handdator

Visa fullständig version : Fundering om mjölk


Snorkelfarsan
2009-02-26, 22:13
Frågan har vart uppe förut men jag har inte hittat nåt vettigt svar. Till vilken grad motverkar fosfaterna i mjölken upptaget av kalcium? Kan det vara så att upptaget hämmas väldigt mycket och att det är en av anledningarna till att man i t ex Nordeuropa har hög procent av osteoporos bland befolkningen trots stort intag av mejeriprodukter?

Utöver det vill jag gärna ha era funderingar kring detta: Är det inte jäkligt konstigt att vi människor (många av oss iaf) dricker modersmjölken från en annan varelse? Kalvar ska ju dricka komjölk och spädbarn ska dricka modersmjölk, mig veterligen finns det ingen kalv som dricker mjölk från våra mödrar.
Det är väl ingen idé att börja disskutera vad vi är "skapta" för att äta, då ingen egentligen vet och det inte heller leder någon vart. Men visst är det lite underligt att mjölken från en annan varelse är en så otroligt basal och stor del av vår kost? Borde vi inte nöja oss med att amma tills vi är 1-3 år gammla..

Morty
2009-02-26, 22:18
Utöver det vill jag gärna ha era funderingar kring detta: Är det inte jäkligt konstigt att vi människor (många av oss iaf) dricker modersmjölken från en annan varelse? Kalvar ska ju dricka komjölk och spädbarn ska dricka modersmjölk, mig veterligen finns det ingen kalv som dricker mjölk från våra mödrar.


lite knasigt är det väl, och insulinutsöndringen som mjölk ligger bakom pekar väl på att det inte egentligen ska vara så, men det är i övrigt mycket nyttigt så det finns ju ingen anledning att man inte ska amma kossor! ^^,

Kräket
2009-02-26, 22:36
lite knasigt är det väl, och insulinutsöndringen som mjölk ligger bakom pekar väl på att det inte egentligen ska vara så, men det är i övrigt mycket nyttigt så det finns ju ingen anledning att man inte ska amma kossor! ^^,

Är detta något att ta i särskilt beaktande? I min kost består en övervägande del av protein och energi av mejeriprodukter. Både keso, kesella och mjölk. Jag trivs bra med detta. Tycker det smakar bra och ger god energi.

Bör jag tänka om i och med insulinpåverkan?

Snorkelfarsan
2009-02-26, 23:04
Det är väl vassleproteinet i mjölken som ger det store insulinpåslaget, och Cottage Cheese och kvarg består väl av i princip bara kaseinprotein, så det borde väl inte ge ett stort insulinpåslag?

Det är nog ingen fara att du käkar en burk keso och kesella om dagen, och kanske lite mjölk också. Men handlar det om 1 liter mjölk och 1 kg kvarg plus ost på mackan så kanske det är för mycket.

WHITEFOLKS
2009-02-26, 23:10
Kasein ger ett duktigt insulinpåslag det också.

Morty
2009-02-26, 23:39
Är detta något att ta i särskilt beaktande? I min kost består en övervägande del av protein och energi av mejeriprodukter. Både keso, kesella och mjölk. Jag trivs bra med detta. Tycker det smakar bra och ger god energi.

Bör jag tänka om i och med insulinpåverkan?

Jag tycker att det är något du kan bry dig lite i alla fall. Dock finns det dietister på forumet (eller blivande sådana :)) som absolut vet mer än mig om detta!

Jag kan bara hålla med dig om att det är gott, äter själv mejeriprodukter till mellan 0.5-1L mjölk om dagen!

Eddie Vedder
2009-02-27, 06:08
Angående benskörheten tror jag mer på otillräckliga intag av D-vitamin. Eventuellt i kombination med för mycket A-vitamin dessutom.

Sedan finns ju alltid eviga confounders såsom fysisk inaktivitet, rökning m.m. om man går på befolkningsnivå men det har man trots allt kontrolerat bra för i mycket studier.

