handdator

Visa fullständig version : Rött kött?


ahl-
2009-02-26, 17:36
Nu har jag hört från två olika håll att rött kött ruttnar i magen. Hur f*n kan kött ruttna i magen? Magsyra?

Stämmer det att vi inte är skapta som köttätare heller? Är vi skapta för nötter, rötter och bladmat?

Eddie Vedder
2009-02-26, 17:39
Ja i tarmrsystemet sker en förruttnelseprocess av mat. Det känns bla. på lukten av det som kommer ut.

Sedan finns det någon form av mumbojumbo som vissa snackar om att just kött skulle liga kvar i tarmen och göra något särskilt. Vad som är "naturligt" och vad vi "är skapta för" är en evig diskussion där alla anser sig ha rätt.

ahl-
2009-02-26, 17:51
Ok. Skulle det ha någon negativ påverkan (tränings och hälsomässigt) att just rött kött skulle ligga längre i tarmarna (om vi bortser från lukten)? :)

Eddie Vedder
2009-02-26, 17:57
Ok. Skulle det ha någon negativ påverkan (tränings och hälsomässigt) att just rött kött skulle ligga längre i tarmarna (om vi bortser från lukten)? :)

Om det nu inte vore totalt bs så kanske det hade varit sämre. Men nu är det ju det.:)

Rött kött, framför allt i form av saltade och processade köttprodukter (med tillsatt nitrit, E250) bildar nitrosaminer i tarmen och anses ha stark koppling till bl.a. kolorektal cancer. Men just det där snacket om att det ligger kvar och ruttnar etc är ofta något som olika sorters new-age personer snackar om helt utan belägg. Samma personer som pratar om detoxkurer och annat mumbojumb.

Klein
2009-02-26, 18:31
Kött lämnar magen som vätska. Om man inte kremerat det till olöslighet förstås.

jenni
2009-02-26, 18:54
Är det bättre att skippa rött kött och satsa på kyckling, fisk och skaldjur då?

Eddie Vedder
2009-02-26, 18:55
Är det bättre att skippa rött kött och satsa på kyckling, fisk och skaldjur då?

Utifrån vad? Det jag skrev eller det trådens frågeställning bygger på?

jenni
2009-02-26, 19:00
Utifrån vad? Det jag skrev eller det trådens frågeställning bygger på?

både och, låter inte så skonsamt om det blir så med köttet i systemet
om vitt kött är mer lättsmält så kanske det är bättre att äta än rött
sorry jag är så dåligt påläst i kostfrågor*cupid*

Eddie Vedder
2009-02-26, 19:03
både och, låter inte så skonsamt om det blir så med köttet i systemet
om vitt kött är mer lättsmält så kanske det är bättre att äta än rött
sorry jag är så dåligt påläst i kostfrågor*cupid*

Det ena finns det vetenskapligt stöd för och det andra är som sagt bara påhitt.

jenni
2009-02-26, 19:08
Det ena finns det vetenskapligt stöd för och det andra är som sagt bara påhitt.

så då gäller det alltså ingen specifik matvara utan all mat ?
:confused:

Eddie Vedder
2009-02-26, 19:14
så då gäller det alltså ingen specifik matvara utan all mat ?
:confused:

Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar.:confused:

jenni
2009-02-26, 19:18
[QUOTE=Eddie Vedder;3513669]Ja i tarmrsystemet sker en förruttnelseprocess av mat. Det känns bla. på lukten av det som kommer ut.

sorry för förvirringen *cupid*
jag menar det du skrev här, "i tarmrsystemet sker en förruttnelseprocess av mat"
det gällde väl inte enbart rött kött eller just rött kött
jag tror jag förvirrar mig själv här hehe:Virro

Eddie Vedder
2009-02-26, 19:20
jag menar det du skrev här, "i tarmrsystemet sker en förruttnelseprocess av mat"

Ja men det var lite ironiskt. Jag syftade på att det blir bajs av en del av maten vilket är fullt normalt.;)

jenni
2009-02-26, 19:22
Ja men det var lite ironiskt. Jag syftade på att det blir bajs av en del av maten vilket är fullt normalt.;)

nu känner jag mig lite dum, blond och dum haha :em:

Sverker
2009-02-26, 19:55
Förruttnelse för mig är när någonting angrips och bryts ned av bakterier och mögelsvampar.



