handdator

Visa fullständig version : Allan på aktuellt!!!!


Pinglan
2009-02-25, 21:10
Vad snygg du var vännen *cupid**cupid*;)

tobbo
2009-02-25, 21:12
Vad var det för nyhet, borde gå se på svt-play.

MangeByggarn
2009-02-25, 21:14
Vad var det?

Pinglan
2009-02-25, 21:16
Det var ett inslag som handlade om krisen inom byggbranchen.

Stoltz
2009-02-25, 21:18
Pics or gtfo.

Nej men, klipp?

tobbo
2009-02-25, 21:20
Det var ett inslag som handlade om krisen inom byggbranchen.

Efter aktuell borde de lägga upp de på hemsidan.

Loke
2009-02-25, 21:37
Är det detta:

http://svtplay.se/v/1458045/20_000_jobb_kan_forsvinna_i_byggbranschen

?

Vet inte riktigt hur allan ser ut...

Ganymedes
2009-02-25, 21:41
Det var ett inslag som handlade om krisen inom byggbranchen.

Vilken av dem? Har det med ekonomi eller doping att göra? ;)

henk4n
2009-02-25, 21:43
Nope, men Fredrik Isaksson är min kusin :)

Exhale_
2009-02-25, 21:54
Denna?
http://svtplay.se/v/1458207/aktuellt/akut_kris_vantar_byggbranschen?sb,b1387516,1,f,-1

Trance
2009-02-25, 21:57
Denna?
http://svtplay.se/v/1458207/aktuellt/akut_kris_vantar_byggbranschen?sb,b1387516,1,f,-1

Yep.

Exhale_
2009-02-25, 21:58
Vad snäll Allan ser ut IRL!

The_RobRoy
2009-02-25, 21:58
Denna?
http://svtplay.se/v/1458207/aktuellt/akut_kris_vantar_byggbranschen?sb,b1387516,1,f,-1

Ja visst!

Man tar han på ringen i örat direkt.

Ajdå, trist Allan att du blivit varslad.. :(

Stoltz
2009-02-25, 22:03
Vad snäll Allan ser ut IRL!

Nja, tycker han ser tillräckligt hård ut för att jag inte skulle vilja gå in i ringen mot honom :D

Men han lät riktigt snäll, riktigt behaglig röst ju! Här trodde jag att Allan satt inne med en röst i likhet med den här mannens vid 2:21:

IvUT6_OeN_Y

Beklagar varseln dock :-/

Thewind
2009-02-25, 22:03
Grof! Cementblocken hade inte en chans. :D

Mycket tråkigt med ditt varsel, hoppas verkligen att du hittar ett stabilare jobb som du trivs med.

Pudzianovski
2009-02-25, 22:05
Blev lite lurad av trådtiteln.....trodde det skulle vara en glad nyhet eller något sånt :Virro

Hoppas det löser sig med jobb !

Roosen
2009-02-25, 22:23
Lenare på rösten än på tangenterna ;)

Kanske ban-arbetare skulle vara nåt för dig *popcorn*.. Hur som, hoppas du hittar nåt nytt som du trivs med!

Luttis
2009-02-25, 22:37
Ser staark ut *flex*


Håller tummarna att det löser sig för dig!

Bönne
2009-02-25, 22:46
Man ska väl veta att det inte är samma sak att bli varslad som att bli sparkad.

Får hoppas att det löser sig för dig Allan.

omnibus
2009-02-25, 22:46
*gulp* Heltidsmoderator?!

Hoppas allt går bra, du verkar väldigt sympatisk :)

jocke12
2009-02-25, 23:06
Sympatisk, till min förvåning. Hoppas det löser sig med jobb!

tjabon
2009-02-25, 23:15
Kul att se Allan IRL.
Tråkigt med varslet, men det borde finnas jobb
att få för en rutinerad hantverkare.

Bönne
2009-02-25, 23:34
Kul att se Allan IRL.
Tråkigt med varslet, men det borde finnas jobb
att få för en rutinerad hantverkare.Facket gör att arbetsgivaren själv inte får bestämma vilka han ska ha i sitt lag.

Pinglan
2009-02-26, 07:41
Vilken av dem? Har det med ekonomi eller doping att göra? ;)

Fniss, ja det kan man ju fundera över :D

Allan: jag blev så till mig i trasorna att jag glömde beklaga varslet, det var ju skittrist :( Jag blev så glad över att se dig att jag inte tänkte på att inslaget ju egentligen handlade om jättetrista saker. Hoppas det löser sig!

om du vill kan du få flytta hem till oss ett halvår eller så och hjälpa oss med en gigantisk husrenovering! Vad säger du om det ;) Gratis träning i Ladan ingår!

MasterChief
2009-02-26, 08:03
Hoppas det löser sig till det bästa.



Efter fem år här trodde jag faktiskt han hette Allan :-/

Nitrometan
2009-02-26, 08:32
Hoppas det löser sig. En duktig timris borde kunna hitta nåt.

Efter fem år här trodde jag faktiskt han hette Allan :-/
Han heter Allan. :)

MasterChief
2009-02-26, 08:39
Hoppas det löser sig. En duktig timris borde kunna hitta nåt.


Han heter Allan. :)

Så vem fan är Kalle? Eller heter han Kalle Allan kanske? :)

The Draf
2009-02-26, 08:45
Beklagar varslen, man är väl snart i samma sits själv. Men vad hände med att lyfta med benen?

Cilia
2009-02-26, 18:55
Jag tyckte du var bra. Saklig och tydlig.

Trist med varslet, hoppas det löser sig snart.

Avesta
2009-02-26, 19:02
Äsch, småsaker för en gammal räv som Allan, han hoppar på nästa tåg.

Kwon
2009-02-26, 19:24
Callan såg mkt bra ut på TV!

Hoppas allting ordnar sig.

shape
2009-02-26, 19:49
Allan får satsa mer på bloggen, han kanske kan göra något blont med den, sälja tröjor med "Allan - the bad cop" tryck t.ex.
Hur som haver, lycka till

stevebc
2009-02-26, 19:54
Mycket tråkigt. Hoppas det vänder snart, Allan!

Allan
2009-02-26, 20:16
Tack för er uppmuntran

Andy.da.wohoo
2009-02-26, 20:25
(jag trodde också du hette Allan i förnamn)

Tråkigt med varslet, hoppas du hittar något annat att göra:)

Griip
2009-02-26, 20:35
du är garanterat bra på mycket annat Allan så häng inte läpp! :)

henk4n
2009-02-26, 21:39
Du borde ju få lön för ditt jobb här på Kolo :)

muddler
2009-02-26, 21:45
Parant intryck Allan! Trist som fan med kneget, jag sitter i samma båt.

CVN
2009-02-26, 21:58
Tack för er uppmuntran

Du värkar vara en jävligt trevlig person så du kommer nog lätt att hitta nytt jobb.

isterbuk
2009-02-26, 22:11
Usch allt varslande, man undrar ju vart det kommer sluta det här. Är själv varslad, men har som tur är "bara" mig själv att se efter dvs ingen fru o knodd.
Hoppas det löser sig för det!

Tyckte du hade en röst som är lik Peter Dalle, för att tala om nåt annat :)

Ignatius72
2009-02-26, 23:09
Orka böla om överbetalda byggnadsarbetare som har A-kassa och jobbar svart. De har levet gott hur länge som helst. Det finns många grupper med lika låg utbildning som tjäner väsentligt mycket mindre pengar och inte har möjlighet till extraknäck.
Det är bara att ringa lyxfällan.
Men Allan skötte sig bra i TV iaf, alltid en tröst.

Xealswe
2009-02-26, 23:24
Vill byggnads ha 3,5miljarder? De kan väl använda pengarna de fuskade med istället ;)

Kul o se allan! Fast jag trodde han var äldre ;)

The_RobRoy
2009-02-26, 23:24
Orka böla om överbetalda byggnadsarbetare som har A-kassa och jobbar svart. De har levet gott hur länge som helst. Det finns många grupper med lika låg utbildning som tjäner väsentligt mycket mindre pengar och inte har möjlighet till extraknäck.
Det är bara att ringa lyxfällan.
Men Allan skötte sig bra i TV iaf, alltid en tröst.

Håller till viss del med. Det är aldrig kul när folk förlorar jobbet dock. Men det finns en heldel grupper människor som tjänar förvånansvärt bra, jämfört med hur relativt enkelt det är att utbilda sig till, alternativt bara börja jobba med efter gymnasiet.

Sopåkare är ju ett annat fantastiskt exempel, hur kan dom tjäna 33 000kr i månaden :confused:

Jag tänker alltså ur något slags utbud/efterfrågan termer här. Vad man sen är "värd" inom olika yrken, är en annan femma

shape
2009-02-26, 23:47
Håller till viss del med. Det är aldrig kul när folk förlorar jobbet dock. Men det finns en heldel grupper människor som tjänar förvånansvärt bra, jämfört med hur relativt enkelt det är att utbilda sig till, alternativt bara börja jobba med efter gymnasiet.

Sopåkare är ju ett annat fantastiskt exempel, hur kan dom tjäna 33 000kr i månaden :confused:

Jag tänker alltså ur något slags utbud/efterfrågan termer här. Vad man sen är "värd" inom olika yrken, är en annan femma

Har jobbat några sommar som grovis och 33 är en överdriven siffra som du säkert har hämtat från aftonbladet, säg 27 som bäst, och då ska man ha 10-15 år på nacken samt ett c-körkort. I jobbet ingår det bl.a att röja upp efter pundare, eller invandrare* som rivit ut sakerna från kärlen i letan efter annat, eller helt enkelt väcka individen som sover där när vi strosar in klockan halv sex på morgonen. Tror att en soppis (hushållssophämtare) kan tjäna någon tusing mer som max än en grovis gör som max.

*Ja, det är tyvärr en över representation även där.

jakke
2009-02-27, 00:04
Lycka till. Mina naiva inställning (och förhoppning) är att vettigt folk alltid kommer få ett bra jobb.

Lellan
2009-02-27, 00:19
Usch allt varslande, man undrar ju vart det kommer sluta det här. Är själv varslad, men har som tur är "bara" mig själv att se efter dvs ingen fru o knodd.
Hoppas det löser sig för det!

Tyckte du hade en röst som är lik Peter Dalle, för att tala om nåt annat :)

+1

Och lycka till, "det löser sig sa han som sket i vasken", å du har ju inte ens skitit så jobb kommer din väg! /Lellan alias Saida

(förresten; nu är väl ett ypperligt tillfället att förgylla tråden med den där svartvita benbilden? :naughty:)

Allan
2009-02-27, 05:02
Det säger väl en del om er själva om ni känner en massa människor som jobbar svart och fuskar. Och våra löner har vi för att vi kämpat fackligt och hållit ihop - nåt fel med det? Vi klarar dessutom inte av att jobba lika länge som andra, alltså behöver vi tjäna mer under våra aktiva år. Nåt fel med det?
Tack för alla glada tillrop

Audrey
2009-02-27, 05:50
Inte alla som får spänna ut asset sådär i tv

Pinglan
2009-02-27, 07:50
(förresten; nu är väl ett ypperligt tillfället att förgylla tråden med den där svartvita benbilden? :naughty:)

Åhhhh, den svartvita benbilden går inte av för hackor :hbang:

Eller ska vi dra upp Emmzans gamla slagdänga "vi vill se allan strippa, vi vill se allan strippa" *kissass*

Ignatius72
2009-02-27, 08:36
Det säger väl en del om er själva om ni känner en massa människor som jobbar svart och fuskar. Och våra löner har vi för att vi kämpat fackligt och hållit ihop - nåt fel med det? Vi klarar dessutom inte av att jobba lika länge som andra, alltså behöver vi tjäna mer under våra aktiva år. Nåt fel med det?
Tack för alla glada tillrop

Du säger många saker på en gång här.