Hög mjölkkonsumtion av mjölk från skandinaviska kor har sammankopplats med risk för diabetes, risk för prostatacancer och bröstcancer finns det en hel del forskning som stödjer och även visst stöd för t.ex. kolorektal cancer. Prostatacancerns orsak tror vissa är kalcium men det är jag tveksam till. Det kan dock vaea värt att nämnaför på Kolo brukar det oftast sägas att det ÄR kalcium som är boven men det är långt ifrån så klarlagt.

Sverker
2009-02-27, 07:00
Frågan har vart uppe förut men jag har inte hittat nåt vettigt svar. Till vilken grad motverkar fosfaterna i mjölken upptaget av kalcium? Kan det vara så att upptaget hämmas väldigt mycket och att det är en av anledningarna till att man i t ex Nordeuropa har hög procent av osteoporos bland befolkningen trots stort intag av mejeriprodukter?

Utöver det vill jag gärna ha era funderingar kring detta: Är det inte jäkligt konstigt att vi människor (många av oss iaf) dricker modersmjölken från en annan varelse? Kalvar ska ju dricka komjölk och spädbarn ska dricka modersmjölk, mig veterligen finns det ingen kalv som dricker mjölk från våra mödrar.
Det är väl ingen idé att börja disskutera vad vi är "skapta" för att äta, då ingen egentligen vet och det inte heller leder någon vart. Men visst är det lite underligt att mjölken från en annan varelse är en så otroligt basal och stor del av vår kost? Borde vi inte nöja oss med att amma tills vi är 1-3 år gammla..

Jag rekomenderar dig att läsa Conn Igguldens böcker om Djingis Khan. Djingis hade det inte så fett i första boken Stäppens Krigare. Ute på de öppna stäpperna finns inte så mycket att äta men hade man en häst så kunde man dricka djurets blod eller dricka stons mjölk. Lite kuriosa är att de även uppskattade jäst stomjölk, airag.


Till sak.

Vi kan söka och diskutera information om kalcium mjölk i evigheter utan att hitta det ABSOLUTA svaret. Upptaget av allt kalcium är dåligt. Rekomenderat intag ligger på drygt 1 g / dag men förlusterna från kroppen ligger på 300 - 400 mg / dag. Alltså är upptaget från tarmen bara 300 - 400 mg / dygn. Det mesta kalciumet passerar bara rakt igenom.

Tittar vi på vilken form kalcium finns i mjölk upptäcker vi att det finns fritt kalcium i vasslen, det finns olösligt kalcium bundet till fosfater och citrater. Bara genom att värmebehandla mjölken kommer dessa jämnvikter att förskjutas fram och tillbaka vilket gör mängderna fritt kalcium svåra att överblicka.
Det intressanta är att ca hälften av kalciumet i mjölk sitter bundet eller assosierat till kaseinet. Här finns goda möjligheter att kalcium följer med som motjon till aminosyrorna när vi tar upp dem i tarmen.


Mest rättvist borde vara att mäta benmassan och jämföra dem mot kosten på stora grupper av mäniskor. Mjölkdrickare mot inte mjölkdrickare som exempel. Givetvis räknas alla mjölkprodukter i kosten som ost, grädde, mjölkpulver osv.

King Grub
2009-02-27, 09:31
Är detta något att ta i särskilt beaktande? I min kost består en övervägande del av protein och energi av mejeriprodukter. Både keso, kesella och mjölk. Jag trivs bra med detta. Tycker det smakar bra och ger god energi.

Bör jag tänka om i och med insulinpåverkan?

Akut insulinfrisättning är inte skadlig hos friska individer.

Det är kroniskt förhöjda nivåer som är skadligt, och det åstadkoms av ett allmänt dåligt leverna (sjukdomar undantagna), inte av mjölk.

Inte med insulin att göra, men kasein från våra skandinaviska kor verkar vara kopplat till ökad risk för diabetes.

Kräket
2009-02-27, 10:21
Akut insulinfrisättning är inte skadlig hos friska individer.

