handdator

Visa fullständig version : Vad säger egentligen lagen?


LadyG
2009-02-25, 11:52
Hamnade i en diskussion apropå gym som har en dedikerad del enbart för kvinnorm varav en av killarna tycker att "man borde öppna ett gym bara för killar". Klurade på det där, och det är väl inget lagen säger något om? Om jag vill öppna ett gym där målgruppen enbart är män borde jag väl få det?

...alldeles bortsett från att jag inte kan en jäkla dugg om gym, hur de drivs eller nått sånt :D

saab900
2009-02-25, 12:16
Det är nog säkert inget problem med en del bara för män, men varför skulle vi vilja träna utan kvinnor i närheten? ;) Men du nämner ett gym endast för män, inte en gymdel. Vet inte om det skulle vara någon skillnad.

Jag tror att idén med att ha en separat avskärmad del för kvinnor, som t ex på mitt gym är något som tilltalar bl a muslimska kvinnor, som då kan ha lite mer bekväma kläder när de tränar.

Negativt är att på mitt gym flyttades alla silverhantlar till kvinnoavdelningen, så det minsta vi har till t ex till side laterals är 2 och 3 kg, sedankommer 12 kg direkt, så det får bli cc =(

LadyG
2009-02-25, 12:30
Gymdel har ju testats av jämo och tydligen är det ok, det var därför jag tänkte på ett helt gym - eller en hel anläggning av något slag egentligen.

Förr fanns det ju barberare för män och frisersalonger för kvinnor, vet inte om man skulle få göra så idag?

Tolkia
2009-02-25, 12:35
Förr fanns det ju barberare för män och frisersalonger för kvinnor, vet inte om man skulle få göra så idag?
Det finns fortfarande (herr- resp. damfrisörer). Jag ställer mig tveksam till att det var i lag förbjudet för kvinnor att gå till barberare om de ville (eller män att gå till damfrisörer), det var nog snarare sociala normer som styrde det (och behov, eftersom kvinnor som regel inte har så stort behov av ansiktsrakning).

Piranha
2009-02-25, 12:37
Hamnade i en diskussion apropå gym som har en dedikerad del enbart för kvinnorm varav en av killarna tycker att "man borde öppna ett gym bara för killar". Klurade på det där, och det är väl inget lagen säger något om? Om jag vill öppna ett gym där målgruppen enbart är män borde jag väl få det?

...alldeles bortsett från att jag inte kan en jäkla dugg om gym, hur de drivs eller nått sånt :D

Det finns ett sådant gym redan nu.

(enbart för killar) googlar på det nu

Scratch89
2009-02-25, 13:05
eftersom kvinnor som regel inte har så stort behov av ansiktsrakning).

Åhå jo, det finns den varianten också. ;)

LadyG
2009-02-25, 13:05
Det finns ett sådant gym redan nu.

(enbart för killar) googlar på det nu

Hoppas du har bättre tur än jag för jag hittar absolut ingenting relevant.

Exdiaq
2009-02-25, 13:43
Positiv särbehandling kallas det väl? Jag har inget emot att det finns gym som riktar in sig på kvinnor, men då ska det också få finnas gym som riktar in sig på män, vita o.s.v. utan att det ska bli några rabalder.

Brian The Family Dog
2009-02-25, 13:53
Apropå gym enbart för kvinnor så hittade jag en gammal artikel via google.

Gymmet i Malmö har en avdelning som bara är till för tjejer.
Diskriminering menar Mats Mellerup som nu lämnat in en anmälan till JämO.
- Vi killar betalar samma pris men tjejerna får mer för pengarna och det är inte rätt

Tydligen är det gymmet indelat i två avdelningar. En för kvinnor och en för både kvinnor och män. Kvinnornas egna avdelningen är låst med kortläsare + att enligt Mats Mellerup så är ofta maskiner i allmänna avdelningen upptagna pga av att någon tjej använder dem (Vad ovanligt :D ), samtidigt som det är tomt i tjejernas egna avdelning.