1.Att jag känner folk som både köper och erbjuder svart byggnadsarbete är tämligen irrelevant i sammanhanget. Du borde veta att just byggbrachen omsätter flera miljarder i svartjobb.
2. Absolut inget fel i att lyckas förhandla sig till bra löner.
3. Men att det skulle handla om att byggare slits ut i förtid är bara dravel. Det handlar om tillgång och efterfrågan och snarare ett bra bevis på där manliga yrken gett bra löneresultat genom åren.
4. Genom att presa upp lönerna skyhögt så har man (ni) bidraget till mer svartjobb och höga byggkostander som gjort att byggandet stannat av. Solidariteten går som vanligt inte mycket längre än ens egna plånbok.

JJ
2009-02-27, 09:01
Brorsan blir mest troligt också varslad här i dagarna, jobbar också i byggbranschen. Nåja, sånt är livet, han är övertygad om att det i slutändan leder till något bra och jag tror och hoppas att samma gäller för dig Allan.

Versus
2009-02-27, 09:35
Jobbar också i byggbranchen, monterar möbler för ett välkänt stort företag med platta paket.. Samt monterar även kök för olika företag.

Fick gå ner på timmar och blev av med min heltidsanställning vid jul. Har tex denna veckan bara jobbat två fulla dagar.

På firman hade vi i somras 14 anställda, nu är vi 8.

It really sucks.

Ignatius72: Det är inte många över 50 ute på de byggerna jag har varit iaf, de flesta är väl mellan 20-45. Sen pajar kroppen som min fd kollega sa innan han sluta nu i höst pga ryggproblem efter 25 år av slit.

Tryman
2009-02-27, 09:52
Jag beklagar varslet. Visste inte att vi varit kompanjoner (och är ett litet tag till), sitter på samma företag.

Tänker inte lägga mig i mer angående svartjobb mer än att en del jobbar svart och en del gör det inte. Tror inte de som jobbar aktivt inom byggnads gör det i någon stor utsträckning iaf. Finns fler branscher som är drabbade av "svarta" inkomster. Restaurangbranschen är en och hur många har inte åkt en svarttaxi någon gång. (någon måste ju göra det, annars skulle det inte finnas många svarttaxis ute på stan).

pragmatist
2009-02-27, 11:28
Satsning på renovering av miljonprogrammen är säkert en bra idé. Dels måste det göras i vilket fall som helst och dels ger det bättre utdelning i form av arbeten än att bygga vägar och broar. Så vi får ju hoppas att regeringen lyssnar på det örat.

Compus
2009-02-27, 13:16
Är det någon skilland på byggarbetare och snickare? Och då menar jag i utbildningen, alltså ifall båda har gått byggprogrammet under gymnasietiden.

För snickare är det väl brist på? Hör från många håll att kön är lång efter att tex få sitt hus renoverat.

Juliette
2009-02-27, 13:28
Trist att du blivit varslad :(

Men ett jättebra tillfälle att prova på annat, ibland behövs det något som gör att man tar steget mot nåt nytt :)

Är säker på, (att som du själv sa i inslaget) att det finns massa annat du är bra på också!

Brukar alltid själv tycka när jag slutat/avslutat ett jobb, att det är ganska spännande faktiskt att se vad framtiden har att erbjuda. Oftast är det något roligare än man tror :)

Lycka till!

palme
2009-02-27, 13:31
:( trist mannen, såg bra ut iaf, du kanske kan bli tvhallåa :)

Kräket
2009-02-27, 13:50
Du säger många saker på en gång här.

1.Att jag känner folk som både köper och erbjuder svart byggnadsarbete är tämligen irrelevant i sammanhanget. Du borde veta att just byggbrachen omsätter flera miljarder i svartjobb.
2. Absolut inget fel i att lyckas förhandla sig till bra löner.
3. Men att det skulle handla om att byggare slits ut i förtid är bara dravel. Det handlar om tillgång och efterfrågan och snarare ett bra bevis på där manliga yrken gett bra löneresultat genom åren.
4. Genom att presa upp lönerna skyhögt så har man (ni) bidraget till mer svartjobb och höga byggkostander som gjort att byggandet stannat av. Solidariteten går som vanligt inte mycket längre än ens egna plånbok.

Hur är det man gör nu...Uhm...+ 1 :)

Måste faktiskt hålla med på dessa punkter. Som sagt, gott att man lyckats förhandla upp lönerna inom ett yrke som präglas av hårt arbete. Däremot att argumentera för denna höga lön genom att hänvisa till att man sliter ut sig i förtid tycker inte jag duger.

Har en gammal bekant som var f.d. byggarbetare. Han fick skador, kunde inte återgå till yrket. Tack vare hög sjukpenning som grundades på hans f.d. lön så var heller omskolning inte något intressant. Han var ganska glad och nöjd tills det blev förändrade villkor.

För att inte tala om alla kvinnodominerade yrken där förslitningsskador är legio. Eller varför inte utbrändhetsfenomen, vilket tycks prägla vissa yrkeskategorier mer än andra. Handlar också om att ta ett individuellt ansvar för att därigenom försäkra sig om att man klarar av att arbeta. Att bränna ljuset i båda ändarna är lite oprofessionellt...

JoeyP
2009-02-27, 13:51
Blir väl inge jobb för mig sen heller när ja gå ut byggprogrammet. Ska bli murare...

Bli väl i värsta fall donkan flera år efter säkert fifan . . .

D Andersson
2009-02-27, 15:05
Det jag reagerar på är att det borde vara lättare än så att behålla jobbet med 30 års erfarenhet, annars kanske man måste komma till insikt med att man inte är/har blivit mer oumbärlig än så för företaget. Jag tycker det verkar helt rätt att satsa på att byta bransch.

spange
2009-02-27, 15:52
Håller till viss del med. Det är aldrig kul när folk förlorar jobbet dock. Men det finns en heldel grupper människor som tjänar förvånansvärt bra, jämfört med hur relativt enkelt det är att utbilda sig till, alternativt bara börja jobba med efter gymnasiet.

Sopåkare är ju ett annat fantastiskt exempel, hur kan dom tjäna 33 000kr i månaden :confused:

Jag tänker alltså ur något slags utbud/efterfrågan termer här. Vad man sen är "värd" inom olika yrken, är en annan femma

men ärligt, skulle utbildningsnivån bestämma lönerna fullt ut? jag tycker att det faktum att ett jobb är tungt fysiskt krävande är minst lika bra underlag att basera lön på. alltför ofta tycker jag man ser akademiker som inte tycks få in i huvet att allt dom bygger sin vardag runt, allt från lokaler till material hänger på att det finns vanliga "simpla arbetare" Och dom är nog oftast värda sin lön. my five cents.

Raschmus
2009-02-27, 20:08
+1 på Thewind.

Men är det verkligen Allan?

Varför kallar han/du sig för Allan om du heter Calle? :Virro

Stoltz
2009-02-27, 20:09
+1 på Thewind.

Men är det verkligen Allan?

Varför kallar han/du sig för Allan om du heter Calle? :Virro

Varför kallar sig Slartibartfast för det? Heter han så? Omgzor.

Pirko
2009-02-27, 20:23
Tråkigt att höra.. Mycket varsel på senaste.
Såg det själv på TV, trodde dock inte det var du först, men tyckte att du hade samma namn som på din blogg. Men jag är säker på att du kommer komma på något mycket bättre. PT eller tyngdlyftskommentator kanske? :)

Raschmus
2009-02-27, 20:24
Men jag har ju alltid tänkt mig allan :(

Jag menar om jag efter varje inlägg skriver /Ronny kan jag väl tros heta Ronny? :D

Edit: Argument som att flera isåfall bör heta Fred undanbedes.

Kwon
2009-02-27, 20:29
Razmus

Jag heter inte Kwone Capone heller, även om jag skulle vilja.

Mvh
/Kwone Capone

The_RobRoy
2009-02-27, 20:43
men ärligt, skulle utbildningsnivån bestämma lönerna fullt ut? jag tycker att det faktum att ett jobb är tungt fysiskt krävande är minst lika bra underlag att basera lön på. alltför ofta tycker jag man ser akademiker som inte tycks få in i huvet att allt dom bygger sin vardag runt, allt från lokaler till material hänger på att det finns vanliga "simpla arbetare" Och dom är nog oftast värda sin lön. my five cents.

Nej utbildningsnivån bestämmer inte lönen. Det ser vi ju t.ex. inom sjuksköterske-yrket. Däremot om det krävs 0 förkunskaper för ett jobb som ger 33 000kr i månaden. Borde det inte finnas väldigt många som skulle va beredda att göra jobbet för 30 000? Istället för de som nu jobbar med det
Utbud och efterfrågan helt enkelt.

Där kommer ju då facket in, som "förbjuder" att man sänker löner eller sparkar människor för att anställa någon annan. Vilket rubbar detta med utbud, efterfrågan inom landet.

Det jag vill komma till är att man kanske skjuter sig själv lite i foten, med ett starkt fack som förhandlar upp lönen, LÅNGT, över vad som är rimligt ur ett utbud/efterfrågan perspektiv mer internationellt.

Alltså får man problemet när facket höjer lönerna på dammsugarmontörerna i Åmål så mycket, att tillslut tvingas Electrolux lägga ner fabriken och flytta den till Kina, vilket renderar att alla arbetarna blir arbetslösa. Paralleller borde kunna dras till t.ex. byggarbetare osv.

Orka med dina insinuationer om att jag inte förstår att alla inte kan vara VD, eller vad du nu försöker säga..

MasterChief
2009-02-27, 20:44
Jag heter MasterChief (bytte namn förra året).

Raschmus
2009-02-27, 20:49
Okej!!!! Jag förstår poängen.

Menar bara att Allan lät väldigt rimligt och jag kunde verkligen se hans ansikte heta Allan.

:)

MasterChief
2009-02-27, 20:57
Menar bara att Allan lät väldigt rimligt och jag kunde verkligen se hans ansikte heta Allan.

:)

Jag instämmer. Jag är faktiskt rätt säker på att han egentligen heter Allan.

Allan
2009-02-27, 22:34
Där kommer ju då facket in, som "förbjuder" att man sänker löner eller sparkar människor för att anställa någon annan. Vilket rubbar detta med utbud, efterfrågan inom landet.

Det jag vill komma till är att man kanske skjuter sig själv lite i foten, med ett starkt fack som förhandlar upp lönen, LÅNGT, över vad som är rimligt ur ett utbud/efterfrågan perspektiv mer internationellt.



Du menar att vi ska förbjuda folk att sluta sig samman och gemensamt påverka sina villkor? För det är faktiskt exakt det du säger. Eller tycker du att någon "oberoende" ska värdera vad som är värt si eller så mycket???
Försök inte ställa lönegrupper mot varandra - jag tycker också det är bedrövligt att personal i sjukvården tjänar dåligt, eller att vissa akademiker tjänar sämre än jag. Men ska jag ha dåligt samvete för det????
Vi byggjobbare är ett bra exempel på att man kan komma en bit på vägen med stark solidaritet och hög facklig anslutning. Och jag hoppas att andra yrkesgrupper kan göra samma sak. Men jag vill inte se en regering eller nåt annat organ som bestämmer var lönenivån ska ligga för olika yrken

Allan
2009-02-27, 22:34
Jag instämmer. Jag är faktiskt rätt säker på att han egentligen heter Allan.

