Visa fullständig version : Korrelation mellan alkoholintag kontra träningstillfällen??
Jag har en undran vad gällande normalbefolkningen som lyder ungefär såhär:
Dricker de som tränar mindre alkohol än övriga befolkningen eller dricker normalt tränande personer lika stor mängd alkohol i veckan som icke tränande..Det gäller alltså inte kolozzeum-medlemmar utan normalbefolkning vilket jag inte anser vi är *drool*
kan det bli rörigare? *gah!*
Hittar inga studier eller undersökningar på ämnet.. kanske någon guru här sitter och trycker på det:thumbup:
Toby Asp
2009-02-26, 10:19
Skulle nog tro att dom som tar sin träning seriöst iaf håller alkoholintaget ganska lågt.
King Grub
2009-02-26, 10:24
Alkohol:
Andelen riskkonsumenter av alkohol (män > 14 standardglas i veckan, kvinnor: > 9 standardglas i veckan) visade sig vara klart högre bland de gymtränande än i befolkningen i stort. Detta gäller för samtliga studerade åldersgrupper. I åldersgruppen 18-25 år var 56 % av männen och 24 % av kvinnorna riskkonsumenter, i åldersgruppen 26-49 år ca 35 % (männen) respektive 45 %. I åldersgruppen 50 år och äldre uppgick andelen riskkonsumenter till 17 % bland männen och 35 % bland kvinnorna.
http://www.stad.org/upload/Press_1113.pdf
Det var ju märkligt, men jag gissar att det gäller gymtränande. Undrar om de skulle få samma resultat om de genomförde det på löpare i en löpklubb tex.
Toby Asp
2009-02-26, 15:08
Ja lite märkligt. Eller så är de flesta på gymmen inte seriösa utan lattjar bara runt.
De är där för att biffa till sig för köttmarknaden? Pumpa, supa, *pumpa*.
Slartibartfast
2009-02-26, 15:25
Alla lagsportare är ju notoriska suputer, så Grubs studie är föga överraskande.
Slartibartfast
2009-02-26, 15:26
De är där för att biffa till sig för köttmarknaden? Pumpa, supa, *pumpa*.
jag tror faktiskt det finns en korrelation där, även om den kan skämtas bort.
King Grub
2009-02-26, 15:27
Alla lagsportare är ju notoriska suputer, så Grubs studie är föga överraskande.
Är styrketräning en lagsport?
Slartibartfast
2009-02-26, 15:31
Är styrketräning en lagsport?
Oj, jag flummade bara igenom texten. Tyckte det stod tränande överlag.
Men faktum kvarstår att som mitt svar på TS frågeställning.
jag tror faktiskt det finns en korrelation där, även om den kan skämtas bort.
Jag var inte skämtsam; jag var cynisk.
martikainen
2009-02-27, 10:33
Min egna uppfattning är att många på gymmet som man ser där söndag till torsdag aldrig är på gymmet fre/lör av någon konstig anledning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.