Han har frågat personalen varför det är som det är.
– Men då har de bara skämtsamt svarat att tjejer har diskriminerats så länge att nu är det killarnas tur, säger Mats Mellerup.
Enligt Sara Hagström, som är driftchef för Fitness24seven i Sverige, så är man inte ute efter att diskriminera någon.
– Vi vill bara ge tjejerna en egen del så att de kan känna sig trygga och träna efter sina egna förutsättningar. Många kvinnor som är av utländsk härkomst får inte heller träna tillsammans med killarna så därför har vi gett tjejer en egen del. Hittills har vi bara fått positiv respons på det här, säger hon.

http://www.kvp.se/nyheter/1.1332693/gymmet-diskriminerar-oss-killar

Exdiaq
2009-02-25, 13:55
Finns ett par trådar om Fitness24Seven här på Kolo för de som är intresserade.

Piranha
2009-02-25, 14:08
Hoppas du har bättre tur än jag för jag hittar absolut ingenting relevant.

Jorå, de fanns ett gay gym i sthlm tidigare, sen vet jag City gym i göteborg har en "dam" avdelning på gymmet, där endast ladies får träna.

Krampus
2009-02-25, 15:10
Trist utveckling.. :(

Andreas Guiance
2009-02-25, 15:18
Finns redan motsvarande gym för brudar:

http://www.slimandtone.se/index.html

MEGA_MAN
2009-02-25, 15:28
VI har även ett liknande i Falkenberg, doch inga fria vikter och en massa vibrerande saker*jorgen*
http://www.sheshape.se/

z_bumbi
2009-02-25, 16:10
Tjejgym finns det ganska många av och så länge det inte kommer något beslut på att de är olagliga så kan den som är hågad starta ett motsvarande gym för män.
Tråkigare gym kan jag iofs inte tänka mig att träna på (och det gäller båda varianterna) men skillnaden med enbart män är att jag också tror kundunderlaget blir ganska så litet.

LadyG
2009-02-25, 16:24
Ok, så det är egentligen inte så att det prövats mot lagen än, men det finns gym med målgrupper baserat på både kön och/eller sexuell läggning? Det var intressant faktiskt, det trodde jag inte fanns.

Tack för hjälpen :)

LindaS
2009-02-25, 16:37
Vad skulle man ha för argument när det gäller att ha gym för enbart män?

Whistler
2009-02-25, 16:39
Förr fanns det ju barberare för män och frisersalonger för kvinnor, vet inte om man skulle få göra så idag?

Man får absolut ha en viss inriktning på sin salong, men man får inte ha olika priser på män och kvinnor. Min syster har varit frisör i 15 år och jag kommer ihåg att hon var vansinnig när reglerna skärptes om att en dam- och herrfrisering måste kosta lika mycket.

En damfrisering tar mycket längre tid och kräver oftast en duktigare frisör än en herrfrisering. Resultatet blev att priserna för herrfrisering höjdes. Så mycket för diskriminering.

Diskrimineringslagen säger att man som näringsidkare inte får diskriminera för kön, sexuell läggning, etniskt ursprung eller religion.

CiCoro
2009-02-25, 16:46
Apropå gym enbart för kvinnor så hittade jag en gammal artikel via google.



Tydligen är det gymmet indelat i två avdelningar. En för kvinnor och en för både kvinnor och män. Kvinnornas egna avdelningen är låst med kortläsare + att enligt Mats Mellerup så är ofta maskiner i allmänna avdelningen upptagna pga av att någon tjej använder dem (Vad ovanligt :D ), samtidigt som det är tomt i tjejernas egna avdelning.



http://www.kvp.se/nyheter/1.1332693/gymmet-diskriminerar-oss-killar

Jag tränar på det gymmet i Malmö och har också fått lite nerver nån gång..tjejerna springer fram och tillbaka medan killarna är tvingade att hålla sig i den ena lokalen..varför vet jag inte:!

Black Star Abyss
2009-02-25, 16:49
Hamnade i en diskussion apropå gym som har en dedikerad del enbart för kvinnorm varav en av killarna tycker att "man borde öppna ett gym bara för killar". Klurade på det där, och det är väl inget lagen säger något om? Om jag vill öppna ett gym där målgruppen enbart är män borde jag väl få det?

...alldeles bortsett från att jag inte kan en jäkla dugg om gym, hur de drivs eller nått sånt :D

Du får inte diskriminera pga kön.

