handdator

Visa fullständig version : Hjälp en vilsen själ


Johisco
2009-02-26, 21:49
God kväll. Jag håller för fullt på och styrketränar och väger väl 73 nu kanske på mina 174 cm. Låg på 71,5 för en och halv vecka sedan och har inte gått upp i midjemått. I april ska jag gå ner i vikt i cirka 6 veckor. Vill gärna tappa minst 6 kg då jag ska åka utomlands och man vill ju vara fräsh på beachen :)

Jag söker hjälp på vad för diet som passar mig. Vill inte tappa i muskelmassa och kommer träna styrketräning 2 ggr i veckan (4 nu) och ett par konditionspass plus att jag kommer promenera 2 km varje dag.


Jag borde således ligga på ett underskott på 1000 kcal varje dag och lär då gå ner 1,5 kg i veckan skulle jag tro om jag förbränner 500 kcal extra varje dag.

Jag har fått tipset om att skippa kolhydrater och på så vis hamna i ketos, vilket enligt mig låter positivt.

Jag tänkte mig följande upplägg: Frukost en burk tonfisk och två stekta ägg. Lunch i skolan, dvs är det kött och potatis tex så tar jag bara kött och grönsaker. Sen middag blir lite olika men oftast samma som frukosten eller kanske fläskfilé osv. Förutom på lördagar då jag äter middag med familjen.

Vad har ni för råd? Är det möjligt att gå ner låt mig säga 8 kg på den här tiden och samtidigt behålla mina muskler?

C.E.J.
2009-02-26, 22:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Don't mention it!

Johisco
2009-02-26, 22:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Don't mention it!

Du tror att jag inte här läst den? Någon som kan ge ett ordentligt svar?

14K
2009-02-26, 22:45
Om det är ketos du vill hamna i är det anntigen Atkins eller LCHF du ska köra efter, och ska du ligga på 1000 kalorier underskott då är du nästan på VLCD-kur.

För mig så låter det FÖR mycket underskott för din vikt. Tycker du borde ligga nånstans närmre 500kcal och även behålla muskler. Jag kan ha fel i underskottet men 1000 verkar bara för mycket.

Johisco
2009-02-26, 22:50
Vad får man äta när man går på atkins?

14K
2009-02-26, 22:55
Vad får man äta när man går på atkins?

Det mesta. Kolhydrater som är boven. Ja.. allt med socker så klart, pasta, ris, potatis, bröd ska du skippa helt. Av den mat du får per dag ska ca 50-55% vara fett, inte vilken fett som helst. Och proteiner så klart. Sen ligger man på 20 kolhydrater tills man förlorar 10% av sin kroppsvikt ELLER 2 veckor. vilken som kommer först. Sedan ökar man med 2kolhydater per vecka.

Men du ksa endast ner lite vikt? Tror inte Atkins är nåt för dig. Men självklart får du testa det om du känner för det :)

Johisco
2009-02-26, 23:01
Vad anser du om att äta det jag skrev i min första post?

14K
2009-02-26, 23:04
Svårt o säga. "Lunch i skolan" är svårt o tolka. Även "middag med familjen". Tycker du ska bestämma dig vilken diet som passar dig, och din livstil. Skola + familj + träning sen kan du börja skriva ner lite vad du äter och räkna kalorier, har du räknat ut i deff guiden hur mycket din BEE är?

mikaelj
2009-02-26, 23:58
Om du tror att en ketogen kost är rätt för dig kan du kolla upp http://www.kostdoktorn.se/mat för lite snabbhjälp om vad du ska äta.

Medusa
2009-02-27, 01:38
Ta reda på din fett %.
Räkna ut maximalt kaloriunderskott utan onödig förlust av muskelmassa.
Placera dig på uträknat underskott.
Styrketräna tungt och frekvent.
Protein!