Nope. Och storyn bakom har jag berättat ett gäng gånger

C.E.J.
2009-02-27, 22:36
Nope. Och storyn bakom har jag berättat ett gäng gånger

I trådar från 2002, 2003 och 2004 som numera är borttagna, kanske. Dags att berätta det igen mao ;)

Black Star Abyss
2009-02-27, 22:36
Ja bra med facket som sitter och skor sig med sina fackpampslöner... Det finns både för och nackdelar med facket. fördelen är att löntagare skyddas mot arbetsgivarnas godtycke i personal- och lönefrågor. det dåliga är att fackets regler kan försvåra att anställa folk... arbetsmarknaden blir säkrare men också trögare och stagnerad. Det är mycket som skulle behöva ses över. Men anställda ska absolut ha skydd mot arbetsgivarnas godtycke!

-squat-
2009-02-27, 22:40
Lycka till. Mina naiva inställning (och förhoppning) är att vettigt folk alltid kommer få ett bra jobb.

Jupp. Så är det offtast.

Chrillee
2009-02-27, 22:40
Eloge ska du ha för all ork du har, vara så insatt i allt, skriva mycket i bloggen och sköta ett sånt heltidsjobb bra. :hbang:

Allan
2009-02-27, 22:43
Ja bra med facket som sitter och skor sig med sina fackpampslöner... Det finns både för och nackdelar med facket. fördelen är att löntagare skyddas mot arbetsgivarnas godtycke i personal- och lönefrågor. det dåliga är att fackets regler kan försvåra att anställa folk... arbetsmarknaden blir säkrare men också trögare och stagnerad. Det är mycket som skulle behöva ses över. Men anställda ska absolut ha skydd mot arbetsgivarnas godtycke!

Så vad tycker du man ska tjäna om man är ordförande i Kommunal eller Byggnads? Eller som ombudsman? Och det är inte fackets regler som avgör anställningsförhållanden - det regleras i avtal som både arbetsgivare och fack skrivit på.

Allan
2009-02-27, 22:45
När jag var liten dök det upp en snubbe som hette Alice Cooper. Men jag vägrade tro att en karl kunde heta Alice - för det hette ju mammas väninna. Envist försökte jag intala mina klasspolare att han måste heta Allan Cooper. När sedan tidningen där det stod om hur han bet huvudet av kanariefåglar eller vad det nu var kom med till plugget fick man ju stå där. Och sen kallades jag allan ett tag.

spange
2009-02-27, 22:46
Nej utbildningsnivån bestämmer inte lönen. Det ser vi ju t.ex. inom sjuksköterske-yrket. Däremot om det krävs 0 förkunskaper för ett jobb som ger 33 000kr i månaden. Borde det inte finnas väldigt många som skulle va beredda att göra jobbet för 30 000? Istället för de som nu jobbar med det
Utbud och efterfrågan helt enkelt.

Där kommer ju då facket in, som "förbjuder" att man sänker löner eller sparkar människor för att anställa någon annan. Vilket rubbar detta med utbud, efterfrågan inom landet.

Det jag vill komma till är att man kanske skjuter sig själv lite i foten, med ett starkt fack som förhandlar upp lönen, LÅNGT, över vad som är rimligt ur ett utbud/efterfrågan perspektiv mer internationellt.

Alltså får man problemet när facket höjer lönerna på dammsugarmontörerna i Åmål så mycket, att tillslut tvingas Electrolux lägga ner fabriken och flytta den till Kina, vilket renderar att alla arbetarna blir arbetslösa. Paralleller borde kunna dras till t.ex. byggarbetare osv.

Orka med dina insinuationer om att jag inte förstår att alla inte kan vara VD, eller vad du nu försöker säga..

jag insinuerar ingenting, har inte en blekaste aning om du är akademiker eller ej. jag har dock fått uppfattningen att många(i min bekanskapskrets) inte verkar reflektera över att arbetare inom industri, bygg etc. betyder en hel del.

Men det jag försöker komma till är att det kanske inte är så många som är beredda att jobba med vissa saker, även om det genererar i en bra lön. För att många inte är beredda att stå ut med obekvämligheterna i jobbet. (nu är det ju svårt att bara säga byggjobb, då det finns såna jäkla variationer och inriktningar inom byggsektorn.)
Jag har jobbat och haft praktik på byggfirmor en del, och kan tycka att till exempel behöva blanda 2,5 ton flytspackel en dag, efter att ha konkat runt på säckarna kan vara värt en del i lön.
jag, till exempel skulle nog helst inte konka soptunnor hela dagarna även om jag fick bra lön.

som sagt, det var inget påhopp mot dig i min förra post. vill klargöra det.

MasterChief
2009-02-27, 22:47
När jag var liten dök det upp en snubbe som hette Alice Cooper. Men jag vägrade tro att en karl kunde heta Alice - för det hette ju mammas väninna. Envist försökte jag intala mina klasspolare att han måste heta Allan Cooper. När sedan tidningen där det stod om hur han bet huvudet av kanariefåglar eller vad det nu var kom med till plugget fick man ju stå där. Och sen kallades jag allan ett tag.

Trodde jag hade koll på det här stället. Men icke.

Ignatius72
2009-02-27, 23:04
Du menar att vi ska förbjuda folk att sluta sig samman och gemensamt påverka sina villkor? För det är faktiskt exakt det du säger. Eller tycker du att någon "oberoende" ska värdera vad som är värt si eller så mycket???
Försök inte ställa lönegrupper mot varandra - jag tycker också det är bedrövligt att personal i sjukvården tjänar dåligt, eller att vissa akademiker tjänar sämre än jag. Men ska jag ha dåligt samvete för det????
Vi byggjobbare är ett bra exempel på att man kan komma en bit på vägen med stark solidaritet och hög facklig anslutning. Och jag hoppas att andra yrkesgrupper kan göra samma sak. Men jag vill inte se en regering eller nåt annat organ som bestämmer var lönenivån ska ligga för olika yrken

Som sagt, härligt med solidariska människor. När det kommer till kritan så är det bara ens egna plånbok som är intressant, oavsett tidigare polemik. Nä varför skulle jag ha dåligt samvete, det är alltid någon annan som ska ha det.
Du missar poängen med att skjuta sig själv i foten, du väljer klädsamt nog att glömma bort svartjobben. Att fackordförandena lyfter 100 000 i månaden skyller du på avtal. Fantastico.

Kräket
2009-02-27, 23:07
Du menar att vi ska förbjuda folk att sluta sig samman och gemensamt påverka sina villkor? För det är faktiskt exakt det du säger. Eller tycker du att någon "oberoende" ska värdera vad som är värt si eller så mycket???
Försök inte ställa lönegrupper mot varandra - jag tycker också det är bedrövligt att personal i sjukvården tjänar dåligt, eller att vissa akademiker tjänar sämre än jag. Men ska jag ha dåligt samvete för det????
Vi byggjobbare är ett bra exempel på att man kan komma en bit på vägen med stark solidaritet och hög facklig anslutning. Och jag hoppas att andra yrkesgrupper kan göra samma sak. Men jag vill inte se en regering eller nåt annat organ som bestämmer var lönenivån ska ligga för olika yrken

Nu kan jag inte svara för The_RobRoy, även om jag inte tror det är det han menar.

Visst är det väldigt bra med den fackliga anslutning och den solidaritet som gjort att ni byggjobbare fått såpass bra lön. Samtidigt så är det väl också en orsak till att det är såpass lönsamt för företag att utlokalisera verksamheter och anställa personal från andra länder?

Sen är det väl högst sannolikt att om alla dessa stora offentliganställda löntagargrupper skulle ha en lön motsvarande deras utbildning, så skulle nog antingen den offentliga välfärden vara mycket mycket liten, eller så skulle skattetrycket vara såpass tungt att det är tveksamt om det skulle finnas incitament för någon annan sektor. Se till alla dessa akademiker som bär den allmänna välfärden på sina axlar, som lärare, sjuksköterskor, socialarbetare m.fl. Vissa yrken som kräver 5-årig högskoleutbildning (!), och som kanske tingar 2/3-delar av den lön som nämndes i denna tråd. Se till sjuksköterskestrejken för snart ett år sedan och det fiasko som det blev av det hela. Under den perioden var det väldigt tyst från socialdemokraterna. Ty de vet att vår höga ambition med den offentliga välfärden går hand i hand med att dessa människor arbetar utifrån entusiasm, och inte förväntar sig en lön som speglar utbildning, yrkesliv eller ansvaret inom arbetet.

Orsaken till denna orättvisa består i vår offentliga välfärd. Öppna upp för privata alternativ och låt marknaden värdera insatserna och då kanske utbildning kan börja löna sig. Det byggjobbare och andra "arbetare" lyckats bra med, är att vara av stort symbolvärde för socialdemokraterna (akademikerna dom bemöts av sossarnas janusansikte).

Allan
2009-02-27, 23:16
Som sagt, härligt med solidariska människor. När det kommer till kritan så är det bara ens egna plånbok som är intressant, oavsett tidigare polemik. Nä varför skulle jag ha dåligt samvete, det är alltid någon annan som ska ha det.
Du missar poängen med att skjuta sig själv i foten, du väljer klädsamt nog att glömma bort svartjobben. Att fackordförandena lyfter 100 000 i månaden skyller du på avtal. Fantastico.

Vad ska man tjäna om man är vald att representera flera hundra tusen människor då, tycker du? Och varför ska jag ha dåligt samvete? Tycker du inte att jag är värd att tjäna bra med pengar? Det vore ju kul att se dig göra en lista - de här ska tjäna bra, och sen en fallande skala neråt. Fundera på var vi andra skulle vilja placera dig.

henk4n
2009-02-27, 23:23
Allan, hur kommer det sig att du jobbar som byggarbetare?

sundvall
2009-02-27, 23:27
Bara av ren nyfikenhet, vad tjänar en regular byggarbetare som du i Stockholm Allan?

The_RobRoy
2009-02-28, 01:00
Och våra löner har vi för att vi kämpat fackligt och hållit ihop - nåt fel med det? Vi klarar dessutom inte av att jobba lika länge som andra, alltså behöver vi tjäna mer under våra aktiva år. Nåt fel med det?
Tack för alla glada tillrop

Är det något fel på de miljon-bonusar som vi i finansbranschen förhandlat till oss genom att hålla ihop och göra ett bra jobb - nåt fel med det? Vi klarar dessutom inte jobba lika länge på grund av den extremt stressiga miljö vi jobbar i, alltså behöver vi tjäna mer under våra aktiva år. Nåt fel med det? ;)

The_RobRoy
2009-02-28, 01:12
Du menar att vi ska förbjuda folk att sluta sig samman och gemensamt påverka sina villkor? För det är faktiskt exakt det du säger. Eller tycker du att någon "oberoende" ska värdera vad som är värt si eller så mycket???
Försök inte ställa lönegrupper mot varandra - jag tycker också det är bedrövligt att personal i sjukvården tjänar dåligt, eller att vissa akademiker tjänar sämre än jag. Men ska jag ha dåligt samvete för det????
Vi byggjobbare är ett bra exempel på att man kan komma en bit på vägen med stark solidaritet och hög facklig anslutning. Och jag hoppas att andra yrkesgrupper kan göra samma sak. Men jag vill inte se en regering eller nåt annat organ som bestämmer var lönenivån ska ligga för olika yrken

Nu tycker jag iofs att flera andra redan svarat bra i tråden. Känns ju kanske inte som den mest lämpliga tidpunkten att diskutera detta om du just blivit varslad.

