handdator

Visa fullständig version : Ont i knä dagen efter Ben pass.


Pr3cious
2009-02-26, 21:46
Hej är en tjej på 16 år alltid gillat o träna. Jag har kört denna Ben pass i några veckor och det senaste 2-3 gånger har jag alltid haft ont dagen efter i knäna.

Det gör ont på 2 olika sätt..

1, när jag gör squats UTAN vikter dagen efter ben pass får jag ont i knäna (båda).

2, när jag står FÖR rak med benen så sticker det under knäna som om något håller på att gå sönder..

Det brukar vara i 1-4 dagar efter ben pass (ben pass 1-2 ggr i veckan).. Men det går aldrig bort, blir bara värre efter ben pass sen lite bättre.. sen ben pass o värre igen.. Men det gör inte ont när jag går eller sitter still.



Leg Press
140 kg 1x10
150 kg 1x10
160 kg 3x8

Leg extension
80 kg 1x10
85 kg 1x10
90 kg 1x8
95 kg 3x8

Leg curl
58 kg 6x6

alternative barbell calf raise
65 kg 4x6


Undrar vad jag kan göra åt det och om det är farligt? :( Tack för svaren.

Ganymedes
2009-02-26, 21:52
Legextensions är väl ganska smutskastad övning just pga knäpåverkan? Prova att skippa den eller byta den mot något annat. Om du får ont och det inte är träningsvärk (som i detta fallet) så är det absolut något du ska ta på allvar. Kroppen får inte ont utan anledning, så klart. Prova alltså att byta ut övningarna en och en, så att du vet vilken som är boven och se om det blir bättre. Var försiktig med dina knän!

Pr3cious
2009-02-26, 22:11
Legextensions är väl ganska smutskastad övning just pga knäpåverkan? Prova att skippa den eller byta den mot något annat. Om du får ont och det inte är träningsvärk (som i detta fallet) så är det absolut något du ska ta på allvar. Kroppen får inte ont utan anledning, så klart. Prova alltså att byta ut övningarna en och en, så att du vet vilken som är boven och se om det blir bättre. Var försiktig med dina knän!

Tack för svaret :)

Har glömt nämna en sak: Det gör inte ont under passet, bara efteråt och några dagar efter.. sen blir det bättre för varje dag tills dags för passet igen..

Men det känns verkligen på ett obehagligt sätt, inte som att ha träningsvärk utan det känns i skeletett.. eller hur man ska förklara :/

Ganymedes
2009-02-26, 22:20
Om du verkligen är oroad så är inte en internet-diagnos speciellt sunt att ha som enda bedömning... Det vet du va? ;)

Pr3cious
2009-02-26, 22:26
Om du verkligen är oroad så är inte en internet-diagnos speciellt sunt att ha som enda bedömning... Det vet du va? ;)

Jo jag vet.. men bättre än inte höra av från någon över huvudtaget iallfall :P

Ganymedes
2009-02-26, 22:33
Jo jag vet.. men bättre än inte höra av från någon över huvudtaget iallfall :P

Inte om rådet du får är kass och du följer det... :)