handdator

Visa fullständig version : Konstant trött!


Sly!
2009-02-25, 13:53
Hej alla!

Jag förstår inte vad det är och beror på men trotts att jag tränar både styrka och kondition så är jag konstant trött varje dag i stort sätt. Börja gå mig på nerverna. Jag äter sunt för det mesta men ändå och så sover jag om nätterna. Vet inte om det har med att göra att jag vaknar tidigt mellan 8.30 till 10 ungefär. De sägs att man bör undvika träning vid trötthet för då ökar risk för skador men isåfall bör jag undvika det varje dag *asg* för jag är trött varje dag.:(

Någon som känner igen sig och kanske löst trötthetsproblemet?

birra_peroni
2009-02-25, 14:05
Trötthet kan ju bero på miljoner olika faktorer, hur många timmar per natt sover du tex, varför vaknar du mellan 8:30 och 10, somnar du om därefter? Tränar du för hårt? Sover du mycket men dåligt när du väl sover, är du stressad, dricker du kaffe sent om kvällarna?

Blir svårt att bara gissa lite sådär, annars kan det ju också vara brister på mineraler, vitaminer, för lite vatten.. listan blir lång :)

Nordström
2009-02-25, 14:07
Du kanske behöver fler vilodagar, hur ofta tränar du?

JG_81
2009-02-25, 14:08
Jag känner igen problemet, men i mitt fall beror det nog på att jag denna termin skriver masteruppsats och därför inte har något schemalagt. -Att vrida på dygnet är verkligen inte något som gör att man blir pigg om dagarna.

Vet inte om 8.30-10.00 är tidigt, men det beror väl på när du lägger dig? Både för lite och för mycket sömn ställer till det och behovet är individuellt. Stress, sjukdomar och/eller alldeles för hård träning skulle också kunna vara orsak till trötthet.

Jochitko
2009-02-25, 14:35
Har också haft en sån period :/ I mitt fall berode det på oregelbundna tider på dagarna och låg motivation. Kanske har du inga direkta mål med träningen? Har man itne det så brukar man bara bli trött före/under/efter passen och uttråkad typ...

Sly!
2009-02-25, 14:38
Trötthet kan ju bero på miljoner olika faktorer, hur många timmar per natt sover du tex, varför vaknar du mellan 8:30 och 10, somnar du om därefter? Tränar du för hårt? Sover du mycket men dåligt när du väl sover, är du stressad, dricker du kaffe sent om kvällarna?

Blir svårt att bara gissa lite sådär, annars kan det ju också vara brister på mineraler, vitaminer, för lite vatten.. listan blir lång :)

Hmm Jag brukar gå till sängs runt 11.oo varierande kan bli lite tidigare eller lite senare men jag lyckas inte somna förrens 12 till 1 . I och med att jag tränar rätt så hårt så sover jag tyngre en normalt och då borde de betyda att man är utvilad, sen så vaknar jag helt enkelt tidigt numera idag var de ungefär 8.30. nej då jag somnade ej om men låg och drog i sängen med morgon tv, kaffe och snus ( jag vet att det är dåligt för träningen men jag försökte sluta en gång men misslyckades totalt, dessutom krävs vilja och tyvär gillar jag snusets berusning.) efter det åt jag en stadig frukost med havregrynsgröt och lingonsylt kan vara gränsfall till mycket sylt, socker må pigga upp för en kort sund men sen kommer tröttheten, men ja jag är för övrigt sparsam gällande det i och med diabetes risk. Jag kör med Mivototal Flex nästan varje dag, Kan missa ibland då men de är fullspäckat av miniraler. Jag kanske borde drick mer vatten, speciellt på morgnarna eftersom kroppen torkar ut under natten eller hur det nu var med det? det kan var psykiskt, lite grann inre stress kanske och lite väl mycket negativa tankar Då och då som ofta kan leda till ångest osv... Hmm tränar för hårt, hmm bra fårga, jo jag går in Stenhårt under träningspass, jag gör det på flit för att nå mitt drömresultat, det är många som tränar hårt liksom och kommit långt, ta tex Stallones mycke hårda träningsliv, han ( osäker hur han gör nu men) han tränade alla dagar inom styrka och kondition och vilade söndagar möjligtvis en golfrunda. Han har inspirerat mig starkt att träna hårt men ok, men kanske bör öka succesivt lagom hårt i början och sedan vännjer sig kroppen med stenhård träning. Det kan också vara att jag tärnar ojämnt, jag kommer igång och tränar hårt vissa dagar och händer ibland att man hoppar över träning och ibland perioder då man tröttnar på det vilket blir att det är svårt att komma igång igen. Kaffe dricker jag endast på dagarna. det finns säkert mer faktorer men jag avrundar här sålänge.:)

Tricklev
2009-02-25, 14:42
Tränar du stenhårt 6 dagar i veckan så har du antagligen svaret redan där, att köra så periodvis fungerar, men det är knappast något du ska göra i en längre period.

Förövrigt så sov inte för länge på nätterna, 7-8timmar är rekommenderat, mer timmar än så och du blir bara slö.

King Grub
2009-02-25, 14:43
Det skulle inte förvåna mig om du tränade som ett proffs, en elitidrottsman, trots att du har ett normalt liv vid sidan om. Det kan inte alla. Man blir helt slut. Jag tror att det är mycket mer sannolikt att du tränar för mycket snarare än att tröttheten beror på saker som för lite vatten på morgonen eller för mycket sylt...

