handdator

Visa fullständig version : Fråga om ett problem i värmelära.


petersson
2009-02-25, 10:06
Jag läser Värmelära på distans och har en halvdålig bok och det tar tid att fråga läraren om hjälp. Jag stötte på en uppgift som jag inte hittar något liknande exempel på och tänkte om nån kunde ge mig ett snabbt tips.

"I en termosflaska blandas massan m med en vätska av temperaturen T1 med en lika stor mängd av samma slags vätska, som har temperaturen T2. Specifika värmekapaciteten är c. Ställ upp ett uttryck för entropiändringen hos det isolerade systemet och visa att entropin måste öka då vätskorna blandas"


Jag kommer inte riktigt nån vart. Kommer blandningen att få temperaturen T3 = (T1 + T2)/2 t.ex?

I såna fall så borde man kunna räkna att entropiändringen för första massan är: dS = mcdT / T
för att bestämma deltaS får man då integrera mellan T1 och T3. Lite svårt att skriva integraltecken är på kolozzeum, hoppas ni förstår vad jag menar.
resultatet skulle bli: mc ln (T3 / T1)

Och även göra samma sak för den andra massan, men där minskar temperaturen från T2 till T3. och summan av integralen skulle bli
mc ln (T3 / T2). Alltså ett negativt tal eftersom T2 > T1.

Är jag på rätt spår? Hoppas ni inte ser det här som läxhjälp utan mer som en diskussion eftersom jag inte ber någon att lösa hela uppgiften åt mig.

petersson
2009-02-25, 10:11
Glöm det där jag sa om vilken temperatur som minskar, det står faktiskt inget i uppgiften vilken som har högst temperatur såg jag nu. Man ska ta hänsyn till alla omständigheter.

petersson
2009-02-25, 12:15
Nu har jag löst den.. bäst att säga det utifall nån nu skulle få för sig att kolla på den. Jag var på rätt spår.