handdator

Visa fullständig version : Skadat Anterior Deltoid?


Blöjan
2009-02-25, 08:02
Fick grymt ont i vänster axeln efter bänkpressen när jag körde bröst igår! Förmodligen för att jag slarvade med uppvärmningen :smash: Kunde inte slutföra träningen utan jag gick hem och svor istället.
Det gör ont idag om jag tex tvättar händerna eller för armen uppåt och utåt, svårt att säga vart i axeln det gör ont men känns som det är framsida.
Jag vill att det ska läka så snabbt som möjligt. Så frågan är om det enbart är vila som gäller eller om man kan ta kontakt med sjukgymnast osv?

Scratch89
2009-02-25, 08:06
Det skulle kunna vara supraspinatus. Den fäster på överarmen, men sitter till stor del på ryggen. När hände det? När du skadade dig, kändes det som om stången "föll framåt"?

EDIT: Självklart sjukgymnast om smärtan håller i sig.

Blöjan
2009-02-25, 08:13
Det skulle kunna vara supraspinatus. Den fäster på överarmen, men sitter till stor del på ryggen. När hände det? När du skadade dig, kändes det som om stången "föll framåt"?

EDIT: Självklart sjukgymnast om smärtan håller i sig.

Ah okej.. Smärtan kom smygandes efter jag hade bänkat klart. Det small inte till eller liknande och kunde slutföra setet med passning. Men idag gör det ännu ondare.
Man kan inte smeta på nån smörja så det läker snabbare? *gah!*

Scratch89
2009-02-25, 12:44
Ah okej.. Smärtan kom smygandes efter jag hade bänkat klart. Det small inte till eller liknande och kunde slutföra setet med passning. Men idag gör det ännu ondare.
Man kan inte smeta på nån smörja så det läker snabbare? *gah!*

Nä. Är det en muskelbristning så är det rätt så allvarligt och ska inte lekas runt med. Om det är någon del av cuffen, vilket jag tror att det är, så är det läkare med rätt kompetens som gäller. Är det allvarligt så är väl kortisonbehandling och rehab som gäller.

Blöjan
2009-02-25, 13:49
Nä. Är det en muskelbristning så är det rätt så allvarligt och ska inte lekas runt med. Om det är någon del av cuffen, vilket jag tror att det är, så är det läkare med rätt kompetens som gäller. Är det allvarligt så är väl kortisonbehandling och rehab som gäller.

Okok. Tack för att du tog dig tid att svara! Jag ska vila några dagar så får vi se hur det blir

Blöjan
2009-02-26, 21:57
Testade lite saker idag när jag tränade ben.
*Biceps koncentrationscurl så gör det ont framsida axel
*Både utåt och innåtrotation rotatorcuffarna - gjorde knappt ont alls
*Går jag i vanligt takt och svingar armarna så ömmar det framsida axel när armen svingar bakåt.
*Trycker jag uppe på axeln så ömmar det


Känns verkligen som bristningen lr vad det nu är sitter i framsida axel eller kan det ändå vara cuffen?

Blöjan
2009-02-27, 18:55
Var till nån random läkare idag. Han trodde det var en bristning i ett muskelfäste.. Fick 20 st inflamationsdämpande tabletter och inflamationsdämpande gel. Får väl se om det hjälper