Nej jag skrev inte att vi ska förbjuda fack-förbund. Jag sa att man över tid ibland kan skjuta sig själv i foten, genom att ha för hårda/höga krav lönemässigt. Självklart vill alla ha så hög lön som möjligt. Finns väl ingen som tackar nej till löneförhöjning (möjligen Postens VD då).

Men enligt mig kan man inte ha ett regelverk som så totalt låser in företagen som ska verka i landet. På lång sikt, kommer det drabba Sverige som land och vi kommer bli om-sprungna av mer flexibla länder.

Jag tycker mitt dammsugarexempel var bra (det är förövrigt ett verkligt exempel, så vitt jag fått höra hur det gick till).

ryssen
2009-02-28, 05:16
jävla gnäll här nu på att vi i byggsvängen är överbetalda.25-30k är inga fantasi summor.vi betalar med slut kropp i förtid och en otrygg anställning ofta mellan byggerna,som allan sa några guldklockor existerar inte i bygg svängen.

solidaritet borde snart stå på skol chemat då vi verkar gå mot, bara jag får mentaliteten.och misslyckas dom med det så gnälls det på oss som lyckats genom solidaritet som tex byggnads fackförbund.

Ignatius72
2009-02-28, 07:48
Vad ska man tjäna om man är vald att representera flera hundra tusen människor då, tycker du? Och varför ska jag ha dåligt samvete? Tycker du inte att jag är värd att tjäna bra med pengar? Det vore ju kul att se dig göra en lista - de här ska tjäna bra, och sen en fallande skala neråt. Fundera på var vi andra skulle vilja placera dig.

Öm punkt?
Som ordförande för ett fackförbund där lönen kommer från medlemmarnas pengar så ser jag inte någon gigantisk skillnad på att representera 1-10-100 eller 10 000tals medlemmar. I praktiken så har man ett mer direkt ansvar för människor som busschaufför.
Vilka är värda att tjäna pengar? Alla är det.
Vilka är värda att tjäna mycket pengar. De allra flesta, av olika anledningar-slitage, utbildning, ansvar etc
Att sitta och göra upp listor i förväg är klassiskt socialisttrams och där man, föga förvånande, sätter sig själv högt upp. Men ska du skämmas för det? Nej för allt i världen, men bespara mig solidaritetssnacket så längre det inte sträcker sig längre än din egen plånbok.

Allan
2009-02-28, 08:36
Jag är naturligtvis villig att avstå från mina löneökningar om jag vet att andra välbetalda grupper också gör det. Så har vi gjort i samordnade avtalsrörelser i många år. Har du gjort det? Det kallas solidarisk lönepolitik. Dessutom kanske du inte vet att de löner du talar om inte på något vis omfattar alla som jobbar som byggnadsarbetare - vi har glasarbetare, maskinförare, kranförare, isolerare, byggstädare etc som har egen löneutveckling, långt sämre än min, och det tas det hänsyn till i varje huvudavtalsförhandling.
Grejen är att det är vi med ackord som tjänar bra - prestationslön helt enkelt. Jobbar vi hårt tjänar vi bra. Jobbar vi dåligt tjänar vi sämre. Vad är fel med det? Men många jobbar inte på såna objekt, utan har en fast timpenning. Man tjänar generellt bra i tillväxtregionerna, och sämre på landsbygden - som i andra branscher.
Men fortfarande är det så att vi har sett till att kompensera oss för att vi kommer att ha i snitt tio år mindre att tjäna ihop en vettig pension på. Även om vi tjänar bra under de bästa åren av våra liv så är det få byggnadsarbetare som blir rika pensionärer. Nästan alla har haft längre perioder med arbetslöshet, för att inte tala om sjukskrivningar.
Och det är möjligt att du känner en massa byggjobbare som jobbar svart. Jag gör det inte - det är inte direkt efterfrågan på svartjobb bland oss timrisar som bygger flerfamiljsbostäder. För visst finns det en stor svart marknad, men den är mest utvecklad bland de små byggfirmorna. Bland skuttarna. Egenföretagarna.
Och de är som bekant inte medlemmar i Byggnads

skaparn
2009-02-28, 08:47
Trist att bli varslad, hoppas det löser sig.

Sen måste jag även, med risk för att dela ut beröm, att av alla de människor som fått uttala sig i sådana här sammanhang framstod du som otroligt vettig. Inte ens när du kom med en politisk lösning var vi oense. Ska man lasta upp åtgärdspaket från det offentliga så är en upprustning av miljonprogram eller byggande av hyresrätter en ganska bra åtgärd. Och inte håglös var du heller. Jag säger: Bra där!

Annat är det när varslade i Trollhättan får säga sitt. Där är allting hopplöst, och staten borde ta sitt ansvar och rädda ett bilmärke vars marknadsmässighet bäst illustreras av att de lanserar en SUV fem år efter alla andra gjort det, precis lagom till en nyvaken klimatdebatt.

Ignatius72
2009-02-28, 09:12
Jag är naturligtvis villig att avstå från mina löneökningar om jag vet att andra välbetalda grupper också gör det. Så har vi gjort i samordnade avtalsrörelser i många år. Har du gjort det? Det kallas solidarisk lönepolitik. Dessutom kanske du inte vet att de löner du talar om inte på något vis omfattar alla som jobbar som byggnadsarbetare - vi har glasarbetare, maskinförare, kranförare, isolerare, byggstädare etc som har egen löneutveckling, långt sämre än min, och det tas det hänsyn till i varje huvudavtalsförhandling.
Grejen är att det är vi med ackord som tjänar bra - prestationslön helt enkelt. Jobbar vi hårt tjänar vi bra. Jobbar vi dåligt tjänar vi sämre. Vad är fel med det? Men många jobbar inte på såna objekt, utan har en fast timpenning. Man tjänar generellt bra i tillväxtregionerna, och sämre på landsbygden - som i andra branscher.
Men fortfarande är det så att vi har sett till att kompensera oss för att vi kommer att ha i snitt tio år mindre att tjäna ihop en vettig pension på. Även om vi tjänar bra under de bästa åren av våra liv så är det få byggnadsarbetare som blir rika pensionärer. Nästan alla har haft längre perioder med arbetslöshet, för att inte tala om sjukskrivningar.
Och det är möjligt att du känner en massa byggjobbare som jobbar svart. Jag gör det inte - det är inte direkt efterfrågan på svartjobb bland oss timrisar som bygger flerfamiljsbostäder. För visst finns det en stor svart marknad, men den är mest utvecklad bland de små byggfirmorna. Bland skuttarna. Egenföretagarna.
Och de är som bekant inte medlemmar i Byggnads

Medlemmarna i byggnads svartjobbar inte, där ser man. Den solidariska lönepolitiken innebär att en kvinna med motsvarade utbildning har hälften av din lön. Nöjd?

Slartibartfast
2009-02-28, 09:14
Trist att bli varslad, hoppas det löser sig.

Sen måste jag även, med risk för att dela ut beröm, att av alla de människor som fått uttala sig i sådana här sammanhang framstod du som otroligt vettig.

+1

:thumbup:

Allan
2009-02-28, 10:15
Medlemmarna i byggnads svartjobbar inte, där ser man. Den solidariska lönepolitiken innebär att en kvinna med motsvarade utbildning har hälften av din lön. Nöjd?

Svartjobb är inte en envägskommunikation. Det är som att skylla stölder på tjuvarna - det måste finnas nån som vill betala för det. Visst finns det byggnadsmedlemmar som jobbar svart, men jag känner faktiskt inte så många.
Och jag behöver ingen upplysning om att tjejer i vården är underbetalda, men det är naivt att tro att de skulle få högre lön om VI avstod från våra löneökningar. Så funkar det inte. Dessutom - vi lever och bor med de där tjejerna, vi vet mycket väl vad det innebär

Ignatius72
2009-02-28, 10:22
Svartjobb är inte en envägskommunikation. Det är som att skylla stölder på tjuvarna - det måste finnas nån som vill betala för det. Visst finns det byggnadsmedlemmar som jobbar svart, men jag känner faktiskt inte så många.
Och jag behöver ingen upplysning om att tjejer i vården är underbetalda, men det är naivt att tro att de skulle få högre lön om VI avstod från våra löneökningar. Så funkar det inte. Dessutom - vi lever och bor med de där tjejerna, vi vet mycket väl vad det innebär

Så vem ska avstå från löneökningar som gör att tex tjejerna i vården ska få högre lön? Och varför har de lägre löner? De har ju också fackförbund.

Svartjobb är självklart en tvåvägskommunikation och som alltid så handflar det om tillgång och eftefrågan och om skatteläget. Med ROT-avdrag finns det ingen anledning att ha svart arbetskraft. Men det man gör med det är att man justerar lönenivån så att vanligt folk har råd med en hantverkare.

Allan
2009-02-28, 10:23
Du har inte en susning om hur lönebildning fungerar va? OBS - ingen kritik, utan bara ett konstaterande.

Ignatius72
2009-02-28, 10:30
Du har inte en susning om hur lönebildning fungerar va? OBS - ingen kritik, utan bara ett konstaterande.


Nä, Mr Know it all, du är nog den enda som har koll på hur lönebildning går till Under mina 20 yrkesverksamma år har det totalt gått mig förbi hur det går till.

Jag trodde i min enfald att du lyfte upp det till en lite mer filosofisk nivå. Så var ej fallet.
Jag konstaterar att solidariteten sträcker sig till din egen plånbok. Gott så, inget att skämmas över. Så är de allra flesta människor.

Allan
2009-02-28, 10:35
Du jobbar i ett prestationsinriktat lönesystem med parametrar och förhandlar kollektivt med arbetsgivaren? Eller har gjort? Vardå, om man får fråga?
Du tycker att jag ska avstå från lön så att underbetalda sjuksyrror också kan få löneökningar? Hur mycket är du själv villig att avstå från av din lön? För du menar väl inte att det bara är vi som ska avstå?

Ignatius72
2009-02-28, 10:56
Du jobbar i ett prestationsinriktat lönesystem med parametrar och förhandlar kollektivt med arbetsgivaren? Eller har gjort? Vardå, om man får fråga?
Du tycker att jag ska avstå från lön så att underbetalda sjuksyrror också kan få löneökningar? Hur mycket är du själv villig att avstå från av din lön? För du menar väl inte att det bara är vi som ska avstå?

Men lillevän, det är du som orerar om solidaritet i vartannat inlägg men när det kommer till kritan så är det jag och mitt fackförbund. Går det inte att vara solidarisk över yrkesgrupperna?
Jag har bla jobbat som snickare ett par år på tex PEAB.

Nä, jag har såklart ingen avsikt att gå ner i lön och min grundsyn är att tillgång och efterfrågan skall styra. Har man en unik kompetens så kommer man att få betalt för det och är man utbytbar så får man betalt efter det. Inte särskilt märkvärdigt.
Att byggare tjänar pengar när det är rusch och man jobbar röven av sig följer de premisserna, bekymret blir att man vill ha kvar exakt de lönerna även när efterfrågan är 0. Än en gång får solidariteten på nöten, vissa får sparken och hamanr på A-kassa medan andra glassar vidare på löner som inte motsvarar vare sig efterfrågan eller kompetens.

Allan
2009-02-28, 11:29
Så du vill ha ett samhälle där du ska bestämma vilka som ska tjäna vad, istället för att parterna bestämmer det? Återigen - våra löner avgörs i förhandlingar. Bägge parter är överens om avtalet. Det måste ju betyda att arbetsgivarna tycker att det finns orsak att betala oss det. Annars skulle de ju knappast betala eller gå med på det, eller hur?

