handdator

Visa fullständig version : Att göra egna bars, någon som testat?


CVN
2009-02-26, 15:38
Fick iden av en kompis i skolan då han sa att han skulle testa att göra egna bars. Det jag undrar över är om någon har testat och ifall resultatet blev lyckat eller misslyckat? Sen om ni har något bra recept på hur man kan göra

MVH

CVN
2009-02-26, 15:45
Fick iden av en kompis i skolan då han sa att han skulle testa att göra egna bars. Det jag undrar över är om någon har testat och ifall resultatet blev lyckat eller misslyckat? Sen om ni har något bra recept på hur man kan göra

MVH

Exempelvis efter detta receptet

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2338230&postcount=3597

Davitian
2009-02-26, 18:06
Har provat, smakade skit. Om man vill ha goda bars så får man inte tänkta allt för mycket på kcalen, alltså är det inge vidare om man deffar som jag gjorde när jag provade

CVN
2009-02-26, 19:00
Har provat, smakade skit. Om man vill ha goda bars så får man inte tänkta allt för mycket på kcalen, alltså är det inge vidare om man deffar som jag gjorde när jag provade

Om dem smakar skit är det ju bara bra när man deffar för då överdoserar man ju inte på dem iallafall :=)

Nån
2009-02-27, 00:12
Tycker dessa funkar riktigt bra vid långlopp när jag behöver energi,

Recept på Energikaka (http://www.loparlarsson.se/content/view/34/57/)

MyungChul
2009-02-27, 02:28
finns tusen trådar om ämnet..

CVN
2009-02-27, 10:10
finns tusen trådar om ämnet..

Jag sökte men hittade inget

Mourten
2009-02-27, 10:26
Jag gjorde egna bars, finns bilder i min träningsjournal.
Dem var sjukt nyttiga men dem ville aldrig riktigt stelna, så blev mer som "protein-kladdkaka" hade ingen bra form heller så gjorde dem i en pajform :P
4 ägg
4 dl mjölk
8 skopor chokladprotein.
2-3 dl havregryn.

MyungChul
2009-02-27, 21:17
Jag sökte men hittade inget

Jag sökte, hittade ett tiotal trådar..

Anton Fräs
2009-02-28, 15:59
Tycker dessa funkar riktigt bra vid långlopp när jag behöver energi,

Recept på Energikaka (http://www.loparlarsson.se/content/view/34/57/)

De kakorna var fan galna. Gjorde ett par för skojs skull, de var ändå rejält goda :)

fyrkantig_rondell
2009-02-28, 17:00
Fick iden av en kompis i skolan då han sa att han skulle testa att göra egna bars. Det jag undrar över är om någon har testat och ifall resultatet blev lyckat eller misslyckat? Sen om ni har något bra recept på hur man kan göra

MVH


Musli och fruktbars

http://www.alltommat.se/recept?recipeid=1955

lite mer som kakor i mina ögon men helt OK att använda som grundrecept och testa sig fram med egna ideer.

bear.flowertwig
2009-03-01, 21:52
Många har försökt. Ingen har lyckats. Hemmagjorda bars försökte vi oss på i kolozzeums begynning men det sket sig redan då. Gör negerbollar istället så sparar du tid, ingredienser och smaklökar.

MyungChul
2009-03-02, 01:56
Många har försökt. Ingen har lyckats. Hemmagjorda bars försökte vi oss på i kolozzeums begynning men det sket sig redan då. Gör negerbollar istället så sparar du tid, ingredienser och smaklökar.

:thumbup:

Scratchen
2009-03-27, 16:39
Jag gjorde egna bars, finns bilder i min träningsjournal.
Dem var sjukt nyttiga men dem ville aldrig riktigt stelna, så blev mer som "protein-kladdkaka" hade ingen bra form heller så gjorde dem i en pajform :P
4 ägg
4 dl mjölk
8 skopor chokladprotein.
2-3 dl havregryn.
Det där verkade intressant. Men jag tror man lär hålla igen på mjölken och balansera "graden av stelning" med pulver och havregryn. När man blandat allt så kan man ju lägga klumpen mellan två bakplåtspapper, platta till och lägga in i kylen eller frysen, för att sedan när det stelnat, skära till och förpacka i folie?

Scratchen
2009-03-27, 17:03
Har nu ett experiment som ligger i frysen och ska stelna till ;)

~3 dl havregryn
4 ägg
3 tsk (rågade!) kakao
4 dl Gainer Pro Mintchoklad
7 eller 10 msk, kommer inte ihåg riktigt, fullkornsvälling (bra bindemedel med högre halt protein än havregryn (20 vs 15%))

Rörde ihop detta till en bastant smet, eller rättare sagt boll, och nu har jag mjölksyra i handen...
La ut allt på ett bakplåtspapper, la sedan ett till bakplåtspapper ovanpå och plattade ut bollen tills den var 2-3 cm tjock kanske. La sedan in paketet i frysen där det nu ska stelna till sig så att jag sen kan skära ut fina bars.

Återkommer...

Anton Fräs
2009-03-27, 17:50
Jag har testat flera recept. Jag är inte superduktig i köket men anser mig själv vara helt ok och oavsett recept + egna tester blir dem alltid sjukt kaloririka och goda eller torra och överjävla eller det värsta rinniga i rumstemparatur. Tar lite bort smidigheten med en bar..