Sadde
2009-02-27, 01:47
God kväll. Jag håller för fullt på och styrketränar och väger väl 73 nu kanske på mina 174 cm. Låg på 71,5 för en och halv vecka sedan och har inte gått upp i midjemått. I april ska jag gå ner i vikt i cirka 6 veckor. Vill gärna tappa minst 6 kg då jag ska åka utomlands och man vill ju vara fräsh på beachen :)

Jag söker hjälp på vad för diet som passar mig. Vill inte tappa i muskelmassa och kommer träna styrketräning 2 ggr i veckan (4 nu) och ett par konditionspass plus att jag kommer promenera 2 km varje dag.


Jag borde således ligga på ett underskott på 1000 kcal varje dag och lär då gå ner 1,5 kg i veckan skulle jag tro om jag förbränner 500 kcal extra varje dag.

Jag har fått tipset om att skippa kolhydrater och på så vis hamna i ketos, vilket enligt mig låter positivt.

Jag tänkte mig följande upplägg: Frukost en burk tonfisk och två stekta ägg. Lunch i skolan, dvs är det kött och potatis tex så tar jag bara kött och grönsaker. Sen middag blir lite olika men oftast samma som frukosten eller kanske fläskfilé osv. Förutom på lördagar då jag äter middag med familjen.

Vad har ni för råd? Är det möjligt att gå ner låt mig säga 8 kg på den här tiden och samtidigt behålla mina muskler?

Hur har du fått ihop att ett underskott på 1000kcal skall resultera i -1,5kg/vecka?

Om det är ketos du vill hamna i är det anntigen Atkins eller LCHF du ska köra efter, och ska du ligga på 1000 kalorier underskott då är du nästan på VLCD-kur.

För mig så låter det FÖR mycket underskott för din vikt. Tycker du borde ligga nånstans närmre 500kcal och även behålla muskler. Jag kan ha fel i underskottet men 1000 verkar bara för mycket.

Ett underskott på 1000kcal är inte så överdrivet mycket som du snackar om, och det verkligen inte alls "nästan en VLCD-kur"

En VLCD-kur är ju ca. 500-800kcal/dag. Om han i samband med sin träning har ett dagsbehov på ca. 3000kcal och har ett underskott på ca. 1000kcal så blir det ju 2000kcal som han ska stoppa i sig per dag. Hur tänker du när du säger att det nästan blir en VLCD-kur?

14K
2009-02-27, 08:26
Hur har du fått ihop att ett underskott på 1000kcal skall resultera i -1,5kg/vecka?



Ett underskott på 1000kcal är inte så överdrivet mycket som du snackar om, och det verkligen inte alls "nästan en VLCD-kur"

En VLCD-kur är ju ca. 500-800kcal/dag. Om han i samband med sin träning har ett dagsbehov på ca. 3000kcal och har ett underskott på ca. 1000kcal så blir det ju 2000kcal som han ska stoppa i sig per dag. Hur tänker du när du säger att det nästan blir en VLCD-kur?

Tog det för givet att alla låg på ca 1500-2000 :)

Johisco
2009-02-27, 08:37
Hur har du fått ihop att ett underskott på 1000kcal skall resultera i -1,5kg/vecka?



Ett underskott på 1000kcal är inte så överdrivet mycket som du snackar om, och det verkligen inte alls "nästan en VLCD-kur"

En VLCD-kur är ju ca. 500-800kcal/dag. Om han i samband med sin träning har ett dagsbehov på ca. 3000kcal och har ett underskott på ca. 1000kcal så blir det ju 2000kcal som han ska stoppa i sig per dag. Hur tänker du när du säger att det nästan blir en VLCD-kur?

Det är du som inte kan räkna. 7000 kcal = 1 kg. Gör jag då av med 500 extra om dagen som blir det 1,5 kg. Läs ordentligt innan du postar!

Förövrigt så är jag illa tvungen att äta lunch i skolan vissa dagar. Antar att ni alla vet vad skolmaten brukar vara generellt dvs är det köttfärsås så är det svårt att enbart ta kött.