Jag tror det här handlar om avundsjuka. Det är klart att folk blir sura när de hör vad en byggjobbare eller sopåkare tjänar, eftersom de inte vet vad som ligger bakom. Men när man berättar om sina villkor och hur det hela ligger till kan de flesta acceptera det.
Vi har INTE våra lönevillkor gratis. Vi har en stark solidaritet inom yrkesgruppen, vi tar också ansvar för våra egna låglönegrupper, och sliter med att höja deras nivåer.

Men det är inte rimligt att begära att vi ska vara de som finansierar andra fackförbunds lönenivåer. Det är bara dumt. Det är lika dumt som att begära att vi ska sänka våra löner när det blir dåliga tider - det har testats på andra håll och ger ingen effekt.
Unik kompetens? Tja, vem vet. Om du talar om vad du gör, hur ofta du riskerar diskbråck eller dåliga knän eller reumatism, eller att dö på jobbet, så ska jag tala om vad jag tycker du ska tjäna. Och om du får dina pengar från en offentligt finansierad verksamhet - vilket jag har för mig - så har jag större rätt att ha synpunkter på din lön, än du på min.

Lönen? Jag tjänar strax under 400 000 om året. Jag hör till den högre löneskalan i Stockholms län. Man klarar ackordsjobbet i kanske 30 år och sen orkar inte kroppen längre. Men det finns åtskilliga byggjobbare i Stockholm som tjänar under 25000 i månaden, och ute i landet lägre än så

Ignatius72
2009-02-28, 13:19
Så du vill ha ett samhälle där du ska bestämma vilka som ska tjäna vad, istället för att parterna bestämmer det? Återigen - våra löner avgörs i förhandlingar. Bägge parter är överens om avtalet. Det måste ju betyda att arbetsgivarna tycker att det finns orsak att betala oss det. Annars skulle de ju knappast betala eller gå med på det, eller hur?

Helt ok. jag undrade hur det var ställt med solidariteten när konjunkturen kräver andra villkor. Då är det ok att vissa får väldigt lite medan andra fortsätter glida. Jag har inga problem med det, men med din syn så undrar jag hur du resonerar.

Jag tror det här handlar om avundsjuka. Det är klart att folk blir sura när de hör vad en byggjobbare eller sopåkare tjänar, eftersom de inte vet vad som ligger bakom. Men när man berättar om sina villkor och hur det hela ligger till kan de flesta acceptera det.
Vi har INTE våra lönevillkor gratis. Vi har en stark solidaritet inom yrkesgruppen, vi tar också ansvar för våra egna låglönegrupper, och sliter med att höja deras nivåer.

Jag vet vad som ligger bakom, jag har varit i branchen. Det finns många som är oerhört kompetenta och väldigt duktiga hantverkare men det finns å andra sidan horder av folk som är utbytbar mot vilken annan nisse som helst som klarar av enkla instruktioner och man har kort eller ingen utbildning.

Men det är inte rimligt att begära att vi ska vara de som finansierar andra fackförbunds lönenivåer. Det är bara dumt. Det är lika dumt som att begära att vi ska sänka våra löner när det blir dåliga tider - det har testats på andra håll och ger ingen effekt.

Det är dumt därför att det inte gynnar dig eller din grupp. Jag tror itne de med lika kort utbildning, slitigt jobb och halva lönen hade tyckt det var dumt.

Unik kompetens? Tja, vem vet. Om du talar om vad du gör, hur ofta du riskerar diskbråck eller dåliga knän eller reumatism, eller att dö på jobbet, så ska jag tala om vad jag tycker du ska tjäna. Och om du får dina pengar från en offentligt finansierad verksamhet - vilket jag har för mig - så har jag större rätt att ha synpunkter på din lön, än du på min.

jag har aldrig jobbat annat än i privata verksamheter. Förutom uppdragen som förtroendevald där jag har en ersättning motsvarade en undersköterskas.


Lönen? Jag tjänar strax under 400 000 om året. Jag hör till den högre löneskalan i Stockholms län. Man klarar ackordsjobbet i kanske 30 år och sen orkar inte kroppen längre. Men det finns åtskilliga byggjobbare i Stockholm som tjänar under 25000 i månaden, och ute i landet lägre än så


Bra lön:thumbup:

henk4n
2009-02-28, 13:42
Bara att man måste gå upp sådär tidigt varje dag tycker jag att de ska få ut minst 30+ *cupid*

Cilia
2009-02-28, 20:04
apropå lönepolitik tycker jag det är ett problem att snittlönen för t ex lärare i Stockholm ligger på 26 tkr per månad. Samtidigt säger sopåkarna nej till lönebud på 29-38 tkr/månad (eller iaf i det häradet).

Bubban
2009-02-28, 20:30
Ååååhh så mysig röst Allan har. Jag har alltid trott han skulle låta som en arg alfahanne-militär. <3

Synd om varseln såklart. Du kanske ska bli personlig tränare istället?

-squat-
2009-02-28, 23:35
apropå lönepolitik tycker jag det är ett problem att snittlönen för t ex lärare i Stockholm ligger på 26 tkr per månad. Samtidigt säger sopåkarna nej till lönebud på 29-38 tkr/månad (eller iaf i det häradet).
+1. Och busschaufförerna ligger på runt 25 000 kronor. Inte illa det.

Trance
2009-03-01, 04:09
+1. Och busschaufförerna ligger på runt 25 000 kronor. Inte illa det.

Att vara busschaufför är och andra sidan ett jäkla skitjobb.

Ignatius72
2009-03-01, 06:33
apropå lönepolitik tycker jag det är ett problem att snittlönen för t ex lärare i Stockholm ligger på 26 tkr per månad. Samtidigt säger sopåkarna nej till lönebud på 29-38 tkr/månad (eller iaf i det häradet).
Du får ju tänka på att sopåkarna har stora studieskulder som ska betalas tillbaka.

Lellan
2009-03-01, 08:47
Du får ju tänka på att sopåkarna har stora studieskulder som ska betalas tillbaka.

Varför har du en sån raljerande ton? Man kan väl likväl tänka på sopåkarnas arbetsmiljö, stor dos stress, avgaser, tungt fysiskt där arbetsställningarna osv kanske inte alltid är optimala.. En lärare blir ju bara allt mer kompetent med erfarenhet, dessutom ses det väl som ett mer stimulerande arbete än sopåkare..

Vet inte varför jag låter mig dras in i den dåliga jämförelsen mellan yrken, men jag ogillar din ton när du diskuterar, sorry. Låter bittert på något sätt, men kanske bara är retorik.

Ignatius72
2009-03-01, 09:15
Varför har du en sån raljerande ton? Man kan väl likväl tänka på sopåkarnas arbetsmiljö, stor dos stress, avgaser, tungt fysiskt där arbetsställningarna osv kanske inte alltid är optimala.. En lärare blir ju bara allt mer kompetent med erfarenhet, dessutom ses det väl som ett mer stimulerande arbete än sopåkare..

Vet inte varför jag låter mig dras in i den dåliga jämförelsen mellan yrken, men jag ogillar din ton när du diskuterar, sorry. Låter bittert på något sätt, men kanske bara är retorik.

Det är klart att jag raljerar lite i en diskussion på nätet om inte annat så för att reta Allan lite :D.
Men alldeles oavsett om sopåkare har en tråkig arbetsmiljö så tar det inte mycket mer än 15 minuter att lära sig jobbet.Mao så finns det många som skulle tänka sig att göra det jobbet för 21`. Så även om lärarjobbet kan vara (det finns dock massor av skolor där arbetsmiljön är sämre än innehållet i sopbilen) mer stimulerande så kan inte vem som helst hoppa in och göra jobbet. Dessutom har de pluggat runt 4 år där de inte haft någon inkomst utan istället samlat på sig lån för ett par hundratusen.

shut teh face
2009-03-01, 09:23
Vad jobbar du med igna? Det känns som du bara är avundsjuk för du inte har lika hög lön som sopåkarna även fast du studerat i 5 år. :Virro

Cilia
2009-03-01, 09:27
Man kan väl likväl tänka på sopåkarnas arbetsmiljö, stor dos stress, avgaser, tungt fysiskt där arbetsställningarna osv kanske inte alltid är optimala.. En lärare blir ju bara allt mer kompetent med erfarenhet, dessutom ses det väl som ett mer stimulerande arbete än sopåkare.
Så kan man tänka också. Frågan är vilka lärare du vill ha som ska undervisa din son? Att förlita sig på att lärare ska arbeta utifrån kall och stimulans som ersättning är lite våghalsigt om vi ska ha en välutbildad befolking i framtiden.

Ignatius72
2009-03-01, 09:40
Vad jobbar du med igna? Det känns som du bara är avundsjuk för du inte har lika hög lön som sopåkarna även fast du studerat i 5 år. :Virro

Jag skulle inte velat byta med sopåkarna även om de tjänade 45 i månaden. Trots allt så är arbete inte bara pengar. Men man får titta på det ur ett större perspektiv och då är det som Cilia skriver ovan dåligt att tex lärare tjänar 100000 mindre om året än Allan som bär runt på sten.
Jag jobbar själv som familjeterapeut men min huvudsakliga sysselsättning i dagsläget är ansvarig för, och utvecklare av- öppenvård på ett privat företag.
Jag är även utbildad snickare.

Allan
2009-03-01, 09:43
Ni menar att ni missunnar folk att tjäna pengar? Är det bara för att de slagit sig samman i grupp för att förhandla fram sina villkor? För inte tycker ni illa om att andra lågutbildade klarar av att tjäna bra pengar?
Om andra grupper vill ha bättre löner får de göra samma sak som vi gjorde. Slå sig samman, vara solidariska och vara villiga till uppoffringar under tiden. Och jag vill bara påpeka att det inte alls är alla byggjobbare som tjänar jättelöner. Dessutom blir jag förbannad när jag hör att jobben skulle vara okvalificerade och kan läras på fem minuter - nu vill jag att Ignatius talar om exakt vilken jobbakgrund han har, när han jobbade på dessa byggfirmor och hur väl han är insatt i sopåkarnas arbetsmiljö. Annars är han bara avundsjuk på att folk med lägre utbildning kan vara smartare än honom.
Ge fan i att förolämpa folk.

Allan
2009-03-01, 09:44
Jag är även utbildad snickare.
Snack. Fram med yrkesbeviset i såna fall

Ignatius72
2009-03-01, 09:48
Ni menar att ni missunnar folk att tjäna pengar? Är det bara för att de slagit sig samman i grupp för att förhandla fram sina villkor? För inte tycker ni illa om att andra lågutbildade klarar av att tjäna bra pengar?
Om andra grupper vill ha bättre löner får de göra samma sak som vi gjorde. Slå sig samman, vara solidariska och vara villiga till uppoffringar under tiden. Och jag vill bara påpeka att det inte alls är alla byggjobbare som tjänar jättelöner. Dessutom blir jag förbannad när jag hör att jobben skulle vara okvalificerade och kan läras på fem minuter - nu vill jag att Ignatius talar om exakt vilken jobbakgrund han har, när han jobbade på dessa byggfirmor och hur väl han är insatt i sopåkarnas arbetsmiljö. Annars är han bara avundsjuk på att folk med lägre utbildning kan vara smartare än honom.
Ge fan i att förolämpa folk.

Jag missunnar inte folk att tjäna pengar. Men låtsas inte om att det är svårt rulla en soptunna till sopbilen och trycka på en knapp. Om du finner det högkvalificerat arbete så blir jag orolig för dig på riktigt. Och då förolämpar du alla andra.

