handdator

Visa fullständig version : Formaterat - ljudet vill ej.


Grotesk
2009-02-26, 09:42
Råkade ut för att hårddisken totalrensades av någon minst sagt jobbig anledning, så nu har det varit back to basic och fått börja installera om precis allt.

MEN jag blir inte klok på varför datorn vägra fixa ljudet åt mig.
Kör jag in drivrutiner för moderkortet så vägrar den, även om jag har originalskivan. Likaså enligt "Soundmax" så finns det inga ljud drivrutiner. Jag har inget som helst jag kan välja i kontrollpanelen -> Ljud och ljudenheter, det är alltså helt tomt (i den bemärkelsen att jag inte kan välja NÅGOT.)

Jag brukar inte vara såhär grön på datorer men nu har jag verkligen fastnat och kan inte förstå vad jag gjort fel eller glömt utföra. För övrigt så har jag givetvis läst in XP, nätverkskortets drivrutiner (inbyggt), grafikkortets drivrutiner och lite annat smått.

Såhär står det förresten i de olika felmeddelandena.

Moderkortet: "Installationen kunde inte hitta komponenter som går att installerar på din aktuella maskin- och programvarukonfiguration. Säkerställ att du har den maskin- eller programvara som krävs."
Soundmax: "Det gick inte att hitta drivrutinen! Starta om datorn och kör installationsprogrammet på nytt."

Tacksam för svar. *cupid*


EDIT: I winamp får jag följande meddelande när jag försöker lyssna på en låt: "Felaktiv DirectSound-drivrutin. Installera rätt drivrutiner eller välj en annan enhet i konfigurationen."

hoikka poika
2009-02-26, 10:29
Den minst sagt jobbiga anledningen kanske förstörde ljudkortet?

Testa att bränna en Linux live-cd och starta upp datorn med den. Då kan du säkert testa ljudet.

Grotesk
2009-02-28, 10:43
Känner mig otroligt korkad (inte ofta man erkänner det!)
Har ingen aning om varför jag var inne på Asus istället för Gigabyte, måste bla. ihop morderkortet med grafikkortet.

Så lösningen var helt enkelt att ladda ner Realtek AC97 Audio från Gigabyte, heh... Ibland är man bra korkad.

Tack iaf!