handdator

Visa fullständig version : Fotmuskler?


Sadaka
2009-02-25, 23:04
Tjena.

Har införskaffat ett par nya skridskor, har lite problem, säkerheten på skridskorna uteblir och stabiliteten när man gör översteg uteblir. när jag var 14 var jag väldigt bra på att åka skridskor efter många års träning, nu är jag 21 och inte åkt mer än 2-3 gånger på 7 år, mycket av mina problem beror nog på att det är så länge sedan.

En sak jag tänkt på är musklerna i foten, då jag antar att det är dessa muskler som ser till att man kan hålla sig stabil och säker på skridskon.

Min fråga lyder: Hur tränar man dessa muskler? väldigt små muskler och jag har aldrig "punkttränat" dem förut.

Tacksam för svar.

saab900
2009-02-25, 23:06
Tjena.

Har införskaffat ett par nya skridskor, har lite problem, säkerheten på skridskorna uteblir och stabiliteten när man gör översteg uteblir. när jag var 14 var jag väldigt bra på att åka skridskor efter många års träning, nu är jag 21 och inte åkt mer än 2-3 gånger på 7 år, mycket av mina problem beror nog på att det är så länge sedan.

En sak jag tänkt på är musklerna i foten, då jag antar att det är dessa muskler som ser till att man kan hålla sig stabil och säker på skridskon.

Min fråga lyder: Hur tränar man dessa muskler? väldigt små muskler och jag har aldrig "punkttränat" dem förut.

Tacksam för svar.

Om du åker regelbundet så har du säkert mycket bättre stabilitet inom ett par veckor redan.

Sadaka
2009-02-25, 23:11
Om du åker regelbundet så har du säkert mycket bättre stabilitet inom ett par veckor redan.


Jo, det är klart :) har en till fråga, som jag kom på nu lite i efterhand, om det nu är någon här som har bra koll på fötter och skridskor. Det är så att min högerfot sitter sämre i skridskon än vad vänsterfoten gör, hälen åker upp, känns lite som att skridskon sitter löst även fast man tagit i för kung och fosterland, grejen är att man inte behöver göra det på vänster, kan det vara så att min högerfot är en mesig jävla skitfot som behöver lite träning?

Tolkia
2009-02-25, 23:13
Balansträning. Stå på ett ben, stå på balansbräda/balansplatta. Lyft lätta saker (typ en socka eller något) med tårna. Lägg en handduk på golvet och "skrynkla" den med fötterna. Tåhävningar, sumotåhävningar. Gå på hälarna, gå på tårna.

Känns kanske inte som "riktig träning", men det betalar sig.

J.V
2009-02-26, 00:03
Är väl snarare fotlederna som isf blivit lite veka. Men mest är det nog att du är ovan, det kommer tillbaka snabbt.

Vad gäller högerfoten, köp någon sorts hälinlägg/tjockare sula till den skridskon.

Sadaka
2009-02-26, 00:37
Vad gäller högerfoten, köp någon sorts hälinlägg/tjockare sula till den skridskon.

Har du(eller någon annan) några tips på var man kan köpa hälinlägg? googlade lite men hittade inget.

Blir att åka skridskor regelbundet samt en del balansträning för att få upp stadgan nu, tack för svaren! :)

rosdahl
2009-02-26, 01:00
Har du(eller någon annan) några tips på var man kan köpa hälinlägg? googlade lite men hittade inget.

Blir att åka skridskor regelbundet samt en del balansträning för att få upp stadgan nu, tack för svaren! :)

De vad antingen Intersport eller stadium såg jag hälinlägg på för inte så längesen när jag köpte sulor sisst :)

J.V
2009-02-26, 01:06
Valfri sportbutik.

Beepfaaarp
2009-02-26, 11:45
Tror det är en vanesak och bästa träningen är att åka. Om du ska köpa inlägg så har intersport ett par sulor som man lägger i ugnen och sen kliver på så dom formas efter foten.

gibb
2009-02-26, 11:52
Åk utan att knyta så hårt, minns att när man spelade mycket så kunde man åka från omklädningsrummet in till båset med oknytna skridskor utan problem, men i början på säsongen var det alltid vingligt.

Sadaka
2009-02-26, 16:06
Har funderat lite på det här med inlägg, kommer ju innebära att hälen åker upp lite, jag vill ju ha NER hälen, kanske trycka in en strumpa ovanpå foten eller liknande.

Det sitter två små kuddar i skridskon just ovanför där hälen ska sitta, där är av den anledningen jag vill ha ner den istället för upp, fast ska nog prova hälinlägg också.

Tolkia
2009-02-26, 18:38
Prova att ta på tjockare sockar? Du kan ju också kolla om kuddarna är flyttbara, ibland är det "klisterkuddar" som kan rivas loss och s.a.s omlokaliseras.

grakka
2009-02-26, 21:11
Balansträning. Stå på ett ben, stå på balansbräda/balansplatta. Lyft lätta saker (typ en socka eller något) med tårna. Lägg en handduk på golvet och "skrynkla" den med fötterna. Tåhävningar, sumotåhävningar. Gå på hälarna, gå på tårna.

Känns kanske inte som "riktig träning", men det betalar sig.

Efter att jag övertränade mina knän så använde jag balansbräda/platta som rehab. Det var långt ifrån så lätt som jag trodde att det var. Tog inte allt för lång tid tills det började kännas under foten för att den fick arbeta.

Pezonluke
2009-02-26, 23:27
Det är inte musklen i foten som behövs tränas utan vristen som håller stabiliteten i översteg m.m

Men som sagt övning ger färdighet bara åk åk åk så går det snabbt :-)