Ett träningsupplägg som gör att man blir piggare i vardagslivet av det, innebär inte daglig stenhård träning både styrka och kondition, utan seriös träning 3-4 dagar i veckan, någon timme per gång. Träning på elitnivå kräver för många att det är det enda man gör. 8 timmar arbete eller skola på samma gång fungerar inte, i alla fall inte för alla.

birra_peroni
2009-02-25, 14:46
Tränar du stenhårt 6 dagar i veckan så har du antagligen svaret redan där, att köra så periodvis fungerar, men det är knappast något du ska göra i en längre period.

Förövrigt så sov inte för länge på nätterna, 7-8timmar är rekommenderat, mer timmar än så och du blir bara slö.

+1

6 dagar i veckan kan vara mycket hård träning men det kan också vara tillräckligt för en person på elitnivå. DU måste helt enkelt känna efter själv, för mig tex. räcker det med 3-4 gånger.

Sen kanske du inte ska gå efter hur stallone tränat eftersom han åkte väl dit för att vara importör av steroider för ett tag sen...

Gladen
2009-02-25, 14:47
Jag har haft exakt samma, sov i stort sett 2-3h mitt på dagen konstant förut. Nu har jag fler vilo dagar och tränar hårdare på passen istället, funkar mycket bättre för mig iaf. :)

50cent
2009-02-25, 18:11
Jag har haft exakt samma, sov i stort sett 2-3h mitt på dagen konstant förut. Nu har jag fler vilo dagar och tränar hårdare på passen istället, funkar mycket bättre för mig iaf. :)

+1

jag kan lova dig att problemet är för mycket träning och för lite vila, alla har varit där:D

Sly!
2009-02-25, 21:28
+1

6 dagar i veckan kan vara mycket hård träning men det kan också vara tillräckligt för en person på elitnivå. DU måste helt enkelt känna efter själv, för mig tex. räcker det med 3-4 gånger.

Sen kanske du inte ska gå efter hur stallone tränat eftersom han åkte väl dit för att vara importör av steroider för ett tag sen...

Jo vet han åkte dit gällande det, har läst massor utav hur stallone tränat genom sina dagar så om han inte nu döljer det så har han (förutom senaste anabola grejjen) aldrig använt annat än strikt kost och visst han har gjort mycke galna grejjer men som han alltid säger att han var en "Human Guineipigg" och testade sig fram på 70 talet då det ännu inte kommit upp så mycket gym. för mig att Arnold starta den vågen, minns lite vad han sa från "Pumping Iron".

Nåja hur som helst, sorry jag uttryckte mig lite fel som sagt så var jag väldans trött när jag skrev det hehe. Jag menar så här att 6 dagar som Sly (mena naturligtvis Stalllone som kallas Sly) tränade fick mig att känna mig lugn och hoppfull att så länge man är frisk, Oerhörd järnvilja till själen och äter, sover osv rätt så gav han mig hopp att människan kan va kapabel till det, men de klart han hadde det som yrke så det blir väldig svårt för oss som inte är yrkesidrottsmän att hålla sig till det tidsmässigt, (förvisso är jag arbetslös nu men börjar snart med lite arbete) Så jo med handen på hjärtat brukar det röra sig om högst en måndag till en fredag eller mindre dagar men jag slarvar och hamnar i korta latperioder eller så kommer annat ivägen, så att det blir väldigt ryckigt och ojämn träning, kan ju också vara en bidragande orsak till trötthet.

Rahf
2009-02-25, 21:30
Kör man måndag till fredag stenhårt så kommer man att känna sig utslagen någon gång under den veckan. Jag vankar omkring som en zombie vissa dagar efter tunga el. långa pass.

Carlbom
2009-02-25, 21:31
Själv så slocknar man utan problem klockan 16:00 i soffan när man har stigit upp klockan 07:30... Det där går i banor... Ibland har jag problem att somna 00:00 på kvällarna fast jag har stigit upp klockan 07:30 och ibland somnar jag utanproblem 22:00.

Hehe ^^

Sly!
2009-02-25, 21:35
[QUOTE=birra_peroni;3511359]+1

DU måste helt enkelt känna efter själv,

Måste tillägga att det håller jag med om också och tänkt mycket på!:)
Jag går in mer och mer för hur min kropp fungerar och lyssnar på den.

Jag följer inte slaviskt efter Stallone men han är helt enkelt en grym inspirationskälla för mig!:)

Sly!
2009-02-25, 21:47
Kör man måndag till fredag stenhårt så kommer man att känna sig utslagen någon gång under den veckan. Jag vankar omkring som en zombie vissa dagar efter tunga el. långa pass.

Sant!:) känner igen det idag speciellt på Boxxout timmen så hölj jag på att kolappsa, tappade fokus, slog snett och slarvigt och tappade ork, de enda som fick mig att kämpa hårt är min passion för träningen så jag ilskna till lite på tröttheten och då blev det kul att träna igen!

tntballe
2009-02-25, 21:51
En annan sak som man bör tänka på, är att dom som ligger på elitnivå har inte börjat med den mängden träning. Dom har med stor sannolikhet börjat smått som dom flesta andra.

Sly!
2009-02-25, 21:57
Själv så slocknar man utan problem klockan 16:00 i soffan när man har stigit upp klockan 07:30... Det där går i banor... Ibland har jag problem att somna 00:00 på kvällarna fast jag har stigit upp klockan 07:30 och ibland somnar jag utanproblem 22:00.

Hehe ^^

hehe jo låter ungefär som mina dagar och dygn...