Det är kroniskt förhöjda nivåer som är skadligt, och det åstadkoms av ett allmänt dåligt leverna (sjukdomar undantagna), inte av mjölk.

Inte med insulin att göra, men kasein från våra skandinaviska kor verkar vara kopplat till ökad risk för diabetes.

Okej, tack så mycket för svaret!

Jag tränar närmast dagligen. Har relativt låg procent fett på kroppen och äter (nog) i övrigt snudd på exemplariskt.

Då känner jag mig lugn! :)

Snorkelfarsan
2009-02-27, 23:06
Jag tackar ödmjukast för alla de bra svaren, det var mycket mer än jag hade hoppats att få reda på i en enda tråd :). Det blir till att spara den här bland mina favoriter!

Förhoppningsvis utför någon en seriös och bred studie som tar upp just det du beskriver Sverker, det vore väldigt intressant. Då kan man iaf tydligare se huruvida kalciumet i mjölken absorberas m.m.

Eddie Vedder
2009-02-28, 07:07
Förhoppningsvis utför någon en seriös och bred studie som tar upp just det du beskriver Sverker

Finns det inte redan gott om studier som jämför populationer avseende t.ex. mjölkkonsumtion?

Asiater kontra amerikaner t.ex. Jag vet en studie (har dock ingen referens) där man undersökte bröstcancer hos japanska kvinnor i Japan och dess släktingar som efter andra världskriget levt i USA. Mer bröstcancer i varje generation.

Jag ger alltså bara ett exempel, många faktorer kan ligga bakom den utvecklingen och jag kan även ha helt fel. Men jag är fortfarande övertygad om att undersökningar FINNS där populationer jämförs och där olika hälsofaktorer ställs mot varandra i kombination med olika livsstilsfaktorer.

Att benskörheten visat sig vanligare i Sverige än i Finland trots likvärdig mjölkkonsumtion har man ju t.ex. delvis tillskrivt A-vitaminberikningen som möjlig faktor.

alindvall
2009-02-28, 09:21
Trots min laktosintolerans och minimala intag av mjölk under min uppväxt har jag aldrig upplevt någon benskörhet eller andra problem. Tror inte att människan ska behöva dricka andra djurs modersmjölk för att få ett starkt skelett. Detta lär vi klara på egen hand.

stridis
2009-02-28, 13:00
Benskörhet är en "tyst" sjukdom som drabbar äldre. Du är en icke utmärglad 19-20 årig? man som tränar, varför skulle du lida en sådan brist att du skulle märka av det?

Det skulle verkligen vara Z-score FTL då.

Snorkelfarsan
2009-02-28, 23:14
I vårt samhälle har mjölken blivit en sån basal del av vår kost att det är i princip socialt inacceptabelt att inte dricka den. Kommer ihåg när jag var liten och det var någon som var laktosintollerant eller inte drack mjölk, det var jättekonstigt och den personen fick ofta höra att man måste dricka mjölk för att bli stor och stark osv. Jag är ganska säker på att det går att komplettera sitt behov av kalcium på andra sätt än att dricka andra däggdjurs mjölk. Det vore ju väldigt konstigt om människor är dom enda djuren som måste dricka mjölk genom hela sina liv för att vara friska och hälsosamma, eller iaf fylla upp sin kvot av kalcium; känns som en miss i evolutionen i såna fall.

Scratch89
2009-02-28, 23:45
Det vore ju väldigt konstigt om människor är dom enda djuren som måste dricka mjölk genom hela sina liv för att vara friska och hälsosamma, eller iaf fylla upp sin kvot av kalcium; känns som en miss i evolutionen i såna fall.

Snarare att vi människor har en fördel att vi kan ta nytta av andra djur på ett bättre sätt. Det är ju dessutom inget måste; majoriteten av världens befolkning är laktosintoleranta och har inte druckit annan mjölk än den man diade från sin mor.