Sadde
2009-02-27, 10:53
Det är du som inte kan räkna. 7000 kcal = 1 kg. Gör jag då av med 500 extra om dagen som blir det 1,5 kg. Läs ordentligt innan du postar!

Förövrigt så är jag illa tvungen att äta lunch i skolan vissa dagar. Antar att ni alla vet vad skolmaten brukar vara generellt dvs är det köttfärsås så är det svårt att enbart ta kött.

Tycker snarare det är du som borde läsa igenom det du själv skriver innan du postar. Ett underskott på 1000 är ett underskott på 1000. Om du nu ska räkna med -500kcal till så blir underskottet 1500 och INTE 1000.

Johisco
2009-02-27, 14:44
Tycker snarare det är du som borde läsa igenom det du själv skriver innan du postar. Ett underskott på 1000 är ett underskott på 1000. Om du nu ska räkna med -500kcal till så blir underskottet 1500 och INTE 1000.

Jag skrev ett underskott på 1000 plus 500. Jag vet inte om du läst lågstadiets mattematik än och om du inte har det så är det ett under att du kan skriva men inte räkna.

Men back to topic.

mikaelj
2009-02-27, 15:43
Om du undrade över LCHF (ketogen kosthållning) finns lite hjälp & råd på http://www.kostdoktorn.se/mat och http://kolhydrater.ifokus.se

capture
2009-02-27, 16:15
Tror inte du får vidare med hjälp med den inställningen. Jag läste också ditt inlägg överst och om jag ska erkänna tyckte jag din mening där du "beskriver" att du ska ligga på ett underskott på 1500kcal är riktigt svår att förstå. Fick tänka igenom både en och två gånger innan jag fattade.

Åter till ämnet. Ta det lite lugnt, fattar inte hur folk jämnt ska gå ner massa under en jättekort tid. Gå ner 1,5kg/v är mycket och det kommer säkert att äta på din muskelmassa. Men säker kan man aldrig vara.

pedersen1980
2009-02-27, 16:26
Om du skipper kolhydraterna och följer LCHF eller Atkins så måste du vara beredd på att kroppen kommer tycka det är jävligt jobbigt och kommer skrika efter kolhydrater i några dagar. Träningen kommer gå skit, du kommer må skit. Allt kommer va skit. Antagligen kommer du känna så i upp till 3-4 dagar. Sen kommer du sakta men säkert känna dig bättre och bättre på fett.
Efter 3-4 veckor kommer du nog känna dig riktigt hemma i köket o affären när de gäller fett tänket.
Middag med familjen är inga problem, skippa kolhydraterna bara.
Om du tänker äta kolhydrater... SKippa LCHF är då mitt tips. Du kommer då åka på den jobbiga omställningen igen.

Man kan inte direkt göra mirakel på 6 veckor med kroppen. Men visst kan du ta bort nåra kilo fett och trimma till midjemåttet lite!

Lycka till o kör hårt!!!

Johisco
2009-02-27, 22:15
Det kommer inte vara ett problem för mig. Gick på VLCD under en kort period.

Jag anser att 1 kg i veckan är det minsta för att hinna bygga upp mig ordentligt och gå ner innan sommaren. Kan börja 1/4 och ha tränat i i drygt 6 veckor visserligen och då ha 9 veckor på mig. Tror jag kör en vecka i april med träning dock.

pedersen1980
2009-02-28, 06:57
Har oxå kört VLCD en kortare period. Det här var inte samma sak vill ja lova :o)

14K
2009-02-28, 10:23
Det kommer inte vara ett problem för mig. Gick på VLCD under en kort period.

Jag anser att 1 kg i veckan är det minsta för att hinna bygga upp mig ordentligt och gå ner innan sommaren. Kan börja 1/4 och ha tränat i i drygt 6 veckor visserligen och då ha 9 veckor på mig. Tror jag kör en vecka i april med träning dock.

Du ska inte skynda på det, 0,5-1.0kg i veckan är optimala o gå ner, speciellt om du inte vill tappa för mycket muskler. och till sommaren... det är massa veckor kvar. Ta det lugnt