Scratchen
2009-03-27, 18:06
Har nu ett experiment som ligger i frysen och ska stelna till ;)

~3 dl havregryn
4 ägg
3 tsk (rågade!) kakao
4 dl Gainer Pro Mintchoklad
7 eller 10 msk, kommer inte ihåg riktigt, fullkornsvälling (bra bindemedel med högre halt protein än havregryn (20 vs 15%))

Rörde ihop detta till en bastant smet, eller rättare sagt boll, och nu har jag mjölksyra i handen...
La ut allt på ett bakplåtspapper, la sedan ett till bakplåtspapper ovanpå och plattade ut bollen tills den var 2-3 cm tjock kanske. La sedan in paketet i frysen där det nu ska stelna till sig så att jag sen kan skära ut fina bars.

Återkommer...
Det ligger fortfarande i frysen och gottar sig, så under tiden har jag räknat ut näringsvärdet:

Totalt färdiga bars per 100g:

Energi: 322 kcal
Protein: 19,3g
Kolhydrater: 45,4g
Fett: 7g

Tycker det blev väldigt vettiga bars, om dom nu smakar ok :)

Simoooon
2009-03-29, 22:27
Det ligger fortfarande i frysen och gottar sig, så under tiden har jag räknat ut näringsvärdet:

Totalt färdiga bars per 100g:

Energi: 322 kcal
Protein: 19,3g
Kolhydrater: 45,4g
Fett: 7g

Tycker det blev väldigt vettiga bars, om dom nu smakar ok :)

Hur smakade det då :)?

MyungChul
2009-03-30, 03:02
Det står vad dom smakar.

Scratchen
2009-03-30, 12:20
Hur smakade det då :)?

Får återkomma om det, dom ligger fortfarande i frysen och jag kommer tyvärr inte vara hemma på ca 1 vecka.

bear.flowertwig
2009-03-30, 22:12
Får återkomma om det, dom ligger fortfarande i frysen och jag kommer tyvärr inte vara hemma på ca 1 vecka.

Kommer du ha en portabel frys (+bensindrivet elverk) i träningsväskan för att behålla en fast konsistens eller räknar du med att de faktiskt kommer att stelna och bli kladdfria?

Scratchen
2009-03-30, 22:57
Kommer du ha en portabel frys (+bensindrivet elverk) i träningsväskan för att behålla en fast konsistens eller räknar du med att de faktiskt kommer att stelna och bli kladdfria?
Jag hade helt enkelt tänkt ta den mest enkla lösningen och ta en ur frysen/kylen direkt när man kommer hem efter gymmet.. Inte dumt va?

Anton Fräs
2009-03-31, 13:47
Jag hade helt enkelt tänkt ta den mest enkla lösningen och ta en ur frysen/kylen direkt när man kommer hem efter gymmet.. Inte dumt va?

Definitivt inte, men det jag vill ha i en bar är ju att den ska vara portabel & kladdfri. Vilket inte verkar gå att fixa hemma om man inte ska komma upp en helsikes massa kalorier per bar. :(

z_bumbi
2009-03-31, 14:14
Iofs är det ju bara att göra mindre kakor om man vill ha ner kalorierna men jag skulle nog snarare baka måltidsbullar etc där jag höjer proteininnehållet om jag skulle hitta en ersättare. Bröd är betydligt mer förlåtande och det går att skrämma upp proteinhalten en hel del innan det blir betong.

Råa ägg låter inte som någon höjdare i vilket fall som helst.

MyungChul
2009-03-31, 14:19
Varför inte göra en lightversion av sockerkaka som man skrämmer upp med massa prottepulver för att sedan dragera den med ett tunt lager av mörkaste choklad? Massa protein och nyttigheter. Kan inte vara speciellt svårt, kanske skulle prova lite..

Sniggel
2009-03-31, 16:34
Borde man inte kunna använda sojamjöl till bakning av bars eller nån annan typ av bakning? Lägre proteinhalt än t ex vassle men är lättare att göra något fast av.

mirrranda
2009-03-31, 17:48
Inte så svårt, men det var länge sedan jag gjorde det ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98939&highlight=powerbars

Ishie
2009-04-01, 15:44
Finns det inte proteinpulver man kan använda (läs, är avsett) för bakning?

CVN
2009-04-01, 18:13
Varför inte göra en lightversion av sockerkaka som man skrämmer upp med massa prottepulver för att sedan dragera den med ett tunt lager av mörkaste choklad? Massa protein och nyttigheter. Kan inte vara speciellt svårt, kanske skulle prova lite..

Prova gärna, ta bilder och skriv hur det blev.

tsp
2009-04-01, 21:26
Borde man inte kunna använda sojamjöl till bakning av bars eller nån annan typ av bakning? Lägre proteinhalt än t ex vassle men är lättare att göra något fast av.

Jag bytte ut vetemjölet mot soyamjöl i ett bananbröd jag bakar ibland. Resultatet blev faktiskt förvånansvärt bra. Lite gummiaktig yta på brödet dock, men det vet jag inte om det beror på mjölet, dubbleringen av ägg eller att jag bytte ut honungen i receptet mot filmjölk. Annars smakar brödet bra, gott med bara lite smör på och lär väl innehålla i alla fall dubbelt så mycket protein, om inte mer, än ett "vanligt" bröd.