Durante
2009-03-01, 10:18
Jag har börjat bli fruktansvärt trött efter att jag har druckit mjölk. Förut har jag druckit kopiösa mängder mjölk men nu den senaste tiden har jag börjat misstänka att det är den som gör mig så trött. Jag kan dricka en liter till maten och efter det så kan jag bli så trött att jag knappt kan göra något annat än att lägga mig i sängen.
Tror ni det kan ha att göra med insulinet och begynnande diabetes?

Eddie Vedder
2009-03-01, 10:24
Tror ni det kan ha att göra med insulinet och begynnande diabetes?

Att en trötthet efter mjölkdrickande i sig skulle vara ett tecken på begynnande diabetes typ 2 hos en frisk, ung och vältränad individ är väldigt osannolikt.

Men självklart skall inte jag sitta på andra sidan av ett tangentbord och säga något. Har du stark hereditet för att utveckla diabetes? OM du nu är orolig på riktigt och har fog för din oro bör du ju kolla upp det. Men utifrån den lilla information du ger, "mjölkdrickande - bli trött", så känns det som en väldigt långt dragen slutsats.

Sverker
2009-03-01, 11:11
Varför dricka mjölk till maten ? En måltid är komplett redan från början.

Mjölk passar bättre som mellanmål tillsammans med smörgås/gröt. För mig är 1 liter mjölk en kopiös mängd på en gång. En liter per dag är en mer förnuftig mängd.

Eddie Vedder
2009-03-01, 11:41
Det vore ju väldigt konstigt om människor är dom enda djuren som måste dricka mjölk genom hela sina liv för att vara friska och hälsosamma, eller iaf fylla upp sin kvot av kalcium; känns som en miss i evolutionen i såna fall.

Det råder inga tvivel om att andra djurs mjölk inte på något sätt är ett krav för varken adekvat kalciumintag, benbildning eller tillväxt.

Tolkia
2009-03-01, 12:58
Scrathc89 påpekar en sak som är viktig i resonemanget kring huruvida människan "bör", "får", "skall" eller "behöver" dricka andra djurs mjölk - människan kan utnyttja andra djur för sin egen överlevnad, och därför gör vi det. Förvånansvärt många "klassiska växtätare" (kor och hästar, t.ex.) visar sig villiga att både dricka mjölk och äta korv om man bjuder dem, däremot är de alldeles för dåliga jägare för att skaffa sig tillgång till korven medan den fortfarande går på alla fyra.

+1 på Sverker angående att dricka en liter mjölk till maten. Det är mycket. Blir man trött efter att ha ätit ett stort mål mat nedsköljt med en liter mjölk skulle min första gissning vara paltkoma.

Durante
2009-03-01, 14:42
Scrathc89 påpekar en sak som är viktig i resonemanget kring huruvida människan "bör", "får", "skall" eller "behöver" dricka andra djurs mjölk - människan kan utnyttja andra djur för sin egen överlevnad, och därför gör vi det. Förvånansvärt många "klassiska växtätare" (kor och hästar, t.ex.) visar sig villiga att både dricka mjölk och äta korv om man bjuder dem, däremot är de alldeles för dåliga jägare för att skaffa sig tillgång till korven medan den fortfarande går på alla fyra.

+1 på Sverker angående att dricka en liter mjölk till maten. Det är mycket. Blir man trött efter att ha ätit ett stort mål mat nedsköljt med en liter mjölk skulle min första gissning vara paltkoma.

Jag är inte säker på att det inte bara är paltkoma, men jag misstänker mjölken eftersom jag inte blir alls lika trött när jag äter en stormåltid utan mjölk.
Jag var allergisk mot mjölk när jag var liten, kan det vara någon slags allergi som kommit tillbaka?
Mängden är bara pga jag älskar mjölk, jag tycker inte det finns någon godare dryck. :)

stridis
2009-03-01, 15:00
Jag var allergisk mot mjölk när jag var liten, kan det vara någon slags allergi som kommit tillbaka?


Det vanliga är ju att man växer från den och att det är ok sedan. Har du några andra symptom förutom trötthet? Kan iofs inte svara på frågan, bara skaffat mig ett hum om vad det innebär för bäbisar.

