handdator

Visa fullständig version : Miniost???

Bulking Iron
2009-02-26, 04:23
fel

Bulking Iron
2009-02-26, 04:31
Sitter uppe och pluggar och är väldigt hungrig - problemet är att jag inte kan gå ner till köket utan att väcka hela huset. Tyvärr har jag ingen mat här uppe men hittade ett mjölkpaket (minimjölk) som antagligen stått i flera veckor.

Gissar på att det varit typ halvfullt. När jag försökte hälla ut mjölken kom det typ bara vatten, och kvar i botten fanns en ostliknande klump :)
Rätt fint formad klump faktiskt med samma konsistens som haloumi-ost typ.
Frågan är nu om jag ska vara opti och äta den fantastiska osten?

(OK jag var inte så seriös - tänker absolut inte äta osten.)
Men jag undrar om det faktiskt skulle gå att äta osten, eller om man bara skulle bli väldigt sjuk?
Jag antar att man i regel gör en massa saker så att ost inte ska mögla mm. under tillverkningsprocessen (pastorisering etc). Om osten nu skulle gå att äta antar jag att den skulle vara rätt grym, ost på minimjölk ju - av 5 dl mjölk blir det en liten ost som borde innehålla ungefär ett halvt gram fett, 17 gram protein och 25 gram kolhydrater: totalt 175 kcal!

Sverker
2009-02-26, 07:05
Mjölken har surnat pga mjölksyrabakterier infekterat mjölken. Mjölksyrabakterierna bildar mjölksyra och pH sjunker. Tillslut så är mjölken så sur att kaseinet klumpar ihop sig och släpper vasslen. Vasslen är det gula som du uppfattade som vatten. Vasslen innehåller vatten, salter, mjölksocker och mjölksyran.
Kvar i botten har du en kvarg bestående av kaseinprotein.

Jag gissar att kylskåpet som mjölken har stått i är rätt snuskigt. Stor risk att mjölken även har infekterats av alla möjliga harmlösa och matförgiftande bakterier och mögelsvampar. Alltså inte ätbar*spy*

Tolkia
2009-02-26, 11:07
Rätt stor risk, dessutom, att den skulle smaka så sjukt dåligt att du inte skulle kunna förmå dig att äta mer än två tuggor. Mjölk som stått och blivit gammal är INTE gott.

Onigiri
2009-02-26, 11:14
Nu ska du inte lyssna på gammelgubbarna här för mycket, ta en tugga och se vad som händer! :D

Brian The Family Dog
2009-02-26, 11:17
Nu ska du inte lyssna på gammelgubbarna här för mycket, ta en tugga och se vad som händer! :D

Det som inte dödar dig gör dig starkare :naughty:

Bulking Iron
2009-02-26, 12:16
Kvar i botten har du en kvarg bestående av kaseinprotein.

Jasså, när jag tänker efter påminner konsistenses lite om kvarg. Skulle säga någonstans mellan kvarg och haloumi. Men det är alltså bara kaseinprotein kvar? Allt vasselprotein försvann med vasslet (det gulaktiga vattnet)? Isf blir det ju inte lika opti *cry*
Trodde ju att jag hade den nya superosten/superkvargen på G här :(

Rätt stor risk, dessutom, att den skulle smaka så sjukt dåligt att du inte skulle kunna förmå dig att äta mer än två tuggor. Mjölk som stått och blivit gammal är INTE gott.

Äsch...den luktade ju verkligen inte lika illa som vanlig surnad mjölk iaf. På Fear Factor så dricker de ofta surnad mjölk, vilket inte borde vara farligare än min kvarg? De verkar inte bli så sjuka iaf - fast och andra sidan är de amerikansk TV och de äter en massa sjuka saker hela tiden...

Jag slängde allt :(
Om jag någon gång är lika slarvig igen (glömmer ett mjölkpaket framme så länge) så lovar jag i alla fall att filma medan jag äter alltihop och sedan lägga upp filmen i denna tråd.

TylerDurden84
2009-02-26, 14:37
Jasså, när jag tänker efter påminner konsistenses lite om kvarg. Skulle säga någonstans mellan kvarg och haloumi. Men det är alltså bara kaseinprotein kvar? Allt vasselprotein försvann med vasslet (det gulaktiga vattnet)? Isf blir det ju inte lika opti *cry*

Det löser du! Du tuggar och sväljer först den infekterade kasein-klumpen och sköljer sen ner med den gula, sura vassle-lösningen.. så e du opti trots allt :)

Bulking Iron
2009-02-26, 15:19
Det löser du! Du tuggar och sväljer först den infekterade kasein-klumpen och sköljer sen ner med den gula, sura vassle-lösningen.. så e du opti trots allt :)

HARDCORE :hbang:

Jag gissar att kylskåpet som mjölken har stått i är rätt snuskigt. Stor risk att mjölken även har infekterats av alla möjliga harmlösa och matförgiftande bakterier och mögelsvampar. Alltså inte ätbar*spy*

En liten fundering (rent hypotetiskt, tänker inte testa): Om jag istället planterar en hel oöppnad förpackning minimjölk i rummet och låter stå. Hur infekterad blir kvargen då? Mjölken är ju från början pastoriserad och den är försluten, men jag antar att det slutar illa iaf?

Shit jag är verkligen nyfiken idag och ställer en massa idiotfrågor :D

AsTfL
2009-02-26, 16:43
Fy fan jag mår illa av att läsa den här tråden.
Jag lyckades dricka lite mjölk som hade stått i direkt solljus under ett par sommarmånader och det var inte gott.

Tolkia
2009-02-26, 18:52
På Fear Factor så dricker de ofta surnad mjölk, vilket inte borde vara farligare än min kvarg? De verkar inte bli så sjuka iaf - fast och andra sidan är de amerikansk TV och de äter en massa sjuka saker hela tiden...
Sjukdomströskeln är för det mesta högre än äckeltröskeln. Dessutom är väl sådant de äter på Pear Factor etc. ofta inte förstörd mat, utan sådant som man uppfattar som äckligt av andra skäl (typ ögon och hjärna).

Eddie Vedder
2009-02-26, 19:13
Trodde ju att jag hade den nya superosten/superkvargen på G här :(

Man separerar alltid vasslen vid osttillverkning, kvarg, keso m.m. Vasslen är nästan bara laktos och används sedan till mesost och messmör.