handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan man träna


Kruze
2009-02-25, 14:42
Jag undrar hur mycket man kan träna per dag och i olika pass, och samtidigt få bästa resultat.

Till exempel efter ett hårt gym pass på ungefär en timme vid 16-17 tiden kan man köra ett stenhårt konditions//fotbolls pass samma dag och ändå få bästa möjliga resultat. Jag tränar just nu 6 dagar per vecka både hård kondition och styrka, och skulle vilja öka löpningen/fotboll.

Det som håller mig tillbaka är att efter ett gym pass är kroppen väldigt trött och att några timmar senare sätta ett stenhårt konditionspass är jag osäker på men på något sätt borde det funka? Hur mycket efter kan man träna och hämmar det någon styrkeutveckling, om ens någon? Detta är enbart mina egna spekulationer och inget jag vet, därför jag frågar.

Jag tränar helkroppspass på gymmet måndag, onsdag och fredag, 17 övningar på dryga timmen. Kan jag teoretiskt sätta ett stenhårt konditionspass eller dylikt senare? Jag vill träna mera men samtidigt undrar jag hur jag bäst kan sätta in de extra passen.

Styrka - Måndag, onsdag & fredag.
Kondition/löpning/fotboll - 6-7 dagar i veckan.

Gymmet blir cirka 16-17 på måndag och onsdag samt vid lunchtid på fredagar.

Jag brukade träna kopiösa mängder sport så att träna mycket är jag inte ovan vid. Men för att få bästa möjliga resultat var skulle jag i så fall sätta passen, jag är 17 år.

young_george
2009-02-25, 14:48
Konditionsträning och styrketräning är varandras motsatser. Du kan inte träna seriös konditionsträning och få ut maximalt av din styrketräning.

Ju längre ifrån varandra du har passen desto bättre.

Kruze
2009-02-25, 15:01
Kommer inte tävla seriöst i varken kondition eller styrka som det ser ut nu. Jag prioriterar fördelaktigt mot det som behövs i fotboll. Jag kan inte gå utan styrketräningen för jag behöver verkligen alla benövningar, samtidigt kan jag inte vara en sticka i resten av kroppen.

Jag satsar inte på att ta något specifikt vikt i styrketräning eller tid i konditionsträning. Men att träna båda samtidigt som jag får så mycket fördelar från båda till fotbolls muskulatur/kropp.

Och kan man träna stenhård fotboll timmarna efter ett styrkepass? Jag vill träna så att det blir så fördelaktigt mot fotboll som möjligt. Det är det jag letar svar på hur ofta man kan träna.

King Grub
2009-02-25, 15:09
Visst kan du, om du känner att du orkar prestera. Du skriver i ditt första inlägg "samtidigt få bästa resultat", och det får du helt enkelt inte om du kör båda träningsformerna.

Toby Asp
2009-02-25, 15:09
Och kan man träna stenhård fotboll timmarna efter ett styrkepass? Jag vill träna så att det blir så fördelaktigt mot fotboll som möjligt. Det är det jag letar svar på hur ofta man kan träna.

Självklart kan du det. Det är inte det bästa för styrketräningen, men eftersom du prioriterar fotbollen så...

major Pectoralis
2009-02-25, 15:25
Man kan träna i princip träna "hur mycket som helst" om man är förberedd för det, dvs. man äter mycket, har en gedigen träningsbakgrund (man måste öka träningen successivt) osv. Det finns många ungdomar som tränar en oerhörd massa timmar i veckan. Det finns också otaliga idrottstalanger som försvunnit på grund av skador och mental utbrändhet. För att bli bra på idrott krävs två grundbultar: att man är (relativt) skadefri och att man är inspirerad. Därför är det inte helt oproblematiskt att träna mycket. Dels kan du skada dig och dels kan det bli låg kvalité på träningen eftersom totalbelastningen blir för stor. Det finns ungdomar som tränar så mycket att de knappt orkat sparka bollen på träningspassen. Då blir den träningen inte utvecklande. Hur det förhåller sig i ditt individuella fall är omöjligt att uttala sig om över internet. Emellertid kräver fotboll ingen fantastisk "gymfysik". Det mesta du behöver i fysväg får du via fotbollsträningarna (om ni kör på där). Kör 2-3 kortare helkroppspass per vecka med 3-6 set per muskelgrupper per gång. Då får du både den styrketräning du behöver utan att riskera att bränna ut dig. Ibland är mindre mer.