Cilia
2009-03-01, 09:49
Ni menar att ni missunnar folk att tjäna pengar? Är det bara för att de slagit sig samman i grupp för att förhandla fram sina villkor? För inte tycker ni illa om att andra lågutbildade klarar av att tjäna bra pengar?
Om andra grupper vill ha bättre löner får de göra samma sak som vi gjorde. Slå sig samman, vara solidariska och vara villiga till uppoffringar under tiden. Och jag vill bara påpeka att det inte alls är alla byggjobbare som tjänar jättelöner. Dessutom blir jag förbannad när jag hör att jobben skulle vara okvalificerade och kan läras på fem minuter - nu vill jag att Ignatius talar om exakt vilken jobbakgrund han har, när han jobbade på dessa byggfirmor och hur väl han är insatt i sopåkarnas arbetsmiljö. Annars är han bara avundsjuk på att folk med lägre utbildning kan vara smartare än honom.
Ge fan i att förolämpa folk.
Jag missunnar inte alls folk att tjäna pengar. Det är bra för samhället. Jag har inte heller sett det i perspektivet av att facket är starkt eller inte.

Jag lyfte bara upp att det finns löneskillnader i samhället som kan bli problematiska om de fortsätter beroende på vilken utveckling vi vill ha. Det måste väl ändå få förekomma en diskussion kring ämnet.

Ignatius72
2009-03-01, 09:53
Snack. Fram med yrkesbeviset i såna fall

Jag gick byggprogrammet på Välkommaskolan i Malmberget -88-90 och jobbade på byggen fram till -93-94. Farsan har haft byggfirma under hela min uppväxt så jag har småjobbat sen 12 års åldern med allehanda ting.

Allan
2009-03-01, 10:10
Jag gick byggprogrammet på Välkommaskolan i Malmberget -88-90 och jobbade på byggen fram till -93-94. Farsan har haft byggfirma under hela min uppväxt så jag har småjobbat sen 12 års åldern med allehanda ting.

Har du yrkesbevis? Då borde du veta att det är mils skillnad på att jobba på en liten skutt och att jobba på de stora ackordsbyggena. Att påstå att vi inte skulle vara värda våra löner är en förolämpning. Jag utgår från att du gör rätt för din lön, det skulle inte falla mig in att misstänkliggöra en hel kår för att det finns enstaka rötägg.
Det är inte sopåkarnas och byggnadsarbetarnas fel att välutbildat folk tjänar sämre.

Wao
2009-03-01, 10:50
Jag missunnar inte folk att tjäna pengar. Men låtsas inte om att det är svårt rulla en soptunna till sopbilen och trycka på en knapp. Om du finner det högkvalificerat arbete så blir jag orolig för dig på riktigt. Och då förolämpar du alla andra.

Efter att ha läst ett par av dina inlägg verkar du helt inställd på att utbildning = mer lön. Eller har jag fel?

thunder
2009-03-01, 11:07
När man snacker med folk från resten av europa märker man att utbildade personer har högre lön där än outbildade. Varför är det inte så i Sverige? Varför är det självklart att en byggnadsarbetare i Sverige ska ha den lön han har?

Jag har bott i England och bor nu i Norge och både här och där var/är det självklart att man tjänar mer med utbildning än utan.

Tom en lagerarbetare med utbildning och fagbrev har 20k extra per år här än en "outbildad" lagerarbetare.

Cilia
2009-03-01, 11:13
Har du yrkesbevis? Då borde du veta att det är mils skillnad på att jobba på en liten skutt och att jobba på de stora ackordsbyggena.
Nu är du snobbig. Du säger att en snickare som inte jobbar på de stora byggena inte är en snickare. Du drar slutsatser som han faktiskt aldrig har sagt.



Att påstå att vi inte skulle vara värda våra löner är en förolämpning. Jag utgår från att du gör rätt för din lön, det skulle inte falla mig in att misstänkliggöra en hel kår för att det finns enstaka rötägg.
Det är inte sopåkarnas och byggnadsarbetarnas fel att välutbildat folk tjänar sämre.
Jag tycker inte det är en förolämpning. Vi pratar inte om dig personligen utan om förhållandet mellan yrkesgrupper. Visst kan ni vara värda 38 tkr och så säger vi att vi höjer t ex lärarna till snitt 40 tkr per månad. Tror du då att ni skulle ligga kvar på 38 tkr och vara lika "nöjda" som nu? Eller skulle ni se det som om ni har tappat i löneutveckling?

jakke
2009-03-01, 11:21
Fast Allan ni kan ju uppenbarligen inte ha samma höga löner eftersom svenskar tycks tappa allt mer jobb till utländska byggföretag/bygg arbetare.

Tryman
2009-03-01, 11:30
Jag tycker inte det är en förolämpning. Vi pratar inte om dig personligen utan om förhållandet mellan yrkesgrupper. Visst kan ni vara värda 38 tkr och så säger vi att vi höjer t ex lärarna till snitt 40 tkr per månad. Tror du då att ni skulle ligga kvar på 38 tkr och vara lika "nöjda" som nu? Eller skulle ni se det som om ni har tappat i löneutveckling?

Ett problem med detta är att inflationen stiger så pass mycket om lönerna i landet ökar så pass mycket. Ett prikärt problem när alla vill ha mer pengar och tycker att just dom är värda det.


Hur ska poliser och folk inom sjukvården höja sina löner på samma sätt som byggarbetare då de inte får strejka pga att det anses samhällsfarligt?

Cilia
2009-03-01, 11:36
Ett problem med detta är att inflationen stiger så pass mycket om lönerna i landet ökar så pass mycket. Ett prikärt problem när alla vill ha mer pengar och tycker att just dom är värda det.


Hur ska poliser och folk inom sjukvården höja sina löner på samma sätt som byggarbetare då de inte får strejka pga att det anses samhällsfarligt?
jag utelämnade dom faktorerna för då blir det för mycket att debattera. Jag försökte framhålla att om andra går om dom så kommer kommer dom inte vara lika nöjda med de löner dom har nu. Så att säga att andra gärna får tjäna mer är lätt att säga men när det händer så är läget ett annat.

Det gjordes en undersökning i USA. Där frågade man ett antal individer och gav dom två lönealternativ.
1. att få 100 000 USD per år i lön men tjäna mindre än sina kollegor
2. att få 50 000 USD per år i lön men tjäna mer än sina kollegor.
(tror det var dom förhållandena iaf stor skillnad)

Dom flesta valde alternativ 2.

Tryman
2009-03-01, 11:47
jag utelämnade dom faktorerna för då blir det för mycket att debattera. Jag försökte framhålla att om andra går om dom så kommer kommer dom inte vara lika nöjda med de löner dom har nu. Så att säga att andra gärna får tjäna mer är lätt att säga men när det händer så är läget ett annat.

Det gjordes en undersökning i USA. Där frågade man ett antal individer och gav dom två lönealternativ.
1. att få 100 000 USD per år i lön men tjäna mindre än sina kollegor
2. att få 50 000 USD per år i lön men tjäna mer än sina kollegor.
(tror det var dom förhållandena iaf stor skillnad)

Dom flesta valde alternativ 2.

Det är sant, dock så är det även faktorer som spelar roll hur man tänker när man resonerar kring den lilla delen som diskuterades.

Jag skulle välja alternativ 2 om det gällde att tjäna mer pengar än majoriteten i landet. Just pga inflation.

Cilia
2009-03-01, 11:50
Det är sant, dock så är det även faktorer som spelar roll hur man tänker när man resonerar kring den lilla delen som diskuterades.

Jag skulle välja alternativ 2 om det gällde att tjäna mer pengar än majoriteten i landet. Just pga inflation.
Visst spelar det in.


Alterntiven var inte i förhållande till landet utan till en specifik arbetsplats, jämfört med dina närmaste kollegor. Men det visar att det inte är den specifika lönen som är viktigast utan istället förhållandet till andra.

Trance
2009-03-01, 12:30
Ni menar att ni missunnar folk att tjäna pengar? Är det bara för att de slagit sig samman i grupp för att förhandla fram sina villkor? För inte tycker ni illa om att andra lågutbildade klarar av att tjäna bra pengar?
Om andra grupper vill ha bättre löner får de göra samma sak som vi gjorde. Slå sig samman, vara solidariska och vara villiga till uppoffringar under tiden. Och jag vill bara påpeka att det inte alls är alla byggjobbare som tjänar jättelöner. Dessutom blir jag förbannad när jag hör att jobben skulle vara okvalificerade och kan läras på fem minuter - nu vill jag att Ignatius talar om exakt vilken jobbakgrund han har, när han jobbade på dessa byggfirmor och hur väl han är insatt i sopåkarnas arbetsmiljö. Annars är han bara avundsjuk på att folk med lägre utbildning kan vara smartare än honom.
Ge fan i att förolämpa folk.

Tanken är väl att arbetsgivaren borde kunna ge ut lön efter tillgång och efterfrågan till större del än vad som kan ske nu med t.ex. sopåkare.

-squat-
2009-03-01, 12:33
Att vara busschaufför är och andra sidan ett jäkla skitjobb.

Javisst. Jag skulle inte vilja köra buss. ;)

ceejay
2009-03-01, 12:58
lätt att man skulle kunna köra buss :P fast inte som heltidsjobb

Ignatius72
2009-03-01, 14:09
Har du yrkesbevis? Då borde du veta att det är mils skillnad på att jobba på en liten skutt och att jobba på de stora ackordsbyggena. Att påstå att vi inte skulle vara värda våra löner är en förolämpning. Jag utgår från att du gör rätt för din lön, det skulle inte falla mig in att misstänkliggöra en hel kår för att det finns enstaka rötägg.
Det är inte sopåkarnas och byggnadsarbetarnas fel att välutbildat folk tjänar sämre.

Om jag har gått utbildningen och dessutom jobbat i flera år vad är det som gör att du tror att jag inte har ett yrkesbevis? Det är ju för fåglarna inte nobelpriset vi pratar om. Jag har jobbat på stora firmor och jag har jobabt på små. På små firmorna krävs det ofta mer yrkesskicklighet än att harva på en jättefirma där man kan stå och skruva gips i tre år på rad.
jag misstänkliggör inte någon yrkesgrupp och jag pratar inte om några rötägg, jag säger att byggnadsarbetare har mycekt betalt med tanke på utbildning och i dagsläget efterfrågan samt att din solidaritet inte sträcker sig längre än det egna facket.

Efter att ha läst ett par av dina inlägg verkar du helt inställd på att utbildning = mer lön. Eller har jag fel?

Inte nödvändigtvis, men utbildning bör löna sig då det generellt sett är bra med ett välutbildat folk. Men tillgång och efterfrågan är det primärt som ska styra. Finns det få bilmeckare och många som vill ha bilarna fixade så är det klart att de ska ta betalt. Men som gatusopare ska man inte förvänta sig miljonlöner därför att vem som helst kan göra jobbet och då är det en hög konkurrens som bör driva lönen neråt. Om samme gatusopare utbildar sig i tex ekonomi kanske han kan driva en enhet och då är det inte lika många som kokurrerar=högre lön.

Wao
2009-03-01, 14:22
Inte nödvändigtvis, men utbildning bör löna sig då det generellt sett är bra med ett välutbildat folk. Men tillgång och efterfrågan är det primärt som ska styra. Finns det få bilmeckare och många som vill ha bilarna fixade så är det klart att de ska ta betalt. Men som gatusopare ska man inte förvänta sig miljonlöner därför att vem som helst kan göra jobbet och då är det en hög konkurrens som bör driva lönen neråt. Om samme gatusopare utbildar sig i tex ekonomi kanske han kan driva en enhet och då är det inte lika många som kokurrerar=högre lön.