Något sådant hinner inte ske med kött, varken rött eller vitt. Kött är lättsmält och det mesta bryts ned av våra matspjälkningsenzymer och absorberas i tunntarmen. Mycket lite kommer ned till tjocktarmen där den mikrobiella aktiviteten är många gånger större.

Det blir lite av en paradox när kött absorberas och bönor/linser till vissa delar passerar vidare i systemet och fermenteras av bakterierna i tjocktarmen.

ahl-
2009-02-26, 19:58
Förruttnelse för mig är när någonting angrips och bryts ned av bakterier och mögelsvampar.



Något sådant hinner inte ske med kött, varken rött eller vitt. Kött är lättsmält och det mesta bryts ned av våra matspjälkningsenzymer och absorberas i tunntarmen. Mycket lite kommer ned till tjocktarmen där den mikrobiella aktiviteten är många gånger större.

Det blir lite av en paradox när kött absorberas och bönor/linser till vissa delar passerar vidare i systemet och fermenteras av bakterierna i tjocktarmen.

Tack.. det är där påståendet tappar mig också!

Larsson85
2009-02-26, 20:35
Förruttnelse för mig är när någonting angrips och bryts ned av bakterier och mögelsvampar.



Något sådant hinner inte ske med kött, varken rött eller vitt. Kött är lättsmält och det mesta bryts ned av våra matspjälkningsenzymer och absorberas i tunntarmen. Mycket lite kommer ned till tjocktarmen där den mikrobiella aktiviteten är många gånger större.

Det blir lite av en paradox när kött absorberas och bönor/linser till vissa delar passerar vidare i systemet och fermenteras av bakterierna i tjocktarmen.

Kan du förtydliga hur du menar med att kött absorberas. Det måste väl ändå vara en ganska liten massdifferens på vad man stoppar i sig och vad som kommer ut, även om maten endast hade bestått av kött?

Tolkia
2009-02-26, 21:03
Kan du förtydliga hur du menar med att kött absorberas. Det måste väl ändå vara en ganska liten massdifferens på vad man stoppar i sig och vad som kommer ut, även om maten endast hade bestått av kött?
Absorption är ju det sätt på vilket näringsämnen upptas, om ingen absorption skedde vore det meningslöst att äta. En ganska stor del av avföringen består av avstötta tarmceller och tarmbakterier, så massdifferensen hos själva maten är större än vad det kan verka som. Dessutom är ju en del av maten vatten, och det går ju inte ut med avföringen i så stor utsträckning.

daks
2009-02-26, 22:14
Absorption är ju det sätt på vilket näringsämnen upptas, om ingen absorption skedde vore det meningslöst att äta. En ganska stor del av avföringen består av avstötta tarmceller och tarmbakterier, så massdifferensen hos själva maten är större än vad det kan verka som. Dessutom är ju en del av maten vatten, och det går ju inte ut med avföringen i så stor utsträckning.

Så 100 gram kött in är hur många gram kött ut?
( Jag kan också lista ut att det finns en massa olika variabler, men på en höft)

Larsson85
2009-02-27, 00:29
Så 100 gram kött in är hur många gram kött ut?
( Jag kan också lista ut att det finns en massa olika variabler, men på en höft)

Jag skulle gissa på att det är nära 100 gram ut, om man räknar med det som går ut med urinet också då. Om man räknar 300kcal/100gram, och använder E = mc^2 så får du att 300kcal motsvarar ~10^-12kg

Edit: oj, räknade lite fel där, återkommer.
10^-11 blir det, glömde omvandla till joule.