Viktigt är nog att dra ned på kolhydraterna och försöka hålla insulinet nere eftersom detta påverka HSL som reglerar mobilisteringen av fettsyror. Fiskolja är alltid bra men det finns nog inget som tyder på att det kan "samverka" med CLA.

/ Henrik

LunaSpice
2003-07-28, 10:14
Däremot så kan GLA "samverka" med CLA och (tror jag) fiskolja. Jag är dock ganska säker att fiskolja är ett säkrare alternativ då det har en bättre procentuell verkan så att säga. Den verkar på flest individer...CLA är mer individuell.

eiselt
2003-07-29, 12:50
Originally posted by LunaSpice
Däremot så kan GLA "samverka" med CLA och (tror jag) fiskolja. Jag är dock ganska säker att fiskolja är ett säkrare alternativ då det har en bättre procentuell verkan så att säga. Den verkar på flest individer...CLA är mer individuell.


Det är väl GLA som bör "samverka" med Omega-3. :)

/ Henrik

LunaSpice
2003-07-29, 21:14
Originally posted by eiselt



Det är väl GLA som bör "samverka" med Omega-3. :)

/ Henrik

Så var det nog. My bad... blandar gärna ihop alla de där fettsyrorna. :)

Kimo
2003-07-31, 12:49
Ingen som har någon idé om när på dygnet man bör ta E-vitamintillskottet?

eiselt
2003-07-31, 12:59
Ta det till frukost, men det specalr nog inte så extremt stor roll eftersom det är ett fettlösligt vitamin och har längre halveringstid i kroppen.

/ Henrik

Kimo
2003-07-31, 23:43
Man tackar och bugar för informationen.