Det håller jag med dig om, men även det fysiskt krävande arbetet ska löna sig då inte vem som helst klarar av det. Och även som Allan säger, högre lön som kompensation för att kroppen inte pallar med lika länge.

Arbetsförhållanden likaså, sopåkarna är ett bra exempel. Vem som helst kan inte göra jobbet. Det är många som kan, ja, men alla vill inte vilket leder till bättre betalt för de som gör det.

skaparn
2009-03-01, 14:58
Har du yrkesbevis? Då borde du veta att det är mils skillnad på att jobba på en liten skutt och att jobba på de stora ackordsbyggena. Att påstå att vi inte skulle vara värda våra löner är en förolämpning. Jag utgår från att du gör rätt för din lön, det skulle inte falla mig in att misstänkliggöra en hel kår för att det finns enstaka rötägg.
Det är inte sopåkarnas och byggnadsarbetarnas fel att välutbildat folk tjänar sämre.

Det skulle emellertid inte vara helt orimligt att det fanns grupper av arbetare som är bättre på att organisera sig än andra. Och jag är helt med på att det är spelets regler, men förneka inte att det finns yrkesgrupper som inte skriker lika högt och att det inte alltid sker en helt opåverkad bedömning när samhällsmedel delas ut.

Till exempel hade jag god lust att starta ett fackförbund som skulle konkurrera med Kommunal. Min mor och min syster är båda med i Kommunal och min bild var att den grupp inom förbundet som skrek högst blev prioriterad, medan samtliga förväntades strejka. Inte så mycket på ämnet, och jag var antagligen partisk. Men jag kan i alla fall inte oreserverat betrakta fackföreningar som annars gärna tala om solidaritet helt plötsligt menar att andra har sig själva att skylla för sin dåliga lön.

Bönne
2009-03-01, 15:43
Supply and demand - som individ eller grupp. Det är så enkelt, tycker man inte att det är riktigt så får man rösta på extremvänstern i nästa val.

Tryman
2009-03-01, 16:09
Supply and demand - som individ eller grupp. Det är så enkelt, tycker man inte att det är riktigt så får man rösta på extremvänstern i nästa val.

Blir lite extremt tänk när det gäller anställningar då det är svårt att ha så mycket val. Han kan inte sparka en anställd och se sig om efter en som kan göra det för mindre lön. Samtidigt som de anställda man har strejkar och tvingar upp en hög lön. Då blir det inte riktigt supply and demand. Kan tänka mig att byggbolagen rensar lite nu när de har chansen, de är deras sätt att hålla lönenivåerna i schakt. Kan inte göra så mycket annat mot byggnads.

WHITEFOLKS
2009-03-01, 16:46
Det diskuteras ju ganska mycket om hur stor del av "problemet" för biltillverkarna UAW har bidragit till.

Ett stort problem för fack blir ofta att det som får absolut högst prioritet är de som redan har jobb/är med i facket. De skyddar man nästintill in i absurdum.

Nu kommer jag inte ihåg vem på kolozzeum det var som nämnde det men de jobbade på någon sorts konsultföretag i datasvängen tror jag. Där om alla överens om att det var vettigare att frångå "sist in - först ut" reglerna och istället anpassa det efter vila uppdrag som var lönsamma osv. Det var ett bättre tänk för alla på företaget, ledde till att fler kunde stanna och gav företaget större chans att återhämta/återanställa.

Med starka och tröga fack så blir det ju per automatik de som varit längst på stället som får stanna, oavsett funktion eller lön. Lägger man även på att de personerna eftersom de jobbat länge automatiskt ofta har en väldigt hög lön (säger inte att den är oförtjänt) så blir det dubbla problem för företaget.

Tryman
2009-03-01, 16:54
Med starka och tröga fack så blir det ju per automatik de som varit längst på stället som får stanna, oavsett funktion eller lön. Lägger man även på att de personerna eftersom de jobbat länge automatiskt ofta har en väldigt hög lön (säger inte att den är oförtjänt) så blir det dubbla problem för företaget.

Finns en till aspekt på det. De som jobbat längst är oftast äldre och om man går sist in - först ut rakt av så kommer det sluta med att de unga blir uppsagda och de äldre som blir kvar jobbar ett par år och går i pension. Då saknas det helt plötsligt massa arbetare.

Lellan
2009-03-01, 21:15
Så kan man tänka också. Frågan är vilka lärare du vill ha som ska undervisa din son? Att förlita sig på att lärare ska arbeta utifrån kall och stimulans som ersättning är lite våghalsigt om vi ska ha en välutbildad befolking i framtiden.

Nu sa jag dock inte att välutbildade inte ska ha bra löner, sa heller inte att lärare ska arbeta utifrån kall och stimulans som ersättning. Fast jag tror säkert att man kan plåga sig igenom en ostimulerande tillvaro för en hyfsad lön, jämfört med att plåga sig igenom ett läraryrke som ger dålig lön.

Bra lön och kall och stimulans låter optimalt.

(Själv har jag pga lågkonjunkturen fått byta arbetsuppgifter, behållit min lön men har mkt mindre stimulans på mitt nya arbete. Allt är toppen förutom att jag saknar utmaningen. Tippar att det kommer vara anledningen till att jag inte kommer spendera resten av mitt liv på just denna arbetsplats.
)

Ignatius72
2009-03-03, 07:34
http://www.dn.se/ekonomi/metall-oppnar-for-sankt-lon-1.811184

Något för Allan kanske? Skulle vara intressant att höra vad TV-profilen själv har att säga om läget och vilka åtgärder han tror på. Som vänsterman hade det varit klädsamt med förslag som inte bara gynnar hans egna plånbok.

The_RobRoy
2009-03-03, 07:58
http://www.dn.se/ekonomi/metall-oppnar-for-sankt-lon-1.811184

Något för Allan kanske? Skulle vara intressant att höra vad TV-profilen själv har att säga om läget och vilka åtgärder han tror på. Som vänsterman hade det varit klädsamt med förslag som inte bara gynnar hans egna plånbok.

Jag tänkte samma sak när jag satt på tunnelbanan imorse ;)

Förövrigt har ju t.ex. finansbranschen de-fakto sänkt lönerna rejält. Den rörliga delen av lönen (dvs bonus) har för väldigt många i branschen skurits till i princip 0, samt att väldigt många får frysta fasta-löner nu i år. Bara genom att ta bort den rörliga delen av lönen, sänker total-lönen för många i branschen med cirka 10-20%. Sen finns det ett fåtal där sänkningen är så mycket som >50%.

Det är ett ganska hårt slag.. ..även om man för många utgår ifrån ganska höga nivåer. Men som en tv-profil nyligen sa. Även banktjänstemän har ju familjer och barn, samt huslån (som är troligtvis är tagna i proportion till vad man tjänar/tjänade).

Allan
2009-03-03, 21:25
Som vänsterman hade det varit klädsamt med förslag som inte bara gynnar hans egna plånbok.

Det skulle vara klädsamt om du istället berättade hur du själv avstår från löenökningar för att gynna andra grupper. Jag gör det - vi avstår alltid från bitar i våra avtal för att höja nivån för de av våra medlemmar som tjänar sämst - byggstäd, ställning, markgubbar etc.
Men du måste också fatta att en lön som till största delen består av ackord inte heller är fördelningsbar på det vis jag tror att du menar. Om jag skulle avstå från det du uppenbarligen inte tycker jag ska ha - moderat som du är - så hamnar inte det hos en annan grupp som skulle kunna få mer. Den stannar kvar hos företaget.
Det var det jag menade med att du inte har en susning om hur lönebildning fungerar i privat sektor (eftersom du själv till största delen parasiterar på det allmänna).
Nej, jag är tveksam till lönesänkningar för att rädda jobben. Om man däremot kopplar fortbildning och liknande till det kan det vara värt att diskutera, men det finns ju avsevärda baksidor av förslaget också. Du kanske kan fundera på vilka det är...
Dessutom - än så länge har jag inte hört från de fackförbund som organiserar de underbetalda (och glöm inte att vi inom Byggnads också har såna medlemmar) att de vill att vi ska avstå från löneökningar för att höja deras. Förutom de löneökningar vi redan avstår från (ledtråd - samordnade löenförhandlingar)

jwzrd
2009-03-03, 21:43
Hur tänker Allan när han menar att just hans ackordslön skulle se annorlunda ut i företagets balansräkning än en helt vanlig fast lön? En retorisk fråga med svaret: Inte alls. Han, precis som alla andra, vill ha kvar sin lön och han förklarar det med något som saknar grund. Varför skulle ackordlönen bli kvar i företaget men inte vilken annan icke-utbetald lön?

Det rör sig om mycket enkel matematik att företag behöver rätta utgifter efter inkomster. Lönekostnader är nästan alltid den största posten.

Allan
2009-03-03, 21:59
Naturligtvis stannar lönen i företaget. Och är en lönepost. Men skulle jag sänka min lön kommer inte mellanskillnaden att komma låglönegrupperna tillgodo. Det som ger mig hög lön är en ytterst lokal uppgörelse som ligger ovanpå den centrala överenskommelsen - det är vad vi kallar löneglidning. Och skulle den centrala överenskommelsen bli låg får vi kriga mer när det gäller ackordet

Cilia
2009-03-03, 22:04
Det var det jag menade med att du inte har en susning om hur lönebildning fungerar i privat sektor (eftersom du själv till största delen parasiterar på det allmänna).
Är det så du ser på den offentliga verksamheten? Måste säga att det förvånar mig att läsa ett sånt uttalande från en socialdemokrat.



Apropå RobRoys inlägg så kan man inte likställa minskad bonus med sänkt lön eftersom bonus just är bonus. Men det är klart att det ger mindre pengar i lönekuvertet och påverkar levnadsstandarden. Sen hoppas jag att man inte har lagt sin lånenivå utifrån den nivån för då har man inte förstått systemet.


sen blir jag upprörd över när jag läste en artikel någonstans där det stod att cheferna i företags som berörs av denna uppgörelse inte kan tänka sig att sänka lönerna. Jag tycker att det är flera företags ledningar som visat på dåligt omdömme. Däremot så hoppas/tror jag att dom flesta däremot har förankring i verkligheten.




edit
en annan sak jag tänkt på. Ett flertal fackförbund säger att dom inte tror på lönesänkningar för att det är konstgjord andning. Men eg är det bara i linje med vad dom hävdar när det går bra för företagen. Då tycker dom att det ska kännas i de anställdas löneutbetalningar.

Ignatius72
2009-03-03, 22:13
Det skulle vara klädsamt om du istället berättade hur du själv avstår från löenökningar för att gynna andra grupper.


Tillskillnad från dig Allan så hymlar jag inte om att min plånbok är den som ligger närmast mig. Men hyckleri och vänstern går hand i hand så det kan ju knappast förvåna någon att solidaritet är något man pratar om som andra ska göra.

The_RobRoy
2009-03-03, 22:17
Apropå RobRoys inlägg så kan man inte likställa minskad bonus med sänkt lön eftersom bonus just är bonus. Men det är klart att det ger mindre pengar i lönekuvertet och påverkar levnadsstandarden. Sen hoppas jag att man inte har lagt sin lånenivå utifrån den nivån för då har man inte förstått systemet.


Bonus är bara ett ord, på olika företag betyder det olika saker. Någon valde ju att kalla det gratifikation ;).

Som det fungerar på många firmor så jobbar vissa i personalen väldigt långa dagar, ibland upp mot 80h i veckan (som ett snitt över året alltså).