Snorkelfarsan
2009-03-03, 00:14
Det råder inga tvivel om att andra djurs mjölk inte på något sätt är ett krav för varken adekvat kalciumintag, benbildning eller tillväxt.

Precis, men det är sällan man får höra det. Ofta är det ju att mjölken är "livsviktig". "Hur ska barnen växa och få starka ben om dom inte dricker mjölk! Det står ju så på baksidan av mjölkpaketen!"

Rätt meningslös diskussion att föra, har bara stört mig på det ibland.

Scrathc89 påpekar en sak som är viktig i resonemanget kring huruvida människan "bör", "får", "skall" eller "behöver" dricka andra djurs mjölk - människan kan utnyttja andra djur för sin egen överlevnad, och därför gör vi det.

Precis, håller helt med er där. Varför inte utnyttja möjligheten att förtära en så näringsrik dryck? Det jag dock - som sagt - stör mig på är att mjölken framställs som ett MÅSTE av många, när det ju inte är det.

bollio
2009-03-03, 02:33
Att vi inte är "skapta" för att dricka mjölk som om det vore konstigt eller onaturligt är ett så jävla tröttsamt argument. Komjölk är inte mer än filtrerat blod och den enda födan som är fullständigt artegen är modersmjölk och människokött. Vi får hålla oss till godo med andra arter och utnyttja dessa för våran överlevnad, så varför inte utnyttja mjölk? Finns det några anledningar med grund i solid vetenskap?

Eddie Vedder
2009-03-03, 06:09
Rätt meningslös diskussion att föra, har bara stört mig på det ibland.


Det förstår jag iofs inte varför du stör dig på. Nog för att det inte är en sanning men inte tror jag det gör någon skada heller.

Det är inte så att frukosten är dagens viktigaste mål även om det ibland nämns. Men får det folk med oregelbundna matvanor att inleda ett hälsosammare liv genom att inleda varje dag med en ordentlig frukost känns det ju som onödig energi att lägga på att störa sig på.

Snorkelfarsan
2009-03-03, 23:55
Vi får hålla oss till godo med andra arter och utnyttja dessa för våran överlevnad, så varför inte utnyttja mjölk? Finns det några anledningar med grund i solid vetenskap?

Självklart ska vi utnyttja mjölken om vi kan, och det kan vi ju. Det är dock ändå lite skillnad på kött och mjölk. Andra djurs kött och vävnader äter ju alla kött- och allätare - det är ju bara att dräpa djuret och äta upp det. Men mjölk måste ju mjölkas eller sugas ut, och det är inte naturligt för andra djur att göra än på sina mödrar. Det är bara människor som tack vare sin uppfinningsrikedom och intelligens kan göra det på andra djur. Däri ligger skillnaden som gör det lite intressant.
Som sagt är det dock ingen idé att föra den här diskussionen vidare, den leder ingenstans. Ville bara påpeka att jag iaf tycker att det är skillnad. (Men du kanske menade det underförstått).

Det förstår jag iofs inte varför du stör dig på. Nog för att det inte är en sanning men inte tror jag det gör någon skada heller.

Det är inte så att frukosten är dagens viktigaste mål även om det ibland nämns. Men får det folk med oregelbundna matvanor att inleda ett hälsosammare liv genom att inleda varje dag med en ordentlig frukost känns det ju som onödig energi att lägga på att störa sig på.

Du har helt klart en poäng, det är inget problem. Men jag tycker ändå att det finns för många som är nästan fanatiska över mjölk, och fanatism är aldrig bra, inte i någon form.

Sverker
2009-03-04, 07:01
Snorkelfarsan !

Tänk på att livet är fantastiskt.
Det finns massor av bakterier som knäckt koden för mjölk och lärt sig bilda laktas/beta-galaktosidas.
Naturen skapar däggdjuret och får det att bilda den unika sockerarten laktos. Vips kommer nästa organism och utnyttjar den nya näringskällan. Livet är en evig kattoråttalek:D


Bladlöss tugga på trädens blad. De bildar ett överskott av glukos som de utsöndrar, lusapiss. Myror har lärt sig att mjölk bladlöss;)


Det är bara till att erkänna. Vi är parasiter.

