handdator

Visa fullständig version : ALA-pulver?


Ravnajuv
2003-07-27, 06:04
Vilka fabrikat säljer ALA som pulver?

Har mest hittat i tablettform, och då skulle en burk vara slut på typ 1 vecka...

EiseltUK
2003-07-27, 09:57
Stabilitetet ska tydligen påverkas av syreexponering kan pulver möjligen vara negativt, en annan anledning är smaken. ALA är värme käsnligt och vad jag vet finns det bara ett läkemedelsföretag som har en patenterad metod för att framställa ALA i tablettform. Du bör se till att det är kapslar för att vara säker på att få en produkt som håller hög kvalitet.

/ Henrik

hej-sällt
2003-07-27, 10:43
Originally posted by EiseltUK
Stabilitetet ska tydligen påverkas av syreexponering kan pulver möjligen vara negativt, en annan anledning är smaken. ALA är värme käsnligt och vad jag vet finns det bara ett läkemedelsföretag som har en patenterad metod för att framställa ALA i tablettform. Du bör se till att det är kapslar för att vara säker på att få en produkt som håller hög kvalitet.

/ Henrik Både syreexponering och värme lär ju (har inte sett de studier om degradering som alla refererar till men ingen verkar ha sett) ju påskynda en degradering av ALA. Att tablett i sig skulle vara sämre är helt obevisat - det kan ju också vara bättre eftersom en stansad produkt inte tillåter nyexponering av syre. Pulver kan på samma vis vara bättre eller likvärdigt med en kapslad produkt om det handhavs rätt.

EiseltUK
2003-07-27, 10:57
Originally posted by hej-sällt
Både syreexponering och värme lär ju (har inte sett de studier om degradering som alla refererar till men ingen verkar ha sett) ju påskynda en degradering av ALA. Att tablett i sig skulle vara sämre är helt obevisat - det kan ju också vara bättre eftersom en stansad produkt inte tillåter nyexponering av syre. Pulver kan på samma vis vara bättre eller likvärdigt med en kapslad produkt om det handhavs rätt.

Ang tabletterna så baserar det sig på information vi fått av Degussa och jag tvivlar inte på deras kompetens. Värmen som tablettpressarna kommer upp i är för hög, men troligen förstörs bara en del så tabletterna blir nog inte overksamma.

/ Henrik

hej-sällt
2003-07-27, 11:53
Originally posted by EiseltUK


Ang tabletterna så baserar det sig på information vi fått av Degussa och jag tvivlar inte på deras kompetens. Värmen som tablettpressarna kommer upp i är för hög, men troligen förstörs bara en del så tabletterna blir nog inte overksamma.

/ Henrik Värmeutveklingen vi stansning står ju i direkt proportion till stanskraften samt stanstiden. En viss del av detta går ju lätt att undvika med att minska stans kraften samt att blanda ut ALA´t med andra ämnen som hidrar ALA att polymerisera (om det nu är den degraderingen vi talar om?) Du får gärna visa vad Deguessa har för belägg för sina teser.

Faktum är ju att åtminstone ur teoretisk synvinkel så kan det vara bättre att göra tabletter (om de görs ömsint och varsamt givetvis :naughty: ) just pga av att det är en effektiv form att förhindra syreexponering, är vi överens om det?

Ravnajuv
2003-07-27, 14:30
Ok grabbar, tack för infon, bäst man förvarar det i kylskåpet då, åtminstone nu på sommarn :-)

Hursomhelst, ni vet inget fabrikat som säljer pulverform, vet att det skall finnas, har bara inte lyckats hitta det själv.

hej-sällt
2003-07-27, 14:58
Originally posted by Ravnajuv
Ok grabbar, tack för infon, bäst man förvarar det i kylskåpet då, åtminstone nu på sommarn :-)

Hursomhelst, ni vet inget fabrikat som säljer pulverform, vet att det skall finnas, har bara inte lyckats hitta det själv.
doktor v ser ut att iverjafall HA sållt ALA pulver under en tidigare tidsperiod utav sitt leverne.

eiselt
2003-07-27, 18:47
Originally posted by hej-sällt
Faktum är ju att åtminstone ur teoretisk synvinkel så kan det vara bättre att göra tabletter (om de görs ömsint och varsamt givetvis :naughty: ) just pga av att det är en effektiv form att förhindra syreexponering, är vi överens om det?

På vilket sätt ger tablettslagning mindre syrexponering än enkapsulering? Hur kan tablettslagning göras ömsint och varsamt? Vilka bindemedel ska du använda för att åstadkomma detta?

Vad jag vet finns det bara en tillverkare i världen som har den metoden och de tillverkar bara åt sig själva vad jag vet.

/ Henrik

hej-sällt
2003-07-27, 20:07
Originally posted by eiselt


På vilket sätt ger tablettslagning mindre syrexponering än enkapsulering? Hur kan tablettslagning göras ömsint och varsamt? Vilka bindemedel ska du använda för att åstadkomma detta?

Vad jag vet finns det bara en tillverkare i världen som har den metoden och de tillverkar bara åt sig själva vad jag vet.

/ Henrik Du kanske kan bli kompis med dem, och jag tänker inte siitta här och avslöja patent eller blivande patent :thumbup:

eiselt
2003-07-27, 20:09
M a o tolkar jag det som att du inte har en förklaring? Men du kanske kan utveckla en teori hur tablettpressen ska alstra mindre värme?

/ Henrik

hej-sällt
2003-07-27, 20:26
Originally posted by eiselt
M a o tolkar jag det som att du inte har en förklaring? Men du kanske kan utveckla en teori hur tablettpressen ska alstra mindre värme?

/ Henrik sätter man sig in mera i det hela kan man ju givetvis finna en lösning. men i praktiken krtäver det som du kanske vet? en hel det testning om teorierna stämmer. jag är därtill alltför okunnig om ALA som helhet, även om jag funderar en hel del :smokin:

när kommer ert ALA in min herre?
vad tycker du själv är den bästa metoden för ala?
Microgranulat?

eiselt
2003-07-27, 20:31
Originally posted by hej-sällt
när kommer ert ALA in min herre?
vad tycker du själv är den bästa metoden för ala?
Microgranulat?

Vårt ALA bör komma i mitten av Augusti.

Vad menar du med bästa metoden för ALA. Syftat du på administrering?

Microgranulat - Förmodar att du syftar på det som kallas mikroenkapsulering. Vet inte om det skulle ha några fördelar i jämförselse med kapslar. Kapslar (och tabletter för andra applikationer) är vanligen enklare och kan ge en mer exakt dosering.

/ Henrik

hej-sällt
2003-07-27, 20:37
Originally posted by eiselt


Vårt ALA bör komma i mitten av Augusti.

Vad menar du med bästa metoden för ALA. Syftat du på administrering?

Microgranulat - Förmodar att du syftar på det som kallas mikroenkapsulering. Vet inte om det skulle ha några fördelar i jämförselse med kapslar. Kapslar (och tabletter för andra applikationer) är vanligen enklare och kan ge en mer exakt dosering.

/ Henrik ja ers produktchef, jag syftar på administrering :bow:

eiselt
2003-07-27, 20:38
Troligen IV administrering. Det finns säkerligen ett svinn per oralt.

/ Henrik

hej-sällt
2003-07-28, 06:26
Originally posted by eiselt
Troligen IV administrering. Det finns säkerligen ett svinn per oralt.

/ Henrik låter lite surt för att administrera IV. Jag utgår från att du försöker att skämta igen.