WHITEFOLKS
2009-02-25, 16:51
Man får absolut ha en viss inriktning på sin salong, men man får inte ha olika priser på män och kvinnor. Min syster har varit frisör i 15 år och jag kommer ihåg att hon var vansinnig när reglerna skärptes om att en dam- och herrfrisering måste kosta lika mycket.

En damfrisering tar mycket längre tid och kräver oftast en duktigare frisör än en herrfrisering. Resultatet blev att priserna för herrfrisering höjdes. Så mycket för diskriminering.

Diskrimineringslagen säger att man som näringsidkare inte får diskriminera för kön, sexuell läggning, etniskt ursprung eller religion.

Skulle kunna ta betalt för jobbet som utförs istället för att basera priset på kön.

LadyG
2009-02-25, 16:56
Vad skulle man ha för argument när det gäller att ha gym för enbart män?

Slippa ha tuggummituggande brudar som filar naglarna i powerracket och snor de silvriga hantlarna hela tiden? Vad vet jag, det var vad lagen säger om saken jag var nyfiken på.

Man får absolut ha en viss inriktning på sin salong, men man får inte ha olika priser på män och kvinnor. Min syster har varit frisör i 15 år och jag kommer ihåg att hon var vansinnig när reglerna skärptes om att en dam- och herrfrisering måste kosta lika mycket.

En damfrisering tar mycket längre tid och kräver oftast en duktigare frisör än en herrfrisering. Resultatet blev att priserna för herrfrisering höjdes. Så mycket för diskriminering.

Diskrimineringslagen säger att man som näringsidkare inte får diskriminera för kön, sexuell läggning, etniskt ursprung eller religion.

Det var ju också en lösning, fast hoppas på att priserna skulle sjunka istället hade ju varit att hoppas på för mycket.

Du får inte diskriminera pga kön.

Det vet jag.

shadowfire
2009-02-25, 17:11
Klurig fråga det där. Ett gym som har två separata avdelningar är på sätt och vis en sak, då erbjuder företaget en och samma tjänst som är könsoberoende, men sedan har delat in tjänsten i varsin kategori. Som herr- och damomklädningsrum, samma tjänst men separerad från varandra.

Att öppna ett gym som riktar sig mot ett kön enbart kanske blir känsligare. Vad händer den dagen man blir portad för att man har fel kön? Då börjar vi närma oss gränserna kanske?

Menar, jag har klippt mig på damfriseringar, no problem, har de bara en trimmer o ser glada ut så vafan, kör på.

edit: Det är en väsentlig skillnad på att ha en inriktning mot något, kontra att ha ett förbud mot något.

LindaS
2009-02-25, 17:16
Slippa ha tuggummituggande brudar som filar naglarna i powerracket och snor de silvriga hantlarna hela tiden? Vad vet jag, det var vad lagen säger om saken jag var nyfiken på.



Argument är en stor bidragande orsak till hur lagar tolkas..

LadyG
2009-02-25, 17:21
Argument är en stor bidragande orsak till hur lagar tolkas..

Ah, ok men då är jag med.

Fast eftersom jag inte vill öppna ett gym (särskilt inte ett enbart för män) vet jag inte riktigt varför man skulle vilja.... Jag kan alltså inte komma på några bra argument varför alls :)

Fast som Shadowfire sa är det ju skillnad på förbud och inriktning. Kanske man kan sovra bort "oönskade kunder" utan att för den skull sätta upp skyltar om det.

z_bumbi
2009-02-25, 17:50
”Diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder är förbjuden vid yrkesmässigt tillhandahållande av varor, tjänster eller bostäder.

Förbudet mot könsdiskriminering gäller dock inte tillhandahållande av - försäkringstjänster, eller - andra tjänster eller bostäder, om olika behandling av kvinnor och män kan motiveras av ett berättigat mål och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå målet.”

(Fetmarkeringen är min)

http://www.jamombud.se/jamojuridik/jamosbedomninga/begreppettjanst.asp (DO har en länk till jämo-sidan)

Så frågan är helt enkelt om det går att visa på ett berättigat mål osv, jag hittade ingen prövning men det faller under de vanliga domstolarnas domvärjo och där är jag inte så hemma när det gäller att hitta saker.