Eddie Vedder
2009-03-04, 07:41
Men jag tycker ändå att det finns för många som är nästan fanatiska över mjölk, och fanatism är aldrig bra, inte i någon form.

Där ser man. Jag har aldrig upplevt någon fanatism FÖR mjölk, bara påpekande om att det är nyttigt och ofta värdefullt för barn.

Fanatismen gäller snarare många mjölkmotståndare som likställer mjölk med gift.

Robbelibob
2009-03-04, 10:16
"Men mjölk måste ju mjölkas eller sugas ut, och det är inte naturligt för andra djur att göra än på sina mödrar."

"Common ants carefully maintain herds of Aphids and drink the nectar from their bodies. Here we see an example of a non-human species drinking the nutritive secretion (a.k.a. milk) of another species"

bollio
2009-03-04, 13:50
Snorkelfarsan, vem är du att avgöra vad som är naturligt eller inte? Även om det inte skulle vara naturligt, varför skulle det vara dåligt för oss?

Snorkelfarsan
2009-03-05, 00:00
Jag har inte påstått att det är dåligt, och jag misstänkte att det nog fanns nån annan organism som trots allt kunde dricka "mjölk" från andra. :). Men då får man väl nöja sig med att säga att vi är det enda däggdjuret som kan...
Och ni har rätt i att man inte ska börja prata om vad som är naturligt hit eller dit, det är ingenting som jag har nån aning om iaf. Jag kunde formulerat mig bättre. Dock hör det väl inte till normalbilden för hur det brukar se ut i naturen. Men vad spelar det för roll? Precis som du påpekar Sverker så kan nästan vad som helst hända i naturen och när allt kommer omkring så handlar det ju bara om att överleva.

Eddie, fanatism må vara ett något överdrivet yttryck för det jag försökte framföra. Jag skrev dock nästan. Men jag håller med dig om att det finns betydlig många fler mjölkmotsåndare som blir rabiata över ämnet än det finns "mjölkföreträdare".
Det jag har velat framfröra och som jag har upplevt är att vissa människor har någon form av övertro på mjölken bara för att dom har fått höra hur bra det är hela sina liv, utan att någon sagt något annat.
Men skit samma egentligen, det gäller ju så många andra saker i samhället så det är ingen idé att framföra det som någon form av argument, jag vet nog inte ens vad det är jag försöker få sagt längre. Antar att jag inte bara vill vika mig utan att få nåt vettigt sagt :).
Jag bör påpeka att jag inte är någon "mjölkmotståndare" om ni nu trodde det, utan det ingår flera olika typer av mejeriprodukter i min dagliga kost.
Målet med tråden var väl att vädra mina tankar lite och kanske ändra dom eller lära mig nåt nytt, inte att provocera - vilket det nästan känns som att ni tror att jag försöker göra. En diskussion ville jag däremot ha och det fick jag. Och jag har iaf vunnit lite kunskap och blivit lika klokare.

tack

Evolus
2009-03-05, 23:24
Jag skulle kalla det smart marknadsföring snarare än fanatism ;)

Snorkelfarsan
2009-03-05, 23:59
Sant, haha. Arla m.fl har ju verkligen lyckats skapa ett vinnande koncept om man säger så :P

Eddie Vedder
2009-03-06, 13:38
Sant, haha. Arla m.fl har ju verkligen lyckats skapa ett vinnande koncept om man säger så :P

Mjölk var en oerhört viktig stapelvara LÅNGT innan Sveriges mjölkbönder gick samman till vad som sedermera kom att bli Arla.

Jag gissar att mjölkkonsumtionen gått ner och Arla foods har ju numera ett enirmt utbud av livsmedel, allt från Keldas sopppor till BRAVOS juicer. Mjölken har helt klart marknadsfört sig själv henom historien enda sedan vi började mjölka tamboskap.