Det man kallar bonus, är egentligen en rörlig lönedel som man förväntar sig, varje år och som man även fått varje år tidigare. Eftersom enbart grundlönen skulle innebära att man utslaget på en 40h arbetsvecka skulle tjäna motsvarande som en sommar-jobbande 17 åring (ok något överdrivet men ändå). Så att då bonusen helt uteblir, eller är väldigt liten, innebär som jag försökte beskriva en brutal lönesänkning.

Men visst vi pratar alltså här om höginkomst-tagare som har kanske 40-45k/mån i grundlön och ett normalt år en årslön till i bonus. Och sådana personer går det ju inte att tycka synd om (även fast de jobbar 70h i veckan), fast deras lön halverats jämfört med vad de tjänade tidigare 3-4 år.

Det jag försöker säga är att jag inte håller med Cilia :)

Ignatius72
2009-03-04, 07:19
Det var det jag menade med att du inte har en susning om hur lönebildning fungerar i privat sektor (eftersom du själv till största delen parasiterar på det allmänna).


Detta är intressant ur så många aspekter så utveckla gärna dina tankar, tex om hur jag parasiterar och din syn på den offentliga sektorn.

Cilia
2009-03-04, 08:54
Bonus är bara ett ord, på olika företag betyder det olika saker. Någon valde ju att kalla det gratifikation ;).

Som det fungerar på många firmor så jobbar vissa i personalen väldigt långa dagar, ibland upp mot 80h i veckan (som ett snitt över året alltså).

Det man kallar bonus, är egentligen en rörlig lönedel som man förväntar sig, varje år och som man även fått varje år tidigare. Eftersom enbart grundlönen skulle innebära att man utslaget på en 40h arbetsvecka skulle tjäna motsvarande som en sommar-jobbande 17 åring (ok något överdrivet men ändå). Så att då bonusen helt uteblir, eller är väldigt liten, innebär som jag försökte beskriva en brutal lönesänkning.

Men visst vi pratar alltså här om höginkomst-tagare som har kanske 40-45k/mån i grundlön och ett normalt år en årslön till i bonus. Och sådana personer går det ju inte att tycka synd om (även fast de jobbar 70h i veckan), fast deras lön halverats jämfört med vad de tjänade tidigare 3-4 år.

Det jag försöker säga är att jag inte håller med Cilia :)
Jag förstod att du inte skulle hålla med. Konstigt va? *G'

Jag förstår mycket väl hur bonussystemet är uppbyggt och mitt ställningstagande kvarstår. Är det en rörlig del så är det. Då kan man inte räkna med den över tid för då faller hela poängen med systemet. Anser ni att ni har dåliga vilkor så får ni ta upp dom som andra gör. Man kan också se det så att det är ett snitt över tid dvs spara i ladorna för det kommer missväxtår.

Det finns fler i samhället som jobbar många timmar och utan att erhålla bonus eller övertid för det.

Tryman
2009-03-04, 09:32
Det man kallar bonus, är egentligen en rörlig lönedel som man förväntar sig, varje år och som man även fått varje år tidigare.

Det är egentligen det som är det felaktiga i folks tänk. Om det skulle vara något som kommer varje år hade det varit smartare får både arbetsgivare och arbetstagare att höja den vanliga lönen istället då det blir högre skatt på bonus.

pragmatist
2009-03-04, 09:45
Tänkte bara inflika att IF Metall inte har gått med på någon lönesänkning i termer av mindre betalt per arbetad timme, utan att det handlar om en möjlighet till lokala avtal om arbetstidsförkortning ned till 80% av heltid i utbyte mot ledighet eller utbildning.

Lite oklart varför man ska röja upp himmel och jord för detta. Som någon påpekade så har det ju alltid funnits en ganska stor grupp människor i Sverige vars löneutrymme har varierat starkt med konjunkturen, nämligen företagare. Varför skulle konjunkturkänsliga löner vara ett sånt hot (risk för deflation, race-to-the-bottom bla bla) när man talar om löntagare men ett icke-problem för Sveriges nästan 400,000 företagare, kan man ju fråga sig.

The_RobRoy
2009-03-04, 09:51
Det är egentligen det som är det felaktiga i folks tänk. Om det skulle vara något som kommer varje år hade det varit smartare får både arbetsgivare och arbetstagare att höja den vanliga lönen istället då det blir högre skatt på bonus.

Uppenbarligen var det ju det. Men att det skulle hända var ungefär lika troligt för vissa, som att en Volvo arbetare skulle förlora jobbet. Ganska svårt att förutse ett så otroligt event.

Det är inte en annan skattesats på bonus.

The_RobRoy
2009-03-04, 09:51
Lite oklart varför man ska röja upp himmel och jord för detta. Som någon påpekade så har det ju alltid funnits en ganska stor grupp människor i Sverige vars löneutrymme har varierat starkt med konjunkturen, nämligen företagare. Varför skulle konjunkturkänsliga löner vara ett sånt hot (risk för deflation, race-to-the-bottom bla bla) när man talar om löntagare men ett icke-problem för Sveriges nästan 400,000 företagare, kan man ju fråga sig.

Det har du väldigt rätt i.

Tryman
2009-03-04, 10:00
Det är inte en annan skattesats på bonus.

My bad :em:


Tänkte lite snett...

D Andersson
2009-03-04, 10:17
Tänkte bara inflika att IF Metall inte har gått med på någon lönesänkning i termer av mindre betalt per arbetad timme, utan att det handlar om en möjlighet till lokala avtal om arbetstidsförkortning ned till 80% av heltid i utbyte mot ledighet eller utbildning.

Lite oklart varför man ska röja upp himmel och jord för detta. Som någon påpekade så har det ju alltid funnits en ganska stor grupp människor i Sverige vars löneutrymme har varierat starkt med konjunkturen, nämligen företagare. Varför skulle konjunkturkänsliga löner vara ett sånt hot (risk för deflation, race-to-the-bottom bla bla) när man talar om löntagare men ett icke-problem för Sveriges nästan 400,000 företagare, kan man ju fråga sig.

Retoriska frågor förstås. (S)verige byggde under lång tid på att alla skulle vara anställda på livstid i stora företag, det var det normala. Småföretagande sågs som något suspekt eller i bästa fall en kul grej man hade som hobby vid sidan av sin riktiga anställning. Många sossar, facken och en hel del normala människor lever i högsta grad kvar i det tankesättet eller gör allt för att bevara det rättare sagt.

Cilia
2009-03-04, 12:39
Uppenbarligen var det ju det. Men att det skulle hända var ungefär lika troligt för vissa, som att en Volvo arbetare skulle förlora jobbet. Ganska svårt att förutse ett så otroligt event.
Bästa sättet att förutse framtiden är att titta på historien. Även 1993 kom det som en chock att det blev en kraftig lågkonjunktur. Flera av dessa personers arbetsuppgifter består i att prognostisera utvecklingen i samhället. Jag har varit på ett antal möten där företrädare för banker har påvisat det orimliga i den utveckling som världsekonomin hade. Detta var redan 2003 - 2004. Att det skulle komma som en överraskning eller att ingen kunde räkna med det hela stämmer inte i mina ögon. Det kan vara så att man för egen del förnekade det man såg skulle hända eller så sitter man helt enkelt på fel plats.


Retoriska frågor förstås. (S)verige byggde under lång tid på att alla skulle vara anställda på livstid i stora företag, det var det normala. Småföretagande sågs som något suspekt eller i bästa fall en kul grej man hade som hobby vid sidan av sin riktiga anställning. Många sossar, facken och en hel del normala människor lever i högsta grad kvar i det tankesättet eller gör allt för att bevara det rättare sagt.
ser ingen fråga i din post.

raikou
2009-03-04, 14:41
Han syftar på Pramatists tidigare inlägg.

Nitrometan
2009-03-04, 21:36
Det va underållande att se Anders Borg på aktuellt idag. Han skulle försvara bonusar i statliga företag och AP-fonder som gjorde förluster när han har angripit företag som betalar ut bonusar samtidigt som de varslar personal. Kul.

Ignatius72
2009-03-05, 18:56
Vart tog Allan vägen?

D Andersson
2009-03-06, 14:14
Vart tog Allan vägen?

Var tar alla hycklande sossar vägen kan man fråga sig. Undrar hur länge "Mr. non profit" Jan Emanuel Johansson kan sitta kvar apropå det..

Ignatius72
2009-03-06, 19:05
Var tar alla hycklande sossar vägen kan man fråga sig. Undrar hur länge "Mr. non profit" Jan Emanuel Johansson kan sitta kvar apropå det..

Egentligen är det väl inget förvånande med Allans frånfälle i tråden. Det följer ett välkänt mönster där han slänger in några floskler för att så fort det börjar bli lite konkret försvinna. Men att de hycklande sossarna (eller vänstermänniskor överlag) försvinner är inget man behöver oroa sig för. Återväxten är otrolig.

-squat-
2009-03-06, 19:45
Egentligen är det väl inget förvånande med Allans frånfälle i tråden. Det följer ett välkänt mönster där han slänger in några floskler för att så fort det börjar bli lite konkret försvinna. Men att de hycklande sossarna (eller vänstermänniskor överlag) försvinner är inget man behöver oroa sig för. Återväxten är otrolig.

Låter obehagligt. Jag upplever dock att kidsen idag är liberaler.

Allan
2009-03-07, 07:23
1. Jag har ett liv och arbete vid sidan av Kolozzeum. Det betyder att jag inte har tillgång till dator, eller tid att sätta mig för att formulera ihop saker.
2. Nej, jag är rätt ointresserad av att debattera med okunnigt folk. Då lägger jag ner. Jag har inte ens så stor internetpenis att jag känner att det finns ett värde i att bumpa upp trådar som har dött. Jag kan ägna min Kolotid åt annat. I den här tråden har jag sagt vad jag vill, och jag tror de flesta av forumets medlemmar har fattat det.

Posten är föranledd av ett PM

Ignatius72
2009-03-07, 07:39
Detta är intressant ur så många aspekter så utveckla gärna dina tankar, tex om hur jag parasiterar och din syn på den offentliga sektorn.

1. Jag har ett liv och arbete vid sidan av Kolozzeum. Det betyder att jag inte har tillgång till dator, eller tid att sätta mig för att formulera ihop saker.
2. Nej, jag är rätt ointresserad av att debattera med okunnigt folk. Då lägger jag ner. Jag har inte ens så stor internetpenis att jag känner att det finns ett värde i att bumpa upp trådar som har dött. Jag kan ägna min Kolotid åt annat. I den här tråden har jag sagt vad jag vill, och jag tror de flesta av forumets medlemmar har fattat det.

Posten är föranledd av ett PM

Istället för att svara på ovanstående så skriver du 10-talet rader om varför du inte har tid att svara. Att du inte har något på fötterna blir pinsamt tydligt.
Mönstret känns dock igen.

Krampus
2009-03-07, 07:44
Egentligen är det väl inget förvånande med Allans frånfälle i tråden. Det följer ett välkänt mönster där han slänger in några floskler för att så fort det börjar bli lite konkret försvinna. Men att de hycklande sossarna (eller vänstermänniskor överlag) försvinner är inget man behöver oroa sig för. Återväxten är otrolig.

Shit vad du verkar bitter...
*Kram* :)

skaparn
2009-04-07, 19:42
Bump!

http://playrapport.se/#/video/1512538

The_RobRoy
2009-04-07, 20:53
Bump!

http://playrapport.se/#/video/1512538

Får inte upp något, är Allan på tv igen?