handdator

Visa fullständig version : Frågor gällande min diet.


Kapten A
2009-02-25, 10:33
Som det ser ut nu ligger jag på en morgonvikt på ca 72,5 kilo på en längd av 180cm, jag vet att det inte är direkt mycket men jag är mest intressad av att hamna i ett lägre bf.

Jag har droppat ungefär 4.5 kilo på 11 veckor, vilket blir ungefär 0.4 kilo per vecka. Det tycks som om underhudsfettet har släppts mestadels på armarna (väsentlig skillnad), samt ben och lite på ryggen.

Dock är det, i mina ögon, ganska mycket underhudsfett kvar på buken. Är det på buken underhudsfettet släpper sist vanligtvis? Dessutom känns fettet på buken lösare än vanligt och det känns som det finns en hel del slags kulor/vävnad i fettet, jag har ingen aning om vad detta är.

Jag tänker inte gå ner så överdrivet mycket mer för då blir det en alltför låg kroppsvikt. Kan dock påpeka att jag har ökat väldigt bra i de stora övningarna som, marklyft, bänkpress och knäböj.

Kapten A

King Grub
2009-02-25, 10:54
Är det på buken underhudsfettet släpper sist vanligtvis?

Det är individuellt, men det är inte ett ovanligt scenario. Lättast på, svårast av.

Kapten A
2009-02-25, 10:58
Jag funderar nästan på att lägga diet/deffen på hyllan. Det känns inte så hälsosamt att gå ner fler kilo för att bli av med fettet på magen och brösten. Dessutom kan jag vara ärlig och erkänna att jag inte har någon stor muskelmassa, jag är väl mer intresserad av att se hur jag ser ut i lägre kroppsfett, men det kommer nog se ännu värre fruktar jag.

Som sagt, det verkar inte hälsosamt att gå ner fler kilo för detta ändamål. Jag har dessutom enbart tränat 6-7 veckor drygt.

Ni som har några år på nacken, tror ni att det kan bli bättre ifall jag lägger mig på ett ganska lågt kalorieöverskott, ca 200-300 kalorier och går upp i vikt progressivt och långsamt.

Fick mig en liten släng om "vad håller jag på med egentligen" :em:

Spelar jag mina kort rätt denna gång tro?

Kapten A

mattilainen
2009-02-25, 11:54
Jag måste säga att du har bra syn på dig själv iaf, många som går ner känner sig aldrig "klara" om de inte har ett mål, känner några som deffat sig till nästintill anorexia och tycker det är bra att du kan sätta stop för det själv.

Billybilly
2009-02-25, 16:33
Det är individuellt, men det är inte ett ovanligt scenario. Lättast på, svårast av.

Varför är det egentligen så, att kroppen inte vill släppa bort fett från sin favoritdepå och som man samtidigt lättast lägger på? :(

BLOW
2009-02-25, 19:01
men är det inte den depån som står näst på tur? Stämmer det inte att det är det fettet man lagt på sig senast som ryker först?

gibb
2009-02-25, 19:10
Låter klokt att lägga sig på ett måttligt överskott och börja träna för mer massa (om det är det du vill). Det blir antagligen roligare att gå ned de sista kilona när du verkligen känner att du får fram det du vill ha under isoleringen.

Mind-Games
2009-02-25, 20:11
Spelar det någon roll hur mycket man väger om man har väldigt mycket buksfett?
Borde man inte kunna träna och gå ner i vikt i en bra takt tills buk fettet är helt borta eller kan det fortfarande finnas mycket buk fett kvar på vissa fast man väger VÄLDIGT lite?

Eddie Vedder
2009-02-25, 20:17
Spelar det någon roll hur mycket man väger om man har väldigt mycket buksfett?


Det viscerala bukfettet är det absolut mest hälsofarliga. Att vara helt normalviktig men med en stor ansamling visceralt fett innebär mycket högre risk för hjärt- kärlsjukdom, diabetes typ 2, hyperlipidemi m.m. än en fet person med mindre visveralt fett.

saab900
2009-02-25, 21:17
Varför är det egentligen så, att kroppen inte vill släppa bort fett från sin favoritdepå och som man samtidigt lättast lägger på? :(

För att vi behövt energireserver genom evolutionen, och buken är det ställe där fett hindar våra rörelser minst och isolerar bra?

Mind-Games
2009-02-26, 02:29
Det viscerala bukfettet är det absolut mest hälsofarliga. Att vara helt normalviktig men med en stor ansamling visceralt fett innebär mycket högre risk för hjärt- kärlsjukdom, diabetes typ 2, hyperlipidemi m.m. än en fet person med mindre visveralt fett.

Okej så vi säger att man väger VÄLDIGT lite men har fortfarande massa bukfett, är det helt lugnt att fortsätta gå ner i vikt för att få bort det (Alltså finns det en chans att det försvinner för eller senare) eller är det helt hopplöst och man ska bara försöka hålla vikten eller gå upp i vikt och lasta på sig massa muskelmassa?

Eddie Vedder
2009-02-26, 05:39
Okej så vi säger att man väger VÄLDIGT lite men har fortfarande massa bukfett, är det helt lugnt att fortsätta gå ner i vikt för att få bort det (Alltså finns det en chans att det försvinner för eller senare) eller är det helt hopplöst och man ska bara försöka hålla vikten eller gå upp i vikt och lasta på sig massa muskelmassa?

Konditionsträning har visat sig ha en gynnsam effekt på omfördelningen av fett. Så teoretiskt är det inte otänkbart att du kan ligga i viktbalans men ändå omfördela fettet om regelbunden konditionsträning förekommer.

Mind-Games
2009-02-26, 11:03
Konditionsträning har visat sig ha en gynnsam effekt på omfördelningen av fett. Så teoretiskt är det inte otänkbart att du kan ligga i viktbalans men ändå omfördela fettet om regelbunden konditionsträning förekommer.

Okej men det är inte det jag frågar :)

Alltså frågan är, om man väger VÄLDIGT lite men fortfarande har massa buk fett, kan man fortsätta gå ner i vikt i hopp på att det kommer gå bort och nästan skiter i vad vågen säger, eller borde man oroa sig för hur lite man väger och att gå ner mer i vikt vore hopplöst?

thompaboy
2009-02-26, 14:54
Det är från person till person var fettet tas från. Jag har alltid varit lite rund i ansiktet och när jag gick ned i vikt från 89 till 62 (175 cm lång), tyckte jag först vid 62 att jag var "optimalast" i ansiktet. Problemet var att kroppen i övrigt nästan såg anorektisk ut. Nu väger jag 68 efter en tids styrketräning och har insett att min ansiktform är lite bredare och att det snarare är självbilden det sitter i. Du skriver att du ökat bra i övningarna så om du lägger dig på kaloribalans eller lite överskott så kanske "fettansamlingarna" hyfsas till om det kommer lite mer muskler under?